Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscupen 2021
- Dette emnet har 223 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 02/02/2021 at 21:32 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Cornelius er Britisk, å si annet er tull.
Han er barn av en Brite og en Nederlender, og er vokst opp i Nederland, men med sterkt britisk islett.I øvrig en veldig hyggelig kar, som fikk forsinket sin ankomst i verdenseliten med en skade, når han var junior A. Inntil da hadde han omtrent samme utviklingskurve som andre toppløpere som Nuis, HHL og Pedersen.
Kristian Eliassen
Mye annet jeg er misfornøyd med denne helga (formidling, regelverk, eget topplokk, litt mindre trøkk enn forrige helg, null publikum etc etc), men:
For en profil Sverige har fått der! 🙂 van der Poel.
Nå er det godt at Norge har lagtempo! (symptomatisk at Engebråten var foran svensken ved ca 3000m)
Kristian Eliassen
Selvfølgelig veldig imponerende av Roest å slå tiden – men samtidig litt … gjesp…. Vært gøy å se de i par i VM! Forøvrig helt symptomatisk for det regelvirvaret jeg også har vært med å illustrere denne helga at Poel ikke vet om han nå kan innkassere billett til 10 000m. Huff, og doddelthuff.
EinarR
Innrømmelse: Må tilbake til Eric Heiden for å finne noe som engasjerer så mye som Nils van der Poel!
Jeg tror Nils er det samme for svensk skøytesport, som Sablikova for tsjekkisk. Det er veldig artig å lese hvordan svensk sportsjournalistikk er blitt obs på Nils.
Verdenscupsesongen er over, nesten før den har begynt! Om verdenscupen skaper lite interesse til vanlig, er det vel omtrent verre denne gangen? Altså selve cupen – den er jo tydeligvis helt underordnet for alle parter, ihvertfall for TV-kommentatorene.
Men uansett, jeg bruker som vanlig mine egne rankingtabeller for å vurdere verdenscup-sesongen slik den ble for de norske deltakerne. Damene først: Her er oversikten over hvordan de forskjellige har bedret seg (+) eller gått tilbake (-) på de forskjellige distansene – i forhold til ranking før 21-sesongen:
500 m 1000 m 1500 m 3000 m Ragne Wiklund 216 163 379 Martine Ripsrud 211 211 Julie N Samsonsen 118 -8 110 Sofie Haugen 23 64 87 Marit F Bøhm -2 -2 Ida Njåtun -64 -55 -38 -157 Kommentar:
Ragne i særklasse! Men helhetsinntrykket for de norske damene er i all hovedsak positivt. Legg også merke til Martine Ripsrud, som gjør et kraftig byks i forhold til sist hun var med internasjonalt (2018/19).På herresiden er bildet litt mer blandet:
500 m 1000 m 1500 m 5000 m Peder Kongshaug 1392 1739 1572 4703 Hallgeir Engebråten 281 231 512 Bjørn Magnussen 93 93 Kristian Ulekleiv 18 -43 -25 Sverre L Pedersen -12 -35 -47 Håvard Lorentzen 21 -75 -54 Odin B Farstad -65 -2 -67 Sindre Henriksen -160 -160 Henrik F Rukke -173 -173 Allan D Johansson -14 -110 -162 -286
Kommentar:Peder Kongshaugs «framgang» er nærmest en kuriositet, fordi han faktisk ikke hadde noen ranking før sesongen. Men uansett: En spektakulær debut har det vært, både i verdenscupen og forsåvidt i EM. Engebråten har også hatt en enorm framgang fra i fjor, og Magnussen er signifikant bedre, ihvertfall på 500 m. De øvrige løperne har dessverre vist tilbakegang, selv om det selvsagt har sine forklaringer, spesielt for ADJ.
Om rekordforhold i Heerenveen (Ivar Hansen, Facebook):
Han [Kulizjnikov] sier også at luftkondisjoneringsanlegget i Thialf nå er konstruert slik at det gir luftstrøm i løpsretningen rundt hele banen. Dette kombinert med hard og sprø is er direkte farlig for sprintere mener han.
Med det ovennevnte i minnet er det vel likevel verdt å nevne at Ragne Wiklund satte norsk lavlandsrekord med 1.55,44 – nesten et sekund raskere enn Ida N. har vært (1.56.31).
Også 4.02,76 er raskere enn den gamle lavlandsrekorden som hun selv satte i EM (4.04,38).
3.58,95 ble jo i mellomtiden gått med kvartettstart.
-
ForfatterInnlegg