OL i Beijing 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 OL i Beijing 2022

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 223)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen
      #17643 Svar
      EinarR

Lenka åpner seg ikke her jeg bor, 63 g N, 100 moh. Men mot Swings forstår jeg, og Roest allerede i 5. («siste par før vanning»). Slik det blir for Nils også. Men gull og sølv i dag gikk til siste par. Dette må være svensk fordel. Sjøl har jeg trodd mest på Roest på denne distansen. Men nå..

Hvor er Hallgeir plassert?

#17644 Svar
        Kristian Eliassen
          #17645 Svar
          Emil Nielsen
          Deltaker

Sitter nå å ser deler av den danske sendingen. Oliver Sundberg er eksperten, ikke Philip denne gangen. Han gir grei gjennomgang av teknikken og taktikken, men ingen av de bryr seg noe særlig om passeringstider. Ikke noe skjema i Danmark 😉

Ganske bra sending

#17646 Svar
            Kristian Eliassen

…mens jeg nå har sett Sverige ta gull i kulekjøring på DR1.

Sverige blir harde i medaljekampen, Danmark dekker OL best.

#17647 Svar
              Emil Nielsen
              Deltaker

Så nå resten av 3km på DR2. Det snek seg inn rundetider og sammenlikninger fra løper til løper mot slutten. Det er også tydelig at Oliver Sundberg har gått en del med norske og svenske, og fulgt med på norsk TV i de seneste årene.

#17651 Svar
                Kristian Eliassen

Har arenaspeakeren også mistet motet? Merkbart labert på alle skøyteplattformer. Ingen info å finne om dagens testløp. Ny dag i morgen. 5000m, menn blir ganske så artig det! TVNorge 09:30.

#17654 Svar
                  EinarR

https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?p=448089&hilit=OL+Beijing#p448089

Rocambole er over på fridiskusjon med analyse og prediksjon foran 5000m menn!

• Dette svaret ble endret 4 år, 6 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                    #17655 Svar

Hvis man går inn på «Reports», i  den nederste linken i åpningsinnlegget, så ligger det mye info der. Klikk først på Reports deretter rullegardinmenyen «All Events» Det var der trekningen for 3000m ble lagt ut først ca klokken 12:00, norsk tid dagen før løpet. Oppdaterte deltakerlister med reserveoppføringer kommer på morgenkvisten dagen før løpene.

Mandag er det 1500m for kvinner klokken 09:30, norsk tid. Deltakerlista med litt endrede reserveoppføringer.

Blondin har kommet inn, og Scott er reserve.
                    Ahena Er Adake har kommet inn for Qishi Li.
                    Schouten har kommet inn for Grounewoud…
                    Bøhm og Kodaira ikke lenger reserveoppført, mens Goetz er oppført som reserve for USA

BEL1: Tas
                    BLR2: Sloeva, Zueva
                    CAN2: Pearman, Blondin (S: Scott)
                    CHN3: Mei Han, Qi Yin,  Ahena Er Adake (S: Qishi LI)
                    CZE1: Zdrahalova
                    GBR1: Smeding
                    GER1: Uhrig
                    ITA1: Lollobrigida
                    JPN3: Sato, M.Takagi, N.Takagi
                    KZH2: Aydova, Morozova
                    NED3: A.de Jong, Wust, Schouten (S: Groenewoud)
                    NOR2: Wiklund, Haugen
                    POL2: Czerwonka, Czyszczon (S: Bosiek)
                    RUS3: Golubeva, Sokryakhova, Lalenkova (S: Kachanova)
                    TPE1: Yu Ting Huang
                    USA2: Bowe, Kilburg. (S: Goetz)

Eksterne reserver «R» har man fortsatt ikke listeført, men blir slik:
                    R1: CAN3: Scott (Weidemann/Maltais)
                    R2: USA3: Goetz
                    R3: GER2: –
                    R4: GER3: _
                    R5: POL3: Bosiek
                    R6: ITA2: –
                    R7: CZE2: – (Sablikova ikke klart grensetiden for deltakelse)

Trekningsgrupper á seks løpere. Løpere fra samme land kan ikke møte hverandre i par. Gruppene ser slik ut dagen før det braker løs:
                    Gruppe1: Sato, Bowe, M.Takagi, Golubeva, Lollobrigida, Wiklund
                    Gruppe2: Wust, Morozova, A.de Jong, Mei Han, Blondin, N. Takagi
                    Gruppe3: Schouten, Zdrahalova, Czerwonka, Aydova, Qi Yin, Lalenkova
                    Gruppe4:  Pearman, Sloeva, Kilburg, Sokhryakova, Ahena Er, Zueva
                    Gruppe5:  Yu Ting Huang, Haugen, Smeding, Uhrig, Tas, Czyszczon

• Dette svaret ble endret 4 år, 6 måneder siden av Kristian Eliassen.
                    • Dette svaret ble endret 4 år, 6 måneder siden av Kristian Eliassen. Årsak: oppdaterte, korrigerte seedingspuljer
                    #17659 Svar
                    Rocambole

En del snacks,  særlig fra Italia, på twitter her (klikk på oppfriskningsikonet øverst til venstre hvis du åpner en side og den låser seg):

https://twitter.com/hashtag/speedskating?src=hashtag_click

Ser på schaatsforum en referanse til 34.5 på Shinhama i et testløp.

Ser også at Roest nevner Fish (!) som kandidat til bronse på 5000h. Usikker på om dette er et godt eller dårlig tegn på hans mentale tilstand.

Noterer også tilløp til paranoia i NED  på at Jumbo-Visma har bommet på toppformen siden deJong skuffet på 3000, og frykter at det samme nå skjer med Roest. Men jeg tror man skal være forsiktig med å bruke prestasjonen til kun én løper som en indikator. Achtereekte gikk jo bedre enn forventet.

• Dette svaret ble endret 4 år, 6 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                      #17660 Svar
                      Emil Nielsen
                      Deltaker

Tipper Skandinavisk sandwich i dag:

Svensk topp

Norsk midt

Dansk bunn

#17661 Svar
                        Rocambole

Tviler også på at storløpet til Lollo indikerer at ITA-løperne nå er i storform på 5000h. Slik var det jo ikke i distanse-em. Men jeg er svært usikker på Ghiotto; før eller senere bør jo ITA ha trukket lærdom av alle erfaringene med overtrening.

Også usikker på Bloemen. I forrige OL hadde han 3.42.97 i testløpet, mens han passerte på 3.42.71 da han tok sølv med 6.11. Han gikk altså 3000-testen som 5000-trening, slik som altså Bergsma har gjort flere ganger før viktige 5000-løp de senere sesonger og sikkert også gjorde nå, med sine 3.44. Hvis Bloemen nå gikk på 3.41.15 i 5000-fart, er dette ekstremt sterkt. Men han kan vel ha tatt i litt mer enn som så?

Og heller ikke mulig å vite om HE kanskje holdt igjen litt da han nå gikk på 3.40.60. Frustrerende at vi ikke har mer info om rundetider og løpsopplegg i testløpet, men her blir det i hvert fall spenning.

#17662 Svar
                          Rocambole

Midt på pallen høres fint ut, Emil, men bronse til DEN er kanskje i overkant 🙂

#17664 Svar
                            Kristian Eliassen

Håper på en parallell til EM: Engebråten får det til å stemme i et tidlig par og står av angrep etter angrep. 👌

#17665 Svar
                              Kristian Eliassen

Over til NOS…

#17666 Svar
                                Kristian Eliassen

Engebråten kopierte EM! Håp om  bronse!

#17667 Svar
                                  Kristian Eliassen

Roest har veldig rutine på å gå under. 6.10, og Poel må glemme å knytte lissa (unnskyld) for å tape gullet. Bergsma vs Engebråten.

#17668 Svar
                                    Kristian Eliassen

…liten fordel Engebråten at Bergsma går i første par etter vanning. Får vi tyvstart av Bergsma?

#17669 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

Viktor melder at følelsen ikke har vært på topp den siste uken, og fokus har vært på å komme seg tilbake på topp til fellesstarten. Stor opplevelse å gå OL med selveste Kramer.
                                        Sier han til DR1

#17670 Svar
                                        Kristian Eliassen

Ble spennende, jo! 🙂. Nesten bra at Poel tok det ellers hadde marginen til gull  for Engebråten vært bitter.

Forøvrig mener jeg at Eitrem kunne tatt dette (Nja, det er vel ikke HELT sikkert, men), og at Norge etter reglene kunne ha kvalet inn to løpere. Kan du ikke gjenta det der Leganger? Er det to tolkninger dommeren kan velge å bruke den gangen Engebråten ble plassert i B på 10 000 i Stavanger? 🤔🙂

#17671 Svar
                                          Per Thorvik

Meget oppmuntrende bronse til Hallgeir Engebråten – en viktig medalje for norsk skøytesport. Jeg hadde vel aldri trodd at jeg skulle følge norske skøytebragder via dansk TV, men for tiden må man søke utradisjonelle løsninger.

#17672 Svar
                                            Carl-Petter+Leganger

Slik jeg tolker reglene mener jeg at det var korrekt at Engebråten ble plassert i B-gruppen på 10000 m i Stavanger.  Eitrem vant 5000 m i B-gruppen i WC1 og var dermed kvalifisert til å starte i A-gruppen på 10000 m i Stavanger.  Opprykket er personlig og da Eitrem pga sykdom ikke kunne stille i Stavanger kunne ikke nr. 2 i B-gruppen i WC1, Engebråten, gå inn på hans plass.  Så er det spørsmålet om hvem som skulle få den siste plassen i A-gruppen på 10000 m, Ichinohe eller Engebråten som begge fikk 28 poeng i WC1.  Her rangeres resultat oppnådd i A-gruppen foran.  Reglene sier vel så vidt jeg husker noe slikt som at hvis to løpere ligger likt poengmessig, så rangeres den med beste plassering på distansen først, og her må resultatet i A-gruppen regnes som beste resultat.  Tidene er uten betydning her.

Men, om Engebråten hadde fått gå i A-gruppen spørs det likevel om dette hadde fått noen betydning,  Han gikk så vidt jeg husker på 13.41 i Stavanger og fikk 4 WC-poeng.  Tiden var 17 sekunder bak sistemann i A-gruppen, sistemann i A-gruppen fikk 29 poeng.  Det er vel grunn til å anta at Engebråten ville kommet sist, han ville da endt opp med totalt 25 poeng mer enn han nå fikk.  Han ville da fått 89 poeng totalt, 14 plassen i WC langdistanse krevde 105 poeng.  Muligheten til å få en ekstra kvoteplass hadde vært at Eitrem hadde stilt på 10000 m i Stavanger og blitt blant de fem beste, femteplass ville gitt førti poeng og han hadde da fått 106 poeng og sikret 14. plassen.

For øvrig, strålende innsats av Engebråten i dag, gleder meg til fortsettelsen.

#17673 Svar
                                              Kristian Eliassen

Venter spent på trekningen for 1500m for kvinner! Ikke kommet ennå.

Hadde Norge kvalet inn to løpere på 5000m, menn, så er jeg klar over at det ikke hadde medført utøkede nasjonskvoter for Norge. Men da kunne komponeringen av laget blitt annerledes. Skøyteforbundet ble satt i en vanskelig skvis da de ble nødt til å prioritere. Man kan se for seg en Eitrem og SLP duellere under EM om den ANDRE plassen på 5000m. Hvis Eitrem da gjorde noe tilsvarende som Engebråten ville det vært vanskelig å ikke ta ham ut til OL.(uten at det skulle gått ut over SLP)

Kred gis herfra til at det «som kompensasjon» blir en form for uttaksstevne om de tre plassene i VM-allround. Allikevel interessant for en «regelnerd» å skjønne hva som foregikk i Stavanger.

PS: Relativt høyt trykk også under dagens løp.  

#17674 Svar
                                                Kristian Eliassen

Hei, takk for svar! Så innlegget ditt etter at jeg postet forrige.

Du sier:

«Reglene sier vel så vidt jeg husker noe slikt som at hvis to løpere ligger likt poengmessig, så rangeres den med beste plassering på distansen først, og her må resultatet i A-gruppen regnes som beste resultat.  Tidene er uten betydning her.»

Hvor søren står det? Ikke i verdenscupkommunikeét ihvertfall! Der står det tvertimot at Engebråten går foran på skilleregel som nettopp går på beste tid.

Jeg har regnet på det der du er inne på! Du må se på stillingen etter WC2 i Stavanger, og Engebråten ville med kalkulert sisteplass i A der allikevel kapre nok poeng til å bli i A til WC3. Vel der hadde han ikke trengt mange løpere bak seg for å bli i A/kapre poeng slik at  det hele etter WC4 hadde medført en norsk kvoteplass på poeng.

Bunnlinja hvis noen vinkler mitt innspill med illvilje: Stor gratulasjon til Engebråten!

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 223)
                                                Svar til: OL i Beijing 2022
                                                Din informasjon: