Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Vinter-OL 2026.
- Dette emnet har 472 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 25/02/2026 at 16:09 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
…jeg er også spent på 10 000 nå. 🙂 Hvem blir utfordrere til gullet der etter det vi så nå nettopp? Oppgraderer Eitrem til gullkandidat. Så har vi Jilek, Ghiotto og Semirunni (mest fordi vi ennå ikke vet hvor han står nå). Ghiotto viste at han ikke er storfavoritt. Dawson må vente til lagtempo, og Loubineaud til 2030.
Jilek i siste par vil vel være det ideelle. Må helt sikkert ned mot 12.30 for å vinne, og det tror jeg Eitrem er god for.
Virker som om kongen koser seg i skøytehallen. Det er ham vel unt!!!
Kristian Eliassen
Det blir Jilek, Loubineaud eller Dawson. Ghiotto i trekningspuljen før.
Kristian Eliassen
…altså de to siste parene på 10000m.
Knut
Syns det er noe drøyt å betrakte Sander som gullkandidat på 10.000 m. En plass på pallen vil jeg beskrive som en bragd. Det tror jeg det blir, hvis han slår en av disse: Jilek, Semirunny eller Ghiotto.
Rocambole
Etter 5000h:
Par1: Overraskende parseier til Gross (6.14) et par sek bedre enn ventet. Sterk OL-debut av den lovende tyske langdistanseløper som tok kommandoen fra start. Tam og flau prestasjon av Bosker (6.17).Par2: Milsluker vdBunt (6.12) ble litt for hissig på grøten. Dette holdt nok ikke til olympisk poeng. Ikke mer enn godkjent til Henriksen (6.18); som han selv uttalte: «et ok løp».
Par3: Som ventet et meget sterkt løp av Lorello (6.09), selv om jeg hadde håpet på 1-2 sek bedre siden jeg hadde satset noen grunker til 7,5 i odds på at han vant medalje. Han satte dermed en ny standard med en brukbar medaljesøknad allerede fra par3, og det luktet olympisk poeng.
Et særdeles sterkt løp av Kongshaug (6.11), gitt hans tidligere prestasjoner på distansen. Lavlands utenfor banene med kunstig vind (Milwaukee og Hrv), og uten kvartettfordel, hadde han aldri tidligere gått bedre enn 6.20 (i forrige OL i Beijing). Han fremstod usedvanlig pigg og teknisk finslepen helt fra start, og klarte å beholde ledelsen, med alle rundetidene under 30, helt til det gjenstod bare tre runder. At han ville få svi på de siste rundene for sin ambisiøse satsing, lå jo i kortene. Men han sprakk ikke all verdens opp; f.eks. hadde han en bedre sisterunde enn vdBunt, samtidig som han maktet å slå sluttiden til NEDs på papiret fremste langdistanseløper!!
Prestasjonen til Kongshaug var hele 5 sek bedre enn jeg trodde han var kapabel til. Hadde aldri ventet at han skulle kunne gi Lorello i toppform en real fight selv etter 3000m. Vår mann er i storform, så her kan det være håp om sølv eller bronse på 1500. Til alt overmål bebudet han i et intervju etter løpet at han ville bli enda bedre de nærmeste dagene, siden han nå måtte ty til noe nesespray i forkant av løpet, formodentlig grunnet en liten forkjølelse på retur (?).
Dette viste seg dermed å bli et oppsiktsvekkende sterkt – og underholdende – par.
Par4: Elendig prestasjon av unge Sasaki (6.27) som nå viste seg langt unna formen i oktober. Verdens beste juniorløper, Hanbin Liu (6.24), var det ikke grunn til å vente seg mer av grunnet hodeskaden som spolerte siste halvdel av sesongen hans. Nå gikk han i det minste seirende ut av den japansk-kinesiske prestisjeduellen i sin olympiske debut. I neste OL kan han fort være blant de fremste favorittene på flere distanser.
Par5: Oddsen holdt – i motsetning til meg – Petzold (6.27) som favoritt i paret, men tyskeren viste seg å være milevidt unna toppformen. Swings (6.19) presterte også markant under pari, om enn ikke like radikalt.
Par6, det første etter vannepausen: Huizinga (6.11) gikk et par sek bedre enn jeg hadde forventet, selv om distansen viste seg to runder for lang ift. hans marsjfart. Med dette ble han beste hollender; men hva hjelper det, når de alle blir slått av 1500-spesialisten Peder Kongshaug – selv på langsom is (og uten kvartett)! Denne ydmykelsen må være en bitter pille å svelge for den nederlandske langdistanse-ære.
Par7: Markant under pari av Maly (6.21) og forbausende stor spredning mellom de tre tyske løperne (Gross 6.14, Maly 6.21, Petzold 6.27) som jeg forventet temmelig jevngode. Etter Wettens vellykkede spådom dagen før om at det nå kunne komme et kjempeløp fra Lollo – out of the blue –, valgte jeg å ta ham nokså seriøst når han før paret dristet seg til å proklamere at «Malfatti setter en ny standard nå»; underforstått: markant under ledertiden på 6.09. Så skjedde definitivt ikke. 6.17 på Malfatti var hele 5 sek svakere enn jeg selv hadde spådd. Dermed var det klart at Lollo-boomen ikke var representativ for alle løperne fra ITA.
Par8: Etter Malfattis spake prestasjon ble jeg mer usikker på om Ghiotto virkelig hadde så mye mer inne enn hva han hadde vist på 5000 i vc tidligere i sesongen. Min bange anelse viste seg å holde stikk: Etter en – som alltid – frisk åpning, måtte Ghiotto slippe seg gradvis opp i rundetid, for så å gå inn til en høyere 6.09 enn ledende landsmann Lorello. En akseptabel prestasjon, men heller ikke mer. Gulldrømmen var dermed en saga blott for ham, og medalje virket også ytterst tvilsomt.
Makker Dawson (6.11) la seg som ventet bak fra start av, men maktet ikke å spise seg innpå etter passering 3000m, og hans forventede sterke avslutning viste seg aldri å se dagens lys. På langsommere bane enn der han har begått sine beste løp, forventet jeg ikke at han skulle kapre en medalje, men at han med sin høye 6.11 skulle bli slått av 1500-spesialist Peder Kongshaug, dét hadde jeg aldri sett for meg.
Par9: Sannhetens øyeblikk for vrek-holder og sub-sekser Eitrem i kanonparet mot sin antatt sterkeste utfordrer til OL-gullet, juvenilt fremadstormende Jilek fra Tsjekkia. Wetten hadde i forkant Jilek som knapp favoritt, basert på at Jilek angivelig var «langt unna toppformen» (!) da han ble slått i samløp av Eitrem to uker tilbake, siden – fortsatt ifølge Wetten – at Jilek bare hadde trent seg gjennom vc i Inzelll og ikke ladet opp til stevnet, i motsetning til nå til OL. Etter innertieren med Lollo hadde jeg blitt litt mer skeptisk til Wettens spådomskunst grunnet hans vådeskudd med Malfatti, men han kunne jo være i besittelse av innside-info jeg ikke selv hadde tilgang til. Skøyteekspertisen i NED svingte litt mht. om de holdt Eitrem eller Jilek som fremste gullfavoritt, men tenderte til å holde dem som temmelig jevngode. Så også for egen del, men jeg holdt Eitrem som knepen favoritt, forutsatt at han presterte noenlunde som i vrek-løpet. Samtidig forventet jeg et par sekunders stigning i Jileks prestasjonsnivå, men tvilte på mer enn som så.
Runde1: Å bivåne Eitrems snublende startskjær, hårfint unna et skjebnesvangert fall, var ikke for hjertepasienter, blant hvilke jeg til alt hell ikke befinner meg. Men han gjenvinner fatningen gledelig raskt og kommer seg probat gjennom første ytre, for så å sette opp farten på langsiden. Passering 200m: E 19.33 og J 19.01, vs. E 19.03 og J 19.06 i Inzell. Ok, der kastet vår mann bort kanskje 3 tideler med snublestarten, så får vi inderlig håpe at disse tidelene ikke blir avgjørende for gullkampen. Håpet lever fortsatt!
Runde2: E har nå virkelig fått opp farten, og med en pangrunde på 28.37 passer han nå i indre 0,26 sek foran J som bare leverer 28.93. Meget mulig en taktisk bommert av J ikke å benytte seg av Es labre første 200m og legge inn en hard andrerunde for å få et overtak fra ytre ved passering 600m.
Runde3: J svarer nå med 28.39 vs. E 28.53, men dette er ikke nok til å forhindre at E passerer i ytre med et forsprang på 0,12 sek. Det er tydelig at E sikter på å ta kommandoen i paret.
Runde4: E 28.55 og nå har han økt ledelsen sin – i indre – til 0,36 sek, tilstrekkelig til å forhindre at J får noen rygg på neste vekslingsside.
Runde5: E må opp i 28.70 og J spiser inn 0,20 sek, men må fortsatt se E passere i ytre 0,16 sek foran seg.
Runde6: E får litt ryggdrag og presser rundetiden ned i 28.35, og passerer i indre 0,75 sek foran J. Er J i stand til å svare?
Runde7: Det kommer et lite svar fra J, men han tar inn kun 0,07 sek på E som har rundetid 28.92 og passerer i ytre 0,68 sek foran J. SLP i kommentatorboksen varsler at E nå vil krysse foran J.
Runde8: J kommer seg foran E i vekslingen, men til den omkostning at E nå får en god rygg å «hvile» seg bak. Begge spretter opp i rundetid; E til 28.92; J nå helt opp i 29.11, hans første runde på 29-tallet. E passerer nå 3000m i indre på 3.39.58 vs. J 3.40.35. E styrker offensiven i samløpet, samtidig som jeg er litt urolig over at han også selv nærmer seg 29-tallet i rundetid. Og 3000-passeringen til E er ikke mer enn 0,83 sek foran Kongshaug (og 1,47 sek foran Lorello), mens J bare ligger 0,06 sek foran Kongshaug! Nå melder spørsmålet seg om tvekampen mellom E og J har kostet litt for mye, og at de begge nå må slippe seg ytterligere opp i rundetid? Men de må da kunne holde godt nok inn til å slå Lorello, i det minste E?
Runde9: Begge viser seg – litt overraskende – i stand til å presse rundetiden markant ned; J til 28.89 og E helt ned til 28.63. Dermed er jeg beroliget på at det ikke kommer en liten sprekk som gjør at ledertiden til Lorello ikke blir slått. Nå handler det kun om duellen mellom de to 5000-kjempene. E passerer i ytre med en ledelse på 1,03 sek, og det ligger an til at han for første gang krysser foran J.
Runde10: Jada, E krysser foran J og øker ledelsen i løpet av vekslingssiden. Dermed er alt duket for nådestøtet fra den klassiske resepten: To indre og vekk me’n! E leverer nok en sterk rundetid (28.75), og øker forspranget til J til 1,34 sek når han passerer i indre.
Runde11-13: Jada, E fikk vekk J etter neste indre, og avsluttet de siste 3 rundene med 28.90, 28.87 og 29.22, alle raskere enn Js, og med klampen i bånn helt inn, vel vitende om at det ikke var nok å nedkjempe Jilek, men også å få ut sitt aller ypperste om han skulle vinne olympisk gull, siden det fortsatt gjenstod et sterkt par.
Sluttider: Eitrem 6.03.95 og Jilek 6.06.48, inn til soleklare nr.1 og nr.2 forut for siste par. Differansen mellom de to var nå på 2,53 sek vs. 3,46 sek i samløpet i vc5 i Inzell. Jilek maktet nå riktignok å kneppe inn ett sek på differansen til Eitrem etter sin angivelig gigantiske formspissing, hvilket var mindre enn jeg våget håpe på. I det store og hele ble dette olympiske samløpet en formidabel og vakker ønskereprise av samløpet i Inzell.
Helt FANTASTISK levert av Eitrem, til og med en tanke bedre enn mitt optimistisk-seriøse tips om en lav 6.04! Dermed var det grevetid for å sette champagne-flasken til kjøling. Men jeg nøyde meg med to ganger HURRA; det gjenstod fortsatt ett skummelt par før korken kunne sprettes og det tredje HURRA basuneres ut.
Par10: Her fryktet jeg Loubineaud mest. Før og under denne sesongen har han fulgt treningsprinsippene til vdPoel, hvilket i franskmannens tilfelle har resultert i en oppsiktsvekkende fremgang i hans sene 20-år, som først demonstrert med hans sensasjonelle v-rek på 6.00.23 i vc1 i Salt Lake City. Deretter har han holdt seg stabil i verdenstoppen på 5000, herunder som nr.2 i vc4 på Hamar der Eitrem havnet sekundet bak ham. Jeg anså det som sannsynlig at han hadde litt ekstra på lager nå til OL, og tippet ham inn på 6.06. Men det er et godt stykke derfra til under 6.04, så jeg følte meg meget trygg på at han ikke kunne snappe gullet foran nesen på Eitrems etter sistnevntes ekstremt gode løp.
Men helt trygg kan man ikke være, og slettes ikke etter Lollo-sensasjonen dagen før. Og med Bloemen vet man heller aldri helt om Flower, som i en alder av nesten 40 år fortsatt motsetter seg avblomstring, plutselig har den sjeldne dagen der det også er power nok til å gjøre det umulige mulig når han treffer den finstemte flytsonen.
Som ventet tar Bloemen føringen med en marsjfart som kan gi medalje – men ikke gull! – hvis han holder hele veien inn. Loubineaud er – som ventet – mer forsiktig i startfasen, men han kan jo – i motsetning til makkeren – tenkes å skru opp tempoet underveis. Men allerede før 3000m må begge opp i over 29 i rundetid, og det virker utopisk at de skal kunne slå Eitrem. Loubineaud tar for første gang ledelsen i paret ved passering 3000m, hvoretter Bloemen – slettes ikke uventet – resignerer mer og mer, og tusler inn til smålåtne 6.17. Franskmannen har heller ikke noen ekstrem-avslutning på lager, og viser seg å få sin fulle hyre med å slå Kongshaug og berge 5.plassen på en lav 6.11.
(Peder Kongshaug tok dermed en sensasjonell 6.plass og kapret olympisk poeng – foran nesen på formidable langdistanse-løpere som Huizinga, Dawson, vdBunt og Bloemen, og kloss bak Loubineaud, og dette trass i at de langsommere forholdene var i disfavør av vår 1500-spesialist! Fra min bedømmelse i særklasse konkurransens største positive overraskelse. Særdeles imponerende!)
Dermed 3×3 HURRA for gullvinner Sander Eitrem og champagne-korken til værs!
Forholdene tatt i betraktning kan nok Sander Eitrems fantastiske OL-løp måle seg med hans surrealistiske sub-sekser i Inzell. Vi fikk dermed syn for sagn om at fantomløpet i Inzell ikke var et løp once in his lifetime, slik noen mistenkte, kanskje inklusive ham selv. Sander Eitrem har nå prestert to fantomløp på rad på 5000 og med dette introdusert et skøytehistorisk nytt og høyere toppnivå på distansen. Sven Kramer fikk i sin tid tilnavnet Mr. 5000. I gullrusen høyner jeg nå dette til Sander Eitrem som Fantomet 5000.
NRK stilte nå med en ny kommentator som leverte svært så meget bedre enn fryktet, ikke minst med innlevende entusiasme da det dro seg til. For egen del var høydepunktet da han allerede rundt midtveis i Eitrems fantomløp utbrøt: Han skrider fram som ei elg i vårflom! Denne presise setningen innehar en kvalitet som bør skrive seg inn i både norsk skøytehistorie og norsk språk- og dialekt-historie generelt som rimelig udødelig.
Den såkalte Aurora-Auraen kom bombesikkert mer enn godt med og hylles behørig, og i tillegg formodentlig meget annet som bidro til Norges første olympiske skøytegull på vår paradedistanse 5000 etter samfulle 32 år med tålmodig etterlengting. Dog forblir Helten kun helten selv, the one and only Sander Eitrem! På vegne av hele Skøyte-Norge: En usigelig takk for hva du nå har prestert!
GRATULERER SANDER EITREM FRA NORGE MED DITT OLYMPISKE GULL PÅ 5000m ETTER DITT FANTOMLØP!
(Og Vår Majestet Kong Harald overbringer telepatisk sine hjerteligste gratulasjoner med takknemlighet for at han fikk leve lenge nok til å overvære en slik enestående olympisk bragedåd på nærmeste hold i disse prøvede tider for Kongehuset.)
Solid!
Så er det klart for den unorske distansen 1000 m kvinner.
Selv om Leerdam ikke er rankingfavoritten, holder jeg nok en knapp på henne som vinner i dag. Dette er vel selve klimakset i hennes Hollywood-aktige dreiebok, skulle man tro.
Her er ihvertfall dagens rankingliste.Leerdam med første ytre, i par med Takagi… kanskje ikke helt ideelt for henne.
Kanskje litt tidlig, men blir det oppvask i Nederland nå, med tanke på formtopper, uttak og manglende formtopper?
Emil
Jeg håper at Takagi eller Kok tar den i dag.
Jeppe
NRK 3 i dag, ser det ut for?
Rocambole
Foran 3000d: Olympisk rekord: Miho Takagi 1.13.19 Beijing 2022.
Gullet går nok til vinneren av siste par15: Takagi vs. Leerdam. I vc5 i Inzell viste Leerdam meget god form og satte ny banerekord på 1.12.74, foran Takagi 1.13.43. Leerdam har sin force på andrerunden vis-a-vis Takagi, men Takagi kan tenkes å ta igjen det tapte med siste indre. Holder en knapp på Leerdam.
Dernest har vi et sterkt par13: Bowe vs. Kok, hhv. nr.4 og 3 i Inzell. Holder Kok som favoritt i paret, men tror det er litt for langsom is til at hun kan ta gullet.
Håper på en liten skrell i par9: Mei Han vs. Morozova, men medalje er ikke realistisk. Mistenker Lamarche i par14 for å være i godt slag, slik at hun kan snuse på pallen.
Prediksjon:
1.13.3 Leerdam
1.13.5 Takagi
1.13.7 Kok
1.14.0 Lamarche
1.14.3 Bowe
1.14.6 MorozovaOddsen:
1,35 Leerdam
3,25 Takagi
5 Kok
25 Bowe
75 Lamarche
75 Jackson
100 YamadaPer Thorvik
Takk til Rocambole for solid gjennomgang av 5000 m. Her trenger vi ikke se løpet i reprise for å få de vesentlige detaljer.
Metoděj Jílek blir spennende på 10000m. Det er sjelden vi ser så unge skøyteløpere som er gode på den lengste distansen. Men jeg husker fra Moskva VM i 1962 da Johnny Nilsson vant tier’n på 16, 29,4, bare få dager etter han fylte 19 år. Det blir på nytt interessant med Jilek mot Eitrem når vi kommer så langt i OL.
-
Dette svaret ble endret 2 måneder siden av
B. Haarberg. Årsak: layout
OSch
Til Jeppe (og alle andre som måtte være interessert). Iflg TV-oversikten min skal NRK ikke sende dagens 1000m, heller ikke NRK3.
Men Eurosport og skøytenasjonen Danmark skal sende.
I følge programoversikten både hos NRK og VG så sender NRK1.
Denne øvelsen tenkte jeg at jeg skulle se med VPN på NOS. OL foregår jo i Milano og ikke i Oslo.
Alle de tre nederlenderne starter i ytre bane.
Selv er jeg er ikke den største Leerdam supporteren, og politikk skal man ikke blande inn her, men Jake Paul støtter utplasseringen av ICE, og var trygt plassert ved siden av Vance på tribunen i går. «Skøytekjendis Jutta Leerdam er på jakt etter OL-gull. Blir kjæresten Jake Paul å se på tribunen?»
Jeg heier på Kok eller Takagi. 🙂
https://www.olympics.com/en/milano-cortina-2026/results/ssk/st/w/1000m————-/fnl-/000100–/race-result
-
Kristian Eliassen.
AG wind
det vises på NRK.no:
Jeppe
Ser da ut som at vanlig, NRK 1 skal sende også.
Man kan mene hva man vil om Leerdam, men et fantastisk løp, og et fortjent gull.
Kristian Eliassen
Ja, hun fortjener et OL-gull så god som hun er. Min favoritt Kok vinner 500m håper jeg.
Emil
Det ble bannet fra sykkelen da Leerdam gikk inn foran Kok, men det er fortjent det. Hun har vært stabilt best i verden lenge nå.
Vi får heie på Kok på 500m. Går hun et løp uten uhell, så er det vel ingen som har kapasitet til å slå henne.
Det vil også være et særs fortjent gull.
Rocambole
Etter 1000d: Ekstrem formboom på Leerdam (1.12.31) og Kok (1.12.59) som vant gull og sølv med utklassingssifre. Disse prestasjonene var rundt sekundet bedre enn det var skjellig grunn til å forvente etter resultatene tidligere i sesongen. Vinnertiden tilsvarer kanskje under 1.11 i Salt Lake City. Ellers lite oppsiktsvekkende resultater blant de beste.
Det må ha vært tilløp til landesorg i Nederland i går kveld etter å ha blitt foruten medalje på 3000d og olympisk poeng på 5000h. Unner dem faktisk å få opp humøret etter 1000-duoens superbe prestasjoner i dag.
Jeppe
Mangler en mann på 1000m menn i morgen. Aner ikke hvem.
-
-
ForfatterInnlegg