Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Vinter-OL 2026.
- Dette emnet har 54 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 09/09/2023 at 21:49 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/QoJvGJ/regeringen-sager-ja-till-vinter-os-2026
Utfallet av kampen mellom Stockholm/Åre og Milano/Cortina som arrangørsteder blir jo spennende. Har ikke fulgt denne kampen intenst, men Bob/aking kommer til å gå i Latvia, mens «skridsko» enten blir lagt til en «kranskommun» til Stockholm – eller alternativt at man bygger inn banen på Østermalm leser jeg.
https://sv.wiktionary.org/wiki/kranskommunHva ville et slikt arrangement ha betydd for svensk skridsko? Antakelig ganske mye. En slags ekstrasjanse for en nærmest utradert sport i et land med svært sterk skøytekultur (ishockey og bandy).
Kristian Eliassen
Kranskommun: En mindre kommune som ligger i anslutning til en større.
https://www.vg.no/sport/i/opEoXg/sveriges-regjering-sier-ja-til-soeknaden-om-vinter-ol-i-2026
Kristian Eliassen
Kristian Eliassen
Siterer Mjøsaman: For Stockholm er hensikten å bygge en multifunksjonell idrettshall i Barkaby-området. Kapasitet på 3000 under OL. 500 permanente.
Italias plan er å bygge inn banen i Baselga di Pine. Kostnad: 36 mill dollar. Vil gi Europa en innendørshall på 1000 meters høyde. Kapasitet på 5000 tilskuere. 3000 permanent.
Kristian Eliassen
(Ja, jeg skrev innendørshall. I ferd med å sette seg i språket for lengst det der… Forresten kunne vel Vikingskipet satset på en innendørshall til neste OL. )
Høres ikke Baselga litt bedre ut enn Barkaby?
Kristian Eliassen
…Barkarby, visstnok.
https://mitti.se/nyheter/stockholms-ansokan-officiell-copy/?omrade=jarfalla
«Høres ikke Baselga litt bedre ut enn Barkaby?»
Baselga høres bedre ut, men her holder jeg definitivt på Barkarby. Baselga er blant de få internasjonale utendørsbanene pr. nå, og vi trenger alle vi kan ha av den sorten. Ingen «innendørshall» der, takk.
Jeppe
«Innendørshall»…… Sverige har en utendørshall, Rudhallen i Ruddalen. Utendørshallen, det er faktisk det, har vist seg å ikke være spesielt bra. Holder derfor tummlarne for en «innendørshall» i Barkaby.
Kristian Eliassen
Den 24. juni blir det avgjort hvem som kommer til å arrangere OL i 2026. Har tenkt litt på det, og holder en knapp på Italia. Mange flotte, velklingende og velkjente arrangørsteder i den italienske søknaden.
Skøyter: Italia har både Collalbo og Baselga, slik at det å bygge inn banen i Baselga ikke bør være særlig kontroversielt. Vurdert ut fra tv-bilder og omtale, så ser Collalbo hakket mer idyllisk ut, så sats på å verne den banen isteden. Til gjengjeld får Europa en høylandsbane på nesten samme høyde over havet som Calgary! Vinn, vinn. Gjenbruk sikres høyst trolig ved en hall i etablerte Baselga (jfr, hva som skjedde med Torino 2006).
Når jeg leser om Barkarby, får jeg litt samme følelse som da man flyttet fra Bislett til Valle Hovin – eller Ullevi til Ruddalen om man vil. En drabantbyhall med begrenset tilskuerkapasitet, vil fort vekk bekrefte at skøyter (i egne øyne) er mikroskopisk sammenliknet med hockey og alt annet. Det synet kommer de til å plage oss andre med også. Italia har mer støtte i eget folk for et OL. Det bør veie tungt. Et vinter-OL har ikke riktig den samme statusen i Sverige som Norge (dessverre). Ganske stor interesse for langrenn, deretter skiskyting og alpint, men jeg synes vel ikke VM i Østersund (skiskyting) og Åre (alpint) helt overbeviste om at Sverige bør trumfe Italia. Tilbake til skøyter, så mener jeg at ISUs beslutninger vedrørende meterskapsstruktur og alt slikt er av større betydning for land som Sverige. Klart at OL med medfølgende hall kunne gitt en viss boost også for skøyter, men med den sterke hallkulturen Sverige faktisk allerede har (Bandy og ishockey), ser jeg ikke helt hvorfor ikke et økt samarbeide/flerbruk kombinert med heldige grep fra ISU kan være en vel så spennende vei.
Kristian Eliassen
Kommende mandag avgjøres det hvem som får OL. Sitre, sitre…
Kristian Eliassen
Vinneren blir annonsert ca klokken 18:00 i dag.
SVT2 sender fra klokken 17:55-1900. Svensk radio, P4 sender fra litt etter 17:30. Eller man kan følge med på «olympic channel». Allerede fra 14:00 kan man der følge med på presentasjonen av søknadene:
https://www.olympicchannel.com/en/stories/news/detail/2026-winter-olympics-host-election/
Kristian Eliassen
Jeg synes det er fordel Italia etter presentasjonene! Merker meg at Short-track løperne Fontana og Elisa Confortala var sentrale.
Carl-Petter Leganger
Da ble det Milano/Cortina. Det er vel fare for at hurtigløp havner i en hall i Milano som ikke blir mye brukt til hurtigløp etterpå.
Kristian Eliassen
Er det ikke ganske sannsynlig at man holder seg til det som står i søknaden, og bygger inn banen i Baselga? Ganske spennende med en europeisk innendørsbane på ca 1000 meters høyde. Kan Europa ta tilbake rekord-hegemoniet fra «folketomme» Calgary og Salt Lake City? Brukbar tilskuerkapasitet (5000) også!
Kristian Eliassen
Tidligere skøyteløper Leenstra er sammen med «Ditto»Anesi, og bor i Baselga. De gleder seg over at OL kommer «hjem», og at de får bygd inn banen. Opprinnelig var det tenkt at hallen skulle ligge i Milano, men for å unngå feilene fra Torino-OL, har man denne gangen et konsept som legger de forskjellige idrettene til etablerte vintersportssteder. Tildelingen av OL frigjør midler til å realisere drømmen om innendørsbane. Byggestart 2021.
Brukbar publikumskapasitet på 5000 (3000 permanent sies det), men må jo se seg klart slått av Beijing med 12 000. (Mon tro hvor permanent? Miljøvennlig konsept på gang (skøytesporten er altså klimaverstinger… Ikke bare pga all flyvning hit og dit…). Hva med etterbruken i Gangneung? Sotsji?)
Kristian Eliassen
Sunde «svarer» på spørsmålet mitt om etterbruken i Beijing (forum for skøytefremtiden):
http://www.china.org.cn/sports/2019-06/27/content_74928226.htm
Vi får se. Ulike skjebner når det gjelder tidligere OL-anlegg. Begynn f.eks. med 1980 og tenk etter selv…
Kristian Eliassen
Forøvrig synes jeg vel man sliter med å etablere «European Games». Eller er det bare jeg som ikke har fulgt godt nok med? Det første arrangementet (2015) ble lagt til Baku, og nå altså i Minsk…
https://www.olympiatoppen.no/om_olympiatoppen/aktuelt/page9707.html
Ellers hadde det jo vært en tanke å etablere en vintervariant også. De asiatiske sommer- og vinterleker er en suksess.
Det er fortsatt ikke 100 % sikkert at skøyteløpene i OL 2026 skal gå i Baselga, for en utendørs (?) variant i Milano har visstnok også vært aktuell.
De kildene jeg finner tyder likevel på at det meste peker mot Baselga. En har nedskalert prosjektet, og det virker nå som om banen kun vil være midlertidig overbygd. En gladnyhet i så fall.
Øivind Øiseth
Utendørsvarianten i Milano kan helt sikkert utelukkes. I ISUs reglement om Baner og arrangementssteder ved olympiske vinterleker (§206) er det slått fast at «Skøytebanen må være innelukket i en oppvarmet bygning beskyttet mot vind og vær.»
Kristian Eliassen
Hvilke idretter og øvelser kommer med på OL-programmet i 2026?
Dette besluttes nå i vår sies det. (forrige gang, 2018, kom beslutningen den 18. juli).
Det vi vet er at Randonee kommer med som ny idrett. Spesifikt for lekene 2026. IOC har et mål om 2900 deltakere fordelt på 100 øvelser. I Beijing var det visstnok 2871 på 109 øvelser. Ulike forbund presser på for å få med nye øvelser. FIS vil gjerne ha med kombinert for kvinner, hopp stor bakke for kvinner og Telemark i 2026. Først- og sistnevnte medfører økt deltakerantall. I tillegg foregår det diskusjoner i ulike forbund om flere øvelsesmessige endringer. For å gjøre seg mer attraktive, også for å passe inn i OL. Eksempelvis om i fremtiden å droppe langrennsstafett for kvinner og menn til fordel for en blandet stafett. Medfører jo en reduksjon i antall øvelser. Andre øvelser igjen ligger muligens litt utsatt til på grunn av minkende popularitet. Eksempelvis den alpine kombinasjonen.
Hvordan ISU forholder seg til tematikken er visst hemmelig. Man bør jo nødvendigvis være interessert i at lagsprinten blir olympisk. Har man allerede fått signaler om at dette ikke er aktuelt eller ligger en søknad inne? Ved forrige korsvei ble mixed team short track foretrukket «isteden». Hva nå? — og snakkes det i gangene om andre fremtidige endringer? Hva med offensive ideer? Det er merkelig stille… Det er ikke så lenge siden at IOC forsikret om at 10 000m ikke var i faresonen, men hvor trygge kan man være på at øvelser er nettopp trygge? OL i Beijing så en nedgang i antall kvoteplasser for hurtigløp siden forrige gang. Trolig er det vel her skøyter har mest å frykte også i 2026.
EinarR
Randonee… Jeez. Hvor mange helikopterpiloter må akkrediteres?
R er sikkert ustoppelig, så utstyrsfiksert som det miljøet er, klær, briller, hansker, luer. Her er en svær pengesterk lobby. Ser at R omfatter øvelsene sprint, individuell, lag, stafett og vertikal (!!). Alt dette skal vel ikke inn? Personlig så visste jeg ikke at det ble konkurrert i R engang. Er det avholdt norske mesterskap?
Så noe må vike.. det er ei trøst (for meg) at mange av de mest tradisjonsrike langrennsøvelsene også er under press, det er ikke bare oss.
Kristian Eliassen
Sprint og individuell. MIXED stafett selvsagt.
24 kvinner og 24 menn…
Hvis Norge arrangerer OL igjen er nok sjansen liten for at allround slik vi kjenner det kommer med på den nye «arrangørkvoten»…
Kristian Eliassen
Møte i IOC, Executive Board den 24. juni. Da får vi vite programmet. Idretter, øvelser og deltakerkvoter for OL 2026.
Kristian Eliassen
Følg med på pressekonferansen i dag klokken 15:30, norsk tid. Hva får vi av nytt når det gjelder skøyter?
You Tube sending. Se link.
Se også nettstedet Inside the games og øvrig media i etterkant.
-
ForfatterInnlegg