Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 4 Milwaukee 31.januar-2.februar 2025
- Dette emnet har 78 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 05/02/2025 at 9:25 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Rocambole
Mange takk til Eliassen (og før ham vår nøkkelmester hvis tidlige innlegg jeg dessverre og heller pinlig kom i skade for å overse) for oppklaring av regelverket mht. sammensetningen av 5000hA. Da begynner tiden å bli moden for nærmere vurderinger, med mindre stevnet avlyses.
Schaatsen.nl har artikkel om Jonathan Kuck. Dette er ikke noe seriøst comeback, nei. «…fordi det var en [verdenscup] i Milwaukee, som var hjemmebanen min og banen der jeg startet på nytt, ville jeg konkurrere…»
Kristian Eliassen
Da foreligger parsammensetningene for første dag. Wiklund mot Beune i nest siste par, 3000m blir spennende. Fish-Eitrem i nest siste par på 5000. Ghiotto-Snellink i siste.
Rocambole
Jeg noterer at Semirunniyi (Pol), som i utgangspunktet var påmeldt mysteriøst med bokstav S (substitute/reserve) for Polen, ikke deltar i 5000B, trass i hans strålende 12.50 fra Cal, og at jeg i utgangspunktet ville tippet ham inn på 6.14 nå i 5000B, presumptivt tilstrekkelig til å sikre Polen en plass på distansen i e-vm på Hamar. Usikker på hva hans fravær beror på?
Rocambole
Foran 5000hB: Prediksjon:
6.10 Kongshaug
6.13 Lorello
6.14 Liu (!)
6.15 Riku Tsuchiya
6.15 Cepuran
6.15 Wenger6.16 Palka
6.16 Giovannini
6.17 Henriksen
6.18 Ulekleiv
6.18 Petzold
6.20 Morino
6.20 Thorup
6.20 Arito
6.20 Engebråten
6.21 Metraux
6.21 Sasaki,S
6.22 Suttels
6.22 Cong
6.22 DeschampsDe 4-5 beste tidene i B-gruppen vil sannsynligvis bli avgjørende for å sikre seg billetter til e-vm på 5000 på Hamar. Se kvalik-tråden for e-vm for nærmere vurderinger.
Hvis forholdene nå i Milwaukee viser seg på om lag samme nivå som under EM i Hrv der PK gikk på 6.13, vil han med ca. 5 sek kvartettfordel gå på 6.08 i samme form. 6.10 virker således ikke urealistisk.
Rocambole
Foran 5000hA: Prediksjon:
6.06 Ghiotto
6.07 Eitrem
6.09 Snellink
6.09 Huizinga
6.11 Fish
6.12 Dawson
6.12 Bloemen
6.14 Swings
6.15 Bosker
6.15 Loubineaud
6.16 Ichinohe
6.16 Bergsma
6.16 Maly
6.17 Malfatti
6.17 Yu Wu
6.18 BeckertHvor rask er egentlig denne banen i Milwaukee? Min hypotese er omtrent som Heerenveen, noe som igjen betyr omtrent midt i mellom Nagano og Calgary.
For å teste hypotesen kan man – litt forenklet – se på «midterste løper» i A-gruppene i natt. Disse skal i så fall lande rundt:
(1000k nr. 10) 1.16,3
(3000k nr. 8) 4.03,5
(1000m nr. 10) 1.08,6
(5000m nr. 8) 6.19,7Vi kan også med samme metode predikere vinnertidene, men da nødvendigvis med en del mer slingringsmonn:
1.13,2
3.59,5
1.07,3
6.12,0Nå går det såpass fort i «Pettit» at vi like godt får minne om gjeldende lavlandsrekorder (norske i parentes):
1.12,80 (1.14,99)
3.54,04 (3.56,86)
1.07,09 (1.07,99)
6.04,36 (6.06,20)17 løpere under 6.20 i B-gruppa i kveld. Har vel neppe skjedd noen gang tidligere – uansett bane. Det er en liten langdistanserevolusjon nå, muligens også «hjulpet» av amerikansk vifte-teknologi.
…joda, det har skjedd tidligere.
Det endte forresten opp med 16 i dag, da Thorup tydeligvis ble disket.
Puh! Litt av en første dag! Spektakulære tider, spesielt på langdistansene. Det kan vel rett og slett være en del av forklaringen at løperne kommer rett fra høydeopphold, antar jeg.
Tar med denne fra Jarle Pedersen (Forum for skøytehistorie)
«Alle gikk i den samme medvinden og sånn sett er det den beste som vant, og rekkefølgen på resultatlistene ble vel riktig. Men er det sånn vi vil ha det? Jo mer medvind, jo bedre tider og rekorder? I mitt hode er det juks. Juks i forhold til arenaer som ikke kan levere konstant medvind. Hva om medvinden skrus opp noen hakk neste gang det arrangeres løp der? Uten at alle er til stede. Med det resultat at det settes verdensrekord. Blir det riktig?»
Jeppe
Det er rett og slett dumt, dette med å lage medvind rundt banen.
De går fort, men det skyldes vifter som lager medvind rundt hele. Sånn vil i allefall ikke jeg ha det.
Ikke bra den gangen flaggene rundt banen sto som pappskiver i vinden heller, men å jukse seg til gode forhold og tider på en bane, det er dumt.
Emil
Disse løpene går dessverre etter min leggetid. Jeg fikk med meg 3000m i natt, men kastet inn håndkledet etter. Jeg måtte være på skøytebanen 09:30 i dag.
Jeg har sett løpene i etterkant, og min primære tanke er at kommentatorduoen begynner å gå seg til. Jørgen Klem har stort sett ikke sett skøyter før denne sesongen, så han står egentlig for sesongens «største fremgang» enn så lenge. Lakmustesten blir selvfølgelig om de klarer å lese taktikken på fellesstartene i morgen kveld. Ida fikk hvert fall en innføring i noen av de viktigste taktiske elementene nå på tirsdag.
Kristian Eliassen
Flott gårsdag, med mye fokus på ventilasjonssystemet .
Når det gjelder dagens parsammensetninger er det fint å se at det har blitt plass til Samsonsen i A på 500 etter en hel del forfall.
Ikke fullt så bra å se at Engebråten starter i B. Han har rett på Wild Card i A.
19
Om han har rett på Wild Card og skal gå i B , er det da to alternativ
a) aktivt ønske om å gå i B fremfor A
b) svikt fra lagledelsen
eller også andre muligheter ?
Kristian Eliassen
Det er mulig han har valgt å starte i B som du sier. Han går glipp av mange verdenscuppoeng, men Norge styrer mot en verdenscupkvote på 5 også neste sesong. Ulekleiv har trukket seg fra B ser det ut til
Rocambole
Etter 1000hA: Særdeles imponerende løp av Stolz, altså 1.06.16 nå og ny lavlands «v-rek» med hele 0,93 sek. Jeg ser at 16.02 er beste åpning noensinne lavlands, at mellomrunden på 24.28 er beste rundetid noensinne lavlands, og at sisterunden på 25.86 er beste sisterunde noensinne lavlands på 1000m. Prestasjonen ligger neppe langt unna hans eget vrek-løp på 1.05.37, satt under høytrykk i SLC da han vant vc med en seiersmargin på 1,6 sek mot nå 1,17 sek.
Parkamerat McLeod, som endte helt oppe på 4.plass, var for øvrig den eneste som satte pers (og Emele den eneste andre som satte sesongbeste) i og med at det gikk noe saktere enn i Calgary (der Stolz vant på 1.15.90), uten at det dermed skal insinueres at viftevinden ble skrudd opp til ære for avslutningsparet fra Usa.
Etter 1000hB: Vår egen Allan igjen best på sisterunden (26.25) med en splitt på kun 0,43 sek! I A-gruppen var det bortsett fra Stolz bare MS Kim som var bedre (26.04). Slik sett en lovende oppvarming til Allans 1500.
Etter 3000dA: Svært gledelig at Wiklund nå var tilbake for fullt. Etter Calgary der Beune vant både 5000 og 1500, rundt regnet et tidspoeng foran Ragne på begge distanser, hadde jeg ikke ventet at Ragne nå skulle nedkjempe den regjerende verdensmester i samløp etter et kløktig løpsopplegg. Nå ble det storfin ny norsk rekord, og dette kan meget vel ha vært Ragnes objektiv beste prestasjon på distansen noensinne!
Ragne hadde 30.57 på nest siste runde og ville slå ledende Lollobrigida med en sisterunde på 31.87. Dette måtte da gå veien! Men neida, Ragne lider dessverre noe av SLP-syndromet og skuslet nok bort distanseseieren med ikke å slippe armen i siste ytre for å sikre bedre balanse.
Friskus Lollo fremstår nå i godt voksen alder på minst like høyt nivå som da hun tok sølv på distansen i siste OL. Virkelig moro at hun vant når Ragne først skal bli slått.
Rocambole
Etter 5000hB: Kongshaug lot seg ikke tynge av favorittstemplet, og hans vinnertid med pers på 6.08.82 etter et velberegnet løp bekreftet nivået han viste med 6.13 i EM i Hrv uten kvartett. Det kan nå slås fast at han har tatt et stort steg på halvmilen. (Synd at han ikke benyttet sjansen i Calgary til å perse solid på den hele mil der 13.00 kunne vært innen rekkevidde.)
Gledelig også at Henriksen nå viste klar fremgang og maktet å forbedre 6.13-persen med noen små. Tilsvarende stjerne i margen for Ulekleiv som perset med 3 sek ned til 6.15.80.
Petzold (Ger) overrasket formidabelt med å kapre 2.plassen etter å ha brakperset med 9 sek til 6.10.98. Dette er uten sidestykke hans beste prestasjon på isen. Også overraskende at Talsma (Ned) var litt tilbake til gamle høyder og nå ble nr.3 med ny pers (!) på 6.11uten å ha vist indikasjoner på slikt nivå tidligere i sesongen, senest med et svakt milløp i Calgary.
At Lorello (Ita) perset med 6.12 var derimot som forventet, men det holdt altså ikke til B-pallen! De største overraskelsene lengre ned på resultatlisten var Deschamps (Fra) med løfterike 6.16 (pers med 10 sek) og Metraux (Sui) med 6.18 (pers med 10 sek) hvorved han maktet å slå den mer meriterte landsmann Wenger.
Den fremadstormende førsteårs-junior Liu Hanbin (Chn) maktet nok en gang å innfri mine forventninger og vel så det! 6.13.60 og pers med 13 sek var bittelitt foran min optimistiske prediksjon. Og hvilken nytelse å studere hans rundetider! Han la ut i jevn marsjfart, for så å skru den litt opp etter 3000m og avslutte med sisterunden (29.03) som sin beste. Dette var den beste sisterunden i hele feltet, og på de siste 4 rundene samlet sett gikk Liu raskere enn alle andre løpere! Liu synes å ha et talent for å beregne distansene meget godt, og han har nå pene perser på alle klassiske distanser med unntak av 500 som han ikke har prøvd seg på hittil i sesongen. Der han bør ha potensial for minimum 36.5 på tilsvarende is.
Rocambole
Etter 5000hA: Par1: Miserabelt løp av uberegnelige Ichinohe, mens 6.14 var 2 sek bedre enn predikert av Bergsma. (Etter de gode tidene i B-gruppene nedjusterte jeg for egen del mine prediksjoner med ett sekund.)
Par2: Beckert inn til 6.18 som predikert, Yu Wu 2 sek bak prediksjonen, inn til 6.19, etter at den avslutningssterke tyskeren avgjorde samløpet til sin fordel.
Par3: Sterke prestasjoner av Loubineaud med 6.09 og Maly 6.12 (pers med 4 sek), hhv. hele 6 og 4 sek foran mine prediksjoner. Tydelig at dette er to formløpere, og det gror godt på langdistansene både i Fra og Ger.
Par4: Flere sterke prestasjoner av Malfatti med 6.11 og Bosker 6.08, hhv. hele 6 og 7 sek foran mine prediksjoner. Nok et spennende samløp der Bosker viste skarpere tenner enn vi har sett på årevis og var hårfint unna persen sin.
Par5: Og atter sterke prestasjoner av Dawson med 6.07.93 og Bloemen 6.08, hhv. 5 og 4 sek foran mine prediksjoner. Og atter et spennende samløp med en enorm avslutning fra Dawson (sisterunde på 28.27!) som bekreftet at 12.45 i Calgary ikke var noe blaff og med dette frarøvet Chad Hedrick hans to amerikanske rekorder på langdistansene i løpet av en uke. Dawson har nå tatt et stort steg fremover og leverte med dette løpet en uventet medaljesøknad.
Par6: Etter de uventet gode tidene i de tre foregående parene, var vi nå mer tilbake til normalen der mine prediksjoner viste seg mindre upålitelige. Swings 2 sek foran med sine 6.12, Huizinga 3 sek bak med sin høye 6.12 etter et heller sjabert løp og der han uventet måtte se seg slått av Swings fra siste indre.
Par7: Snakket om mulig v-rek anså jeg useriøst, men 6.06 syntes realistisk, kanskje også 6.05? Fish ramlet tidlig av lasset og tuslet inn til skuffende 6.15, 4 sek bak prediksjonen. Men vår mann, Sander Eitrem, leverte så det suste med et meget flatt KANONLØP, hele 3 sek foran prediksjonen, og inn til ny norsk rekord på utsøkte 6.04.74, skarve 0,38 sek bak Roests v-rek lavlands fra Hrv. HURRA! Det største kicket var da Eitrem på nest siste runde gikk rundetiden ned med hele 0,43 sek til 28.73. Dette skulle selv Ghiotto, i formodentlig fortsatt kjempeform etter v-rek-løpet på 12.25, få trøbbel med å matche! Men liksom Sander selv, holdt jeg jubelen litt tilbake, det virket litt 50/50 om dette ville holde mot den fryktinngydende italieneren.
Par8: Som ventet åpnet Ghiotto svært så raskt, og skaffet seg hurtig et forsprang på rundt sekundet på Eitrem og makker Snellink. Men det var kanskje litt for raskt? Dette ble ekstremt spennende. Etter den harde åpningen stabiliserte Ghiotto seg på rundetid 28.6-7, omtrent det samme som Eitrem og som parkameraten. 7 runder før mål lå Ghiotto fortsatt sekundet foran, men så kom det første lille svakhetstegnet: opp til 28.94. Deretter 28.93, og så 29.04. Med 4 runder igjen lå han dermed bare 0,23 sek foran Eitrem. Dette så ut til å kunne gå veien!
Samtidig begynte Snellink å hale litt innpå Ghiotto og holdt omtrent samme fart som Eitrem. Med hollenderens sterke avslutninger begynte jeg å bli minst like redd for ham som for Ghiotto. Men neida, ingen av de to i finaleparet hadde nok krutt igjen til å begå noen formidabel avslutning og endte opp med 6.06.83 for Ghiotto, likt med prediksjonen, og 6.07.66 for Snellink, 2 sek foran prediksjonen og pers med et drøyt sek, hvorved treskoløperen snøt Dawson for en uventet bronsemedalje.
HURRA FOR STORLØPEREN SANDER EITREM!
EinarR
HURRA FOR REFERENTEN/PREDIKEREN ROCAMBOLE!
Rocambole
Foran 1500hA: Det er et lite høytrykk i Milwaukee i dag, hvilket tilsier et handicap på ca. 0,4 sek. Stolz har banerekorden på 1.42.31 som også er v-rek lavlands. I den formen han dokumenterte nå, tror jeg at han tar den nå, men i høyden med et halvsekund. La oss si 1.42.0, og 1.43.7 for å oppnå bronse. Det kan bli hard kamp om sølv og bronse mellom Nuis, Kongshaug og MS Kim der vi kan forvente et forrykende oppgjør mellom de to sistnevnte i siste par.
Jeg vil også se litt opp for Prins etter at han åpnet friskt på 1000m før han falt. Eitrem er i storform, men han har en dårlig trekning med siste ytre mot langt hurtigere Prins, så jeg tror ikke vi skal forvente for meget. Topp6 og en lav 1.44 vil være mer enn godkjent.
Jeg er mildt sagt spent på åpningsparet: Liu Hanbin vs. Dombek. Nå får vi se det kinesiske stortalentet på tv for første gang! Dombek er i meget godt slag og ble nr.6 på 1000m i går. I Calgary vant han B-gruppen på 1.43.73, mens Liu ble nr.2 på 1.44.22. Dombek vil fort lede med et lite sekund etter 700 (og det er fare for kluss i første veksling), men Liu kan spise inn litt på sisterunden selv om han har siste ytre. Jeg sier 1.44.4 på Dombek og 1.44.9 på Liu.
Nå er B-gruppene unnagjort, uten at det har vært like overveldende tider som i går. Her spiller sikkert økt lufttrykk inn, men har man også fått beskjed om å slå av de berømte/beryktede viftene? Spent på om Rocambole treffer!
-
ForfatterInnlegg