Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Vinter-OL 2026.
- Dette emnet har 472 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 25/02/2026 at 16:09 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
Rocambole
Revidert startliste klar, identisk med Eliassens.
Per Thorvik
Rocambole, jeg tror Groenewoud er et tryggere kort enn Kerkhof og at hun går inn på den plassen jeg hadde gamblet på at Kerkhof kunne klare . 5.plass og 6.48.2. Tas vil gjøre det bra, men er litt svakere. Gjerne en 7-8 . plass sier rask hoderegning der.
Jeppe
Ganske utrolig at NRK sendte curling i siste del av løpet til Zueva, som mot slutten ble veldig spennende. Curling blir sendt direkte på NRK 3, men likevel måtte de inn i skøytesendinga.
Faaaaan!!!
Da får en håpe på at den italienske dama vinner med god margin., så en slipper å tape gullet med noen hundredeler.
Fy fan så surt….
Emil
Det var usannsynlig tett! Tre tideler fra første til fjerde… vanvittig.
Per Thorvik
For en thriller – 20 hundredeler mellom 1. og 4. plass. Tas kunne vunnet hele greia om vi følger Wetten men tapte på sin gentle-kvinne manøver vs Conijn på vekslingssiden. Så ble det favorittseier med Lollobrigida etter en knallsterk sisterunde og sølv på Conijn med en ditto sterk avslutning over 2 runder.
Grattis til Ragne, bronsemedalje er gjevt uansett. den første til Norge på kvinnenes 5000. Dette var veldig spennende !
Kristian Eliassen
Spennende idrett! 🙂 …men søren, altså.
Jeppe
Dette var ikke surt i det hele tatt. Det ble medalje, bronse til Ragne etter en veldig spennende 5000.
Tror ikke Tas gjorde noen gentle-kvinne manøver da hun lot Conijn krysse foran. Conijn var litt foran ut av svingen, og hadde god fart. Det hadde blitt veldig trøblete for Tas å prøve å komme seg forbi før svingen.
Uansett veldig surt for Tas å miste pallplass.Zueva ble Nr 6, og ett olympisk poeng til…. AIN, vil det stå i historiebøkene.
OGR
Klart det er surt for Ragne og oss når hun er 17/100 deler fra gull , og 18/100 i fjor hjelper heller ikke på humøret.
Når det er sagt , kan ikke huske å ha sett et mer spannende skøyteløp noensinne. Skøyter leverer til de grader i Milano
Knut
Dette ble nesten som på 3000 i 76 for damer, 10.000 i 68 og 76 for menn, og du verden så spennende! Gratulerer, Ragne. Om tre uker er det vm i Heerenveen, og om et år det enkeltdistanser i Beijing!
Kristian Eliassen
Da har vi trekningen for 10 000m , fredag. Eitrem-Loubineaud i siste par.
Kristian Eliassen
Ny thriller?
Det skulle ihvertfall ikke stå på kvaliteten. Av de 12 som stiller er nemlig de 11 øverste på verdensrankingen + nr. 13
(den som «mangler» er nr. 12 Huizinga)
Jeppe
Never A Dull Moment, sa Rod Stewart en gang. Jeg sier det samme om det 10 000 meter feltet der.
Kristian Eliassen
Semirunni -Ghiotto i siste par før vanning. Dette blir Eitrems første tier med hendene på ryggen hele veien.
…
De første tre parene på 5000m for kvinner var litt seige. I morgen blir det full interesse hele veien som Jeppe sier.
Rocambole
Etter 5000d:
Par1: Da Groenewoud (6.58) allerede halvveis måtte opp i over 33, var det – om ikke før – klart at NEDs superreserve var langt unna sitt toppnivå. Skral prestasjon av onsdagsløperen som med få unntak bare har imponert hjemme i Hrv. Nå er det vel overhengende fare for at hun blir presset til å trekke seg fra 1500 for å gi plass til gullhåpet Beune, med et formodentlig fikenblad om at hun må lade opp fellesstarten.Par2: Sterk prestasjon av Zueva (6.57) fra plagede Belarus. Hun svingte seg opp i nærheten av gamle høyder og tok overraskende ledelsen foran NEDs nest beste løper (!). Bedre enn ventet også av Hall (7.02) selv om hun fikk det tungt etter 3000 og måtte bite i gresset for parkameraten. Flott par.
Par3: Distansen viste seg programmessig for lang for Morozova (7.04), men jeg hadde ventet meget bedre av lovende Jasch (7.00) som sikkert angrer på at hun tok pokersjansen på å følge med på makkerens åpningsfart, stikk i strid med sitt vanlige flate løpsopplegg.
Par4: Tas (6.46.47) åpnet friskt, men Conijn (6.46.27) tok sjansen på å følge, inntil hun måtte slippe seg ned til rundt 32.5 midtveis og passerte 3000 sekundet bak belgieren. Dette luktet ikke noe medaljeløp, og snart måtte vel Tas begynne å sprekke opp? Men neida, Tas holdt rundetidene imponerende helt inn til mål. Samtidig maktet Conijn å ta seg sammen og avslutte med to knallsterke siste runder, slik hun gjerne gjør når formen er der. Dette var tilstrekkelig til å snyte Tas for seieren – fra siste ytre – med skarve 0,20 sek. Meget ergerlig etter at Tas hadde levert sitt livs løp.
(Wetten dvelte meget ved at Tas hadde vært for «snill pike» ved ikke aggressivt å presse seg foran i en veksling og ødelegge for Conijn. Så vidt jeg kunne se, tapte Tas minimalt – om noe – på å legge seg bak her. Hun unngikk også risikoen for en kollisjon a la Wennemars (som, så vidt jeg kunne se, hadde tid nok til å smette kjapt inn i indre bak Lian, hvis dette hadde vært hans valg), og det er også noe med å oppvise god sportsånd.)
Nå gikk ikke Conijn – i motsetning til Tas – raskere enn jeg hadde spådd, hhv. +1 sek og -2 sek, og jeg regnet med at Ragne ville slå denne tiden, og også Lollo hvis hun bare var i noenlunde samme form som på 3000, kanskje også Weidemann. Jeg var således vesentlig mer beroliget enn skremt.
Par5: Wiklund (6.46.34) åpner helt fint, men istedenfor å stabilisere marsjfarten etter 31.67 på den andre hele runden, kryper hun opp en tidel på alle de 4 neste rundene. Denne trenden finner jeg litt urovekkende, men blir litt beroliget når hun passerer 3000m etter for første gang å ha gått rundetiden ned, fra 32.08 til 32.05. Holder hun seg på 32.0 de neste 3 rundene, for så å gå opp i 32.5 og 33.5 på de to siste rundene, er hun inne på 6.45.2. Det ser ut til å gå vis-a-vis Conijn, men jeg tviler på at det holder mot Lollo i siste par.
Men hvem vet? Ragne uttalte før løpet at hun tok sikte på å holde distansen godt (les: ha bra med krefter på lager etter 3000), så kanskje kunne vi – mot normalen – ha håp om å se en meget sterk avslutning fra henne, slik hun gledelig leverte da hun vant e-nm i Stavanger i oktober på 6.55 (hvis jeg husker riktig)? I så fall luktet det 6.43 som selv Lollo skulle få seriøst trøbbel med å slå.
Jeg holdt hele tiden ett øye på Weidemann (6.50) som programmessig startet moderat og la seg godt bak Ragne, men som vi vet av erfaring at kan gå sterkt utover i løpet. På runde7 hadde hun kommet opp i samme fart som Ragne (32.08), men hun lå 3,51 sek bak og nå måtte hun minst holde denne farten om det skulle bli noen tvekamp mot Ragne. Neste runde, før passering 3000m: Weide opp i 32.47, og nå nesten 4 sek bak Ragne. Dette kan hun da umulig ta igjen, og det virker også usannsynlig at hun skal kunne true Conijn og Tas. Dermed handler paret bare om Ragnes kamp mot klokken.
Neste runde på Ragne: 32.06. Stabilt og godt! 4. siste runde før mål: 32.14. Fortsatt tilnærmet stabilt og godt! 3. siste runde: 32.38, opp 0,24 sek. Au, den kom en runde for tidlig! Kan det være fare på ferde ift. Conijn? Nest siste runde: 32.94, opp hele 0,58 sek. Au-au-au, her er det virkelig fare på ferde ift. Conijn!! Nå trenger hun 33.53 på sisterunden for å slå Conijn! Det tviler jeg på om hun klarer, nå som det temmelig særnorske SLP-syndromet – for ikke å si spøkelset – åpenbart har tatt bolig i kroppen til vår flotte vikingdame.
Fasiten: Sølle 0,07 sek for sent i mål til å ta ledelsen. Filler’n! – for å si det med det angivelige utbruddet til Ragne. Mildt sagt bittert om gullet skulle glippe med så lite, men tar det for gitt at Lollo i siste par nå vinner gullet ganske greit, og at nyss syke Sablikova ikke har noe å stille opp med. Vesentlig mindre bittert å tape sølvet enn gullet med hundredeler, og tross alt glad for at Ragne snek seg inn foran tiden til Tas slik at bronsen virker i boks.
Par6: Sablikova (7.07) har som ventet intet å stille opp med etter å ha avlevert en symbolsk andrerunde på 31.28 (kun slått av makkeren!) til ære for publikum i sitt avskjedsløp på dronningdistansen. Lollobrigida (6.46.17) åpner friskt, men må se 32-tallet allerede på runde5, og kommer seg ikke ned på 31-tallet igjen. Det er åpenbart at hun ikke er helt i samme ekstreme form som under kjempeløpet på 3000, selv om hun fighter upåklagelig for å vinne medalje også nå. Nest siste runde, hennes svakeste, er så dårlig som 32.74. Nå må hun avslutte med 31.94 for å ta gullet, 32.14 for å ta bronse. Det kan bli alt fra førsteplass til fjerdeplass. Jeg har mest tro på det siste.
Men neida: Lollo gir jernet for gullet mer enn noensinne, og klarer forsyne meg å vinne gullet med en tidels margin etter en siste langside man skulle tro var innspurten på hennes 500m!
Navnet Lollobrigida forbindes dermed for all ettertid primært med den doble olympiske gullvinner Francesca, ikke med den fordums skjønnhet utenfor isen, grandtanten Gina.
Det ble en ekstremt spennende OL-distanse, med kun 0,30 sek mellom nr.1 og nr.4. Vi føler med Ragne, som var så nær, så nær gullet; men også med nr.4 Tas som overraskende var så nær både gull, sølv og bronse etter å ha begått sitt livs skøyteløp. (På den annen side var det kanskje et aldri så lite hell i uhell at Tas ikke ble disket etter å ha sparket borti en kjegle, hvilket jeg hadde forventet så rigorøst og stivbent som regelverket har utviklet seg i de senere år.)
Vi hadde saktens håpet på enda litt bedre fra Ragne, men saklig bedømt var dette meget mulig hennes objektivt beste 5000-løp noensinne. Mer kan vi ikke forlange. Litt stang ut denne gang; det kan bli stang inn ved neste korsvei!
Det venter nye mål i det høye, i første omgang 1500 (der vi ikke bør ha forventninger om medalje til Ragne), og i neste omgang: VERDENSMESTERSKAPET!
GRATULERER RAGNE WIKLUND MED Å VINNE DEN FØRSTE MEDALJE I OL PÅ 5000 DAMER I NORSK SKØYTEHISTORIE!
Per Thorvik
På 10000 har jeg gått over fra hoderegning til penn og papir a la Jorsett. Det er mange variabler å holde styr på. Jeg tror vår mann kan ta gullet også her pga særegen form – et løp vi ikke har sett før på 10000 fra Eitrem. Jilek blir fremste utfordrer på grunn av enorm stayer. Ghiotto er ikke på sitt absolutt beste, men kanskje er distansen litt for langt for Lorello? Uansett god italiensk innsats Semirunniy kan overraske – det kommer ett sterkt løp fra outsidere på de lange distansene. Kanskje kan en av nederlenderne overraske? Hallen krever sitt, men vinntiden blir god.
1 . Sander Eitrem 12,36,9
2. Metode Jílek 12,42,7
3. Davide Ghiotto 12,48,8
4. Riccardo Lorello 12,50.8
5. Vladimir Semirunniy 12,53,4
6. Casey Dawson 12, 58,1
-
Dette svaret ble endret 1 måned, 2 uker siden av
B. Haarberg. Årsak: Layout
Rocambole
«fra hoderegning til penn og papir». Vakkert!
Rocambole
Foran kongedistansen 10 000h: Olympisk rekord: Nils van der Poel 12.30.74 Beijing 2022
Det meldes fortsatt et ganske bra lavtrykk (992 hPa), hvilket er ekvivalent med en fordel på 160m høyere over havet, erfaringsvis tilsvarende ca. 3,2 sek på 10 000m.Uten å skjele til parsammensetningen, la meg starte med Jilek som nå gikk 5000 på 6.06.48. Med lavere lufttrykk nå, virker 2x (6.06+10) realistisk, dvs. 12.32.
Ghiotto gikk på 6.09.57, og er relativt sett enda litt bedre på den hele vs. den halve mil, sammenlignet med Jilek. Ghiotto fikk ikke til noe optimalt 5000-løp og har siktet seg ekstremt inn på dette milløpet. 2x (6.08+9) gir 12.34 som jeg justerer til 12.32 også på ham.
Dette er de to klareste medalje- og vinnerfavorittene.
Så har vi vdBunt, som nå noterte kun 6.12.94, etter at han ble for hissig på grøten, men virker om lag like meget bedre på den hele mil vs. den halve mil som Ghiotto. 2x (6.11+9) gir 12.40. Nederlenderen har 10 000 i neste OL som sitt store mål. Han ble hardt skadet i forsesongen og ble overrasket over at han klarte kvalifisere seg til OL – allerede nå – på både 5000 og 10 000 ved å vinne NEDs OL-uttak på de to distansene med klar margin.
Semirunniy fikk ikke delta på 5000, og vil nå gå all-in på tier’n. I vc5 i Hrv vant han 10kB på BR 12.28 vs. Jilek 12.29 i 10kA, med kanskje 10 sek kvartett-fordel. 12.40, 8 sek bak Jilek nå, kan være realistisk.
Bergsma virket i god form i testløpet på 3000, men under 12.45 kan holde hardt. Dawson og Loubineaud skuffet på 5000 med kun 6.11, og begge er omtrent like gode på 10 000 som på 5000. 2x (6.11+12) gir ca. 12.45 også på dem.
Swings (6.19) skuffet på 5000, mens Henriksen (6.18) leverte ok. Disse to ligger an til å kjempe om å unngå sisteplassen. Her kan det holde hardt å få se 12-tallet. I vc4 i Hrv ble Swings nr.2 i B-gruppen, 4 sek foran Henrix som ble nr.4. Drister meg til 13.00 på Henrix nå, vs. 13.02 på Swings.
Bloemen (6.17) resignerte på 5000, men leverer nok et jevnere løp nå. Men under 12.50 har jeg liten tro på, selv om han – i det minste en god stund – kan tenkes å by på en underholdende fight mot Bergsma i «oldinge»-par4. I vc4 gikk de på hhv. 12.51 og 12.45 i Hrv.
Lorello (6.09) innfridde til de grader med en for de fleste overraskende bronse på 5000, og er åpenbart i sitt livs form. I likhet med Dawson og Loubineaud virker han relativt like sterk på den hele som den halve mil. Etter 5000 ser jeg således liten grunn til å rangere ham bak disse på 10 000, så det er naturlig å regne også ham i klyngen rundt 12.45.
Dermed gjenstår bare rosinen i pølsa, den store jokeren på distansen, vår egen olympiske gullvinner Sander Eitrem. I vc4 på Hamar vant Jilek på 6.07, Eitrem ble nr. 3 på 6.13. I vc5 i Hrv vant Jilek på 12.29, mens Eitrem gikk på 12.41. Avstanden i tidspoeng var altså den samme på 10 000 som på 5000 (!). Jilek var i imponerende god form i begge disse to vc-stevnene, og det er heller ikke grunn til å anta at Eitrem hadde særlig formstigning mellom Hamar og Hrv. Milløpet i Hrv var et steg opp for vår mann, som i tidligere sesonger har vist seg markant sterkere på 5000 enn på 10 000. Ser vi på rundetidene derfra, gikk Jilek meget flatt hele veien, mens Eitrem gikk litt opp på de siste 6 rundene.
Nå i OL slo Eitrem Jilek med 2,53 sek i samløp på 5000. Det virker for optimistisk at differansen i tidspoeng nå skal være den samme i tidspoeng på 10 000 som på 5000, men at Eitrem i den superformen han nå er i, faktisk skal kunne kjempe jevnt med Jilek (og Ghiotto) på den hele mil, virker faktisk ikke urealistisk – på papiret!
Samlet sett utkrystalliserer det seg 3 favoritter rundt 12.32 (Jilek, Ghiotto og Eitrem), 2 nest-favoritter rundt 12.40 (Semirunniy og vdBunt) og 4 utfordrere rundt 12.45 (Lorello, Bergsma, Dawson og Loubineaud). La oss så gå over på finvurdering fra parsammensetningen:
Par1: Lorello vs. Henriksen. Sier 12.44 vs. 13.00.
Par2: Swings vs. vdBunt: Sier 13.02 vs. 12.40.
Par3: Semirunniy vs. Ghiotto. Begge løperne behersker distansen særdeles godt og vet å beregne rytme og optimal marsjfart på egen hånd, G gjerne ved å avslutte siste halvdel av løpet litt sterkere enn første halvdel, S ved å gå flatt hele veien. Uten en sterk makker vil G legge seg på optimal marsjfart meget tidlig, uten å trå til fra start som på 5000. Men nå har G en sterk og sulten makker, så hva vil skje nå?
Semi vil temmelig garantert ikke gi seg uten sverdslag, og følge G så lenge han er kapabel. Antagelig vil de to føle hverandre på tennene en god stund, men med en viss fare for at det skjeles for meget til parkameraten til at marsjfarten blir optimalt stabil. En for sterk åpning fra en eller begge av dem vil slå negativt ut på sluttiden, så her handler det om å holde hodet kaldt og ikke tenke for meget på makkeren i første halvdel av løpet.
La oss si at S holder følge til 5000, hvoretter G begynner å skru farten litt opp. Også S vil gå for gull og kjempe så lenge han kan. G har ikke alltid vist seg så sterk i jevne pardueller, mens vi har til gode å se hva S kan tenkes å mobilisere i en slik duell. I tillegg til den fysiske kapasiteten, vil det her også bli snakk om taktiske og mentale ressurser. Kan det tenkes at S får en psykoboom som forstyrrer løpsrytmen og det mentale fokus til G nok til at G mister gullet? Eventuelt endog tilstrekkelig til at S overraskende vinner paret og melder seg på i gullkampen?
Mest sannsynlig vil G vise seg for sterk, slik at S må begynne å resignere rundt 8000m – om ikke før – , hvoretter G avslutter ekstra sterkt oppmuntret av omsider å ha ristet den brysomme makker av seg. Men sikker er jeg slettes ikke.
Best case kan det tenkes at minst en av løperne drar tidsmessig fordel av duellen med makkeren. Men dette kan også fort slå motsatt vei.
Ekstremt spennende par, og vanskelig å spå. Legger meg på Ghiotto 12.32 og Semi 12.38.
Par4: Bergsma vs. Bloemen. Sier 12.44 vs. 12.54 etter jevngodt løp halvveis, men med Flower vet man nå aldri helt. Ingen kjempeoverraskelse om han presterer å vinne paret, men kan ikke se for meg noen medaljemulighet for paret.
Par5: Jilek vs. Dawson. J slo D med 5 sek på 5000, og vil måtte gå sitt eget løp som litt ytterligere favorisert av at distansen nå er dobbelt så lang. J vil kun gå mot klokken for å slå (mest sannsynlig) Ghiotto, og da handler det bare om uforstyrret å gå et klokkejevnt løp på den snitt-rundetiden han trenger. Mistenker at han evner så, og sier 12.31 vs. 12.45.
Par6: Eitrem vs. Lobineaud. Lobbie skuffet på 5000, og det vil være overraskende om han vil prøve følge vår mann fra start. Og selv om han antagelig vil holde distansen godt, tviler jeg på om han er god for bedre enn 12.43. For å vinne gull må nok vår mann bestrebe seg på å gå med jevne rundetider, liksom Jilek, men opparbeide seg et forsprang på et par sekunder før de siste fem rundene.
Etter dunder-suksessen med sub-sekseren og OL-gullet på 5000, mistenker jeg at den godeste Eitrem er en smule utladet før kongedistansen. Det ville vært annerledes om 10 000 var den første OL-distansen. Da tror jeg superformen hans kunne resultert i gull på milløpet. Men nå mistenker jeg at han vil kunne få mer enn nok med å vinne bronse, der jeg tror Semirunniy blir hans hardeste konkurrent. Tipper – og håper – han klarer dette med knapp margin, delvis fordi gull-Eitrem hadde god lyst på en medalje til, så jeg sier 12.37 på ham.
Prediksjon:
12.31 Jilek
12.32 Ghiotto
12.37 Eitrem
———————–
12.38 Semirunniy
12.40 vdBunt
12.43 Loubineaud
————————
12.44 Bergsma
12.44 Lorello
12.45 Dawson
12.54 Bloemen
13.00 Henriksen
13.02 SwingsMen her vil det garantert komme noen overraskelser, den ene eller den andre vei!
Emil
Dawson har trukket seg, inn med Thorup.
Blir vel da Lorello mot Thorup i første par (hvilket gir en god grunn til å våkne litt tidligere fra middagsluren og se med før vanningspausen).-
B. Haarberg. Årsak: Layout
OSch
Storholt vant gull på fredag den 13de 1976.
Litt overoptimistisk kanskje å tro at Sander kan gjenta det 50 år senere, men det er lov å håpe.
Kristian Eliassen
Oi! Det var synd med Dawson. Hva feiler det han mon tro? Intern reserve Cepuran har da også takket nei. Artig at Thorup kommer med:
Lorello-Thorup
Swings-Henriksen
Semirunniy-van BuntBergsma-Ghiotto
Jilek-Bloemen
Eitrem-LoubineaudKristian Eliassen
Det meldes at Dawson sparer seg til TP. Da gjelder nok det samme for Cepuran. Litt uheldig å trekke seg så sent synes jeg nok (selv om jeg heier på USA (og Norge) på lagtempo)
-
-
ForfatterInnlegg