Viasat

Hjem Forum Forum 15.46.6 Viasat

Viser 3 innlegg - 97 til 99 (av totalt 99)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

God Påske!

Rett etter VM spurte jeg om snittall, og «peak» under hver av de fire dagene. Dessuten at svaret jeg fikk også kom til å «sive ut» på fora på Facebook med 10 000 medlemmer. Svaret jeg fikk var:

«Takk for hyggelig tilbakemelding. Når det gjelder seertall er vi litt restriktive med å dele, og viaplaytallene våre er konfidensielle. Men det jeg kan si er at vi peaket på 60 000 seere fredag kveld på TV3»

Hvilket fikk meg til å stusse litt: Var dette høydepunktet i løpet av alle de fire dagene? Trolig. Ville det ikke i annet fall vært mer naturlig å skrive «…fredag peaket vi med 60 000 osv»? Jeg spurte i en oppfølgingsmail om det virkelig var slik at man nådde toppen på fredag, men at jeg ikke skulle «mase» mer siden seertall tydeligvis er litt hemmelig stoff. Den mailen fikk jeg ikke svar på, så jeg må gå ut fra at tolkningen stemmer.

Seertall (inkludert streaming) er viktig. — I forhold til publikum, sponsorer osv. OL (Discovery) var denne sesongens desiderte høydepunkt. Deretter kan man tydeligvis diskutere hvor VM skal plasseres. Høyere «peak» under verdenscupen med 68 000 vs. 60 000 under VM. (Hva med EM?)

Igjen: endring av terminlista bør høyt opp på agendaen selv om OL-sesonger er spesielle. Utformingen inkludert mesterskapsstruktur/ ISU Events, stevneinnhold, stevneformater og øvelser er av stor betydning.

Skøytefolket og administratorer bør vokte seg vel for sekterisme: skøyter er i høyeste grad enkeltdistanser,lagøvelser og fellesstart også osv. Det bør manifestere seg i skøytestoff på ulike fora.

Hvem skal formidle? Forum for skøytehistorie har påtatt seg ansvaret for å formidle også dagsaktuelt stoff. Det ansvaret har de ikke forvaltet godt nok synes jeg. Med det mener jeg blant annet at det er påfallende at de ivrigste bidragsyterne der ikke forholder seg til, og refererer til hva som blir skrevet på dette forumet HER også… Det utfyller nemlig! Ikke bare jeg som bidrar, og flere som leser her inne, men det faktum er en sterkt bidragende årsak til at jeg ser meg om etter en ny «hovedarena». Ser ut til å bli at jeg holder meg mer til schaatsforum.nl. Skøyter i Norge er kun for «gamlinger» 😉.  Hvor er de unge skøytesupporterne? Instagram og tik tok? Nja. Hadde Ragne Wiklund hatt veldig mange følgere eller Tv2 sendt NM og norgescup og fått mange seere som var der på grunn av Ane By Farstad og Sætersdal, så kunne jeg kjøpt den argumentasjonen. Enn så lenge forblir slike følgere dog noe litt annet, og på siden. Bra hvis det kan føre til at enkelte begynner med hurtigløp, og bra hvis deling av av klipp kan være med på å sikre personlige sponsorer. Skøyteinteresse skapes imidlertid først og fremst via den grad av spenning som rettighetshaverne har betalt for (produktet) og lykkes med å formidle. Sosiale media er med på å reflektere og understøtte. En  understøttende funksjon burde også dette forumet her hatt.

#18962 Svar
    Kristian Eliassen

I Nederland har NOS allerede sikret seg rettighetene for de neste fire sesongene ETTER kommende sesong. (Fint! Fine sendinger. Lett tilgjengelig med VPN). Nylig sikret de seg også de nasjonale rettighetene (til og med 2025/269.

Neste spørsmål blir selvfølgelig: Når forhandles det om rettighetene i Norge (og Norden)? Det er altså fortsatt mellommennene i Infront som står for salget.  Forrige fireårskontrakt sikret NOS seg tett innpå sesongstart (oktober) den første sesongen i avtaleperioden, mens avtalen i Norden ble undertegnet i juli samme år. Derfor vanskelig å utlede når man kommer til å sette seg ved forhandlingsbordet. Er vel en dynamikk i slikt som gjør at man ikke kan snakke om fikserte datoer…

#18965 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

En positiv ved at NENT har rettighetene i Norden er at noen faktisk viser skøyteløp for dansker og svensker Det har ikke vært sånn i tidligere sesonger. Svenskene har ikke har skøyter på TV i noen sesonger nå, og danskene har ikke hatt tilgang på skøytesendinger i det hele tatt (utenom OL da).

Viser 3 innlegg - 97 til 99 (av totalt 99)
Svar til: Viasat
Din informasjon: