Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › EM sprint og allround Heerenveen 10-12.januar 2025
- Dette emnet har 123 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 16/01/2025 at 11:04 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Forfall fra Loubineaud. Ikke et valg, men var nødt hva nå det betyr.
Kristian Eliassen
Tyskland:
Henrik Dombek, Moritz Klein
Lea Sophie Scholz, Marlen Ehseluns
Fridtjof Petzold, Konstantin Götze, Bogdan Brauer
Josie Hofmann, Maira Jasch
Kristian Eliassen
Kristian Eliassen
Det blir sendinger på TV3 lørdag og Søndag. VSport 2 sender alle øvelser.
På nett: Viaplay (eller NOS via VPN om noen ønsker det/NOS på TV om man har slike muligheter ).
Selv skal jeg heldigvis overvære dette live siden jeg ikke var der i 1991 😉 .
Rocambole
Fra Hamarlekene søndag:
Wiklund 40.73 (11.67) med første indre i kvartett
Wiklund 4.03.05 i kvartett: 20.60- 31.94- 31.74- 31.69- 31.61- 31.56- 31.78- 32.13Løvås 4.17.45 i kvartett: 21.10- 32.16 – 33.23 – 33.34 – 33.59 – 34.12 – 34.80 – 35.11
Eitrem 37.18 (10.57) med første ytre i kvartett
Eitrem 3.37.55 i kvartett. Rundetider slettet (urgh!). Noen som har noen idé om løpsutviklingen?Ulekleiv 6.33.47 (passering 3000 på 3.53.79) i kvartett-par med Eitrem som gav seg etter 3000m.
(Strand 6.38.10 og Henriksen 6.24.19 i samme kvartett.)Eitrems passeringer:

(limt inn fra Facebook. Si fra hvis det ikke er leselig)
Kristian Eliassen
https://app.isuresults.eu/events/2025_NED_0002/competitors
Ingen Jilek var det første som slo meg. Synd.
Lista inneholder også reservene til de enkelte land.
Rocambole
Mange takk for passeringstidene til Eitrem, ærede nøkkelmester! Noen refleksjoner basert på Hamar-tidene:
6.33 på Ulekleiv i kvartett var en urovekkende svak tid, og desto mer som han nå, stikk i strid med normalen, gikk opp i rundetid mot slutten. Det kan være at han ikke la meget i løpet, men i utgangspunktet avskriver jeg ham nå som seriøs kandidat til ærespris i EM. Med et oppløftende testløp ville jeg gitt ham en liten sjanse til 8.plass på 5000m og topp8-plassering etter 3 løp.
Løvås viste heller ingen tegn til formstigning, så forventningene er piano også her.
Wiklund skuffet med svake 40.73 etter en sørgelig åpning på 11.67. Til sammenligning er persen hennes fra VM på Hamar 2022 så god som 39.59. 4.03 i kvartett er heller ikke all verden, men forhåpentlig har hun vesentlig mer på lager til helgen. Hennes distanseprofil er nå meget lik Conijn som overraskende snuste på gullet i NEDs nm i romjulen. Trass i at Conijn har tatt store steg på de lengre distanser, er også hun nå langt unna 500-persen sin på 39.17 i og med SB på kun 40.25 (begge tider fra Hrv). Klarer Ragne å holde Conijn bak seg i sammendraget, er hun temmelig garantert på pallen i EM, og da kan det være håp også om sølv, men sprintformen virker alt for dårlig til at det fortoner seg realistisk at hun skal kjempe om gullet. Hvis Ragne mot formodning skulle finne på å slå Conijn på 500, er det mer enn tilstrekkelig grunn til å utbringe en liten skål.
Eitrem må gis godkjent for sine 37.18. Dette er faktisk hans fjerde beste notering noensinne, bak 36.92 (VM på Hamar 22), 36.94 (EM på Hamar 23) og 37.06 (VM i Inzell 24). I de to sistnevnte løpene passerte han 100m på hhv. 10.74 og 10.68 mot nå 10.57. Dette er en meget gledelig forbedring på startlangsiden, formodentlig fortrinnsvis fra 50 til 100m. Skulle han nå finne på å passere under 10.5, så stiger forventningene rett til værs.
3.37.55 var riktignok en forbedring på over 7 sek fra hans tidligere pers (også på Hamar), men han har aldri gått distansen i storform, og nå hadde han også fordelen av å gå i kvartett. (I tillegg var det nå lavtrykk på Hamar; ca. 0,2 tidspoeng fordel ift. normalt lavtrykk.) Om vi regner kvartettfordelen til 0,5p og Hrv som 0,5p raskere enn Hamar, kan vi anslå at han kunne oppnådd omtrent den samme tiden under normalt lufttrykk og oppvarmet hall i Hrv. 3.37.55 er 2,29 sek bak Roests BR i Hrv. Det er altså en god tid av Eitrem, men den er ikke sensasjonelt god.
Sammenlignet med Kongshaugs 3.36.74 i Hrv (i kvartett uten makker), vil jeg anslå Eitrems prestasjon som objektivt ca. ett sekund bedre. Slike forpostfektninger på basis av testløp på 3000 er meget interessante, siden kapasiteten på denne mellomdistansen indikerer sammenlagt-kapasiteten bedre enn fra noen annen distanse.
Samlet sett to definitivt tillitvekkende testløp av Eitrem, og i tillegg har vi altså Kongshaug i stigende form. Nå kan EM bare komme! Jeg går for ett gull (Eitrem) og en bronse (Ragne eller Peder).
Kristian Eliassen
Ingen Jilek, og ingen Sablikova eller Zdrahalova.
Jilek (Jílek is not going because this tournament is «inconveniently planned and it doesn’t fit into his schedule for the world cups») Hm.
Ingen sveitsere.
Ingen Hogas
Ingen Smeding
Det var det negative. Spesielt synd med Jilek, Sablikova begynner å «bli gammel».
Positivt: Estland får med Valge i tillegg til Liiv. Min Seok Kim stiller tross alt som antatt. Nok annet spennende også selv om vi ikke får fulle kvoter i alle klasser.
Vi fikk her også de norske reservene uten at det forhåpentligvis blir aktuelt.
Kristian Eliassen
(Thiebault erstatter Loubineaud)
Jeppe
….. ingen Smeding…?
Hun står da på lista?… Helt nederst.Kristian Eliassen
..ah. Hun sto ikke der først!
Rocambole
Da er min forståelse av deltagerlisten på 20 mann i klassisk firkamp for menn som følger:
NED: Snellink, Huizinga, Bosker. R: Krommenhoek
NOR: Eitrem, Kongshaug, Ulekleiv. R: Strand
ITA: Ghiotto, Di Stefano, Giovannini. R: Malfatti
GER: Petzold, Götze, Brauer. R: Rudolph
BEL: Swings, Suttels. R: Medard
FRA: Belloir, Thiebault. (R/trukket: Loubineaud)
POL: Semirunniyi. R: Palka
HUN: Kim MS
——————
DEN: PD Schmidt
AUT: Odor
(Til erstatning for CZE og SWI som gav avkall på sin kvalik-plass.)Kristian Eliassen
Fin oversikt. Var litt for rask med Valge. Han er vel fortsatt R1 etter det jeg ser.
Rocambole
Selvfølgelig ekstremt synd at CZE har trukket Jilek etter en beslutning som fremstår usedvanlig hull-i-hodet. Uten å ha fintenkt på saken ville jeg mer intuitivt rangert ham som 6.-7. favoritt til å vinne EM, om lag på linje med Swings, og uansett med gode muligheter til å vinne sin første ærespris.
Med unntak av Jilek kan jeg imidlertid ikke se at det er andre opplagte ærespris-kandidater som glimrer med sitt fravær, og alt i alt ser deltagerlisten slett ikke så verst ut selv om den – som nesten alltid – ikke lever opp til min/vår ideelle fordring.
Moro at HUN stiller med MS Kim som temmelig garantert vil vinne en medalje eller to på 500 og 1500. Han har også gode muligheter til å komme blant topp8 etter tre løp, om enn det skal godt gjøres at han klarer kvalifisere seg til 10 000.
Store begivenheter er for de som deltar, ikke for de som takker nei til invitasjonen. Dette kan bli et uforglemmelig mesterskap!
Kristian Eliassen
Odor er nok også R1. Tsjekkerne setter inn en reserve for Jilek.
Kristian Eliassen
Bekreftes på siden til schaatsen.nl
Se under Deelnemerslist, «Deelnemerslist per 6januari 18U»
Vel, vel vi får klare oss uten Jilek og kanskje la Semirunniy som den unge, lovende isteden.
Rocambole
(Mange takk til Eliassen for – som alltid – beundringsverdig årvåken oppdatering, nå mht. CZE til fortrengsel av AUT.)
Litt mer om den koreanske ungarer Kim MS: Før vcupen startet gikk hans trener Johan de Wit ut og erklærte ham sensasjonelt som intet mindre enn medaljekandidat sammenlagt i det forestående EM. Kim ble rapportert å være i meget forbedret fysisk form, og med større vekt på langdistansetrening enn forut. Vc1-2 dokumenterte så at Kim var tilbake henimot noenlunde gamle høyder på 1500 (der han har to OL-bronser i skapet), mens den bebudete fremgangen på 5000 ikke slo særlig til, med unntak av at han evnet å gå vesentlig flatere løp enn tidligere.
Etter vc1-2 rapporteres det at Kim har lagt mer vekt på trening for 1500 (og 1000) enn for langdistanse, formodentlig grunnet de noe skuffende resultatene på 5000 i vc1-2. Nå på lørdag gikk han sitt første løp etter vc1-2, og noterte SB 1.45.17 på 1500 i Hrv. Med samme tid oppnådd i vc1 i Beijing, ville han blitt nr.4, litt bak Nuis og hårfint foran Kongshaug.
Det er således god grunn til å forvente at han nå vil slå til på 500 og 1500, mens det hviler et stort spørsmålstegn ved hva han nå er god for på 5000. Det er utopi å tro at han vil komme blant topp8 på 5000, og dermed er han avhengig av en vesentlig bedre 5000 enn i vc1-2 for å komme høyt nok opp på listen etter tre løp til å danke ut sterke 5000-løpere som ikke kommer blant topp8 etter 3 løp.
Og blant de som ligger høyt oppe etter tre løp, uten å komme blant topp8 på 5000, kan det godt være at det vil bli tøft for Kim å plassere seg høyere enn di Stefano.
Blant de kvasseste på 5000 anser jeg Eitrem som bombesikkert kvalifisert til 10 000 i og med sin sterke 1500, med mindre det inntreffer alvorlige uhell. Snellink har også en så god 1500 at han må regnes som sikker. Kongshaug er selvskreven allerede fra sin plassering som nr.1 (eller nr.2) etter tre løp, og Swings og Bosker med sine jevne distanseprofiler er fort inne på begge listene (altså topp8 på 5000 og topp8 etter tre løp). Dermed gjenstår det kun tre ledige plasser å kjempe om for å kvalifisere seg til 10 000.
Det er heller ikke utenkelig at Giovannini klarer å plassere seg blant topp8 på begge listene, og vi kan også tviholde på et ørlite håp for Ulekleiv selv om søndagens testløp på 5000 var urovekkende svakt. Men la oss anta at ingen av disse to klarer oppgaven. I så fall gjenstår det fortsatt tre ærespriser å fordele, der kandidatene vil være di Stefano, MS Kim, Ghiotto og Huizinga, og én av disse må ryke ut. (Hvis Giovannini oppnår 2x topp8, vil to av disse ryke ut, og hvis også Ulekleiv – mot formodning – skulle oppnå 2x topp8, vil tre av dem ryke ut!)
Det kan være at Ghiotto og/eller Huizinga oppnår topp8-plassering etter tre løp, men dette er slett ingen selvfølge siden de så langt i sesongen har fremstått såvidt svake på både 500 og 1500. Hvis de ikke oppnår topp8-plassering etter tre løp, kan de bare kvalifisere seg til 10 000 ved å oppnå bedre plassering på 5000 enn Kim/Stefano etter tre løp.
Di Stefano kan bli en hard nøtt å forbigå, siden det ikke virker usannsynlig at han er nr.3 etter tre løp. Ghiotto/Huizinga er da avhengig av å bli nr.1 eller nr.2 på 5000 for å rangeres foran ham, hvilket ikke er helt opplagt i selskap av Eitrem og Snellink. Men hvis Kim ikke er høyere oppe etter tre løp enn nr.5, virker det som grei skuring at både Ghiotto og Huizinga kvalifiserer seg til 10 000 ved å oppnå minst 4.plass på 5000.
Jokeren her er primært Giovannini (bortsett fra det ørlille håpet for Ulekleiv). Oppnår han topp8 på begge listene, mens Ghiotto og Huizinga ikke er topp8 etter tre løp, vil den dårligste på 5000 av Ghiotto og Huizinga ryke ut med mindre han plasserer som nr.1 eller nr.2 på 5000, forutsatt at di Stefano (ev. Kim) er nr.3 etter tre løp.
Hovedpoenget her er at både Ghiotto og Huizinga, uansett at de figurerer blant de 5 fremste favorittene til å vinne selveste gullet, lever litt farlig mht. om de klarer å kvalifisere seg til den avsluttende 10 000 forutsatt at de ikke presterer godt nok på 500+1500 til å oppnå topp8 etter tre løp. For dem begge gjelder det at de ikke kan føle seg meget sikre på å få lov til å gå 10 000 uten å bli nr.1 eller nr.2 på 5000. Hvis de ikke besetter de to første plassene på 5000, kan det også bli avgjørende hvem av dem som viser seg best på 5000. Og mht. kampen for dem begge for å sikre seg ærespris-billett ved å komme blant topp8 etter tre løp, vil allerede deres 500-tider bli meget viktige.
Som bookmaker er mitt førstetips at de begge klarer å oppnå kvalifikasjon til 10 000 og at di Stefano kaprer den tredje ledige ærespris-billetten. Men dette er altså ikke opplagt, der den fremste jokeren er Giovannini, dernest Kim, dernest Ulekleiv.
Kristian Eliassen
«Verken Sáblíková eller Jílek skal til EM i allround, de prioriterer forberedelser
6. januar 2025 10:47
At de tsjekkiske representantene ikke deltar, ble kunngjort i en pressemelding fra sportsbyrået TPH, som representerer dem.«Jeg vurderte lenge om jeg skulle reise til EM. Jeg liker alltid å konkurrere i Heerenveen, men til slutt, på grunn av en lett helsetilstand, bestemte jeg meg for å hoppe over det og trene,» sa Sáblíková, som ikke har konkurrert i EM de tre foregående sesongene heller. Men hun avlyste alltid deltakelsen av helsemessige årsaker.
Denne gangen ønsker den tredobbelte olympiske mesteren å forberede seg til tredje og fjerde del av verdenscupen, som går i Nord-Amerika. Den arrangeres i Calgary fra 24. til 26. januar, og i Milwaukee en uke senere. «Jeg trenger mer tid til å akklimatisere meg. Derfor, i stedet for EM, flytter jeg til Calgary, hvor vi skal forberede oss med laget», sa den trettisyv år gamle skøyteløperen.
Den samme avgjørelsen ble tatt av Jílek, som strålte i Beijing i november, hvor han slo juniorverdensrekorden på 5000 meter og tok en femteplass i løpet.
«Jeg skal ikke til EM hovedsakelig fordi datoen for mesterskapet er dårlig plassert før verdenscupen i Calgary. Jeg må forholde meg til flyturen og tidsforskjellen mellom Nederland og Canada. I tillegg ville jeg gå glipp av tre til fire uker med kvalitetstrening, noe som kan påvirke tider og resultater på slutten av sesongen, og det vil jeg ikke risikere, sa Jílek.
Fra fredag skal Zuzana Kuršová og Veronika Antošová representere Tsjekkia i EM, mens Prokop Stodola er representert blant herrene.»
Kristian Eliassen
NSF fremsnakker skøyter mye bedre etter at Baardsen Sport begynte. 🙂
Så må skøytesporten ta tak i kalenderen sin. Den vi har i dag er for skjør og altfor utøver- og trenerstyrt. Det hjelper ikke med «bare vi vinner jevnlig igjen så vil interessen komme» når man «bare» fokuserer på vinner og ikke dette med jevnlig. Andre halvdel av inneværende sesong er ganske bra, mens første halvdel ikke var det. (og en slik diskusjon må se lenger enn at vi neste sesong er tilbake til 4 verdenscupstevner før jul)
Det er nok av faresignaler: Verdenscupen genererer ikke nok interesse slik at det er vanskelig for arrangører å påta seg arrangementene uten å bli tvunget til det. EM-sammenlagt knirker i sammenføyningene. Noen vil at de internasjonale sammenlagtstevnene skal plasseres helt på tampen av sesongen som en etterfest når alt det viktige er unnagjort først. Det viktige spør du kanskje? Ja, for utøvere som satser på denne sporten så er det i de fleste land enkeltdistanser som genererer støtte i en idrett med en kommersiell modell som er skreddersydd Nederland, premiepengene er små, og hvor OL er ledestjernen og IOC står for viktige pengeoverføringer til ISU.
Jeg er ikke trener, men aksepterer at skøytesporten trenger pauser for opptrening og restitusjon. Samtidig kan man jo sammenlikne med proff-fotballen hvor man spiller to kamper i uka, mens overbetalte utøvere bæres ut på båre med strekk og belastningsskader. Hvorfor kan ikke skøyter starte sesongen mye tidligere enn i dag og operere med bolker om man absolutt trenger så lange pauser imellom slagene? Ishockeyen kjører nærmest året rundt.
Beklager avsporingen, men jeg skal hente det inn igjen: Hva med en fordelingsnøkkel som gjør at et fullstappet Thialf eller (forhåpentligvis) Vikingskipet medfører behovsprøvde solide pengeoverføringer til deltakerne? Slik jeg forstår det, så betyr et mesterskap klart mest økonomisk for det arrangerende forbundet. Når jeg som tilskuer drar til Nederland støtter jeg, litt forenklet, nederlandsk skøytesport, drar jeg til Stavanger eller Hamar støtter jeg norsk skøytesport. Skøytesporten må være forsiktige med for mange mesterskap per sesong. Jeg synes to VM og ett EM (enkeltdistansevarianten) gir god mening. Deretter må det en erkjennelse til — og av, at det ikke ligger et ubegrenset potensiale i dagens verdenscup selv med enkelte justeringer. Det ligger heller ikke et ubegrenset potensiale i kjapp, kjapp øvelser som tilfredstiller det moderne kravet om at alt må være unnagjort på 15 sekunder ellers så mister publikum interessen. Nei, publikum liker også ting som tar litt lenger tid bare konseptet er bra nok. Internasjonale- sammenlagtstevner(mesterskap) er bra nok, men spørsmålet er om EM er det siden skøytesporten er mye mer ikke-europeisk enn før og enkeltdistanser er en større del av det hele. Innfør som et tillegg en tredje kategori ISU-Events av mer showpreget karakter, og la en stor andel av publikumsinntektene tilfalle deltakende utøvere. 50/50 med arrangørlandet eller noe slikt.
Jeg har lyst til å svare på den, men står over. Denne tråden må handle om EM 2025 (i parentes bemerket: sesongens soleklare høydepunkt i mine øyne).
Georg Wiig
Det er virkelig morsomt å følge denne tråden. Utrolig mye informasjon, blant annet om Sablikova/Jilek.
Kristian Eliassen
🙂 . Akkurat den artikkelen var det Marcel som snuste opp.
…
Ny oppdatering av Entry List hos schaatsen.nl datert i dag: Trentini har trukket seg, ingen italiener tar plassen og dermed inn med Estlands Valge.
For øvrig står Loubineaud fortsatt oppført, så jeg vet ikke om vi skal holde døra fortsatt litt åpen der (ikke googlet)Foran sprint-EM kvinner
Jeg har moret meg med å se på rankingtallene for 500 og 1000 m. Summen av disse indikerer at dette mesterskapet blir temmelig lite spennende for alle andre enn nederlenderne. Faktisk kunne de ha vunnet femdobbelt dersom det ikke var for kvotebegrensningen. Men dette er altså på papiret:
1. Leerdam 3799
2. Kok 3640
3. Schulting 3322
4. Ziomek-Nogal 2819*
5. Wojcik 2780
6. Herzog 2750
7. Bosiek 2498
8. Smeding 2245
9. Thorup 1823
10. Samsonsen 1796
11. Pergher 1785
12. Van Elst 1649
13. Scholz 1447
14. Aiello 1291
15. Vanhoutte 1233
16. Jagtøyen 1004*
17. Gonzalez 945
18. Ehseluns 654…ikke med: Fledderus 2908, Voskamp 2891, M de Jong 2872, Grevelt 2826…
*) rankingtallet er helt eller delvis mer enn 12 mnd gammelt.
-
Dette svaret ble endret 1 år, 4 måneder siden av
B. Haarberg. Årsak: Wojcik og Smeding ute
-
Dette svaret ble endret 1 år, 4 måneder siden av
-
ForfatterInnlegg