Nord Korea

Hjem Forum Forum 15.46.6 Nord Korea

Viser 7 innlegg - 97 til 103 (av totalt 103)
  • Forfatter
    Jeppe

Det var en spennende fotballkamp i Korea i dag.
      Jeg fant dette på nettet kort tid etter kampslutt:

Naegohyang FC beats Suwon FC in historic inter-Korean match.

Naegohyang FC er navnet på den nordkoreanske fotballklubben fra Pyongyang som altså slo sørkoreanske Suwon FC, 2-1.

Kampen gikk i Suwon i Sør Korea. Seieren ga det nordkoreanske laget finalebilletter mot et japansk lag.
      Langt unna skøyter dette, men en historisk hendelse og kamp var det, og det var første gang et klubblag fra DPRK spilte kamp i ROK. Dette dreier seg om den aller første utgaven av det som har fått navnet AFC Women’s Champions League.

Det nordkoreanske laget, med trenere og hele pakka, hadde en lang vei til Sør Korea. Det går ikke fly mellom nord og sør, så reisen gikk via Bejing i Kina. Ganske lang omvei kan man si.
      Laget kom til Sør Korea 17. mai, og blir altså noen dager til da finalen går den 23.
      Ellers intet nytt å melde fra skøytefronten.

#35633 Svar
      EinarR

FB skøytehistorie v. Kåre Øyvind Landro markerer at i dag er 86- årsdagen til Kim Song-Soon! Kim kom på andreplass under (kvinne) allround-VM i Trondheim 1966, og hadde mange fine internasjonale plasseringer i den perioden . F.eks. OL 1964.

Det er helt slående hvor sterk kvinneskøytenasjon PRK var på 1960- tallet! Under VM 1965 hadde de fire deltakere, og tre av dem inne på topp 16. 1968 var siste året for denne epoken.

#35732 Svar
        Jeppe

Fra vondt til værre i Nord Korea. Jeg har gransket og søkt litt, her og der, og dessuten spurt KI om hva som er den sannsynlige årsaken for at min linje til Kim Kyong-chol i DPRK er stilnet.
          KI skriver:
          Organisasjonen du viser til er Committee for Cultural Relations with Foreign Countries (CCRFC) (på norsk:Komiteen for kulturelle forbindelser med utlandet. Den har nylig endret det engelske navnet sitt til Korea Association for Cultural Exchange with Foreign Countries (KACEFC)
          Dette navnebyttet er en direkte forlengelse av Nord-Koreas dramatiske og systematiske kursendring i utenrikspolitikken.
          Hvorfor endret de navn?

Fjerning av «Komité»-status:

Ved å gå fra å være en statlig komité til en forening, nedskalerer regimet i praksis organets offisielle status og ressurser.

Kutt i relasjoner: Nord-Koreas leder, Kim Jong-un, har de siste årene beordret en omfattende omstrukturering der tradisjonelle kanaler for kultursamarbeid og diplomati strammes inn. Forbindelser til utlandet som ikke tjener regimets kjerneinteresser (som våpenavtaler med Russland eller tette bånd til Kina), blir enten lagt ned eller strengt begrenset.

Med andre ord, det er mer enn tvilsomt om vi noengang får noen skøytetall fra Samjiyon banen. Jeg fikk aldri noe svar på brevet til skøyteforbundet, men jeg gir meg ikke. Sender snart et nytt brev til OL presidenten i DPRK. Mr. Kim Il-Guk. Dette brevet er ved hjelp av KI rensket for alt som kan være farlig, for dette annerledes landet.

#35738 Svar
          KarlA

Tappert gravearbeid du gjør, Jeppe. Men nå trenger sporten dessverre en graver for å få noe fra Mongolia også.

Vi skriver snart juli-26, og SSR/SSN har ikke meldt noe fra fjorårssesongen i Mongolia.

#35753 Svar
            Jeppe

En gang i tiden var det skøytemøter mellom Mongolia og Nord-Korea, landskamp faktisk. Men vi må helt tilbake til 1957 for denne landskampen, men løpere fra disse to nasjonene har møtt hverandre på isen  svært mange ganger etter det.
              Resultater  fra disse to nasjonene har vi jo alltid fått inntil for få år siden. Veldig dumt  at det nå også har blitt stille fra Mongolia.
              Men jeg kan taste litt mer om forholdene i PRK, for etter flere «samtaler» med KI, og faktisk et levende menneske også, har vi kommet til enighet om at det har kommet en ukultur i sporten i Nord-Korea.
              Regimet, de som sitter med makta, bukta og begge ender, sender kun noen ytterst få utøvere til konkurranser. Det er kun de som har muligheter på medalje, eller på papiret, er dårligst nr. 4-5, som får reisepapirer ut av landet. Hovedårsaken til at denne (u)kulturen har festet seg, og at den sannsynligvis vil fortsette i lang tid fremover, handler om en total omlegging av landets propagandastrategi under Kim Jong-un.
              Gode sportsresultater brukes som propaganda for å vise landets styrke.
              Slik var det ikke før. Da sendte Nord-Korea gjerne større tropper for å bygge relasjoner og vise flagget, slik de ofte gjorde til flere Junior VM på skøyter. Nå er denne formen for idrettsdiplomati skrotet. Reisemidler tildeles kun til de aller, aller beste innen sportsgrener hvor DPRK hevder seg internasjonalt. Skøyteløperne i Nord-Korea tilhører ikke verdenstoppen, og den sporten blir derfor nedprioritert. Sånn er det bare. Men et brev blir snart sendt åkkesom. Nasjonale rekorder ble satt i februar i år, og de resultatene vil vi ha.

#35786 Svar
              Jeppe

Det nye brevet, denne gang til OL komiteen i Nord-Korea, er klart til å bli sendt. Brevet er rinsket, rensket og ransket av tre forskjellige KI hjerner, for alt som kan være farlig å lese for alle som åpner det før det eventuelt havner på pulten til Kim Il-Guk, formannen i OL komiteen.

Jeg avslutter forøvrig brevet med disse ordene:

If you do not have the opportunity, or wish to send the official results from the Samjiyon event directly to a private statistician like myself, I, along with everyone who loves this sport, humbly request that the results—including the new national records—be communicated and submitted directly to international archives such as speedskatingresults or speedskatingnews.

Nå får jeg ikke gjort så mye annet enn å vente.

#35796 Svar
                Jeppe

Brevet mitt til OL komiteen i Pyongyang, er på vei over grensa  mellom Kina og Nord-Korea nå. Fikk denne meldingen fra Posten-Sporing i dag.

Sendingen er ankommet mottakerlandet.
                  18. juli 2026 kl. 09:00

Beijing

Viser 7 innlegg - 97 til 103 (av totalt 103)
                Svar til: Nord Korea
                Din informasjon: