Nord Korea

Hjem Forum Forum 15.46.6 Nord Korea

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 77)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #16771 Svar
    Carl-Petter+Leganger

      Nå foreligger omsider oversikten overnasjonale resultater 2020/21 fra ISU, Communication 2448 av 16.11.21.  Resultatene stammer for det alt vesentlige fra Samjion 28-30.1.21, nord koreansk mesterskap???, mens 1000 m både for kvinner og menn stammer fra Samjion 11.3.21.

      En ny nasjonal bestenotering, 3000 m for kvinner.  Gitt godkjenning av stevnet har to kvinner klart kravet til WC på 500 m, mens alle de fem oppgitte har klart kravet på 1000 m kvinner.

      Det har jo vært stilt spørsmål om tidene fra Nord Korea tidligere, mulig at jeg er naiv, normalt er jeg veldig skeptisk til det meste, men jeg tror faktisk på tidene fra Nord Korea som har vært presentert fra ISU de siste årene.  Grunnen er at hvis de ville jukse med tidene så hadde de sikkert sørget for at f.eks. 5000 m menn og 10000 m menn hadde vippet under 7 og 15 minutter, men de har i flere år ligget like over, særlig på 10000 m har de ligget rett over 15 minutters grensen i alle fall de siste 4-5 årene.

      Vi får satse på at de dukker opp neste gang det arrangeres asiatiske vinterleker.

      #16774 Svar
      Jeppe

        Ja, da var tallene fra Nord Korea her. Noen forventer kanskje noen ord fra meg i denne forbindelse, og det er noe man kan lese ut fra disse tallene, og kommentere, men dog forsiktig.

        Det første jeg merker meg, er at på damesiden finner vi ikke lenger navnet Kim Won-Hae.

        Won-Hae var den eneste  av løperne blant de fem (alltid fem) beste, sesongen 2019- 2020 som hadde gått skøyteløp på baner utenfor Nord Korea.

        Hun gikk flere løp i Calgary sesongen 2010 – 2011, og hun dukket også opp i Stavanger i januar 2014 sammen med Hyon Suk-Ko som fortsatt har de nordkoreanske rekordene på 500 og 1000 for damene,

        På de lengre distansene satte Hyang Mi-An denne gang ny nord-koreansk rekord på 3000 med tiden 4.23,41. Hun hadde selv den gamle på 4.24,87. Hyang Mi-An vant også 5000, men tiden 7.48,41 er et godt stykke bak den nasjonale rekorden satt i Calgary i 1988. (7.36,81).

        Ser vi videre på tallene for damene, ser vi atter denne jevnheten.

        De fem som står på 1000 meter lista, går alle under 1.20.00. DPRK kunne således både velge og vrake løpere til en øvelse som kanskje ikke alle har sansen for, men et teamsprint lag, hvor løperne er jevngode og går godt sammen, kan være fint å følge med på, selv om øvelsen kanskje må betraktes som en blek kopi av lagtempo.

        Sim Jon-Ok vant 500 på 39,63. Ny pers og ny banerekord.

        Hyang Mi-An må være den beste allrounder i DPR Korea nå, for hun vant også 1500 på 2.12,04 og slettet dermed Hyon Suk-Ko sin gamle banerkord  på 2.12,30. Den har stått siden 2008.

        På herresiden, hvor de nordkoreanske løperne er noe svakere internasjonalt sett, var det mange av de samme navnene som gikk igjen fra forrige stevne på denne banen.

        Chol Hong-Kum vant 500, 1000 og 1500 med tidene 37.03, 1.15,66 og 1.56,31. Alle tidene hårfint bak vinnertidene fra forrige sesong.

        Herreløperne er fortsatt vaksinerte mot å kunne bryte 7 og 15 blank barierene.

        Funfakt til slutt: Taesongsan, en av skøyteklubbene i DPRK, vant lagtempo øvelsen for damene, med tiden 3.23,42.

        Det er ny nordkoreansk rekord. Den gamle var fra 2002 da Nord Korea deltok i junior VM i Collalbo i italia. !!!

        Taesongsan vant også for gutta med tiden 4.10,01.

        • Dette svaret ble endret 2 år, 5 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
        #16778 Svar
        38.08 Owe

          Ikke så veldig funfakt kanskje, men den gamle bestenoteringen av et nordkoreansk lagtempolag (damer), var satt av et juniorlag.

          Kanskje på tide det ble gått litt fortere.

          #16779 Svar
          EinarR

            Fra Tolltariffen:
            38.08
            Insekt-, sopp- og ugrasbekjempende midler, rottegift, antigromidler og plantevekstregulerende midler, desinfeksjonsmidler og liknende produkter, i former eller pakninger for detaljsalg eller som preparater eller artikler (f.eks. svovelimpregnerte bånd, veker og lys samt fluepapir).

            Jobber du i tollvesenet, Owe?! Unnskyld avsporinga!

            I mitt stille sinn så heier jeg en smule på PRK. Så håper at vi igjen får oppleve internasjonal deltakelse derifra. Husker deres heroiske innsats, i det mesterskapet (OL?) da alle andre hadde klappskøyter og ikke de.

            • Dette svaret ble endret 2 år, 5 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
            #16780 Svar
            38.08 Owe

              Forstår ikke helt på- eller avsporing her, men har faktisk fått med meg at Nord Koreas beste skøyteløper i nyere tid, Hyon Suk Ko, (deltok i OL 2010), var på det juniorlaget som hadde lagtemporekorden fra 2002.

              En annen ting. Når løperne derfra nesten aldri går utenlandsk, kan vel utlendinger besøke dem, og gå løp der.
              Banen i Samlijon har tidligere hatt besøk av skøyteløpere fra Kina, Mongolia og Sovjet. Tror det var på slutten av -80 tallet.

              #17573 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Jeppe hilser:

                Junior VM er over, men jeg har lyst til å dvele litt ved dette mesterskapet, og det gjør jeg her i Nord-Korea tråden.
                Det fine med Junior VM er at det her ikke er noe kvalifiserings stevner i forkant for å sile ut, sile vekk, de svakeste løperne. Disse kvalikkstevnene blir også kalt for Verdens-Cup, (og der er silinga en komplisert, og ikke alltid en rettferdig greie).
                I JVM derimot, trenger man bare å ha klart et tidskrav på en eller flere av distansene, og så er alt greit.

                 

                Hvorfor skriver jeg dette i Nord-Korea tråden? Jo, fordi Jeg vil tro at noen av de nordkoreanske løperne som deltar i nasjonale stevner, og er å finne på listene som SSR offentligjør en gang i året, er junior løpere, men dukker de opp i JVM? (eller Junior Verdens-Cup?) Nei. Desverre, de gjør ikke det.

                Men Nord Korea, (heretter kalt PRK), deltok ofte i JVM få år etter at denne mesterskaps formen dukket opp tidlig på -70 tallet. Igjennom 1980 årene viste PRK seg som en sterk skøytensjon hvis vi holder oss til juniorløperne.
                De dukket opp  for første gang i 1975 i Strømsund i Sverige, da det det andre offisielle jVM ble arrangert.
                Beskjedne plasseringer, men den beste av jentene kom seg med på den avskuttende 3000 og ble nr 14 sammenlagt. Kanskje ble de  skremt av nivået på de andre juniorløperne, for det gikk noen år før de dukket opp igjen.
                Men i 1982, da mesterkapet gikk i Innsbruck, samme sted det gikk nå,  kom de sterkere tilbake da Gum-hyon Pak fikk en fin 9. plass sammenlagt på jentesida.

                 

                Så gikk det slag i slag. Året etter. i Sarajevo, i daværende Jugoslavia, kom tre nordkoreanske jenter; Gum-hyon PakWha-son Son og Chun-ok Han, inn blant de 8 beste sammenlagt. Gum-Hyon Pak var best av dem med en 5. plass., men alle tre var på pallen på hver sin distanse.

                Blant gutta tok en ved navn Li-Bin Im en fin 3. plass på 5000 med tiden 7.23,61. Han ble nr 7 sammenlagt.

                 

                I 1984 går JVM  i Assen og PRK er enda bedre, Wha-son Son vant 500, og tok brosnsje sammenlagt. Pallplassering på 1500 ble det også på en annen PRK jente. Gutta var litt lenger nede, men en 7 plass sammenlagt kimser man ikke av. På junior nivå var PRK en skøytenasjon å regne med, og hadde ofte bedre plasseringer enn nabolandet i sør.

                 

                Året etter, 1985, og JVM på Røros. PRK var med, men plasserigene var litt lenger nede. Men to av tre PRK jenter kom seg med på 3000. (nr 14 og 16 sammenlagt) Gutta var noe bedre med sine 9. og 11 plasser.

                De tok pause året etter, men var på plass igjen i Strømsund i Sverige igjen i 1987.
                Øst-Tyskerne dominerte og tok tredobbelt for jentene, (Monique Garbrecht vant), men de to PRK jentene Yong-ae Li, og Gang-ok Li ble nr 9 og 10. Sistnevne tok en fin 5. plass på 3000 med tiden 4.48,6. 10 sekunder bak vinneren Garbrecht. Gutta var og med, men plasserte seg lengt nede på listene, etter nr 30 i sammedraget.
                I 1988 ble mesterskapet arrangert i Sør-Korea, dit dro ikke PRK løperne.

                 

                I 1989 var de imidlertid på plass igjen i Kiev, i davarende Sovjet, og det ble pallplass (nr 2) på 500 for Chung-wol Kim. (hun splittet DDR løperne; Ulrike Adeberg og Claudia Peckstein. Men Chung-wol Kim var for svak på de andre distansene og kom seg ikke med blant de 16 beste.

                I 1990 ble det også gode resultater for PRK-løperne da mesterskapet gikk i Obehiro i Japan.

                Falko Zandstra ble verdensmester, 0,412 poeng foran Ådne Søndrål.
                Ådne, på sin side, hadde hundredelene med seg da han vant 500 på 38.85. Han slo nord-koreaneren Yong Chol-Li med to hundredeler. En sørkoreaner ble tredjemann på pallen. Gad vite om de to gratulerte hverandre? (Kanskje Ådne husker øyeblikket?) Yong Chol-Li var sprinter, og kom seg ikke med på 5000, men en annen PRK løper tok en 10 plass i sammendraget.
                Jentenes mesterskap ble atter dominert av DDR, men to PRK jenter var inne blant de 13 beste i sammendraget.

                 

                I 1991 var DDR borte, men det var ikke PRK. JVM dette året gikk i Calgary, og de unge løperne fra Nord-Korea viste seg frem på beste måte.

                En 17 åring ved navn  In-chol Choi ble nr 6 sammenlagt. Han gjorde 4.07 på 3000, og 7.07 på 5000. 1.55 på 1500 ga han en 5. plass på den distansen.
                På jentesida ble de veldig merkbare. Chang-suk Chong ble nr 4 sammenlagt, tok en andreplass på 1000m, og en tredjeplass på 1500. (1.22 og 2.06) Chun-wol Kim ble nr 2 på 500. Hun, og en tredje PRK-jente var blant de 16 som fikk gå siste distanse.

                 

                Chang-suk Chong`s fine sammenlagt plassering var helt sikkert årsaken til at hun samme året fikk tur til Norge og representerte Nord-Korea i Dame VM på Hamar. Mesterskapet var det siste som ble arrangert på gamle Hamar Stadion. Jeg var der, men tenkte ikke over at jeg var vitne til noe spesielt. Det var nemlig siste gang PRK deltok i et senior Allround VM. Chang-suk Chong ble for lett i et selskapet, og havnet nede på en 24. plass.

                Det er nemlig et fatum at mange av disse svært gode unge løperne fra PRK, ble borte, eller ikke dukket opp i senior sammenheng.

                 

                Men tilbake til JVM.

                Som vi ser av resultatene igjennom 80 årene, ble det mange pallplasseringer i konkuranse med andre unge løpere fra hele verden.
                Men det var ikke helt slutt, for i 1992 gikk mesterskapet i Warzawa, og her var siste gang det ble en pallplass for en løper fra Nord-Korea. Seierspallen på 500 ble hel-asiatisk. Sør-koreaneren Yoon man Kim vant på 38.99 foran  Jong-nam Chang fra Nord-Korea (39.19) På tredje plass kom en løper som senere ble veldig kjent, japaneren Hiroyuki Noake. Noake ble nr to i sammendraget bak Jeoren Straathof, mens ingen av de to koreanerne kom seg med på 5000.  De to jentene som var med, plasserte seg som nr 19 og 24. De flotte resultatene for året før, var borte.

                 

                Det var noe annet som også var borte i 1992. Sovjet var borte. Dette må nevnes her, fordi Sovjet var en veldig viktig handlespartner for PRK. Sovjet forsynte Nord-Korea med landbruksmaskiner, og mye av hva PRK ellers trengte for å holde hjulene i gang. Landbruket ble lidende, og en veldig tung tid begynte i Nord Korea. Hungersnød rammet landet, og det er klart at dette også gikk ut over idrettsfolk.

                Skøyteløperne viste seg eksempelvis ikke frem på mange år. Men i 2002,  da mesterskapet gikk i Collalbo i Italia, da var PRK løperne endelig tilbake.
                De stilte med tre jenter, og blant dem var Hyon-Suk Ko som senere skulle bli PRK´s beste skøyteløper i nyere tid. Jentene stilte i allround, men de gjorde ikke så mye av seg der.
                Lagtempo hadde vært test-øvelse i 1999 og 2000 og i mesterskapet i 2002 var Lagtempo en av øvelsene. PRK jentene stilte, og tok en 8. plass blant 12 startende nasjoner.
                Så ble det stille igjen. For nå har det gått 20 år siden sist PRK deltok i Junior VM. Altså en negativt og noe trist markering i år.
                Mulig jeg tar feil, men jeg jeg ikke se at Nord-Korea har deltatt i JVM siden 2002.
                Da hadde de vært fraværende i 10 år, (så det er håp).
                Jeg liker som sagt Junior VM. Tidskravene er snille, og døra er åpen for alle. Håper veldig på at det atter vil dukke opp skøyteløpere fra dette anderledes-landet PRK.

                 

                Mye mer kunne vært skrevet om løpere fra Nord-Korea, (bl.a store øyeblikk på -60 tallet), men jeg valgte her å prøve å fokusere litt på resultater og deltagelse i JVM.

                Takk.
                #17574 Svar
                Kristian Eliassen

                  Kult(-)innlegg! 🙂

                  #17578 Svar
                  Rocambole

                    Takker for SUPERB innlegg, vyrde Haarberg, mht. skøytehistorisk kartlegging av de nord-koreanske kraftlinjer i jr-VM! Også verdsatt som en betimelig og påminnende gestalt-bakgrunn for de av oss som forblir mer enn en smule OL-fikserte for et par uker, uaktet at jeg fra egen skøytefundamentalistisk grunn rangerer gull i VM over klassisk firkamp som markant over noe OL-gull.

                    Skal se om jeg senere kan grave frem noe info fra en gammel skøytepublikasjon som argumenterte fra at rankingen av antall aktive skøyteløpere i verden p.t. var som følger: 1 Nord-Korea! 2 Kina 3 Nederland.

                    Uansett hva man skulle mene om regimet i  N-K – som jeg i sin tid anså som et tyrannisk og gjennommanipulert skrekkvelde, mens jeg for egen del nå finner at de vestlige nasjoner mer eller mindre går samme veien, hvorved N-K i noe monn fremstår i en mer eksotisk/avantgardistisk belysning – fant jeg det aldri høvelig at Sør-Korea fikk skiftet sin benevnelse fra ROC til KOR, som om det mindre skøyteaktive Sør ytterst utilstedelig skulle utgjøre HELE Korea.

                     

                    #17579 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      Tiltredes. For ordens skyld: Innlegget over her kom altså fra Jeppe, som opplyser å fortsatt ha datatekniske problemer.

                      #17580 Svar
                      EinarR

                        Fin flott og betimelig påminnelse fra gode gamle Jeppe!

                        #17581 Svar
                        KarlA

                          Denne er severdig, nederlandsk undertekst til tross.  Om Han Pil-hwa, sølvmedaljevinneren på 3000 i Innsbruck-64, og den første asiatiske kvinne som tok medalje i et vinter-OL.

                          https://www.youtube.com/watch?v=fMEGT0kEdD8

                          • Dette svaret ble endret 2 år, 3 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                          #17585 Svar
                          Rocambole

                            Beklager manglende honnør til retteste vedkommende. TUSEN TAKK for det opplysende skøytefaglige innlegg, Jeppe, vår uforlignelig utsendte medarbeider til den utpost hvor den evige skøytesol først mon opprinner!

                            #17594 Svar
                            38.08 Owe

                              Ser at dersom Junior VM hadde vært slik det er nå, med medaljer både sammenlagt og på enkeltdistansene, så hadde Nord Korea i perioden mellom 1983 og 1992 plukket med seg 13 medaljer så vidt jeg kan se.
                              En gull, fire sølv og sju bronsje pluss en sammenlagt-bronsje. Slett ikke dårlig kan vi vel trygt si, men nå er det straks OL, og der er Nord Korea utestengt. IOC utestengte dem på grunn av landets manglende oppmøte under sommer OL i Tokyo 2020.

                              Nord Korea hadde brutt det olympiske charteret ved å unnlate å oppfylle sine forpliktelser til sende utøvere til OL i Tokyo, sier IOC.
                              Nord Korea uttalte på sin side at de hadde trukket teamet sitt fra OL på grunn av bekymringer over COVID 19 pandemien.

                              Sånn er den saken. Ingen innmars denne gang, med felles koreansk flagg eller sitt eget, men Nord Korea hadde vel blitt ganske usynlige på resultatlistene om de hadde vært tilstede.

                               

                               

                              #20984 Svar
                              38.08 Owe

                                Beklager noe data bug.

                                Her er det uten;

                                ISU gjør nok, og har nok gjort mye som har medført endringer i negativ retning for skøytesporten, (slik jeg ser det, og sikkert mange andre også).
                                Men noe bra har det vel vært av og til. Jeg poster dette her i denne tråden, fordi jeg innbiller meg at det må ha vært ISU som satte igang noe som het Challengers Cup rundt 2008 – 2009. Vil tro at ISU finansierte dette på en måte for medlemsland som kanskje ikke hadde den sterkeste økonomien (deriblant  Nord-Korea) til å sende løpere til utlandet.
                                PRK’s beste dameløper deltok i dette stevnet, og gjorde det svært bra. Løpere fra Norge og Sverige var også med, men likevel. Nord- Koreas Hyon-Suk Ko, fikk vist seg frem, hadde vel klart noen tidskrav, og dermed kanskje blitt invitert til Tyskland, men nå får ingen vite hvor fort de går i Nord-Korea, og dermed sitter de fast for å si det sånn.</p>
                                Challengers Cup er også borte, hva det nå enn var.

                                #20995 Svar
                                38.08 Owe

                                  Det falt ut, men Challengers Cup, med deltager fra Nord-Korea, fant sted i Erfurt 7. og 8. mars 2009. Beklager.

                                  #21618 Svar
                                  Jeppe

                                    Nord Korea er, sett med de fleste vestlige øyne, et lukket land.
                                    Men PRK er ikke hermetisk lukket. Det er åpninger.
                                    Under de Asiatiske Vinterlekene for noen år siden, var det et kunstløp-par som svingte seg på isen etter Beatles musikk, fremført av Jeff Beck.
                                    Beatles og Jeff Beck i PRK.
                                    Det forteller på en klar måte at de ikke er på en annen planet for å si det sånn.
                                    Paret fra DPRK vant forøvrig bronsje.

                                    DPRK er ikke helt lukket og låst. Det finnes dører, noen er kanskje veldig godt låst, men noen kan åpnes hvis man får tak i nøklene.
                                    Jeg har med veldig god hjelp av en som kan tenke og handle et godt stykke utenfor A4 arket, og  som kjenner dette landet svært godt, fått en slik nøkkel.

                                    Jeg har nå faktisk i en nesten rett linje fra min datamaskin, fått kontakt med skøyteforbundet i DPRK.
                                    Jeg kan i første omgang fortelle at selvelste Han Pil Hwa, skøytedama som vant OL sølv på 3000 i 1964, nå er 81 år, men fortsatt en svært  aktiv person i skøytemiljøet i DPRK.
                                    Hun ble glad for å høre om andre som elsker skøytesporten, Hun er nå Samjion hvor hun er opptatt med årets skøytestevne der, men når hun kommer tilbake derfra, vil  hun sende meg resultater fra konkuransene i 2021 og 2022.
                                    Dette er stort i 15.46,6 forumet vil jeg påstå, men mer er det ikke å si i denne omgang.

                                    #21623 Svar
                                    EinarR

                                      I read the news today, oh boy

                                      About a lucky man who made the grade

                                      Tilegnes Jeppe! Da håper vi det kommer mer fra Han Pil-Hwa om litt. Det blir enda litt større enn Örjan Sandler på FB skøytehistorie!

                                       

                                       

                                       

                                      #21626 Svar
                                      Jeppe

                                        Takker for tilegnelsen.

                                        ….og … wow…det var faktisk med den Beatles-låta ( A Day In The Life) at kunstløp-paret fra DPRK vant bronsjen.

                                        Fra Han Pil-Hwa meldes det at resultater fra stevnene i 2021 og -22 vil bli sendt meg om en måneds tid.

                                        Via Speedskating Results, kjenner vi tallene fra 2021, fra stevnet i -22 vet vi ingenting.

                                        #22406 Svar
                                        Jeppe

                                          Vi har stilt på klokka, og nu er det sommertid.  Her jeg bor, ser det ikke ut for at værgudene bryr seg om det. Kuldegrader og snø, mye av begge deler, noe som passer vintersporten godt ser det ut til. Det er NM meg her og NM meg der. Verdenscup også, og dessuten går skøyteløperne sine runder, der det er mulig, og takk for det.
                                          Synd ikke Finsen kan flette inn imaginære resultater fra en nordkoreansk løper også, for; hva skjer i Nord Korea mon tro?
                                          Sanda i timeglasset, eller skal vi si månedsglasset mitt, minker veldig.
                                          Jeg skulle få mail fra Nord Korea i begynnelsen av mars, Det skrev Ryu Kyong Il til meg.
                                          Ryu Kyong Il er administrerende direktør, ved byrået for kulturutveksling mellom Korea og Europa.
                                          Eller som det sto på mailen fra ham:
                                          Executive Director, Korea Europe Cultural Exchange Promotion Agency.

                                          Men tiden har gått, og jeg har ikke hørt noe fra ham, det har heller ikke den viktige mellom-mannen som skaffet meg en så fin kontakt med skøyteforbundet i DPRK.
                                          Dette er og blir en veldig nedtur. Stillheten blir øredøvende og fallhøyden stor da det ikke kommer flere mailer fra Ryu Kyong Il.
                                          Den første meldingen fra DPRK var nemlig veldig positiv, og selveste  Han Pil-Wha, (OL sølv på 3000 i -64) var glad for «brev» fra Norge, Hun hadde åpenbart gode minner fra VM i Trondheim i 1966, hvor hun ble nr 5 sammenlagt og tok en tredjeplass på 3000.

                                          Jeg skulle få resultater fra det store nasjonale stevnet  i Samjion, men det har jeg altså  ikke fått.
                                          Og når ISU har gjort det slik at SpeedskatingResults ikke får sine results, slik de gjorde før, så sitter vi der, …… fullstendig uvitende…i allefall gjør jeg det.
                                          Det er bare å sukke tungt, og lite annet, i denne saken.
                                          Jeg har sendt et par meldinger, og spurt pent osv.. men ikke noe svar.
                                          Det er bare å sukke tungt, og lite annet, i denne saken.

                                          ….men jeg lever i håpet en stund til.

                                          #22415 Svar
                                          38.08 Owe

                                            …..men hva skjer i Nord-Korea ?
                                            Vel, når det gjelder vintersport, så er det vel skøyter på bena som gjelder. Skøytesporten er nok den dominerende vintersporten der.
                                            Hurtigløp, kortbaneløp og kunstløp. Ishockey er vel heller ikke en helt fremmed sport i Nord-Korea.
                                            Synd at det ser mørkt ut med tanke på informasjon derfra.

                                            Så vidt jeg har fått med meg, så er det på grunn av denne selvpålagte isolasjonen, kombinert med strenge saksjoner mot landet, en viss fare for en ny runde med hungersnød og elendighet.
                                            Kan tenkes de har annet å tenke på enn å sende skøytetall til entusiaster i vesten.

                                            #22696 Svar
                                            Jeppe

                                              Mens vi venter på Gordot… eller kanskje… noe godt.

                                              Skjønt, jeg har på det nærmest slutta å vente på noe godt eller nytt  fra DPRK.
                                              Riktignok har jeg fått melding derfra, om at jeg må;  pliiis.. wait a little, men det virker nå på meg at de ikke gidder å informere resten av verden om hva skøyteløperne i Nord-Korea presterte, både denne sesongen, og forrige.
                                              Det siste jeg hørte var at de snart skulle sende tallene til ISU, men ett eller annet sted, trykker skoen.

                                              Vi kan jo vente litt til, og mens vi venter, eller iallefall jeg venter, så har jeg forsket litt på resultater fra denne banen, i Samjiyon, hvor stevnet i år, og i fjor foregikk. Samjiyon blir omtalt som Nord-Koreas nyeste by, og skal også være en vintersportsby, der den ligger høyt til fjells  ikke langt fra grensa til Kina, i nordvestlig retning fra hovedstaden Pyongyang.
                                              Det har tidligere blitt arrangert ganske mange stevner der, og det som er litt interessant er at mange av stevnene, hadde stor internasjonal deltagelse.

                                              På den tida Jernteppet hang der det hang, var det et klart skille mellom øst og vest. På østsida lå alle nasjonene som på papiret, kalte seg sosialistiske.
                                              Politisk sett, var DPRK  kamerater, som det heter, med disse statene, og i den forbindelse ble skøyteløpere fra øst-europa innvitert til Nord-Korea for å delta i stevner som gikk under betegnelsen Socialistic-youth-friendship-meeting. Vennskaplige Ungdoms-landskamper, kan vi vel godt si. Dette skjedde over flere år igjennom 1980 årene.
                                              Skøyteløpere fra Sovjet, Polen, Tsjekkoslovakia, Ungarn, Romania og DDR, konkurerte mot nordkoreanske skøyteløpere. Det kom også løpere fra Kina.

                                              Nå ser det ut for at eksempelsvis russerne kanskje ikke sendte sine aller beste bortover, men den litt kjente Andrey Anufriyenko, har vært der, og den veldig kjente Igor Zhelezovski har vært der, og vant sammelagt i 1981. Han har forøvrig fortsatt poengrekorden i liten allround kombinasjon: (500 – 1500 – 1000 – 5000) på naturisen Samjiyon.
                                              Av andre kjente navn finner vi Emese Hunyady, fra dengang hun representerte Ungarn.

                                              Utenom disse Ungdoms-landskampene, har det også ved noen anledninger kommet skøyteløpere fra Mongolia, og gått løp i Nord-Korea.

                                              Nu derimot,  ser det ut for at naturisbanen i Samjiyon, som ligger 1360 meter over havet, ikke lenger tiltrekker seg andre enn landets egne skøyteløpere. Synd, og dobbeltsynd er det, at vi ikke får vite noenting om hvordan det går.

                                              #22928 Svar
                                              Jeppe

                                                Så var resultatene her.
                                                Yess..  jeg har faktisk fått resultater fra det nasjonale stevnet i Samjiyon som ble avholdt i vinter. Min etterhvert gode kontakt i PRK har sendt meg den infoen vi ønsker.
                                                Jeg vil legge det ut her, enten i kveld eller i morgen. Det har vært mye arbeid med det, fikk det tilsendt som innscannede papirer, og for å formidle det videre, måtte jeg «løsne» tall og navn fra filene. Men mitt diplomati med Nord-Korea, har omsider bært frukter.

                                                #22929 Svar
                                                EinarR

                                                  I kategorien «for spesielt interesserte» riktignok. Men som sådan: Verdensbegivenhet!

                                                  Gratulerer til vår mann med tålmodig, utrettelig kjøkkendiplomati. Nå venter vi på første serveringsrunde!

                                                  #22933 Svar
                                                  Jeppe

                                                    Resultater er etter ønske fra min kontaktmann i Pyongyang, sendt til ISU, og da er det vel også på sin plass å legge ut noe her.
                                                    Når det gjelder alle resultatene jeg har fått fra løpene i Samjiyong, så vil jeg tro det er sesongbeste som vanlig, men om det er personlige rekorder, for ikke å snakke om banerekorder, det vites ikke, fordi jeg, og antakelig resten av verden ikke har fått resultatene fra løpene i 2022.
                                                    Men det er mange fine resultater, og flere tider under verdenscup krav.

                                                    Jeg begynner med 500 damer og menn som gikk 28 januar i år, 2023.

                                                    5OO meters Ladies

                                                    1. Ok Sim JON 38,89
                                                    2. Yu Jong RI 39,68
                                                    3. Hyang Mi AN 40,72
                                                    4. Rim Hyang CHOE 41,48
                                                    5. Hyo Sim KlM 42.61

                                                    500 meters men

                                                    1. Kum Chol HONG 36,82
                                                    2. Paek Rim RI 36,93
                                                    3. Kwang Song WON 36,99
                                                    4. Jin Il PAK 37,30
                                                    5. Hun CHOE 37,35

                                                     

                                                    Håper det ikke blir mye bug nå.

                                                  Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 77)
                                                  Svar til: Nord Korea
                                                  Din informasjon: