Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Vinter-OL 2026.
- Dette emnet har 54 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 09/09/2023 at 21:49 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Nb! 17:30, norsk tid 🙂
EinarR
Like interessant å følge skjebnen til skiøvelsen kombinert! Tradisjonsrik i Norge, og noen i skimiljøet påstår at f.eks. de i Tyskland er helt gale etter denne disiplinen. Likevel- globalt må det stå dårlig til, antakelig svake tilskuer/seertall ifm. OL. Og det er dette som teller for IOC. Tradisjonsrikt daukjøtt skvises ut, og inn med helikopterdisiplinen Randonee.
Paradoksalt så er det kanskje skifolket sjøl som leder an mot stupet for kombinert i OL- ved å lansere kombinert for kvinner. Da velger kanskje IOC å si at nok er nok; at 1+1=0 !
Kristian Eliassen
Blander du med frikjøring? Randonee er der hvor man bærer skia opp og står ned. Nils van der Poel var med Tove Alexandersson på tur forrige vår.
Registrerte det med kombinert, ja. Gender equality er det nye mantraet. Tipper kvinnene kommer med!
Kristian Eliassen
IOC melder på Twitter at pressekonferansen starter tidligst 18:30.
https://www.youtube.com/watch?v=TqDqsfMLhnU
Spenningen stiger!
Emil Nielsen
Jeg kan ikke si at skjebnen til Kombinert er noe jeg bryr meg om. For meg er det ikke en øvelse som gir mening. Litt som å avslutte et allround mesterskap med spydkast.
Men gender equaøity er viktig, og noe vi må støtte opp om. Menns idrett mister verdi ved å utelukke kvinner. Det er skamfult.
Kristian Eliassen
… I full fart: ingen store nyheter når det gjelder skøyter. Lagsprint kom ikke med. Reduksjon i totalkvoter fra 166 til 162.
EinarR
Fredagskveld: Jeg stiller meg ikke i vegen for kjønnslikhet jeg heller. Tvert imot. Kombinert skidisiplin vil leve videre, gjerne også som kvinneidrett, også om den skvises fra OL. Men disiplinen har kanskje et breddeproblem allerede, og hvor mange kvinnelige utøvere finnes det, i hele verden?
Kommer vi på mange idretter/øvelser som er forbeholdt kun ett kjønn? Jeg er blank, her jeg sitter. Men det er noen tillempinger. Ta friidrett: Jentene har lavere hekker, lettere kuler.. er det bra eller ikke. Samme problemstilling som distanselengder, i kappgang(?), på skøyter, langrenn. Og utfortraseene stikkes vel annerledes for kvinner enn for menn… Hvor likt bør/må det være??
Noe annet som interesserte meg nå nettopp, men som faller utenfor temaet: Ser at bob/akeforbundet i Norget er nesten utradert og blotta for aktive. Hva skjedde? Hadde vi ikke anlegg i verdensklasse? Har sett at svenskene benytter OL- anleggene fra -94 til nasjonale mesterskap.
Jeg tror hoppsporten er den neste vinteridretten som får «merke det»!
Kristian Eliassen
Kombinert for menn får altså være med «på nåde» i 2026. I faresonen for 2030. For få land deltar foreløpig til at kvinnene skal komme med.
Alpin kombinasjon har fått en slags » utsatt frist» til april 2023 hvorvidt øvelsen får bestå i 2026. Alpin lagkonkurranse fjernes fra programmet.
Stor bakke for kvinner kommer med, dual moguls for begge kjønn ditto. Og så kommer skeleton inn med mixed team, og kvinnelig dobbel i aking. Her har mennene også double,
KarlA
Arbeidet med å reduserer antall OL-øvelser har en helhjerta støttespiller i meg. Fra Lillehammer-94 til Beijing-22 har antallet økt fra 61 til 109.
Men trenger verden langrennsøvelser «med skibytte»? Alpindisipliner av type «parallellslalåm for lag»? Eller de foraktelige greiene i skiskyting der den som vinner belønnes med forsprang dagen etter, så det skal bli lett å vinne en gang til!
Tror ikke det. Og vi klarer oss riktig fint uten lagsprint skøyter i 2026.
Kristian Eliassen
Tja! Så lenge lagtempo er med, burde lagsprint også vært det… Hadde ikke medført en økning i antall utøvere heller. Men la oss følge en tankerekke:
IOC redistribuerer penger til de internasjonale særforbundene etter hvert OL etter hvor mye man går i overskudd. Et tankeeksperiment vil derfor være at man inkluderte en allroundvariant i OL. Ville det generert mer penger? Randonee er gjøkungen i 2026, eller kanskje ikke? Den idretten er populær i land som Italia og Spania. Nå nylig trakk Spania sitt kandidatur i 2030, så jeg tror ikke Randonee kommer med i 2030 hvis lekene blir forlagt til Vancouver, Sapporo eller SLC. Hva med en allroundvariant til erstatning for lagtempo og økte kvoter for hurtigløp? Tanken er litt fascinerende etter at man nå tydeligvis lukker døren for lagsprint. Kanada, Japan og USA er alle gode prospekter — etter at vi selvsagt trekker fra Nederland og Norge.
Kristian Eliassen
Jeg har blitt gjort oppmerksom på at kvotene i hurtigløp kun reduseres med to istedenfor fire. De andre to må derfor gjelde short track eller kunstløp.
Kristian Eliassen
… Bedre enn det jeg skrev rett over er det dog å erkjenne, og anerkjenne at lagtempo har kommet for å bli, men å avholde konkurransen i OL som i olympiaden — nemlig over kun ett løp. Ikke tiltrekker vel innledningsrunden seg veldig mye oppmerksomhet? I tillegg innføre trekamp. En trekamp (500-1500-5000 (menn)/500-1500-3000 (kvinner) vil ikke være noe tilbud til supersprintere, mens flere mellomdistanseløpere vil gjøre et forsøk. (Super)Sprinterne har i dag kun 500m. Hva med å dele opp 1000m i en 300 og en 700 hvor sammenlagtresultatet er det som gjelder? I forlengelsen kunne man så sett for seg en endring av sprint-VM fra 2×500+2×1000 til 100-700-300-500.
Å lage sammenlagt modeller hadde løst noen av problemene vi har med veldig små kvoter. Man kunnet ha tre ulike modeller til de klassiske distansene samt fellesstart og lagtempo.
En sprint model over 3 eller 4 løp (ikke klassisk sprint firkamp i mitt forslag, den modellen bør moderniseres).
En mellomdistanse model over 1000m, 1500m og 3000m
Og så enten en klassisk allround eller en langdistanse model over 3000m, 5000m og 10000m. Det kunne man la vært opp til medlemslandene om de ønsket det ene eller det andre.På den måten kunne vi skjære skøyter til 10 øvelser i alt fra de nåværende 14, og få større startfelt med samme kvote.
Briljant!!
Kristian Eliassen
Veldig interessant, Emil. Blant andre Senior Dahl Johansson har vært innom noe liknende, men ikke spesifikt mtp OL. Det jeg frykter LITT med modellen, er dog at man skjærer ned litt mye. Antall titler. Heller bruke innføring av sammenlagt som argument for å øke eksisterende kvoter. Så kunne hver kategori operert med hver sin konge-enkeltdistanse i tillegg til sammenlagtstevnene? 500-1500-10 000 menn/5000 kvinner? Minuset da er det blir litt mye for den som vil delta i flere sammenlagtkategorier.
Emil Nielsen
Jegvhar ikke noe tro på at vi noensinne får en større kvote. Det er derfor jeg foreslår et slikt system. Der man kunne hatt med like mange løpere, men ha et dypere felt i hver konkurranse.
Kristian Eliassen
Største problemer her er at IOC ikke vil ha stor firkamp, mens medlemsland vil ha enkeltdistanser. Man må nok møtes litt på halvveien. Langdistanse for menn kunne starte med 3000, før vi utnevner 5000 til langdistansekongen og deler ut distansemedaljer også. 10 000 med kvalifiseringsbegrensning avslutter trekampen. Mellomdistanse starter med 1000m, fortsetter med kongedistansen 1500 hvor man altså også deler ut distansemedaljer, før trekampen avsluttes med 3000m med kvalifiseringsbegrensning. For sprint går det an å tenke seg flere varianter, men med 500m som kongedistanse hvor man deler ut distansemedaljer. 500 er ikke avsluttende distanse. Kvinneklassen? Ditto 🙂
Kristian Eliassen
«Tilbake til virkeligheten» — repetisjon. Lagsprint blir altså ikke å finne på OL-programmet i 2026:
Så er det klart at OL i 2026 blir innendørs, i Baselga. Banen skal «designes» av samme mann som hadde ansvaret i 2006, 2014 og 2018. Felles for disse banene er jo at de ikke lenger er i bruk.
Kristian Eliassen
Det meldes på schaatsforum at IOC setter ned foten for innendørsbane i Baselga. Litt overraskende at det er de som gjør det. Sjekk denne linken:
https://www.francsjeux.com/2023/01/23/for-milan-cortina-2026-the-oval-no-longer-goes-round/89509
Foreløpig ingenting å finne på nettstedet insidethegames.biz.
Hva nå? Gjenbruk av hallen fra 2006 i Torino? Inzell?
Artikkelen nevner midlertidig bane som en mulighet, siden rigging av Torino vil bli både dyrt og langreist å bruke.
Kristian Eliassen
…etter en lang drakamp mellom Milan og Torino meldes det nå at førstnevnte går seirende ut: Ingen gjenbruk av OL-hallen fra 2006. Hurtigløp under OL skal avholdes i en kongresshall. Midlertidig løsning, det vil si ingen permanent hall. Opprinnelig var jo tanken at banen i Baselga skulle bygges inn.
«Kunngjøringen til fordel for Fiera di Rho vil formelt bli tatt av styret for Milano-Cortina Foundation satt til den 18. april.»
-
ForfatterInnlegg