Idrettsboikott av Russland?

Hjem Forum Forum 15.46.6 Idrettsboikott av Russland?

• Dette emnet har 113 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 28/03/2026 at 23:27 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 114)
  • Forfatter
    EinarR

» (The Russians)  were only readmitted to World Athletics earlier this year, but remain out in the cold following Vladimir Putin’s invasion in February 2022 of Ukraine, which Coe has condemned more vocally than any other International Federation».

Det må være lov å se det lett ironiske i at Coe vant halvparten av sine olympiske medaljer i et OL som ellers ble boikotta av de fleste nasjoner fra den fineste familien (les Vesten). Nå fronter han boikott sterkere enn noen.

Ellers: Sergej Bubka er representant for den delen av det ukrainske folk som slutter opp om de tradisjonelt sterke båndene mellom Ukraina og Russland. Det finnes nok flere av dem enn det vi får inntrykk av.

#23226 Svar
      Kristian Eliassen

Den bakgrunnen er jo interessant. Storbritannia overlot tydeligvis til dets nasjonale olympiske forbund, særforbund og utøvere om man skulle boikotte eller ei. Burde Coe ha boikottet?

«The governments of the United Kingdom, France, and Australia supported the boycott, but left any final decision over the participation of their country’s athletes to their respective NOCs and the decision of their individual athletes. The United Kingdom and France sent a much smaller athletic delegation than would have originally been possible. The British associations that governed equestrian sports, hockey, shooting and yachting completely boycotted the 1980 Summer Olympics.»

Selv husker jeg ikke så mye fra OL i Moskva. Mest Bjørge Lilleliens fotballreferat «Bresjnev, her kommer vi!», og så skuffelsen da Norge boikottet

#23230 Svar
        Kristian Eliassen

Russland: Hans Stølan stiller et interessant spørsmål på FFSK: Hva med Voronina og Semerikov? Russland er jo fortsatt utestengt fra internasjonale løp. Det følgere av dette forumet her vet, er at Semerikov vender tilbake fra sitt opphold i Kina «når konkurransesesongen starter» Hva gjelder Voronina, så har hun hatt et års avbrekk pga. barnefødsel. Hun ble i sommer forsøkt overtalt til å «melde overgang» til Kasakhstan, men takket nei.

https://matchtv.ru/skating/matchtvnews_NI1912699_Mne_predlagali_perejti_v_sbornuju_Kazahstana_ja_otkazalas__Voronina

«OL-medaljevinner i hurtigløp på skøyter, verdensrekordholder Natalya Voronina fortalte at hun takket nei til å bli med på det kasakhstanske landslaget.

Tidligere har VM-medaljevinneren Elizaveta Golubeva og den russiske mesteren Kristina Silaeva informert det russiske skøyteforbundet (SKR) om sitt ønske om å endre statsborgerskap og representere Kasakhstan. President for TFR Nikolai Gulyaev fortalte Match TV at Voronina mottok en lignende invitasjon fra det samme laget.

– Ja, de ringte meg derfra, inviterte meg, jeg nektet rett og slett å bytte statsborgerskap. Hvorfor trenger jeg det?

– Etter innleggene på sosiale nettverk å dømme trener du. Klar til å komme tilbake på isen?

– Jeg trener, men jeg vet fortsatt ikke hvordan det blir. Jeg kan fortsatt ikke helt «forstå tilstanden min», sa Voronina til Match TV.

Voronina tok en pause i karrieren på grunn av barnefødsel.

(Kasakhstan krever visstnok  at man må oppgi sitt gamle statsborgerskap for å kunne representere. Usikkert om Voronina hadde vært mer lysten om hun hadde fått lov til å ha dobbelt statsborgerskap. I skøytesammenheng kan man jo ikke hoppe fram og tilbake mellom to land selv om man har dobbelt statsborgerskap — ISU har jo karantenebestemmelser osv (og IOC har sine bestemmelser hvor man må godkjenne i hvert enkelt tilfelle når det gjelder utøvere som har vært med i OL for et annet land)  Kasakhstan og Russland har ellers litt forskjellige versjoner av hva som har skjedd i sommer: Kazakhstan hevder at russere står i kø for å kunne gå for dem, men at de har begrenset seg til å ta inn noen få kvinner. Særlig med tanke på å kunne stille lag på lagtempo virker det som. Russland på sin side fremstiller det hele som at det er svært få russiske løpere som har lyst til å bytte land)

Ellers har også Fatkulina nylig kommet tilbake fra barnefødsel.

#23293 Svar
          Kristian Eliassen

Siden jeg nevnte dette tidligere: Det var snakk om å tillate russiske og belarusiske utøvere under Asian Games sent i september (OL-kvalifiseringøyemed), men det blir det ikke noe av.

https://www.insidethegames.biz/articles/1140462/russia-belarus-not-feature-hangzhou-2022

Trofimov er også blant de som fikk tilbud om å gå for Kasakhstan, men takket etter nøye overveiing nei.

#23354 Svar
            Kristian Eliassen

…som nevnt i en annen tråd: Russland har vedtatt å slippe Golubeva og Silaeva, men kun etter to års karantene slik at de er klare 1. juli 2025… Ballen er nå hos ISU.

Kulizhnikov har forresten giftet seg. Her er den utkårede!

#23372 Svar
              Kristian Eliassen

33 år gamle Lalenkova legger opp, men skal jobbe videre i forbundet.

«Vi vil bli diskriminert, det er 100%. Hurtigløper Lalenkova snakket om sin holdning til nøytral status.

Medaljevinner i VM- og EM på skøyter Evgenia Lalenkova tror at russiske idrettsutøvere vil bli diskriminert selv om de godtar å konkurrere som nøytrale.

Den internasjonale skøyteunionen (ISU) opprettholder fortsatt utestengelsen av russere fra turneringer i sin regi. Lalenkova deltok på et utvidet møte i idrettsutøverkommisjonen til den russiske olympiske komité (ROC), hvor spørsmålet om mulig deltakelse som nøytrale ble diskutert.

— Plaget det deg ikke at det i ROC-kommisjonen var få konkrete spørsmål fra idrettsutøvere fra treningsgruppene? For eksempel, «hvordan vil det påvirke meg hvis jeg deltar som nøytral?»

– Jeg vet svaret på dette spørsmålet selv. Først vil du nekte hymnen og flagget, deretter vil de la deg signere en erklæring og generelt male deg til gulvet. Der trengs vi rett og slett ikke! Husk hva som skjedde i EM i Heerenveen, da hele laget vårt ble satt i karantene, og polakkene i samme situasjon sa at de kom seg til skøytebanen på egenhånd og den smittede personen gikk alltid alene. Det fungerte for dem, men ikke for oss. Og det faktum at vi nå vil bli krenket er 100 %.

Så folk vet enten hvordan de skal svare på alle disse spørsmålene, eller så står de ved et veiskille at de ikke vet hvilket spørsmål de skal begynne med. Ja, du kan og bør sannsynligvis gå hvis du vet at du vinner uten flagget og hymnen. Alle vil vite hvor du kommer fra. Og hvis dette er drømmen i ditt liv, så ja, du må gjøre det, sa Lalenkova i et intervju med Match TV.»

Litt forbehold for at noen nyanser kan ha gått tapt, og at google vil oversette med det belastede ordet krenket: Russland har gått til angrepskrig mot et naboland. Et ungt demokrati. Hvorfor har man så vanskelig for å se at dette er hovedproblemet? Russisk media er statskontrollert, og jeg vil jo håpe at de fleste ikke tar ordet fordi de ikke sympatiserer med Putins linje.

Russland fikk delta under det EM som det snakkes om (2020? 2021?), men de fikk litt dårlige forberedelser vedrørende istid. Akkurat den saken husker jeg best som at Polen også burde vært nektet, men jeg har ikke innsideinfo eller kan finne en link her og nå. OM russerne skulle ha en sak der, så går det an å spørre HVORFOR russere blir diskriminert. Det første man tenker på da er selvfølgelig det som skjedde i 2018 med statskontrollert doping. Jeg skjønner ønsket om å konkurrere når det er det man satser hele livet på, men å stille seg bak en fane som i nyere tid er belastet med flere alvorlige problemer får meg ikke til å føle stor sympati. Sender heller en tanke til ukrainske idrettsutøvere spesielt, og befolkningen der generelt for det som skjer i skrivende stund. Diskriminering forekommer meg mer relevant å snakke om for russere i flere nye land i øst, men løsningen på konflikter i 2023 burde ALDRI være krig. Mange russere forekommer meg å ha litt for lett for å påta seg offerstempelet uten å adressere hva de er offer for — men det er selvsagt lett for meg å si — Jeg bor ikke i Russland under regimet der.

#23373 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Tiltredes. Slike intervjuer vil vel være «egensensurerte», fordi det omtrent ikke er lov å være offentlig imot krigen for en russer pt.

#23598 Svar
                  Kristian Eliassen

Utøvere fra Russland og Belarus får fortsatt ikke lov til å delta i internasjonale løp — det ble resultatet etter helgas møte i ISU Council 6.-8.

«President for den russiske skøyteunionen Nikolai Gulyaev sa på lufta i programmet «Det er et emne!» på Match TV at rådet til International Skating Union (ISU) på møtet i Lausanne ikke diskuterte spørsmålet om å tillate russiske og hviterussiske idrettsutøvere igjen.

Møtet ble holdt fra den 6. til 8. oktober.

— Denne helgen ble et møte i ISU Council avholdt, vi så med utålmodighet og mistillit frem til diskusjonen om spørsmålet om å tillate russiske og hviterussiske idrettsutøvere i internasjonale konkurranser igjen. Dessverre ble denne saken ikke engang diskutert, selv om den var på dagsorden. Det er uklart for meg hvor beslutningen om å fortsatt utestenge russiske og hviterussiske utøvere kommer fra; dette spørsmålet ble ikke engang diskutert bak kulissene. Jeg kan si dette sikkert, siden vår representant Alexander Kibalko er medlem av ISU-rådet. Denne gangen fikk vi dessverre ingen nyheter.

Det er overraskende at dette skjedde. Selv om man kan anta og gjette. ISU-presidenten var mest sannsynlig redd for å ta ansvar for å tillate russere og hviterussere igjen på bakgrunn av det faktum at alle andre vinterforbund inntar en tydelig anti-russisk posisjon.

De bestemmer selv agendaen, vi kan ikke påvirke dette på noen måte. Nylige hendelser etterlater ingen tvil om at disse gutta gjør hva de vil, og bryter alle tenkelige og utenkelige regler, først og fremst det olympiske charteret. Jeg tror at Coubertin allerede har snudd seg i graven flere ganger. Det som skjer nå kan ikke kalles annet enn regelrett lovløshet,» sa Gulyaev på lufta av programmet «Det er et emne!» på Match TV.

«…Russiske skøyteløpere og kortbaneløpere vil mest sannsynlig gå glipp av konkurranser i regi av International Skating Union (ISU) i sesongen 2023/24, sa Gulyaev på lufta av programmet «Det er et emne!». på Match TV…

— Vi er definitivt ute denne sesongen. Kanskje vil det skje noe til våren, selv om jeg ikke er veldig sikker på det, etter hva som har skjedd i det siste. Det vil ikke være mulig å slette Russland fra hurtigløp og kunstløp med våre tradisjoner og seire. Vi har skapt og gitt et veldig merkbart bidrag til utviklingen og populariseringen av disse fantastiske idrettene, ikke bare i landet, men også i verden som helhet,» sa Gulyaev på luften av programmet «Det er et emne!». på Match TV.

#23628 Svar
                    Kristian Eliassen
                      #23629 Svar
                      Kristian Eliassen
                        #24926 Svar
                        Kristian Eliassen

IOC fortsetter med å anbefale nøytral status, men drøyer selv med å ta en beslutning om sommerens OL.

Skøyter? Intet nytt, men oppdatering om Golubeva, Silaeva og Semirunniy. ISU later til å ha bøyd av for Russland.

«the President of the Russian Skating Union Nikolai Guluaev told Match TV that he has no fears of a mass exodus of athletes after the International Olympic Committee (IOC) approved the transfer of three Russians to other teams without the consent of the Russian Olympic Committee (ROC) and a three-year quarantine.

On Wednesday, the International Olympic Committee (IOC) approved the change of sports citizenship of Greco-Roman wrestler Georgiy Tibilov, cyclist Valeria Lyubimova and cyclist Mikhail Yakovlev without the approval of the Russian Olympic Committee (ROC) and without the standard three-year quarantine.

— There is no fear that a mass transfer of athletes to other teams may begin, we’ll wait and see. We already have two girls (Elizaveta Golubeva and Kristina Silaeva) who have moved to Kazakhstan and Semirunniy to Poland. Not to say that these were the strongest athletes, but one of them. So far they are not playing for the national teams because the transition deadlines were violated, and there was no permission from the TFR, so they had a quarantine for 24 months. Let’s see how the situation develops further,” Gulyaev told Match TV.

The IOC suspended the membership of the ROC in October due to the inclusion of the Olympic Councils of the DPR, LPR, Kherson and Zaporozhye regions into the ROC. It was reported that the IOC reserves the right to decide on the admission of individual Russian athletes to the 2024 Olympics in Paris and the 2026 Winter Games in Milan and Cortina d’Ampezzo in a neutral status.

#24983 Svar
                          Kristian Eliassen

Ikke overraskende slipper IOC katta ut av sekken og tillater ar russike og belarusiske idrettsutøvere får delta i Paris under nøytral status,

https://www.nrk.no/sport/ioc-sier-at-russiske-og-belarusiske-utovere-kan-delta-i-ol-som-noytrale-1.16671282

PS: det er selvfølgelig feil at ISU har åpnet opp for russiske og belarusiske utøvere på samme vis. — Sannsynlig at det kommer i kjølvannet, men The er World Skate man linker til. Rullskøyteforbundet. (Litt oppsiktsvekkende journalistikk egentlig)

#27489 Svar
                            Kristian Eliassen

Denne kan vel passe i denne tråden:

https://www.vg.no/sport/i/OoQrj1/mikhail-degtjarjov-er-putins-nye-sportsminister

ISU Council har møte i forkant av sommerens kongress i Las Vegas. (8.-9. juni.) Det blir vel neppe vedtatt noen endringer hva gjelder russisk idrettslig deltagelse internasjonalt igjen, men det er verdt å merke seg at Russland er invitert, og deltar på kongressen som alle andre medlemsland (…og Kibalko er med i Council). Vinter-OL med medfølgende kvalifisering i verdenscupen er jo ikke kommende sesong, men først 2025/2026.

Exodus av russiske skøyteløpere? (kort repetisjon) Det kan vel ikke kalles det men (hurtigløp) Golubeva og Silaeva later til å ha fått klarsignal for å kunne stille for Kazakhstan siden de gikk det nasjonale mesterskapet for sitt nye land på tampen av sesongen som var. Semirunny ønsker å gå for Polen, men han er ikke oppført som medlem av kommende sesongs polske forbundslag, hvilket tyder på at russerne har pålagt ham 24 måneders karantenetid, og ISU ikke har grepet inn. Semerikov ønsker å gå for Usbekistan (som er medlem av ISU, men ifølge databasen til SSR har ingen derfra notert resultater siden 2019. Jeg antar at Usbekistan er fullverdig medlem siden Semerikov ønsker å representere de for å kunne konkurrere internasjonalt igjen). Sist sesong husker vi fru Thorup. Litt annen kategori kanskje, men også en russisk løper som har meldt overgang.

#27671 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Oppdatering Paris-OL. Hentet fra NRK i dag:

Bare 16 russere og 17 belarusere har takket ja til å konkurrere under et nøytralt flagg under sommerens OL i Paris.
                                Den oppdaterte listen, som dekker ti disipliner med alt fra sykling til svømming og tennis, kan imidlertid endre seg dersom en trekker seg, sa en talsperson for Den internasjonale olympiske komité (IOC) til AFP.

Så langt har IOC telt 19 russiske avslag og sju fra belarusiske utøvere. Blant dem er tennisstjernene Aryna Sabalenka og Viktoryja Azarenka.

De fire inviterte russiske judoutøverne avslo alle sammen. Ifølge AP ble det også klart fra russisk hold lørdag klart at ti brytere, som hadde blitt tilbudt plasser i OL som nøytrale utøvere ikke ville konkurrere

De russiske turnerne hadde på forhånd meldt at de ikke ville delta.

Friidrettsutøverne er imidlertid alle utestengt av Det internasjonale friidrettsforbundet. IOC har også utestengt de to landene fra alle lagkonkurranser.

#27773 Svar
                                Kristian Eliassen

Match-Tv er naturlig nok opptatt av om når deres skøyteløpere igjen kan konkurrere internasjonalt:

«Det internationella skridskoförbundets (ISU) råd håller sitt nästa möte i slutet av september.

Mötet äger rum den 27–29 september i Lausanne (Schweiz).

Som en källa med kännedom om situationen berättade för Match TV, kan deltagarna vid detta möte för första gången på länge återvända till en officiell diskussion om eventuella antagning av ryska idrottare till tävlingar i ISU:s regi.

Under mötena under ISU-kongressen i juni diskuterades inte frågan om att släppa in ryssar officiellt.

Ryska konståkare, shorttrackåkare och snabbskridskoåkare har stängts av från att tävla vid tävlingar i ISU:s regi på grund av situationen i Ukraina.»

#27971 Svar
                                  Kristian Eliassen

Jeg kopierer KarlA også i denne tråden her for lesbarhetens skyld:

«Angående nye nasjonaliteter denne sesongen:

Jeg har trodd at russiske Elizaveta Golubeva og Kristina Silaeva ville være startklare for Kasakhstan. Men ser nå at karantenetida varer til juli-25. En annen russer, Vladimir Semirunnij, kan først representere Polen oktober-25.

Derimot tyder alt på at vi får se Min-seok Kim som ungarer og Lukáš Steklý som slovak.

Dessuten vil to nederlendere utnytte familiebånd til å gå for andre land. Julia de Vos for Brasil og Kai in ‘t Veld for Hellas.»

https://www.sport-express.ru/speed-skating/reviews/rossiyskogo-konkobezhca-otstranili-na-dva-goda-za-perehod-v-sbornuyu-polshi-podrobnosti-skandala-2213962/

#27972 Svar
                                    Kristian Eliassen

Saken med Golubeva og Silaeva er altså at de har sagt fra seg sitt russiske statsborgerskap, og deltok i det kasakhstanske mesterskapet i vinter. Dette er tydeligvis ikke noe Russland kunne hindre, men de to nevnte får derimot ikke konkurrere internasjonalt for Kasakhstan før juli 2025.

#28109 Svar
                                      Kristian Eliassen

Hva gjelder Semerikovs overgang til Usbekistan, så skal den russiske eksekutivkomitéen behandle saken den 1.oktober. Må også han vente til 2025/2026?

Neste møte i ISU Council er 27.-29. september. I hvor stor grad «russiske spørsmål» står på agendaen vet jeg ikke. Er det aktuelt å la russere og belarusere delta under nøytralt flagg i verdenscup 2024/2025 og kunne kvale inn til mesterskap? Hvilke verdenscupkvoter skal slike i så fall bekle, og vil disse benevnes IAR og IAB?

#28205 Svar
                                        Kristian Eliassen

…»On September 27-28, a meeting of the International Skating Union (ISU) Council took place in Lausanne.

“The issue of Russian athletes’ participation in ISU events was discussed today, but no decision regarding their admission was made. Consequently, the decision on admitting Russians to the competitions has been postponed,” the source stated.

Russian figure skaters, speed skaters, and short-track speed skaters have been barred from competitions under the auspices of the ISU since March 2022.»

Kommentar fra Fatkulina:

«Olympic speed skating medalist  Olga Fatkulina said that she did not expect a positive decision from the International Skating Union (ISU) council.

The ISU Council did not allow Russians to participate in international competitions.

— To be honest, I didn’t think it could be any different, so none of this surprised me. But I still hope that, albeit selectively, someone will go to the Olympic Games in 2026. The question is whether someone will be able to qualify; they (ISU) will most likely wait until the last minute.»

#28206 Svar
                                          EinarR

Idrett og politikk har sin pris. VM på skøyter uten Russland er litt som å se en fotballkamp mellom Vålerenga sitt førstelag mot Vålerenga sitt andrelag.

#28207 Svar
                                            Emil

Jeg er uenig i det EinarR. Vi kan ikke skille idrett og politikk, de henger uløselig sammen.

I stedet skulle man gjøre et forsøk på å standardisere når nasjoner utestenges. Det er eksempelvis vanskelig å skjønne hvordan det gir mening boikotte Russland og Belarus, men la Israel delta i internasjonal idrett. For min del må det bli et enten eller. Krigsforbrytelser er nå engang Krigsforbrytelser, uansett om de utføres mot et folk innen «egne grenser» eller som del av en ulovlig angrepskrig.

Utfordringen blir, som med så mange andre regler, at man risikerer utilsiktede effekter. Skulle man utelukke på bakgrunn av at land forbryter seg mot universelle menneskerettigheter så treffer man fort Norge, Sverige, USA, Kina med flere. Det er sikkert ikke hensikten.

#28208 Svar
                                              EinarR

Jeg er enig i alt som du skriver. Kanskje misforstår du første setning, som da muligens var uklart formulert. I min ungdom var idrett/politikk et hett tema. Et lite eksempel: Vår dyktige mellomdistanseløper  Arne Kvalheim nekta å delta i friidretts-EM 1969 i Athen (gresk militærjunta) og ble med det stor helt for venstresida. De andre mente det var feil å blande idrett og politikk.

Men utestengelse «har sin pris» i form av svekka kvalitet. Samt den uungåelige diskusjonen om hvem som utestenger og hvem som utestenges. 5. september spilte Norge U21- landskamp i fotball mot Israel på Marienlyst. (Og Bodø/Glimt er satt opp mot Maccabi Tel-Aviv i Europa League (!!) på hjemmebane i januar neste år. The game must go on. Dette er dypt paradoksalt.

#28209 Svar
                                                Emil

Det kunne kanskje avsløre hvor på det politiske spekter jeg befinner meg.

For meg var det betydelig enklere da Russla d «bare» var utestengt for å ha et statsorganisert dopingprogram. Når det kommer en krig inn i bildet så er man utenfor idrettens vanlige handlingsrom, og da blir spørsmålet unektelig politisk.

#28211 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

…og det er veldig greit at Israel ikke viser seg på skøytebanen, enn så lenge.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 114)
                                                  Svar til: Svar #23598 i Idrettsboikott av Russland?
                                                  Din informasjon: