Vinter-OL 2026.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Vinter-OL 2026.

Viser 24 innlegg - 241 til 264 (av totalt 473)
  • Forfatter
    Carl-Petter Leganger

Når Ragne ikke nådde opp var det jo veldig hyggelig at Lollo vant.  Det som nå blir spennende er om Ghiotto har samme formstigning.

#34340 Svar
      Kristian Eliassen

5000m: Vi får Jilek mot Eitrem i neste siste og Ghiotto i paret før.

#34341 Svar
        Jeppe

Hvor ser du det, Kristian ?

#34342 Svar
          Kristian Eliassen

Er bare på en knotete telefon nå, så får ikke linket. Se nede på forrige side, 3000m. Inne der finnes det en rullegardin meny. Klikk på 5000, så results da får man opp trekningen…

#34343 Svar
            Jeppe

Der dukket den opp, gitt.

#34344 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Trekning 5000 m

Rankinglista gir klar fordel til Eitrem. Men Ghiotto har bedre odds enn Lollobrigida hadde.

Manglende løpere ifølge verdensrankingen: Semirunnij (7) – Roest (9) – Snellink (12)

#34345 Svar
                Rocambole

Etter 3000d:
                  Par1: Labert løp av Myers (4.13) som steppet inn som reserve på kort varsel. Prestasjon som forventet av Hall (4.06), hvilket indikerte at forholdene var omtrent som jeg hadde antatt.

Par2: Medaljekandidat Conijn (4.01) levde ikke opp til forventningene, og tiden kunne umulig holde til seierspallen. Dette kunne ikke skyldes dårlige forhold siden makker McGregor (4.04) overrasket positivt og var så nær i tid. Lover godt for sistnevntes 1500. Vi kunne dermed trygt stryke den første NED-trusselen mot Ragne.

Par3: Som ventet av Korzhova (4.06), ikke like bra av Rosner (4.08).

Par4: Som forventet av Yang (4.07), mens den 19-årige fransøse Braun (4.07) vant paret overraskende etter så vidt å ha fått klarsignal fra legen for å stille til start.

Par5: Golubeva (4.03) holdt distansen vesentlig bedre enn jeg ventet, hvilket lover bra foran 1500. Tas (4.01) gav Oddsen litt svar på tiltale etter at de tillot seg å gi henne hele 25 i odds for å kapre medalje. Dog ingen seriøs søknad til medalje, men meget mulig til olympisk poeng. Lover godt foran hennes 5000. Få hadde trodd at hun ville lede 3000, foran fadesen Conijn, når halvparten av løperne var i mål.

I vanningspausen anså jeg mine tidsestimater for medaljørene som fortsatt realistiske, med en vinnertid på 3.56.5 (for Wiklund). Dette i motsetning til Petter Andersen som trodde vinnertiden ville ligge på 3.57-3.58, mens Wetten forventet rundt olympisk rekord (3.56.93).

Par6: Som forventet av Hoffmann (4.06), mens Horikowa (4.08) skuffet litt.

Par7: Ikke så uventet at Zueva (4.07) var langt unna gamle høyder, mens min kvinnelige favorittløper fra utlandet, Morozova (4.01), banket til med ny, knepen ledelse. Lover meget godt foran hennes 1500. Med dette leverte hun den hittil sterkeste søknaden til olympisk poeng, men medalje kunne det ikke bli tale om.

Par8: Even Wetten var nå – ytterst kjærkomment – tilbake i manesjen som eksellent skøytekommentator, der jeg har satt særlig pris på hans årvåkne skøytetekniske blikk og hans prima språkføring mht. talehastighet og vokabular. Dog ble jeg i stuss om hvor godt han har fulgt med i sesongen siden han i fullt alvor tillot seg før løpet å annonsere at Lollobrigida nå kunne tenkes å levere en skrell vi burde være obs på.

Selv rangerte jeg Lollo som nr.8 i min prediksjon (på 4.02), mens Oddsen rangerte henne som nr.7 av vinnerfavorittene og gav 40 i odds på at hun ville gå til topps. Jeg så ingen grunn til å kaste bort penger på et så urealistisk bet. Og jeg hadde til gode å registrere noen andre enn hr. Wetten blant presumptiv skøyteekspertise som anså Lollo som noen seriøs medaljekandidat. Dertil hadde hele sesongen hennes vært for miserabel og nedadgående. Hennes beste resultat i vcup var i vc1 i SLC der hun var 4 sek bak Beune som vant. I siste vc5 i Inzell, bare to uker tilbake, ble hun nr.9, hele 9 sek bak Ragne. Videre hadde Lollo fremstått markant svakere enn forrige sesong rent skøyteteknisk, samtidig som hun hadde blitt satt tilbake av en seig virusinfeksjon.

Da var jeg litt mer obs på parkamerat Maltais, selv om pallen virket minst 3 sekunder unna også for henne, nå som vi måtte anta at det fryktinngydende NED-laget hadde prikket inn toppformen.

Det ble et forrykende par. Lollo åpnet mildt sagt friskt på 19.47 (hvilket viste seg å bli dagens raskeste), men Maltais svarte med to 29-runder og hadde fortsatt bedre rundetid enn Lollo (30.71 vs. 30.76) da hun passerte 3 runder før mål med en ledelse på drøye halvsekundet. Selv med 32.0 i snitt på de siste rundene, ville Maltais sette olympisk rekord, og Lollo hadde nå nesten utlignet farten. Skøyteteknisk fremstår Maltais som bedre enn jeg noensinne har sett henne, og Lollo med en mirakuløs forvandling fra tidligere i sesongen

Neste runde presterer Lollo å gå seg ned til 30.75 og tar ledelsen fra indre, samtidig som Maltais må slippe seg opp i 31.41. Deretter avgjøres samløpet ganske raskt. Lollo må riktignok opp i 31.33 på nest siste runde, men klarer forsyne meg nok en gang å presse seg ned på sisterunden, til 31.08, etter en høyenergisk avslutning som gudene vet hvor hun hentet kreftene til. Sluttid: 3.54.28! – soleklar olympisk rekord, ny pers og en FANTOMTID! Og Maltais evner å tangere Schoutens OL-rekord på 6.56.93, selv om hun gikk mer opp i rundetid mot slutten enn hun har for vane!

KABANG! Dette så jeg overhodet ikke komme! Og jeg bøyer meg i støvet for den prekognitive kapasitet – eller i det minste anelse – som hr. Wetten la for dagen, trass i alle snusfornuftige odds mot at noe så mirakuløst ville kunne inntreffe!

Nå virket det urealistisk at forhåndsfavorittene i de to siste parene skulle kunne matche Lollos kjempeløp. Og det ville sannelig kreve sin kvinne også å slå Maltais. Men håpe på et lite mirakel også fra Ragne, det kunne vi saktens fortsatt gjøre.

Par9: Uberegnelige Gronewoud viste seg tidlig ute av stand til å ta opp kampen med Ragne, og det kom aldri til noe bikkjeslagsmål som hollenderne hadde forestilt seg at hun ville gå seirende ut av. Hun fremstod definitivt ikke i den samme toppformen som hun hadde demonstrert i romjulen, og det kan også godt være at forholdene ikke passet henne like godt som den hjemmevante isen i Hrv. Nå endte hun opp på smålåtne 4.01, litt foran landskvinne Conijn, men – ytterst overraskende – bak Morozova og Tas!

Wiklund la som forventet ut meget sterkt og tillitvekkende, og vi næret det lille håpet om at hun kunne ta opp kampen med Lollo inntil vår kvinne 3 runder før mål måtte se sin rundetid gå opp fra 30.55 til 30.99, mens Lollo bare gikk opp fra 30.66 til 30.79. På bakgrunn av Lollos imponerende avslutning var det da opplagt at Ragne var sjanseløs på gullet, og det handlet kun om å slå tiden til Maltais. Selv om Ragne måtte se rundetidene krype oppover hele veien, gjorde hun et meget hederlig forsøk på å slå Lollo, og hun maktet å holde Maltais bak seg etter å ha prestert en sterkere sisterunde enn canadieren. 3.56.54 var nok Ragnes objektivt beste 3000-løp noensinne. Mer kunne vi ikke forlange! (I tillegg var Ragne elskverdig nok til å gå inn på tidelen samme tid som jeg hadde predikert for henne; dog med den ikke ubetydelige forskjell at dette ikke ble vinnertiden 😉 .)

Par10: Weidemann (3.59) leverte temmelig som forventet, og maktet aldri å by Beune noen fight, om enn hun – ikke overraskende – ség litt innpå mot slutten. Siden Beune åpnet svakere enn avslutningssterke Lollo, mistet jeg raskt troen på at hun kunne kjempe om gullet. Men i noen runder var det spennende om hun kunne true pallplassene til Ragne og Maltais.. Det ble en normal løpsutvikling for Beune, og sluttiden på 3.58.12 er nok det beste hun har prestert på distansen denne sesongen, objektivt sett. Men det var altså over sekundet for sent til å komme på pallen, trass i de nye opphaussede supertrikotene, med det sensasjonelle resultat at de tre hollenderne, som var fryktet som de sterkeste konkurrentene til Ragne, kun endte opp som nr.4, 8 og 9!!!

Den ekstreme sensasjonen var like fullt fantomløpet – og det relativt overlegne gullet – til den sjarmerende friskus Lollo. Dette var i særklasse hennes objektivt beste prestasjon på 3000 noensinne. I forrige OL vant hun – til sammenligning – sølv på 3.58.06 under omtrent like gode forhold som nå. Og det er ikke en gang verdt å diskutere at gulløpet hennes i dag er skøytehistoriens objektivt beste prestasjon på distansen.

Jeg anser Ragnes 3.56.54 i dag som skøytehistoriens objektivt nest beste prestasjon på distansen, selv om dette kanskje kan diskuteres. Ragne har all grunn til å være stolt over løpet sitt. At det fra tid til annen inntreffer tilnærmede mirakler på skøytebanen (herunder Eitrems sub-6 to uker tilbake), er slikt som skjer.

GRATULERER RAGNE WIKLUND MED Å HA VUNNET OLYMPISK SØLV PÅ 3000m ETTER EN IMPONERENDE PRESTASJON!

#34346 Svar
                  Kristian Eliassen

Veldig fin oppsummering. 🙂

#34347 Svar
                    Rocambole

Foran 5000h: Olympisk rekord: vdPoel 6.08.84, Beijing 2022.

Denne sesongen har det inntruffet en markant nivåheving på distansen, med høy spredning mellom ulike nasjoner i den jevne verdenstoppen. En smule arrogant tillater jeg meg å ikke regne de tre deltagerne fra NED blant de 7 – syv – heteste gull- og medaljekandidatene (!). Konkurransen imøteses med desto større interesse på bakgrunn av Sander Eitrems skøytehistoriske fantomløp på 5.58.52 i vc5 i Inzell.

Rett på sak mht. de fremste forhåndsfavorittene:

Par9: Jilek vs. Eitrem. Her får vi en reprise av samløpet i vc5 i Inzell, der Jilek ble nr.2 på 6.01.98. Da holdt Jilek godt følge inntil halvveis, hvoretter Eitrem – for meg overraskende – dro ubønnhørlig og gradvis litt ifra. Jilek var åpenbart noe skuffet etter løpet, mens Eitrem var like overrasket som alle oss andre over sin sensasjonelt gode prestasjon. OL-banen er kanskje 5 sek langsommere enn Inzell, og vi må nok være forberedt på at ambisiøse Jilek hever seg noe nå. Jeg tipper at han nå kan være god for 6.04.

La oss si at superløpet til Eitrem tilsvarer 6.03 på OL-isen. Det fortoner seg for uvirkelig at han kan prestere enda bedre nå. Psykologisk kan fantomløpet tenkes å slå ut litt begge veier foran OL. Jeg håper – men er høyst usikker – på at vår mann er i noenlunde samme kanon- og dagsform også nå. Eitrem har vist seg sterk i jevne samløp, og jeg tror at trekningen mot Jilek slår positivt ut ift. å måtte gå på et eget skjema. Videre har Eitrem et mentalt overtak etter at han nedkjempet Jilek sist, og vil også kunne ha en liten fordel av den nye norske trikoten.

Blir det svært jevnt, har Jilek fordelen av siste indre. Det liker jeg dårlig, men satser på at vår mann har skaffet seg et forsprang på minst et halvt sekund når det ringer for ham i indre. Ender opp – kanskje litt patriotisk –  med å spå Eitrem på en lavere 6.04 enn Jilek.

Par10: Bloemen vs. Loubineaud. Franskmannen har vist seg mer stabil og er enklere å predikere. Han gikk på 6.03 i Inzell etter et temmelig flatt løp. Med litt formspissing legger jeg ham på 6.06 nå. Med Flower vet man aldri om og når han kommer inn i den magiske flytsonen. Han vil temmelig garantert gjøre et seriøst forsøk på å vinne medalje, men holder det hele veien inn? I aller beste fall kan han vinne samløpet og havne på pallen, men i verste fall kan han havne langt bak topp6. Mistenker at han går på en smell etter å ha ledet paret til passering 3000m, for så å ende opp resignert på 6.12.

Etter det sensasjonelle OL-gullet til Lollo er det ingen grunn til å undervurdere sjansen for at nok en italiener begår et knock-out-løp i par8 uten å ha imponert særlig tidligere i sesongen.

Par8: Ghiotto vs. Dawson. Amerikaneren begikk et metronom-løp på 6.05 i Inzell og endte opp som nr.4. Men han har fortsatt til gode å overbevise på langsommere is. Legger ham på 6.09. I Inzell ble Ghiotto bare nr.5 på en høyere 6.05, og i vc har han ikke plassert seg bedre enn som så denne sesongen. Mistenker at det kommer en formutløsning nå, forhåpentlig ikke like ekstrem som Lollos. Drister meg til så godt som 6.05. Tror Ghiotto opparbeider seg et solid forsprang på makkeren og nå evner å holde det hele veien inn.

Blant de øvrige løperne er jeg mest obs på Lorello som kommer allerede i par3 (mot Kongshaug). Det var et gjennombrudd for ham da han nedkjempet Ghiotto i samløp i EM og vant sølv, 3 sek bak Semirunniy. Lorello har vist seg dyktig til å prikke inn formen når det gjelder som mest. Er forberedt på en liten (eller kanskje stor?) overraskelse her, så jeg drister meg til 6.08.

Da har jeg topp6 som følger:
                      6.04 Eitrem
                      6.04 Jilek
                      6.05 Ghiotto
                      6.06 Loubineaud
                      6.08 Lorello
                      6.09 Dawson

Tviler på om noen av de tre NED-løperne (Bosker, vdBunt og Huizinga) har kapasitet til 6.09.

#34348 Svar
                      Per Thorvik

Med tiltakende lavtrykk i morgen tror jeg vi ser ny bestetid på lavlandsbane med 6,03,5 . Dette er et ganske åpent race der jeg har Sander Eitrem på 1. plass basert på prestasjoner så langt i sesongen, men det er et usikkert grunnlag. Ghiotto vil gjøre det bra på hjemmebane og kniver om sølvet men har enda bedre muligheter på 10k . Jilek har fordelen av å møte vår mann i par.  Loubineaud havner dermed utenfor pallen basert på Ghiottos hjemmefordel.

1. Eitrem

2. Jilek

3. Ghiotto

4. Loubineaud.

#34349 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Litt refleksjoner over historisk utvikling: I går kveld så jeg litt i Skøyteboka 1997/98 som blant annet inneholder gjeldende verdensrekorder fra den gang. For 3000 m var den 4.09, og for 5000 m var den 6.34.

Vinnertiden i går var 3.54, altså 15 sek. raskere enn verdensrekorden fra 1997. Tilsvarende skulle man da kunne forvente en vinnertid i dag på 6.09. Det er vel ingen som tror at den tiden vil holde til gull eller medalje i dag.

#34350 Svar
                          EinarR

Energiske Lollobrigida har vært en personlig favoritt gjennom mange sesonger,  så dette er helt kjekt. Sisterunden var bare til å gi seg over av.

Eller Lollobrigada som det ble sagt flere ganger. Hva de får til når det gjelder. I dag vil jeg være spesielt obs på prestasjonene til Kongshaug, Maly og Dawson!

#34351 Svar
                            Kristian Eliassen

Vi skulle egentlig hatt Bosker mot de Bunt i første par (feil i den oversikten som jeg kopierte!), men to løpere fra samme land kan ikke gå mot hverandre. Det som skjer i slike situasjoner (man begynner med den dårligste trekningspulja):

b) Two Competitors representing the same ISU Member/NOC (country)
                              shall not start in the same pair. The following scenarios may therefore have to be dealt with:
                              At the moment when the second Competitor in a pair is about to be drawn, the number of remaining Competitors from one country is higher than the remaining number of pairs (in the group). The drawing shall then proceed as follows:
                              If the next drawn Competitor is not from the country concerned, the drawn Competitor will be moved to the next available spot in the start list (i.e. the inner lane of the following pair).
                              This procedure is repeated until a Competitor from the country concerned has been drawn, observing that the same situation will not occur for other countries in a later pair. If that would be the case, the drawn Competitor must then be moved to the next following available spot in the start list.
                              The second drawn (or moved) Competitor in a pair is from the same country as the first drawn Competitor. The Competitor will then be moved to the next available spot in the start list, observing potential situations as described in (b) above.»

#34352 Svar
                              Rocambole

Bør kanskje være litt mer forsiktig med å avskrive nederlenderne før det braker løs. Stijn van de Bunt i par2 (mot Henrix) er en hardhaus som har vist seg sterk også på litt tyngre is, og er bedre på den hele enn den halve mil. Så jeg er forberedt på 6.10 på ham og mulig topp6. Men medalje vil være forbausende.

I samløpet kan det være at Henrix følger makkeren så lenge han kan, men tviler på om vår mann kan svare på hollenderens kjør etter 3000m. Forventer ikke bedre enn 6.16 på Henrix, og det samme for Kongshaug i par3 mot Lorello, med en analog utvikling av samløpet som i par2. Selvfølgelig spent på våre egne to nest-beste, men like meget på Lorello – første mann utkommandert til fronten i den nydøpte Lollo-brigaden av lollobinieri !

#34353 Svar
                                Per Thorvik

Som forventet til nå på 5000,  Nederlenderne leverer under pari, de kan få en diskusjon om uttaks-prosedyrer og formtopp.  Jevnt bra av nordmennene Henriksen og Kongshaug. Blir interessant å se hvor høyt Morello kommer, mest sannsynlig ikke blant de 6  beste, men ganske nær. Registrerer at Wetten hadde stor tro på Jilek, og at Sverre Lunde Pedersen  antydet en sluttid på 6 minutter blank. Blir spennende.

#34354 Svar
                                  Emil

Som vi sier i Danmark: sikken en gang mund-diare.

Jeg så de første parene uten lyd, så med Philip Due Schmidt på Dr2, men gikk da over til NRK.

#34355 Svar
                                    Emil

Due Schmidt fortalte morsomme historier om løperne, men han på NRK bare snakket i et vekk.

#34356 Svar
                                      OSch

(alek)Sander den Store hugget over enda en gordisk knute !!

Congratulations and Celebrations !!!!

#34357 Svar
                                        Emil

Det viste seg jo faktisk å bli veldig mye mindre spennende enn forventet.

Gedigene underprestasjoner av Ghiotto og Loubineaud. Jeg hadde egentlig mer tiltro til at Ghiotto skulle poppe opp som en korkpropp enn Lollobrigida i går, men han har virket til å tåle treningsmengden såpass bra at de ikke har sluppet opp nok.

#34358 Svar
                                          Knut

Så vidunderlig godt! Gratulerer med GULL, Sander! Superløp av Peder, også. Håper han stiller i allround-vm, han også.

#34359 Svar
                                            Kristian Eliassen

Herlig! 🙂 Ble en duell om gullet dette og ikke 4-5 som knivet. Fra nestentryn til gull for Eitrem. 🎉

#34360 Svar
                                              Per Thorvik

En flott dag  for norsk skøytesport.  Det ble som man hadde håpet med Sander på topp i et forrykende oppgjør, med ny beste tid på lavlandsbane; 6,03,95.  Morello var dagens overraskelse, kjekt for Italia med bronsemedalje til 23-åringen og Ghiotto på plassen bak.  Kongshaugs løp står seg enda bedre nå når alle er i mål, 6.pass for Stavanger-gutten var i overkant av hva man kunne forvente.  Men Sanders løp er det som vil bli husket i årtier. Han tapte vel noen få tiendeler i starten før ‘maskinen’ kom skikkelig i gang. Uimotståelig i siste halvdel.

#34361 Svar
                                                Saller
                                                Deltaker

Jeg er sikker på at Sander også går for gullet på 10 000m. Med den nye teknikken tror jeg han vil vinne denne.

#34362 Svar
                                                  Saller
                                                  Deltaker

Kongshaug på poengplass på 5000m. Hvem hadde trodd det?

• Dette svaret ble endret 2 måneder, 1 uke siden av Saller.
                                                  Viser 24 innlegg - 241 til 264 (av totalt 473)
                                                  Svar til: Vinter-OL 2026.
                                                  Din informasjon: