Verdenscupen 2021

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscupen 2021

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 224)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Neppe.

Lagtempo, kvinner:

Nederland, Kanada, Russland og Polen kvalifisert for distanse-VM etter innsatsen på VM i fjor. Japan og USA ditto, men de kommer ikke til å stille lag. 9 lag påmeldt til verdenscup til helga. 4 plasser å kjempe om til VM basert på tid. I tillegg til de 4 førstnevnte deltar: Tyskland, Kasakhstan, Norge, Sveits og Hviterussland. Kun sistnevnte med registrerte kvalifiseringstider fra forrige sesong. 3.07.064 som best. Gjelder å prøve å slå til allerede på fredag for Norge.

Lagtempo, menn:

Nederland, Russland, Kanada og Italia kvalifisert fra VM i fjor. Japan og USA ditto, men de kommer ikke til å stille lag i VM i år.

https://www.isu.org/docman-documents-links/isu-files/event-documents/speed-skating-8/2020-21-3/championships-34/announcements-103/25354-isu-world-single-distances-speed-skating-championships-heerenveen-2021-announcement/file

USA kan vel teoretisk gjøre det ved å stille med Mantia, men høyst trolig hviler han før fellesstart og 1000m dagen etter. Kombinasjonen 5000m, menn, 3000m, kvinner og lagtempo ser bedre ut. 10 lag påmeldt i helga. I tillegg til nevnte firkløver, Norge, Hviterussland, Tyskland, Kasakhstan, New Zealand og Polen.

De 4 beste tidene før helga: 1. New Zealand 3.47.340, 2.Norge 3.47.458, 3.Kasakhstan 3.48.702, 4. Hviterussland 3.50.382.

Ingen A- og B-puljer i verdenscupen på lagtempo denne sesongen, og bra er jo det. Det er nok av viktige ting å pusle med allikevel.

#12759 Svar

NB! Det forrige innlegget her ber jeg deg om å fjerne Haarberg (innleggene før det er riktige).

Er nok ikke slik regelverket skal tolkes på individuelle distanser. Derimot slik:

5000m, menn:

Først setter man opp en liste på navn som sikrer landet sitt kvoteplasser via «poeng». Deretter supplerer man med ytterligere navn basert på tider i nevnte verdenscupstevner. Har ikke tid til å sette opp en slik liste nå, men fører til at Bøkko (!) p.t ligger inne som den sist kvalifiserte på tid tillike med Norges kvoteplass nummer to.

En slik tolkning korresponderer også med lista over kvoteplasser på 10 000 (annex#1, som ble fjernet).

#12767 Svar
      Kristian Eliassen

Etter en forståelig avsporing, er tunga nå rett i munnen igjen 🙂.

Kun iPhone her nå, men leser flere steder at det fortsatt er tvil om hvordan van der Poel kommer med på titusen i distanse-VM. Det skjønner jeg ikke helt, for der er regelverket tydelig. Alle plasser er fordelt, men hvis noen avsier seg en plass, kan man søke om en exceptional quota place. Dette gjelder for nasjoner som ikke har med noen kvalifiserte løpere på distansen fra før. Måten man RANGERER slike på var det som det var grunn til å kritisere – beste 5000m under verdenscupløpene i «boblen». Så skjedde det altså: Japan sa fra seg en plass. Dermed VM åpning. Før EM trodde jeg Norge og SLP hadde et fast grep på dette, men så kom Poel. De siste kvartettene i B til helga blir interessante også i så måte. Ofte fare for disk, men klarer man seg unna er veien åpen for Poel. Først og fremst SLP, til nød andre nordmenn og Kasahkstanere, men dette ser duket ut for svensken. Husk på at helga er første av to forsøk, og også at SLP i sending sa at EM-tieren var sesongens siste tier. Motivasjonen for å kapre en plass for en annen nordmann i boblen er kanskje ikke stor . Man kunne bragt inn OBN, men sikkert ikke så aktuelt nå. Det koker ned til at Poel fortjener den plassen, og sannsynligvis fikser dette greit selv.Det står imidlertid at man må søke også, så hva om Norge ikke søker, men det gjør Poel selv om han blir nummer to etter SLP i denne egne kampen i kampen på 5000?

Etter at slike Exceptional quota places er tildelt, opererer man forøvrig med en reserveliste basert på verdenscupen på 10 000 forrige sesong. Norge har der et par land foran seg.

Ps: hvis alt dette er redegjort for tidligere i dag på Facebook, så beklager jeg det. Litt «offline» i dag, kun med tilgang til iPhone.

#12768 Svar
        Kristian Eliassen

…Sant det, en slik søknad må gjelde en spesifikk løper, så SLP kan ikke gi bort en slik plass til en landsmann. NB.

#12769 Svar
          Jeppe

B-pulja har for meg alltid vært mer spennende enn den mer  forhåndsredigerte A-pulja, men mer spenning enn det vi får nå….. fytterakker’n. Åsså får vi ikke se noe !!! Enda et spenningsmoment .

#12770 Svar
            Kristian Eliassen

He, he. Live timing burde vi fått. Interessant intervju med van der Poel foran helga:

https://www.schaatsforum.nl/index.php?threads/world-cup-1-22-24-januari-heerenveen.10924/#post-314976

Dessuten «kvotestoff» på skridsko.se. Ganske teoretisk at Japan skulle komme til distanse-VM selv om man har et nytt «innslipp» i bobla før distanse-VM.

#12771 Svar
              Kristian Eliassen
                #12772 Svar
                Emil Nielsen
                Deltaker

Virker til at Mantia også har hatt Corona.
                  Får håpe at han ikke har noe følgevirkninger denne helgen.

#12773 Svar

5000m, menn:

Kvalifiseringen til VM ser slik ut før helgens løp. Blir endringer. Tar ikke med reservelista. Nasjonskvoteplasser. Japan kommer ikke. Kanada kommer bare med to stykk på 5000m.

(1) Bloemen
                  (1) Kramer
                  (2) Fish
                  (1) SLP
                  (3) Belchos
                  (1) Beckert
                  (1) Ghiotto
                  (2) Bergsma
                  (1) Zakharov
                  (1) Loubineaud
                  (2) Giovannini
                  (2) Yuskov

(3) Roest 6.16.61
                  (3) Semerikov 6.18.60
                  (1) Michael 6.18.69
                  (1) Ryosuke Tsuchiya 6.21.63
                  (3) Tumulero 6.22.11
                  (2) Riku Tsuchiya 6.23.54
                  (1) Swings 6.23.94
                  (1) Wenger 6.24.10
                  (2) Bøkko 6.24.47
                  (3) Ichinohe 6.25.32
                  (3) Engebråten 6.26.400
                  (1) Morozov 6.26.405

#12775 Svar

Ny skøytehelg på gang! Dessverre sender ikke Viasat4 fra løpene på fredag. Løpene starter jo 14:50. Foreløpig står det at NOS kun sender lørdag og søndag også. Merkelig hvis det ikke produseres bilder fredag selv om programmet den dagen ikke er fyldig!

https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2021/verdenscupstart-22.januar/

#12776 Svar

5000m, menn får tjene som eksempel på hvilke interessante oversikter en kan utarbeide i forkant av løp. Har imidlertid ikke tid til å pusle så mye mer med slikt før trekningene foreligger. Beregninger av hvilke løpere som havner i A er litt ekstra plundrete for sesongens første løp.

Kortversjon. Nordmenn i A:

500m, menn: 2 (første løpet)
                  1000m, menn: 3
                  1500m, menn: 5
                  5000m, menn: 0

Mye bedre uttelling enn opprinnelig tildelte kvoter! (1-1-3-0). Forfall.

500m, kvinner: 2 (!)
                  1000m, kvinner: 1 (pluss 1.reserve)
                  1500m, kvinner: 0 (1.reserve)
                  3000m, kvinner: 0 (1.reserve)

Her hadde Norge opprinnelig ingen plasser. Veldig mange forfall på 500m. Ripsrud skal normalt ikke få plass, men hyggelig! Litt pussig, så er det ingen forfall (foreløpig) akkurat på 3000m.

VM-enkeltdistanser: Her skulle jeg også ideelt sett ha fått opp en fullstendig oversikt før helga, men det tar for lang tid. Mjøsaman på Schaatsforum ligger ute med en oversikt. Flott, men oppdaget et par feil da jeg gikk gjennom oversikten hans på 5000m. Best oversikt gir det dessuten med en liste med navn! Skal prøve å kikke på saken litt mer inngående til uka. Ifølge Mjøsamannen har Norge p.t. følgende, foreløpige kvoter for menn: 1-2-3-2-0 + lagtempo (Garanti for erobrede kvoter fra i fjor: 0-1-2-1+ 0
                  Kvinner: Ingen plasser, men mange reserveposisjoner. (Ingen garantiplasser erobret basert på resultater i fra i fjor).

#12782 Svar
                  Kristian Eliassen

Oppsiktsvekkende nyhet fra Jarle Pedersen på Facebook om at det blir for dyrt å produsere bilder fra fredagene i verdenscupen i «boblen». At verdenscupen mangler sponsor (er) vet vi. Kostnadsfordelingen mellom ISU og Arrangøren i Nederland for slike driftsutgifter vet jeg ikke nok om. «Nederland vil ikke produsere». Men hvor dyrt kan det være å produsere bilder også fredag når man sender lørdag og søndag? «Nederland vil ikke bruke penger på fredagene» .?.  – NOS eller arrangøren? At fredager vanligvis gir dårligere publikumsinntekter er nå så. Dårligere tv-tall også, så her er det kanskje inne i bildet at NOS ikke får sterke nok Tv-tall på fredager, og derfor ikke vil produsere? At det hadde blitt for dyrt for arrangøren å betale seg ut, og at ISU heller ikke ville ta regninga for dem? At man derfor har samlet mesteparten av løpene på lørdag og søndag?

Vi får vel en forklaring snart…

#12784 Svar

3000m, kvinner:

Kvalifiseringen til VM ser slik ut foran helgens løp. Blir endringer, Tar ikke med reservelista. Nasjonkvoteplasser. Japan kommer ikke. USA fyller ikke sin kvoteplass.

(1) Sablikova
                    (1) Achtereekte
                    (1) Voronina
                    (2) Lalenkova
                    (2) Visser
                    (1) Blondin
                    (3) Schouten
                    (1) Lollobrigida
                    (1) Zueva
                    (2) Weidemann
                    (1) Pechstein
                    (3) Maltais

(1) M. Takagi 4.05.17
                    (3) Lalenkova 4.06.02
                    (2) N. Takagi 4.07.49
                    (2) Zdrahalova 4.08.23
                    (2) Dufter 4.09.57
                    (1) Manganello 4.09.98
                    (2) Bonazza 4.10.02
                    (1) Czerwonka 4.10.82
                    (1) Morozova 4.11.48
                    (1) Haugen 4.11.92
                    (3) Uhrig 4.12.31

Wiklund, Haugen og Bøhm i aksjon for Norge i helga. Skal prøve å plassere seg  på tid. Må forholde seg til at andre løpere også kommer til å forbedre seg, og at tre løpere fra hver nasjon er maks på distansen i VM. Tidslista endelig klar etter ytterligere et løp på 3000m neste helg.

#12785 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

Skal prøve å plassere seg  på tid.

Dette stemmer sikkert, men det er jo også temmelig avslørende hva gjelder verdenscupens status, korona eller ikke. Den eneste naturlige slutningen når dette er rådende tankegang, er at verdenscupen erstattes med en reell VM-serie på enkeltdistanser, gjerne med en finale til slutt. Det er allerede foreslått på ISU-kongressen, jeg håper at forslaget kommer opp en gang til og blir vedtatt.

#12786 Svar
                      Kristian Eliassen

For den tanken der er det en vei å gå som kjent. (Nedstemt nederlandsk forslag) Jfr. svar til deg fra Mona Adolfsen: Medlemslandene vil ha det slik som de andre olympiske idrettene har det. Nemlig at medaljene fordeles der og da, og ikke over en «serie». (da ser jeg bort fra eventuelle 2×500 og/eller 2X1000 i VM-«enkelt») De seneste erfaringene fra skøyteverdenen peker slik heller mot et distanse-VM som fordeles over to korthelger…

#12788 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

De andre olympiske idrettene er vel organisert litt forskjellig, men de som har en verdenscup lar jo denne få en selvstendig stilling, ikke som i skøyter at den fungerer som en kvalifisering til VM og ikke noe særlig annet. Så jeg holder fast på dette at det nederlandske forslaget var godt, og at det bør kunne tas opp på nytt. (Norges Skøyteforbund burde også greie å tenke selv og ikke bare vise til hva de andre mener.)

#12789 Svar
                          Kristian Eliassen

…oppsettet for semifinalene i fellesstart klart. Lagtempooppsettet «in progress»

#12802 Svar
                            Espen Samsonsen

Haarberg, finnes det en link til det nederlandske VM-serie forslaget?

#12804 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Det gjør det. Forslaget ble lagt fram i 2018, jf. denne nyhetsartikkelen fra den gangen.

Dokumentet med forslag til ISU-kongressen 2018 ligger her – Nederlands forslag er nr. 51 og står på side 28.

#12805 Svar
                                Kristian Eliassen

Kasakhstan avstår fra å delta i lagtempo for begge kjønn. Til gjengjeld har de en deltaker i hver semifinale på fellesstart. Skriver noen ord om forutsetninger før fellesstarten i morgen (om ikke Emil Nielsen kommer meg i forkjøpet).

#12808 Svar
                                  Emil Nielsen
                                  Deltaker

Skal se om jeg kommer i forkjøpet her: (Kristian, rett meg gjerne om jeg har missforstått noe).

På fellesstarten er det to mål de kommende to helgene, verdenscup plasseringer og kvalifisering til VM.

Fokus for de fleste er kanskje mest VM, så det fokuserer vi også på her.

12 løpere er forhåndskvalifisert til VM for begge kjønn. Det er min tolkning av regelverket at disse er topp 12 fra VM i fjor. Jeg vil gå ut ifra at det her er tale om nasjonskvoter, ikke individuelle plasser, men det kan Kristian kanskje kaste lys over.

Uten forfall hadde kvotene sett sånn ut:

NED 2 kvinner
                                    CAN 2 kvinner
                                    KOR 2 kvinner (kommer ikke)
                                    JAP 2 kvinner (kommer ikke)
                                    ITA 1 kvinne
                                    USA 1 kvinne (ser ikke ut til å komme)
                                    GER 1 kvinne
                                    POL 1 kvinne
                                    så med det går disse inn i VM:
                                    POL 1 kvinne
                                    RUS 1 kvinne
                                    SUI 1 kvinne
                                    BLR 1 kvinne
                                    EST 1 kvinne.

Det skal være plass til 24 i VM, så det er altså 12 plasser å kjempe for nå. Det vil være topp 12 i verdenscupen som ikke allerede er kvalifisert via VM i fjor.

Menn kommer jeg til senere.

• Dette svaret ble endret 5 år, 7 måneder siden av Emil Nielsen.
                                    #12810 Svar

Dette er plundrete å prøve å få den hele oversikten over Emil. Tidkrevende. Bra nok med en oversikt over hvilke nasjoner som allerede har sikret seg kvoter!  Vi snakker om nasjonskvoteplasser, men knyttet opp mot navn. Slik kan Quinn skaffe USA en plass via distanse-VM i fjor, men samme løper kan ikke utvide kvoten til to via verdenscupresultat. De land som sier fra seg en plass basert på fjorårsresultater i VM, havner i potten «time ranking». Altså ikke basert på resultater fra fjorårets VM. Time ranking for fellesstart baseres på verdenscuppoeng…

Fellesstart – kort fortalt om prinsippene:  8 løpere i hver semifinale kvalifiserer seg for finalen. En seier i en mellomsspurt er nyttig siden bare de 6 første løperne i mål får sprintpoeng. 3 stykk ved hver mellomspurt. Sprintpoeng bestemmer rankingen i løp, 1-2-3 i mål er 1-2-3 i rankingen.

For distanse-VM har man fordelt 12 nasjonskvoteplasser for hvert kjønn basert på resultater fra tilsvarende stevne forrige sesong. Man kjemper om ytterligere 12 plasser, som baseres på en rankingliste over løpere som har kapret/kaprer flest verdenscuppoeng i ett enkelt verdenscupstevne. Jeg tolker det dithen at man mener semifinale pluss finale: «…maximum  points in one single World Cup competition». Kan også mene enten finale eller semifinale…

Verdenscuppoeng fordeles etter en tabell, og deles ut både i semifinaler og finaler, mens sprintpoeng bestemmer plasseringen i løp.

#12813 Svar
                                    EinarR

!!  Mektig imponert over de skriftlærde blant oss! Jeg nøyer meg med å slå etter resultatene seinere i em. Men jeg skulle gjerne ha sett på. Lagtempo er jeg blitt helt fortrolig med. Og fellesstart synes jeg kan være interessant, og ikke minst spennende. Dog synes jeg den virker i overkant risikabel mtp alvorlige skader.

Med unntak for langrenn/fellesstarter, så ser jeg gladelig fellesstarter i hurtigløp foran all annen vinteridrett.

#12814 Svar
                                      Kristian Eliassen

Norge får altså flere løpere i A- denne gangen enn normalt på grunn av forfall. Nasjoner som ikke kommer. Entry List gir en oversikt over hvem som er påmeldt på hver distanse, og også en prioriteringsrekkefølge for løpere fra hvert land som kan endres på inn mot trekning. Husk at hver nasjon maksimalt kan ha med 5 løpere på hver distanse. (Noen land har mindre kvoter, men det får ingen praktisk betydning her).

Det dreier seg om nasjonskvoteplasser i sesongens første løp på hver distanse. Vi husker Poutala som la opp for noen år siden, og Soumalainen som overtok plassen hans sesongen etter. Urettferdig å «skylde på» Soumalainen, men etter det gjorde man om reglene slik at man må være blant de 40 (30) beste hva gjelder godkjent kvalifiseringstid blant de påmeldte for å kunne starte i A. Denne begrensningen får ikke så stor betydning denne gangen fordi det er færre påmeldte i hver klasse.

Jeg synes det er gøy å vite forutsetninger foran skøyteløp. Da blir det artigere å se på. Mine beregninger for nordmenn i A i sesongens første løp ser dere i et annet innlegg litt over her.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 224)
                                      Svar til: Svar #12786 i Verdenscupen 2021
                                      Din informasjon: