VM sprint og allround Heerenveen 2026

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM sprint og allround Heerenveen 2026

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 85)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Prinsipielt mener jeg dette er to separate mesterskap som aldri (A-L-D-R-I) skal gå samme helg, men siden kommentarene uansett kommer til å komme hulter til bulter, lager vi like godt én VM-tråd.

Arrangørens VM-side med alt av viktig informasjon og lenker

ISUs VM-side med deltakerkvoter 

Resultatservice

Tidsskjema
      – Sprint
      Torsdag og fredag fra kl 1900

– Allround
      Lørdag fra kl 1305
      Søndag fra kl 1330

Resultater VM 2024

Noteringsskjemaer  – se øverst på siden!

TV: VM-sendingene går på V Sport 1

#34863 Svar
      Kristian Eliassen

Påmeldingsfristen gikk ut i dag klokken 12:00.

#34873 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

De nærmeste dagene bør settes av til spekulasjoner i Rocamboles ånd. En variant som kan være interessant å utforske er VM-simulatoren. Denne ble først tatt i bruk foran VM 2024, men er nå utvidet til bruk for både kvinner og menn.

Test simulatoren her!

#34874 Svar
          Kristian Eliassen

Den ikke-distansevise deltakerlista er klar. Lista er med reserver, så litt vanskelig å utlese eksakte startfelt. Det ser ut som ukjente Mattews fra Canada i allround ikke medfører riktighet?

https://live.isuresults.eu/events/2026_NED_0002/competitors

#34875 Svar
            Kristian Eliassen

Allround menn: Etter en gjennomgang så er det ikke så vanskelig å utlede startfeltet allikevel. Gledelig få avbud bortsett fra de vi allerede visste om (Bloemen, Ghiotto/Malfatti/Giovannini). Italia gir fra seg en plass — inn kommer R1 Thorup,

#34876 Svar
              Kristian Eliassen

Allround kvinner: Her ser det ut som om Kanada, USA, Korea ,Kazakhstan og Frankrike alle gir fra seg en plass. Inn kommer Nor2, Løvås vet vi. Ellers kan vi tro at Jap3 sier ja og at Horikawa dermed supplerer Takagi og Sato. Litt usikkert ellers. Ger2 og 3 trolig. Ser ut som reservelista holder? Den mest kjente som mangler er Myers, så et bra startfelt også i kvinneklassen. Synd at ikke Violetta Braun stiller.

#34877 Svar
                OSch

Skøyter i radio ?

Det later til at NRK Sport prioriterer alt annet som finnes av sport samt musikkmiks (!!!!) framfor allround-VM.

Noen som vet om noen annen radiokanal som vil sende allround-VM ?

#34881 Svar
                  Kristian Eliassen

Stolz

«Ingen storslåtte feiringer for den mest suksessrike amerikaneren i vinter-OL, men i stedet en avslappende pause på et frisisk hotell.

Jordan Stolz gjør alt på sin måte. Kommende helg sikter han mot nok en bemerkelsesverdig bragd ved å vinne verdensmestertittelen både i sprint og allround i løpet av én helg.

Etter sine to gullmedaljer valgte Jordan Stolz å ikke fly tilbake til familien sin i USA eller snakke om sine olympiske medaljer på populære talkshow. Han ønsket å være fullt forberedt til sesongens siste stevne og dro derfor rett til Sneek. «Jeg har fått så mye hvile som mulig den siste halvannen uken. Jeg kunne slappe av på hotellet. De er gjestfrie og har god mat. Jeg elsker schnitzlene de serverer.»

Alle som møter Stolz i Thialf vil ikke se en to ganger olympisk mester som har kommet tilbake fra de olympiske leker utmattet og sliten. Det amerikanske vidunderbarnet på skøyter jobber allerede med sitt neste mål. «Selvfølgelig følte jeg ekstra press i Milano, men nå øker spenningen til neste helg. Det hadde vært kult å vinne både sprint- og allroundtittelen. Eric Heiden og Shani Davis er de eneste skøyteløperne som har begge deler. Det hadde vært flott å være blant dem.»

Den 21 år gamle amerikaneren har den siste måneden ofte blitt sammenlignet med Heiden, som vant fem olympiske titler i 1980. Det var et umulig oppdrag for Stolz, noe som ble tydelig i Milano, hvor han bare klarte to gullmedaljer. Likevel har han ikke blitt lei av sammenligningen med landsmannen. Faktisk søker han det selv med sitt siste oppdrag. «Det er kult å bli sammenlignet med ham.»

Heiden ble verdensmester i både allround og sprint i 1977, 1978 og 1979. Han ble også verdensmester i sprint i 1980. Den andre amerikaneren som har vunnet begge firkampene er Shani Davis. I 2005 og 2006 var han best i den store firkampen, og i 2009 vant han sprint-VM. Ingen av dem klarte imidlertid bragden på fire dager, ettersom mesterskapene ble holdt på forskjellige helger på den tiden. Stolz, som vant gull i allround-VM i 2024, kan bli den første i historien til å gjøre det. Bemerkelsesverdig nok har den olympiske mesteren på 500 og 1000 meter aldri vunnet tittelen i sprint. I 2022 endte han på fjerdeplass; for to år siden valgte han allround fremfor sprint.

Men etter tre uker i Milano, er han i form nok til å gå tre 500-meterløp, to 1000-meterløp, ett 1500-meterløp, femtusen og titusen i løpet av en 72-timers periode? Klarer han de første titusen godt nok til å fullføre de siste titusen søndag ettermiddag på en tid på rundt tretten minutter? «Jeg føler meg ikke dårlig etter lekene. Jeg ble overrasket over utholdenheten min under semifinalen i fellesstarten i Milano. Jeg mangler fortsatt sprinttittelen. Hvis jeg får den, er det ingen grunn til ikke å konkurrere i allround etterpå. Så snart terminlisten ble annonsert i fjor, bestemte jeg meg for å delta i begge firkampene.»

#34882 Svar
                    Rocambole

Meget interessant oppslag om Stolz, så mange takk for den. Hvis han ikke vinner sprint-vm (og her vil deBoo bli en sterk utfordrer), virker det litt usikkert om han deltar i VM allround.

#34883 Svar
                      Rocambole

Da ligger det an til følgende deltagere i allround-h:

NOR: Eitrem, Kongshaug, Haneberg
                        NED: vdBunt, Huizinga, Bosker
                        GER: Gross, Stibenz, Rudolph (res.: Götze)
                        JPN: Ri Tsuchiya, Arito
                        USA: Stolz, Dawson
                        ITA: Lorello, 0
                        CZE: Jilek
                        FRA: Loubineaud
                        AUT: Farthofer
                        POL: Semirunniy
                        KOR: Jung
                        SUI: Wenger
                        BEL: Swings
                        CHN: Liu
                        CAN: Halyk
                        DEN: Thorup (R1 for ITA2)

Dette blir kanon!

#34885 Svar
                        Rocambole

ITA har påmeldt 3 herrer: Lorello, Rosanelli og diStefano. Rosanelli har dermed kommet inn i tillegg til Lorello (allround) og diStefano (sprint) som tidligere referert av Eliassen. I sprint har ITA en kvote på én løper, mens ITA2 bare er R8. Hvis Rosanelli skal delta, er det dermed neppe plass til diStefano på sprinten. Indikerer påmeldingen av Rosanelli at diStefano er tiltenkt å gå allround (med spesialdistansen 1500), slik at ITA ikke sier fra seg ITA2-billetten i allround?

BEL har påmeldt 3 herrer: Vosté, Swings og Medard.  I både sprint og allround har de kvote på bare én løper, og de har ingen på de to reservelistene. Det er dermed uaktuelt at alle tre får delta. Medard kan ha blitt oppført som reserve i tilfelle av sykdom eller skade, men det kan kanskje også være at Swings er usikker på om han ønsker delta og eventuelt overlater plassen til Medard. (Swings har verken gått 500 eller 1500 denne sesongen.)

FRA har påmeldt 2 herrer: Loubineaud og Thibault. I sprint har de en kvote på null og heller ingen på reservelisten. I allround har de en kvote på én løper, samt R7. I praksis vil R7 få delta hvis det blir TO forfall fra de 24 kvalifiserte til allround. Antagelig prioriterer de L foran T.

NED har påmeldt Stam som sin reserve i allround, NOR har påmeldt Strand som sin reserve i allround, og USA har påmeldt Cepuran som sin reserve i allround.

Fra påmeldte løpere er den reelle reservelisten: DEN1 som R1, og FRA2 som R2. Ingen andre nasjoner som figurerer på den 10 mann lange reservelisten, har påmeldt løpere som kan steppe inn.

#34886 Svar
                          Kristian Eliassen

Hjemmeværende reserver er også på listene. Om vi forholder oss til det Anesi skal ha sagt, så går Di Stefano sprint og Lorello allround. Rosanelli er sprinter og blir da reserve.

«Gecheckt bij Anesi: Di Stefano rijdt WK Sprint, Lollobrigida en Lorello rijden WK Allround.

Ghiotto en Giovannini hadden in de Italiaanse media al aangegeven behoefte te hebben aan tijd doorbrengen met hun families. Malfatti en Giovannini bevestigden dinsdag in een interview bij Trentino TV dat ze hun seizoen beëindigd hebben.»

#34887 Svar
                            Rocambole

Mangler vi løpere som ville hatt gode sjanser til å kvalifisere seg til 10 000?

Ghiotto kunne kanskje plassert seg høyt nok oppe på 5000, men neppe Bloemen. Chung ville vært en mer spennende start fra KOR enn Jung, men ville neppe vært høyt nok oppe etter 3 løp til å få gå 10 000. S Sasaki i oktoberform kunne derimot hatt en meget god sjanse, men han har vist dalende form utover i sesongen. Og det skulle nok holdt hardt også for lillebror T Sasaki. (Dog er uttatte Arito fullstendig uten sjanser.)

Samlet sett er det ikke mange vi savner, og deltagerlisten fremstår mer gledelig enn fryktet.

#34911 Svar
                              Rocambole

Fra schaatsforum: Bart Swings annonserte på sosiale medier at han dropper VM allround og har avsluttet skøytesesongen. Han er allerede tilbake på rulleskøytene.

Hadde en mistanke om at så ville skje. Dermed stepper Medard inn i Swings’ fravær. Hvis Swings hadde deltatt, ville jeg forventet en serie omtrent som 37.4 – 6.15 – 1.46.6. En slik serie ville ikke vært i nærheten av å kunne kvalifisere for 10 000.

• Dette svaret ble endret 1 måned siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
                                #34912 Svar
                                Kristian Eliassen

I allround for kvinner blir det avskjed med to legender: Martina Sablikova og Miho Takagi.

#34913 Svar
                                  Rocambole

Hvem kommer med på 10 000?

Forutsatt at den endelige deltagerlisten blir slik det nå ligger an til, regner jeg følgende 5 som meget sikre for å komme med på 10 000: Stolz og Kongshaug fra plassering etter 3 løp, og Eitrem, Semirunniy og Jilek fra 2xtopp8 eller god nok plassering på 5000. Men om de 3 siste plassene kan det bli tett kamp.

Riku Tsuchiya blir ikke topp8 på 5000, men kan komme høyt etter 3 løp. Han kom ikke med til OL, men viste meget gode takter midt i februar med 36.30 og 3.42 i Nagano. Hans tidligere bestenoteringer på japansk bane var 36.65 og 3.44. I VM24 i Inzell hadde han følgende serie: 35.83 (3 !) – 6.22 (12) – 1.45.86 (10). Hvis vi antar 36.0 – 6.18 – 1.45.4 på ham nå, tipper jeg dette vil gi ham 6.plass etter 3 løp.

Hanbin Liu blir nok heller ikke topp8 på 5000, men også han kan komme høyt etter 3 løp. Fra hans 700m-passeringer på 1500 i år er det åpenbart at han vil knuse den anakronistiske 500-persen på 38.15. Med en serie på 36.3 – 6.17 – 1.45.7 vil han ligge 0,3p bak den antatte serien til Tsuchiya etter 3 løp.

Farthofer er i en tilsvarende situasjon, og bør regnes med selv om han har vist sviktende form utover i sesongen. Med en serie på 36.3 – 6.20 – 1.45.7 vil han ligge 0,6p bak Tsuchiya. Han må nok vise stigende form igjen for å ha realistisk håp om å ligge som nr.6 etter 3 løp.

Utover disse 3 potensielle «oppkomlingene» har jeg vanskelig for å se noen løper (i tillegg til Stolz og Kongshaug) som kan gå seg inn etter 3 løp selv om han ikke er blant topp8 på 5000. Og det skal en del til for at en av disse 3 plasserer seg bedre enn nr.6 etter 3 løp.

Bosker og Lorello kan tenkes å kvalifisere seg til 10 000 gjennom 2xtopp8, altså både på 5000 og etter 3 løp. Etter Boskers nylige 6.10 og litt plausibel tilbakegang for Lorello etter OL-bronsen, kan det tenkes at de er temmelig jevngode på alle de tre korteste distansene; la oss si en serie på 37.0 – 6.09 – 1.46.0. For dem begge er det ingen selvfølge at de kommer inn på topp8 verken på 5000 eller etter 3 løp, og det skal litt til for at det er plass til dem begge på 10 000. Hvis ingen av dem begår en 2xtopp8, og beste «oppkomling» blir nr.6 etter 3 løp, må de være blant topp5 på 5000 for å få gå 10 000. Det kan fort bli i tøffeste laget.

La oss anta at oppgaven blir for stor for Bosker. NEDs to øvrige løpere, vdBunt og Huizinga, ligger temmelig sikkert ikke blant topp8 etter 3 løp, og er dermed avhengig av å være blant topp5 på 5000 for å få gå 10 000 (under fortsatt forutsetning av at beste «oppkomling» ligger som nr.6 etter 3 løp). Ingen selvfølge at noen av de to klarer oppgaven selv om fraværet av Ghiotto gjør det noe lettere.

Her har jeg mest tro på at vdBunt berger NEDs ære, men for å bli topp5 er han nok avhengig av å slå Dawson eller Loubineaud (i tillegg til Kongshaug og Stolz). De siste to er i tilnærmet samme situasjon som vdBunt og Huizinga, og er avhengig av en fornem plassering på 5000 for å komme med på 10 000 (i hvert fall Lobby). Det kan bli fra 0 til 3 NED-løpere på 10 000, der 3 stk virker mest usannsynlig, dernest 0 stk.

Av de nevnte 9 løperne (i tillegg til de 5 «sikre» nevnt innledningsvis), må 6 av dem finne seg i å bli kun tilskuere til 10 000. Selv om alle de 3 «oppkomlingene» skulle falle fra, vil det være plass til kun 3 av følgende 6 gode 5000-løpere: Lorello, Loubineaud, Dawson, Bosker, vdBunt og Huizinga.

Roest vant e-vm 2023 i Hrv på 6.08.94. I det forestående VM er det ikke en gang sikkert at man kvalifiserer seg til 10 000 med den samme tiden!

Hårda bud!

#34914 Svar
                                    Kristian Eliassen

…og kanskje blir det avskjed med Maltais og Lollobrigida også

#34915 Svar
                                      OSch

Som Rocambole har påpekt, er det ikke mange vi savner – i hvert fall ikke i forhold til hva man kunne ha fryktet.

Men man kunne jo ha ønsket at de beste japanerne (deriblant S. Ichinohe) hadde vært både  skadefrie og i form. Og som jeg har skrevet tidligere i en annen sammenheng, synes jeg Japan burde satse mye mer på allround. (Hvis jeg hadde vært skøytepresident i Japan…).

Ellers skulle jeg gjerne ha sett den tyske solkalven også – selv om Haneberg ville ha rykket en plass ned på det.

Forøvrig tror jeg at jeg skal slutte med å kalle Rocambole for Roca som jeg har gjort et par ganger. For når jeg tenker meg riktig godt om, så var det jo faktisk en romanfigur som het Roca også, og han var da vitterlig ikke identisk med Rocambole – bare inspirert av ham.

De som nå har blitt interesert i å vite mer om romanfigurene Rocambole og Adrian Roca, bør ikke spørre meg, for jeg vet ikke stort, men heller sjekke Wikipedia og Store norske. Og en mengde av bøkene (alle?) er digitalt tilgjengelige på Nasjonalbibliotekets sider.

#34916 Svar
                                        Rocambole

Hanebergs plassering

Fra deltagerlisten slik den nå ligger an, tipper jeg Haneberg som nr.14 etter 3 løp, der han står i fare for å falle ned til nr.15 ved at Loubineaud passerer ham gjennom å kvalifisere seg til 10 000. 12.plass virker derfor noe optimistisk. Fra mine forhåndskalkyler er det vdBunt og Huizinga som står lageligst til for hogg om Haneberg skal oppnå 12.-plassen etter 3 løp. Bakfra er det Gross som er den største trusselen for hans 14.plass.

Gjentar mitt skjema for godeste Haneberg: 36.0 – 6.30 – 1.45.7. Mistenker at kampen om bronsen på 500 vil stå mellom ham og Riku Tsuchiya.

#34917 Svar
                                          Rocambole

Foran VMd:

I OL i Milano vant Ragne sølv på 1.54.15 etter å ha passert 300m på 25.68 (99% sikker på at dette er hennes raskeste åpning uansett bane), fulgt opp av en andrerunde på 27.91. Løpet var temmelig likt løpet hennes i vc5 i Inzell der hun gikk på 1.53.72 etter å ha åpnet med 25.74 og fulgt opp med 27.76. Der ble Ragne nr.3, mens Beune vant på 1.53.34 etter å ha åpnet med 25.68 + 27.72. Løpsutviklingen til de to var temmelig lik hele veien, og Beune passerte 700m kun 0,10 sek foran Ragne.

Ragnes 1500-løp i OL indikerer at hun har forbedret åpningsfarten noe etter Inzell, og vi bør forvente litt bedre forhold i Hrv nå enn i Milano. Hvis hun går 500-runden på 27.8 og åpner på 11.2, har vi Ragne helt nede på 39.0 (!).

Persen til Ragne er 39.59 (11.31 – 28.38) fra VM22 på Hamar. Da gikk hun 1500 på 1.55.18 med rundetider 26.08 – 28.63 – 29.31 – 31.16, men her holdt hun nok mer igjen på andrerunden enn hun har for vane på 1500 nå. Per i dag vil jeg tro at 500-runden hennes er ganske lik andrerunden på 1500 med hennes nåværende normale løpsopplegg på 1500.

Beune er heller ingen raske Gonzales på startlangsiden, og hennes bestenotering fra Hrv er ikke bedre enn 39.29. I EM25 i Hrv gikk hun på 39.31 med passering 100m på 11.15. Ragne gikk da på måtelige 40.16 (11.59), men hun har – særdeles gledelig – forbedret start- og toppfart vesentlig etter forrige sesong.

La oss anta at Ragne og Beune nå er jevngode på 500m. Hvis Beune går litt raskere enn Ragne på 1500 og Ragne tilsvarende raskere på 3000, vil de ligge likt før 5000, og da vil Ragne være min favoritt. Trass i hjemmevant is og publikumstøtten for Beune, holder jeg Ragne som knepen favoritt i duellen hvis de går jevngodt på 500m og Ragne har konservert den generelle formen. Hvis Ragne skal bli verdensmester, tegner hennes 500m til å bli den mest avgjørende distansen.

La oss si at både Ragne og Beune presterer svært så godt på 500m, ned mot 39.0. Uberegnelige Groenewoud er plutselig i storslag igjen, i det minste i Hrv, og gikk nå på 38.88 og 3.56 (i alene-par!) i NEDs NM. Hennes bestenoteringer i Hrv er 38.57 og 3.54, så hun kan tenkes å være tilnærmet like god nå. I så fall vil hun kunne bli vanskelig å slå både for Ragne og Beune.

R-deJong snøt Ragne – irriterende knepent – for OL-gullet på 1500, og er vesentlig raskere på 500. Hun har pers fra Hrv helt nede på 38.22, og kan være på bortimot samme nivå nå, selv om hun denne sesongen bare har gått 1000m og 1500m. Det ubesvarte spørsmål er i hvilken grad hennes satsing på kun disse to distansene har gått utover hennes kapasitet på 3000 og 5000. Men i OL viste hun god stayer på 1500, og hun er en sterk mesterskaps-løper.

Ragne møter dermed 3 skarpskodde utfordrere til VM-tittelen fra NED, der det ikke er opplagt hvem av utfordrerne som vil bli den hardeste nøtten å knekke. Jeg rangerer R-deJong noe bak de to andre utfordrerne fra NED. Selv hvis hun slår Beune med ett sek på 500, taper hun dette fort med et tilsvarende tidspoeng på 5000, og det virker lite sannsynlig at hun matcher Beune på 1500+3000.

Videre må vi se litt opp for den dobbelte OL-vinner Lollobrigida, men jeg mistenker at hun er en smule utladet etter OL, og at hun er for langt unna sitt tidligere toppnivå på 500 og 1500 til å kunne kjempe om VM-kransen.

Maltais imponerte også i OL, med uventet bronse både på 1500 og 3000. Hvis hun skal kunne yppe seg, vil det være avgjørende at hun presterer en 500m ned mot Inzell-persen på 39.36 fra VM24. På 1500 i OL passerte hun 700m 0,59 sek bak Ragne (med andrerunde 28.11). Selv om hun skulle evne å beholde toppformen fra OL, mistenker jeg at hun taper et halvsekund til Ragne og Beune på 500m, hvilket det er lite trolig at hun klarer ta igjen.

Takagi er for langt unna sitt tidligere toppnivå på distanser lengre enn 500m, så jeg tviler dessverre sterkt på at hun oppnår medalje i sitt avskjeds-VM, selv om hun skulle lykkes i å skaffe seg et forsprang på hele 2 tidspoeng til Ragne og Beune etter 500m.

Morozova ville vært en seriøs medaljekandidat på sitt aller ypperste, men hun skuffet i OL – spesielt på yndlingsdistansen 1500 –, og jeg har liten tro på at det kommer en forsinket formboom nå.

Samlet sett bedømmer jeg tittelkampen til primært å stå mellom Ragne vs. Beune og Groenewoud. Siden Groenewoud erfaringsvis er mer variabel, har jeg mest tro på at Beune blir Ragnes sterkeste utfordrer. Dette sagt, vil det ikke være noen synderlig overraskelse om Gronewoud nå stikker av med laurbærkransen.

Hvis Ragne skal vinne gull, er nok det mest kritiske at 500 sitter og at hun evner å gå ned mot 39.0. Hun må nok passere 100m under 11.30 – og aller helst under 11.20 – for å være med i tittelkampen. Det blir mildt sagt nervepirrende å bivåne sprinten til Ragne!

#34918 Svar
                                            Rocambole

Korreksjon av tastesvarten: Persen til Ragne er 39.59 (11.31 – 28.28) fra VM22 på Hamar.

#34928 Svar
                                              Kristian Eliassen

Da har deltakerliste per konkurranse kommet. Allround menn: Sammenliknet med Rocamboles oversikt over her, så setter Belgia som forhåndsannonsert inn Medard for Swings.  Østerrike setter inn Odor for Farthofer. Italia stiller som ventet bare med Lorello, og  R1 Danmark ved Hald Thorup får plass. Kanada stiller med Halyk.

#34929 Svar
                                                Kristian Eliassen

I allround for kvinner når vi bare 21 deltakere. Blant annet stiller Tyskland bare med en Løper. Løvås får plass som vi visste.

#34930 Svar
                                                  Kristian Eliassen

…22 i allround for kvinner (maks 24). 27 i begge sprintplassene (maks 28).

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 85)
                                                  Svar til: Svar #35016 i VM sprint og allround Heerenveen 2026
                                                  Din informasjon: