Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 4 Milwaukee 31.januar-2.februar 2025
- Dette emnet har 78 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 05/02/2025 at 9:25 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Det blir jo spekulasjoner om arrangøren har tatt inntrykk, men jeg tipper at man får svaret av Mulder på X eller noe.
Egentlig synd med et slikt negativt fokus: Flotte rammer med mye folk rundt banen. Flotte konkurranser and a Great Show. Burde man kommet opp med vindregler som utjevner høydeforskjeller? Artig hvis man kunne satt verdensrekorder andre steder enn SLC og Calgary — f.eks. Milwaukee…, skjønt egentlig trenger man aller mest å dreie fokuset over på litt andre ting enn alskens rekorder.
Kristian Eliassen
Høiseth på Facebook: «ISU har sagt de skal skru ned styrken på viftene for dag 2 og 3.»
Rocambole
Ja, mer moderate tider på 1500B i dag, så det kan muligens være noe med viftereguleringen og at spåtidene mine er noe for optimistiske. Vi får se. (Dog tror jeg ikke noe på påstanden til M. Mulder om at det var kunstig skapt medvind på hele 10 m/s i går.)
Like fullt et par oppsiktsvekkende gode tider: Meget overraskende at Arito (Jpn) vant 1500hB temmelig klart på 1.45.48, hvilket var en forbedring av persen fra 2021 på 1,16 sek. Hans 5000B i går på 6.22 var et par sekunder svakere enn hva jeg hadde forventet, om enn det ble en liten pers under de gode forholdene. Og i dag leverte han en andrerunde på 25.78 hvilket skulle tilsi et potensial på 500 langt under persen (også fra 2021) på labre 37.63.
For ikke å snakke om Ehseluns (Ger) som vant 1500dB etter å ha senket sin nysatte pers fra Calgary med over 2 sek. Eller om nr.2, 34 år gamle Fontana (Ita), som senket SLC-persen med 1,23 sek og nå gikk over 3 sek raskere enn i vc2 i Beijing.
Nå er det straks tid for å benke seg foran tv-skjermen, og jeg ser frem allerede til pangparet som åpner 500dA: Kok vs. Takagi. Miho noterte sterke 26.79 på andrerunden på 1000m i går, hvilket var overlegent best, og jeg synes det er generøst av oddsen å tilby 6 i odds på at hun vinner paret selv om hun selvfølgelig ikke er favoritt til så. Miho vil neppe tape stort på første 100 og hun vil dra litt fordel av at isen ikke er altfor glatt.
Rocambole
Æsj, Takagi trakk seg fra 500, sikkert for å konsentrere seg om 1500, men 37.11 på Kok ville nok blitt for tøft uansett. Nok et særdeles imponerende løp av Stolz som med sine 33.91 ble førstemann under 34 lavlands. Det ble større avstand mellom ham og nr.2 enn mellom nr.2 og nr.10! Utklassing.
Mht. forholdene gikk alle de fire fra NED i 500hA raskere nå enn sine sesongbeste i Hrv, så det må fortsatt være gode forhold.
Kristian Eliassen
Litt krevende å være på fire forum samtidig. Fin 1500m av Wiklund. En typisk medvindsløper. Merker ikke så mye til at ISU skal ha viftet med kortet og grepet inn mot arrangøren?
Kristian Eliassen
Søndag gjenstår, men de to verdenscuphelgene vi har fått i Amerika synes jeg har vært særs flotte! Fine rammer og sportslig interessant. Jeg synes også kommentatorduoen har kommet seg. MYE bedre nå enn forrige helg. Er det lov til å håpe på at Viaplay tar seg råd til å sende de ut av Oslo når «sirkuset» nå kommer til Europa igjen?
Emil
Jeg tok en prat med Ida på tirsdag. Det viser seg at Klem nesten aldri hadde sett et skøyteløp før lagsprint i verdenscup 2. Her har det vært utdanning enn så lenge, og nå syns jeg at de nærmer seg både hverandre og en god flyt. Ida er bedre på det skøytetekniske, og Klem begynner å ha litt mer kontroll på tall og utvikling i løpene. Forhåpentlig har han muligheten for å utvikle sine evne over hele tre sesonger, noe som kan gjøre han til en veldig god kommentator i perioden Viaplay har kjøpt rettigheter til.
EinarR
Kan du ikke foreslå deg selv som bisitter/ekspert under fellesstartene da? Det hadde vært bra for seeropplevelsen om det var noen som kommenterte og som hadde litt greie på det. Det er en disiplin som krever mye av formidleren. «På vegne av flere».
Kristian Eliassen
Parsammensetningene for søndag ligger ute. På fellesstart ser vi at det tross alt ble en A-divisjon på 20 stykk i kvinneklassen. Da får Løvås plass (29 påmeldte. Entry List hadde oppført Wijfje kun som reserve). Håper ikke Ulekleiv er skral eller noe. Sto over 1500 i går og fellesstart i dag. Føles p.t som et bedre kort på lagtempo enn Engebråten. Helt på tampen skal det bli interessant å bivåne den blandede stafetten igjen. 3 heat av 4 løpere om ingen trekker seg. Finland med.
Rocambole
Etter 1500dA: I nest siste par var Takagi meget nær å underskride sin (uoffisielle) vrek lavlands på 1.52.78 fra Nagano 2021, men det holdt likevel ikke mot Beune som i siste par banket til med imponerende 1.52.11, hele 1,8 sek bedre enn hennes tidligere LP fra Hrv! Lollobrigida tok bronse med nok et meget sterkt løp, etter en klassisk splitt (hvilket man ser sjelden blant damene), på 1.52.92, hele 1,57 sek bedre enn hennes tidligere LP fra Hrv og 0,72 sek raskere enn hun sist helg gikk på høyfjells i Calgary.
Wiklund slo nå ytterst gledelig til med 4.plass i sitt første sterke1500-løp etter e-vm i Hrv 2023 der hun tok sølv med 1.54.30 hvilket var hennes LP inntil hun nå presterte 1.53.81 som også var 0,66 sek bedre enn sist helg i Cal. Stor fremgang både mht. stil og kraft på distansen, og nå spratt hun opp bare litt over sekundet på sisterunden.
B Yang (Chn) plasserte seg overraskende helt oppe som nr.5 med 1.53.98, hvilket var pers med 1,8 sek, 1,87 sek bedre enn siste helg i Cal, og LP med tilnærmet 3 sek.
I gårsdagens 5000hA gikk det i snitt ca. 1 sek raskere enn mine prediksjoner basert på like gode forhold som normalt i Hrv, og det samme for de best kartlagte i 5000hB, dvs. 0,1 tidspoeng. Men nå i 1500dA gikk det mye raskere enn under normale forhold i Hrv trass i at det nå var et lite høytrykks-handicap på drøye 0,1p sammenlignet med fredagen med normalt lufttrykk. I den grad viftene var justert, virket det dermed som at den kunstige medvinden var markant forhøyet, slik at ryktene om reduksjon ikke står til troende. Jeg stoler vesentlig mer på de tørre tall enn på all verdens snikk-snakk.
Rocambole
Etter 1500hA: Det for lengst omtalte stortalentet Liu Hanbin åpenbarte seg i tv-rutens åpningspar. Høy og slank med åpenbart potensial for å bygge på et par kilo muskler, og hva viktigere var: Allerede med fin og grasiøs skøytestil. Åpenbart intet hormonprodukt eller en barnestjerne i ferd med å nå en prematur topp. Ytterst gledelig for Folkerepublikkens fremtid som en nasjon å regne med helt i toppen av den klassiske firkampen!
Liu åpnet overraskende sterkt: 23.82, et par tideler raskere enn i Calgary og kun 3 tideler bak makker Dombek. Dermed var faren over for kluss i første veksling, og da klokken ringte lå Liu kloss bak. Men denne gang ble ikke sisterunden like sterk som forventet, og han måtte se seg slått med 0,22 sek i samløpet mens han i Calgary var 0,49 sek bak tyskeren. Sluttider: 1.45.15 vs. 1.44.93, mens jeg hadde tippet 1.44.9 vs. 1.44.4. I og for seg temmelig på merket for Liu, men jeg satt med følelsen av at han ble litt for hissig på grøten i startfasen grunnet duellen med Dombek, og at han ville holdt seg mykere i siste ytre med en klassisk splitt som i Calgary.
Samtidig indikerte de eksepsjonelt gode dametidene at prediksjonen min for de beste fort ville vise seg minst halvsekundet for smålåtne. Vi fikk en indikasjon på dette da temmelig rutinerte Snel og Dijs i par4 nå gikk hhv. 0,62 og 0,32 sek raskere enn de noensinne har gjort i Hrv, uaktet at de ikke har vært helt oppe på sitt toppnivå denne sesongen.
I par8 slo så Prins til med en ikke uventet medaljesøknad på 1.43.35, hele 1,67 sek bedre enn hans LP fra Hrv, mens makker Eitrem må gis høyst godkjent med 1.43.66 (0,61 sek bedre enn hans tidligere LP fra Hrv) selv om sisterunden ikke ble fullt så sterk som normalt, mye grunnet en litt trøblete indresving.
I par9 vartet så Stolz opp med nok et særdeles godt løp: 1.41.48 og forbedring av hans egen lavlands vrek og banerekord med hele 0,83 sek. Denne gang la han opp løpet med en klassisk splitt der han lot Nuis lede til klokken ringte, vel vitende om at Nuis alltid får det mer eller mindre tungt på sisterunden og ville bli lett match med siste indre. Men Nuis viste virkelig tæl og at han fortsatt ikke er langt unna sitt tidligere toppnivå. Tiden hans, 1.42.67, var ikke bare 0,42 sek bedre enn sist helg i Calgary, men faktisk også ny LP, 0,33 sek bedre enn han noensinne har gått på i Hrv (satt under kraftig lavtrykk i 2020). Dette var nok en indikasjon på hvor ekstraordinært gode forhold det nå var på 1500 i Milwaukee.
I par10 maktet Kongshaug hovedoppgaven med bravur: Å vinne bronse og slå sin sterke makker MS Kim. 1.43.01 var 0,85 sek forbedring av hans tidligere LP fra Hrv, men likevel ikke bedre enn vi hadde skjellig grunn til å forvente. Å sprette opp 1,76 sek på sisterunden var i drøyeste laget.
Tilbake til unge lysluggede (!?) Kinamann Liu Hanbin. Åpningen hans på 23.82 var 0,26 sek raskere enn Eitrem og kun 0,11 sek dårligere enn Kongshaug. Dette indikerer et betryggende potensial også på 500m, slik at han fremstår med en temmelig ideell firkamp-profil. I sin debut i 1500A la han nå 7 løpere bak seg, herunder Swings. Det skal bli spennende å følge hans videre løp allerede inneværende sesong, ikke minst hvis det på tampen av sesongen blir et Kina-stevne på den raske høyfjellsbanen i Urumqi…
Rocambole
Lagtempo-h: Det begynner å bli god kvalitet på gledelig mange av mannskapene i B-gruppen som ikke overraskende ble vunnet av den oppadstigende skøytenasjon Frankrike (på 3.42). Imidlertid var ikke sluttidene all verden, formodentlig fordi øvelsen i de fleste nasjoner ikke prioriteres særlig høyt utenom OL-sesonger. Såvidt jeg kan se, var det bare Sveits som satte ny nasjonsrekord på den raske isen.
Minner for ordens skyld om USAs vrek på 3.33.66 fra SLC, men anser det for tilnærmet utelukket at den er innen skuddhold nå. Derimot kan det godt være at USA eller ITA prøver seg på lavlandsrekorden som holdes av RUS med 3.36.62 fra semifinalen under OL i Beijing med mindre gode forhold enn vi har nå. Jeg ser heller ikke helt bort fra at NOR kan måle litt krefter med disse to i den storformen SE og PK nå er i, selv om det hviler et spørsmålstegn ved om vår tredje mann på laget pr. i dag makter å holde følge.
Emil
Lavlandsrekorden er det Norge som har med 3.34,22 fra EM i Thialf i fjor.
Men ellers er jeg enig, lagtempo begynner å bli mer og mer spennende.
Det litt bisarre verdenscupsystemet gjør at Julie Samsonsen stilles opp mot verdensener Femke Kok på dagens 500 m. Nevner som en liten kuriositet at Julie under normale omstendigheter skal ha 0,32 % sjanse for å vinne denne duellen. Man kunne altså ha tenkt seg en annen metode for å stille opp jevne par.
Rocambole
Mange takk til Emil for rask korreksjon og beklager at det glapp her! Selvfølgelig er det VI, altså Norge, som har gjeldende lavlands-rekord på strålende 3.34.22 fra Hrv, antagelig objektivt det beste lagtempo-løpet noensinne. Tror tiden overlever kvelden.
Kristian Eliassen
…Engebråten inn som Norges tredjemann.
Rocambole
Foran 500hA: Kan Stolz sette verdensrekord på 500 nå? Det høres jo utrolig ut, men helt umulig virker det faktisk ikke. I dag er det tilnærmet normalt lufttrykk igjen, hvilket alt annet likt skulle tilsi at det går en liten tidel raskere i dag enn i går.
I 500dB gikk det nå jevnt over mer enn tidelen raskere enn i går. Av 15 løpere gikk 12 raskere enn i går, der de to største forbedringene var på 0,44 og 0,43 sek. I 500hB gikk det nå jevnt over mer enn to tideler raskere enn i går. Den beste av disse løperne gikk i går på 35.06, mens vi nå fikk hele fire mann under 35 og en vinnertid på 34.82.
Kan det være at man i dag lager mer kunstig medvind på 500 enn i går der særlig de eksepsjonelle resultatene i 1500dA og 15000hA vanskelig lar seg forklare på annet vis enn at viftene fikk kjørt seg?
Stolz har i dag første ytre mot Shinhama. De hadde i går de to beste åpningene, hhv. 9.56 og 9.55. Stolz kan vinne noen små ved å kjøre seg inn mot ryggen til japaneren på vekslingssiden, mens han med første indre i går ikke hadde noen slik mulighet. Han må forbedre seg med 0,31 sek fra i går for å sette vrek. Med en åpning på 9.55 trenger han en runde på 24.05.
Gir ham 20% sjanse.
Jeppe
Finland har trukket seg fra Mix stafetten. Tuukka S. gikk ikke 500 tidligere i dag, kanskje sykdom.

Grafen viser hvordan tidene varierer fra bane til bane. Milwaukee endte til slutt opp 1/2 prosent saktere enn Calgary, dvs. «milevis» foran den hittil raskeste lavlandsbanen Heerenveen. Viftene har åpenbart gjort en god jobb, og mest sannsynlig gjennom hele helga.
Emil
Jeg sitter igjen med en følelse av å ikke ha blitt hørt.
Det var tydelig at Medard sin oppgave var å nøytralisere Bergsma på fellesstarten. Belgia vet at Swings ikke kan tette luken til Bergsma og vinne spurten i etterkant, til det er Bergsma for sterk. Så Belgia velger å lime Medard til ryggen av Bergsma og nekte å dra. Det lykkes da også nesten denne gangen, men Bergsma får likevel lurt Medard opp i front og kan angripe igjen. Men hvordan kan det være at kommentatorene ikke får det med seg? Det var det samme Belgia gjorde sist helg!
Det er en ting å ikke ha klar skjema på en søvndyssende 10km, der er det tall på skjermen folk kan følge med på. Det er noe helt annet å ikke forklare de taktiske nyansene på fellesstart, der de fleste vanlige folk ikke klarer å avlese av røde eller grønne tall hva som skjer. Det var ærlig talt noe skuffende.Herlig kaotisk stafett, som dog ikke bør avgjøres på tid.
Jeppe
Jeg synes det er fint at Mix Stafetten ikke avgjøres på tid. Hvis den ikke hadde blitt avgjort på tid, hadde vi sett at heatene ville bestå av løpere som går å «dasser», og bare lurer på hverandre, og det blir for det meste taktikk, og tikk-takk, (at klokka går), betyr ingenting. På så få runder, vil det bli lite spenning før siste veksling.
Det holder (for min del), at fellesstarten til tider er et taktikk, og dasse-løp, før siste runde. Det hender at det det spennende, men denne gangen var det ikke det. (Synes jeg).En annen ting, hvorfor i all verden ha A og B pulje på lagtempo?
Tilskuere, og TV tittere klarer vel å følge med på en distanse som varer lenger enn et snaut kvarter?
12 og en halv runde med 8 par på 5000 tar lenger tid enn 7, kanskje 8 «par» på lagtempo som bare går 8 runder med innersvinger.A og B puljer på lagtempo: helt unødvendig.
Emil
Jeg er enig i at A og B ikke gir så mye mening i lagtempo. Det hadde sikkert gått an å gå alle lagene innefor samme vanning. På samme måte som at 8 lag i mesterskap er litt lite
Formbarometeret Milwaukee
500 m 1000 m 1500 m 3/5000 m Kongshaug 26 89 +115 Wiklund 80 15 +95 Svenni 68 +68 Rukke 42 6 +48 Eitrem 10 35 +45 Henriksen 25 +25 Ulekleiv -8 -8 Løvås -64 52 -12 Jagtøyen 5 -30 -25 Samsonsen -4 -40 -44 Kristensen -45 -45 B Magnussen -28 -60 -88 Johansson -107 -26 -133 C Magnussen -42 -101 -143 Engebråten -189 -141 -330 Forklaring: Tabellen viser hvor mange rankingpoeng den enkelte vant/tapte pr. distanse sist VC-helg.
Tidligere «form-vinnere»:
VC1 Allan D Johansson
VC2 Sander Eitrem
VC3 Aurora LøvåsRocambole
Etter 500(2)hA: Av de 13 løperne som gikk foran Stolz uten å falle, gikk 11 raskere enn dagen før, én (vd Bos) hadde et grovt feilskjær og én gikk kun hårfint mindre raskt. 3 av de 13 forbedret seg med minimum 0,30 sek som var hva Stolz trengte for å sette vrek. Rett før start så dette fortsatt ikke helt umulig ut, så jeg stod fast på å gi ham 20% sjanse som kalkulert bookmaker. Men slik skulle det altså slettes ikke gå!
Om ikke før, så allerede etter startlangsiden tidelen saktere enn dagen forut, fortonte vrek seg helt urealistisk. Stolz’ første ytre satt slettes ikke som et normalt skudd fra hans kaliber. Med minst én unote til, og uten helt den samme dyriske kraften som de to dagene før, skled ham inn til for ham smålåtne 34.19. Til alt overmål måtte han ytterst overraskende se seg slått med 0,05 sek av parkamerat Shinhama som – fra hans nåværende nivå – leverte et strålende løp. Shinhama gikk nå hele 0,40 sek bedre enn dagen før, Stolz 0,28 sek dårligere!
Ville jeg gitt Shinhama så mye som 20% sjanse for å vinne samløpet? Neppe mer enn 10%, så for meg var dette en vesentlig større overraskelse enn om Stolz hadde satt vrek.
Intet tre vokser inn i himmelen, selv for supermann Stolz, og det må være oppmuntrende for konkurrentene – så vel som for de fleste av oss skøyteinteresserte – at han fortsatt ikke er helt uslåelig på alle de tre korte.
-
ForfatterInnlegg