VM sprint og allround Heerenveen 2026

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM sprint og allround Heerenveen 2026

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 85)
  • Forfatter
    Per Thorvik

Flott 500 m av våre to jenter. Ragne var meget fornøyd. Et godt utgangspunkt og litt foran skjema til mitt tips om 2.plass sammenlagt. Mer på det jevne med de norske herrene, trass i 2. og 3. plass. Marginalt skuffende av Eitrem. Jilek slo virkelig til, og godt levert av Semirunniy.  Stoltz med solid forsprang på Eitrem nå.  Ingenting er avgjort, men Eitrem  er litt bak skjema til VM-tittel. Ingen bomber fra de tre nederlenderne.

#34978 Svar
      Saller
      Deltaker

Uten uhell så vinner Ragne dette mesterskapet.

#34979 Svar
        OGR

«Uten uhell så vinner Ragne dette mesterskapet».

Bank i bordet

#34980 Svar
          Per Thorvik

Vi ligger overraskende bra an til å få to norske verdensmestre i Thialf. Ragne har tatt steget opp som favoritt etter 3000m, jeg tror hun drar dette greit i havn.

Sander bør ha ca  2 tidspoeng eller mindre å ta igjen på Stoltz etter 3 løp. Nå er det ca  0,91. Med 2,1 sekunder i favør Stoltz på 1500 m er vi oppe i 1,61 poeng. Det gir 32,2 sekunder på 10k. Dette er absolutt innen rekkevidde i morgen dersom Sander holder samme gode form. Det blir en god norsk dag med både Sander og Peder høyt oppe. Peder kan slå Jilek og bli nr 4 om han har brukbar titusenmeter-form.

#34981 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

Allround kvinner
              Disse ligger an til å få gå 5000 pr. nå:

(begge lister)
              Takagi – Wiklund – Groenewoud – Beune – Rijpma – Lollobrigida

(3000 m)
              Tas/5

(sammenlagt)
              Morozova/7

Alt tyder vel på at Ragne får gå i siste par, og dermed ha full kontroll på konkurrentene. Jeg tipper første norske VM-gull for kvinner siden 1938. Den eneste lille usikkerheten går på om Groenewoud har noe mer på lager enn hun viste i dag.

#34982 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Allround menn
                Disse ligger an til å få gå 10 000 m pr. nå:

(begge lister)
                Eitrem – Kongshaug – Semirunnij – Jilek – Van de Bunt – Lorello – Huizinga

(sammenlagt)
                Stolz/1

Bosker og Gross er mulige utfordrere. Dersom en av disse greier å klatre opp til 7.plass, samtidig som Lorello faller ut av topp 8, er det sistnevnte som ryker ut av 10 000 m.

#34983 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Når det gjelder kampen om sammenlagtseieren er det en temmelig pikant situasjon. Alt tyder på at Stolz får fordelen av siste par. Men hvem skal han gå imot? Kongshaug har vel muligheten til å gå forbi Eitrem og dermed ta fra sistnevnte muligheten til å kontrollere konkurrentene. Men vil han ofre seg for lagkameraten? Også Semirunnij og Jilek kan med en optimal 1500 m tenkes å utfordre Eitrem om tredjeplassen etter tre løp.

Jeg tipper tross alt at det blir Kongshaug – Stolz i siste par, og Eitrem mot Jilek eller Semirunnij i nest siste par. I så fall blir det altså de to svakeste på 10 000 m som får jobben med å holde unna for langdistanse-kanonene som antakelig har gått veldig fort i de tidlige parene!

#34984 Svar
                  Saller
                  Deltaker

Heldigvis unngikk Wiklund og Eitrem første indre mot henholdsvis Takagi og Stolz på 1500m. Det kunne ha betydd kluss i første veksling, spesielt for Wiklund.

#34985 Svar
                    Rocambole

Etter VMd – dag1:

500: I par3 leverte Maltais et meget godt løp på 39.50 og bekreftet at hun er med i medaljekampen hvis OL-formen for øvrig er intakt.

I par4 åpnet Beune oppmuntrende beskjedent med 11.14, for så å smelle til med en desillusjonerende kruttsterk runde på 27.85, inn til 38.94, hele 0,35 sek bedre enn hun noensinne har gått på i Hrv! Fanden spare! Spenningen om VM-gullet syntes dermed tilnærmet spontanabortert ved at Beune presterte så uventet formidabelt på sin svakeste distanse. Skrekkelige greier.

Tas presterte ikke mer enn ok med 40.04 i par5, og unnlot dermed å melde seg på i medaljekampen. R-deJong leverte heller ikke mer enn til ok med 38.59 i par6, om enn det var godt nok til fortsatt å kunne regnes som medaljekandidat. Men fra dette utgangspunktet å kunne kjempe med Beune om VM-gullet: Ingen sjanse.

Da Wiklund stilte til start i par7, hadde jeg minimale forhåpninger etter Beunes pangløp om at Ragne kunne prestere godt nok til å ta opp kampen mot Beune (og eventuelt Groenewoud) om VM-gullet. Jeg hadde tippet Ragne på 39.4 med et bra løp, 39.2 med et meget godt løp, og 39.0 med et særdeles godt løp. Ragne hadde ikke gått under 40 siden EM23, og persen hennes på 39.59 var fra VM22, altså satt mer enn fire år tilbake.

Ragne kommer godt ut fra start. Passerer hun over 11.30 anser jeg henne ut av gullkampen; passerer hun under så, kan det fortsatt være litt håp. Men Ragne passerer forsyne meg på 11.18, altså under 11.20 som jeg anså som best case for hennes åpning! Og hun går sensasjonelt bra på de resterende 400m, inn til uvirkelig gode 38.84; brakpers, og til og med litt foran pangtiden til Beune!! Terningkast 6+ og dobbel hurra!

Løvås følger så opp i par8 med 39.27, nok en norsk brakpers til terningkast 6+! Hva i all verden har våre damer blitt servert til frokost?!

I par9 bekrefter Lollobrigida med 39.47 at hun er påmeldt i medaljekampen, men for langt bak Beune og Ragne til å melde seg på i gullkampen.

I par10 skuffer Groenewoud – en av de tre største favorittene – med sine 39.15, 0,26 bak  hva hun gikk på i Hrv sist helg. Istedenfor å skaffe seg et forsprang til Beune og Ragne på et halvt sekund eller mer, står hun dermed i den uventede situasjon at hun må ta inn på dem for å vinne VM.

Takagi i par11 leverer et bra løp på 37.75, men halvsekundet for sakte til at hun kan tas seriøst i gullkampen. Og i siste par melder Morozova seg ut av medaljekampen med et måtelig løp på 38.72.

Etter Ragnes sensasjonelt gode 500, holder jeg henne som fremste gullfavoritt, dernest Beune, så Groenewoud.

3000: Ikke mer enn ok for R-deJong i par1 med 4.03, men litt bedre enn ok for Takagi med 4.03 i par6. De kan fortsatt ha håp om medalje, men ikke om gull.

Etter kun 4.02 for Tas i par9 med beskjeden tyngdeoverføring, bekreftet hun at hun var ute av medaljekampen.

Wiklund i par10 åpnet bekymringsverdig moderat, men fikk opp farten midtveis – om enn hun også nå måtte se sisterunden notert som sin svakeste. 3.56 – hele 2,7 sek bak banerekorden til Schouten – var ikke bedre enn vi hadde skjellig grunn til å forvente. Dette løpet stod ikke i stil med hennes eksepsjonelle fremgang på 500, og det var høyst uvisst hva som ville bli prestert i de to gjenstående parene.

Nokså merkelig ble det ikke lagt inn noen vannepause i løpet av 3000m, så det var grunn til å forvente at det ville bli litt mer oppgått is mot slutten av distansen. Like fullt var det overraskende at Lollo ikke presterte bedre enn 4.00 i par11, og svært så overraskende at Maltais gikk inn til mediokre 4.07, bare et par tideler foran Løvås.

Dermed gjenstod bare to seriøse konkurrenter til Ragne om VM-gullet; siste par12 med Beune vs. Groenewoud. Som ventet åpnet B meget optimistisk, og litt mer uventet tok G sjansen på å følge henne. Begge fikk det tøffere utover i løpet, men B mer enn G; inn til nokså skuffende 4.00 for B, vs. 3.57 for G (sekundet bak hva hun gikk på i alene-par for en uke side!). Etterpåklokt neppe noen fordel for de to at de trakk samme par.

Dermed evnet Ragne å slå sine to argeste konkurrenter på begge av første dags distanser. På 5000 har hun nå 5,64 sek til gode på Groenewoud og 6,44 sek til Beune. Begge deler virker betryggende, og med Ragnes fantastiske 500m i dag tviler jeg på om noen av de to NED-løperne vil kunne ta inn noe nevneverdig på henne på 1500m. Det ligger nå an til Takagi vs. Ragne i siste par på 5000, så Ragne bør ha rimelig god kontroll på VM-gullet, selv om jeg er litt redd for hva uberegnelige Groenewoud kan finne på.

Andre dag av VM er alltid en annen og ny dag, men det lukter gull til Ragne Wiklund!

Helt fantastisk første dag av VMd på skøyter!

#34986 Svar
                      Rocambole

Etter VMh-dag1:
                        500m: Meget spennende kick-off med verdens beste juniorløper, Hanbin Liu i par1. I jr-VM sist helg gikk han bare 5000 som han vant enkelt på 6.14 (kvartett) i Inzell. Selv om ha så langt har utmerket seg mest på langdistansene, har han også vist så gode andrerunder på 1500 at jeg tippet ham helt ned på 36.3 når han nå for en gangs skyld stilte opp på 500m.

Liu starter godt, men får så et ulykksalig feilskjær, hvoretter han likevel passerer 100m så godt som 10.43. Uten feilskjæret ville han sikkert vært nede på rundt 10.20, så det er ingen tvil om at vi her har et ekstremt allround-talent på gang. Resten av løpet virker han heller ikke 100% inspirert, meget mulig grunnet feilskjæret. Like fullt klokkes han inn på 36.80; dvs. en forventet radikal forbedring av den anakronistiske persen på 38.15. Uten feilskjæret er jeg ganske sikker på at han hadde 36.3 inne. Men shit happens.

Makker Arito overrasker positivt med en så god tid som 36.41 og setter dermed en aldri så liten standard for å oppnå medalje på distansen.

I par2 ikke mer enn ok for Lorello med 37.34 hvis han ønsker å komme blant topp8 etter 3 løp, mens Jilek i par4 banker til med sensasjonelt gode 36.61 (10.56); pers med nesten sekundet og 0,7-0,8 sek bedre enn hva jeg hadde forventet! Etter dette kanonløpet ville jeg vært tilbøyelig til å regne ham som fremste kandidat til å vinne VM.

I par4 evner ikke vår egen Eitrem å leve opp til de mest optimistiske forventninger med sin 36.94 (10.66). Meget overraskende får han dermed 0,35p å ta inn på Jilek, mens det var rimelig å forvente at differansen var minst den samme motsatt vei. Med Jileks sterke 10 000-kapasitet i mente, virker det tvilsomt at vår mann nå skal kunne slå Jilek i sammendraget.

I par6 slår Semirunniy til – nå uten hjelm – med uventet pers på 36.69 (10.35!). Nok en milsluker foran Eitrem! Stolz leverer varene i par10 med en temmelig forventet 34.22 (9.67). I siste par12 sørger Kongshaug med 36.01 (10.35) og Haneberg med 36.11 (10.19) for at det blir norsk sølv og bronse på distansen. Flott levert av VM-debutant Haneberg, men hadde forventet 3 tideler bedre fra Kongshaug.

Samlet sett norske prestasjoner noe under pari. Jeg rangerte nå VM-favorittene som følger: Jilek, Semirunniy, Stolz, Eitrem, Kongshaug. Norsk VM-gull syntes lite realistisk, og medalje kunne også bli tøft.

5000m: Kina trakk Liu før start av uransakelige – for ikke å si uforståelige – grunner, hvorved vi ble snytt for en meget spennende start, samt for en del spennende par grunnet omstokking av parsammensetningen.

I par4 evnet ikke Odor (6.30) å overraske positivt, og heller ikke Stolz (6.19) leverte bedre enn forventet. Tittelforsvareren gikk riktignok et solid og temmelig flatt løp, men ikke godt nok til i mine øyne å gjenvinne posisjonen som fremste favoritt til å vinne VM.

Lorello (6.13) i par7 falt som ventet noe tilbake fra bronsenivået i OL. Åpenbart ikke bra nok til å bestige 5000-pallen og kanskje heller ikke til å kvalifisere seg til 10 000.

I par8 banket – ikke uventet – vdBunt (6.07) til med et sterkt løp som burde sikre ham deltagelse på 10 000, men ikke noe medaljekandidatur i sammendraget.

I det behjelmede par9 gjorde Bosker (6.17) – viselig nok – ikke noe forsøk på å holde følge med Semirunniy (6.08), men det må vært skuffende for hjemmepublikummet å se at han nå, trass i et temmelig flatt løp, gikk 7 sek svakere enn på samme bane for en uke siden. Semi på sin side – nå påført hjelm igjen – gikk et velberegnet flatt løp, men det gikk et par sek for sakte til at jeg lenger kunne holde ham som favoritt ift. Stolz. (Mistenker for øvrig at han med fordel kunne ha skrotet hjelmen. Vi får se hva han velger 2. dag.)

Par10: Eitrem (6.01) vs. Huizinga (6.11). Håpet på god pes for vår mann et godt stykke, men så tok slutt allerede etter 1000m. Eitrem åpnet bekymringsfullt moderat med 29.00 på runde2, men fikk så gledelig overraskende fart på skøytene i de påfølgende rundene: 28.61 (!) – 28.15 (!!) – 28.20 (!) – 28.17 (!)– 28.04 (!!) – 28.25, med passering 3000m på 3.37.47. Selv med 29.0 på de siste 5 rundene, ville han gå inn til 6.02! Eitrem fullførte med glans, inn til strålende 6.01.61! Forbedring av banerekorden til Roest med nesten 3 sek (og uten lavtrykk)!!

KABANG! Nok et kjempeløp – det tredje i rekken – av Eitrem på 5000! Nå var avstanden til Stolz krympet nok til at han (og enda mer Semirunniy) var innen skuddhold, men hva med Jilek som jeg holdt som fremste favoritt til å vinne VM etter 500? Var tsjekkeren nå i en superform som tilsa kapasitet til å slå Eitrem på 5000?

Par11: Kongshaug (6.12) vs. Jilek (6.09). Nokså uventet gjorde vår mann intet forsøk på å holde følge med Jilek, men valgte å gå sitt eget, temmelig flate løp med en god sluttid som resultat. Jilek holdt den sterke marsjfarten fint inntil halvveis i løpet, men måtte så opp i over 29 i rundetid, for så å avslutte med 3 runder over 30! Meget overraskende at Jilek holdt distansen såvidt dårlig!

Siste par12 ble et antiklimaks med Dawson (6.14) for fortsatt nedadgående og fordums vrek-holder Loubineaud (6.24) som nærmest tragikomisk svak.

Etter Eitrems fantastiske 5000 (hele 6 sek foran nr.2!) er han nå kanskje fremste favoritt til å vinne laurbærkransen. Men her ligger det an til hard kamp mot Stolz, kanskje også Semirunniy og Jilek.

Helt fantastisk første dag av VMh på skøyter!

#34987 Svar
                        Rocambole

Eitrem ligger nå 0,925p bak Stolz. Eitrem slo Stolz med 1,805p på 5000 i dag. Slår han Stolz med 1,805p også på 10 000, er Eitrem 0,88p foran før vi tar 1500 i betraktning. Det betyr at Stolz må slå Eitrem med 2,64 sek på 1500 for at de skal komme likt i sammendraget. Det virker urealistisk at Stolz skal klare dette.

Parsammensetningen kan tenkes å få litt betydning. Jeg foretrekker at Eitrem går i andre par etter vanning på 10 000, ikke mot Stolz i siste par. Dette dels fordi isen antagelig er litt bedre i nest siste enn siste par; dels fordi jeg frykter psyken til Stolz mer i kamp mann-mot-mann enn i kamp mot klokken; dels fordi Eitrem da vil gå i par med en sterk makker som kan holde jevne rundetider, hva enten det blir Semirunniy eller Jilek.

For at Eitrem skal få nest siste par på 10 000, kreves det at Kongshaug slår Eitrem med minst 0,43 sek på 1500 for å innta andreplassen i sammendraget etter 3 løp. Normalt bør dette være innen rekkevidde for Kongshaug. Hvis Kongshaug ikke klarer så, betyr det at Eitrem har gått meget sterkt på 1500, og da betyr det kanskje ikke så mye om han må gå mot Stolz i par på 10 000.

Blant de 5 medaljekandidatene er det sikreste at Eitrem slår Kongshaug sammenlagt. Jilek og Semirunniy var meget jevngode på begge distanser første dag, og kan tenkes å bli det også andre dag. Mest sannsynlig vil begge passere Kongshaug i sammendraget, slik at Kongshaug blir nr.5.

Vi er jo mest opptatt av differansen mellom Eitrem og Stolz, men Eitrem (og Stolz) bør også passe seg litt for Semirunniy/Jilek. Går de to likt med Eitrem på 1500, har Eitrem drøye 8 sek til gode på dem på 10 000. Det bør holde, spesielt i samløp, men hva hvis en eller begge av de to milslukerne går bedre enn Eitrem på 1500?

Jeg holder Eitrem som fremste favoritt til å ta gullet, men andre dag er aldri helt enkel å forutsi. Lykke til!

#35005 Svar
                          Jeppe

Takk Rocambole, for å ha lagd et godt bilde av det som har skjedd, og det som kan skje, vil skje, må skje, alt ettersom hva vi håper og tror.

#35006 Svar
                            Rocambole

Oddsens rangering av gull-favorittene:
                              HERRER
                              2,5 Eitrem
                              2,9 Jilek
                              3,5 Semi
                              8 vdBunt
                              10 Stolz (!?)
                              30 Lorello
                              60 Kongshaug

DAMER
                              1,3 Wiklund
                              4 Groenewoud
                              5 Beune
                              7 Lollo
                              30 Tas
                              40 R-deJong
                              70 Takagi

#35007 Svar
                              Emil

Stusselig odds på Stolz. Det er verdt det å slenge 50kr etter.

#35008 Svar
                                Per Thorvik

Sander må ta inn 23,7 sekunder på Stoltz, det bør gå helt greit. Sander er virkelig i knallform nå. Stoltz åpnet for hardt på 1500 og vant med kun 0,8 sekunder ned til vår mann på 2. plass. Sterk norsk innsats med Peder på 3. og Finn Elias på 7.  Det blir en tøff kamp om bronsen mellom Jilek og Semirunniy. Peder gikk siste del med en ødelagt egg på skøyten, bra han kom til mål. Jeg er spent på tida til Sander på 10 k nå som han er helt restituert. Det blir et spektakulært løp.

Ragne har drøye 4 sekunder ned til Beune og drøye 5 ned til Groenewoud. Det bør gå greit. Ragne nr 3 på 1500 – en habil prestasjon. Ragne er den beste på 5000 av disse tre. Trolig vinner hun både distansen og sammenlagt.

#35009 Svar
                                  Emil

For nesten ti år siden trente jeg med Aktiv skøyteklubb i en gruppe med Allan Dahl Johansson og Ragne Wiklund. Allan fikk ekstremt mye oppmerksomhet, men jeg sa til alle som ville lytte på meg at Ragne Wiklund ville vinne VM en dag. Hennes talent var lysende allerede som 16-åring.

Hva enn ellers skjer i dag så er Ragne Wiklund dagens høydepunkt.

#35010 Svar
                                    OSch

For et mesterskap !

Gjengir fritt etter hukommelsen fra en kommentar til et av Danmarks mål mot Uruguay i 6-1-kampen i Foppal-VM 1986:

Fenomenale !

Enorme gigante bellissimo fantastico !

Mo-nu-men-taaaale !

Magnifico incredible !

Selv Lille Bjørgelien skulle hatt vanskeligheter med å si det bedre.

• Dette svaret ble endret 3 uker, 5 dager siden av B. Haarberg. Årsak: layout
                                      #35013 Svar
                                      Arvid Hauge

Topp avslutning på Allround-VM. Gratulera til både Ragne og Sander.

Norsk rekord samanlagt for både Ragne og Sander.

#35014 Svar
                                        Per Thorvik

Stoltz var ingen rell utfordring, over 50 sekunder bak Sander på titusen-meteren. To kanonløp av Jelik og Semirunniy ga sølv og bronse.

Ragnes VM-tittel var et lite hakk opp fra andreplassen jeg forventet. Ingen ting er bedre enn det. En flott dag som ivaretar gode tradisjoner. Vil vi  se skøytemesterskap på NRK igjen ?

#35015 Svar
                                          Kristian Eliassen

Historisk! 🎉😊

#35016 Svar
                                            Knut

The dream came through! For en helg! For et minne!

#35017 Svar
                                              Knut

I alle fall true!

#35026 Svar
                                                Jeppe

Flott allround mesterskap, men irriterende og plagsom redigering i sendinga på Viasport.
                                                  Jilek gikk sin 10 000, og gikk fort, og stadig litt fortere, men da måtte bildet deles i to, og det vises ganske så meningsløse intervjuer med «hva tenker du nå» spørsmål til alle som var mer eller mindre involvert i dette.

Ikke et vondt ord om bergensere, eller striler, eller hva spørsmålsstilleren på isen var, men alle vet da vel forskjell på en kjærre og en slede, trodde jeg iallefall.
                                                  Den fine avslutningen hvor vinnerne satt i sledene bak hestene, ble også delvis ødelagt av unødvendige spørsmål som løperne allerede hadde svart på.

OK, jeg er GGG, og nå er sesongen slutt for meg.

#35027 Svar
                                                  Carl-Petter Leganger

En strålende kronikk i kveld på nrk*s nettside skrevet av Jan Petter Saltvedt

Revansjens edle tårer – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 85)
                                                  Svar til: Svar #35016 i VM sprint og allround Heerenveen 2026
                                                  Din informasjon: