Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Idrettsboikott av Russland?
- Dette emnet har 113 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 28/03/2026 at 23:27 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
ISU forklarer «screeningen» nærmere inkludert FAQs:
Screeningmetoden fremstår streng: om den nominerte på en distanse ikke oppfylte kriteriene, gjorde heller ikke reserven det (!). Dessuten må ISU tolkes dithen at de som har sluppet gjennom nåløyet av uttatte, men som ikke oppfyller de strenge betingelsene satt fremover, blir fjernet fra lista uten å kunne byttes ut med noen. Nominerte som har sluppet gjennom nåløyet kan «angis» om noen sitter på informasjon. «…nominerte AIN-løpere gjennomgikk (deretter) en spesiell screeningsprosess utført av et ISU-panel, i tråd med IOCs retningslinjer og med støtte fra en erfaren uavhengig ekstern leverandør.» Navnene skal også godkjennes av IOC.
Kristian Eliassen
Kachanova har anket avgjørelsen om at hun ikke har sluppet gjennom nåløyet til ISU inn til CAS.
KarlA
Det ser ut til å være bevegelse i deltakerlista til helgas Inzell-stevne. Bare Damaratski og Rudenko står nå oppført som deltakere fra Belarus.
ISU har gitt begge løperne mulighet til å kvalifisere seg til OL som nøytrale løpere dersom de har suksess i sesongens verdenscuper. Samme mulighet er gitt Hahiyeva (Gagijeva), Zueva og Bolhau (Bolgov). Pluss åtte russiske løpere.
Jeg har sett på kommunikeene ISU har sendt ut. Her kan en lese om prosessen fram til beslutning. Men hvilke muligheter har disse løperne til å delta i internasjonale løp utenfor ISU sin regi. Løperne får altså adgang til de viktige stevnene. Kan de da nektes adgang til de ubetydelige?
AINCommunication2680039609800_17346849641740.pdf
2708-Decisions-of-the-Council-May-13-25-1747147446-4356.pdf
En merkverdighet er for øvrig at noen av løperne gis lov til å delta på enkelte distanser, men ikke andre. Hva slags logikk ligger bak? Fantasien min strekker ikke til her.
Jeppe
Har merket meg ja, at BLR troppen, hvis man kan kalle det det, er redusert til to. Hvor mange var det da lista dukket opp først?
Men…hvorfor er Belarus sitt flagg ved deres navn, hvis de skal gå som nøytrale løpere?Uansett er jeg litt i tvil om riktigheten av å utestenge Belarus. Landets leder(e) er Putin vennlige, men var de med på angrepet, invasjonen, og er de med i krigen mot Ukraina?
Kristian Eliassen
Fortsatt merkelig. ISU presiserte for tre dager siden at knippet av utvalgte russiske utøvere i alle grener kun får lov til å delta i ISU -Events som gjelder som kvalifisering til OL. For hurtigløp altså ikke WC5, RM eller VM. Jeg har også litt vanskelig for å skjønne hvis greia er å godkjenne belarusisk (og evt også russisk) deltagelse i godkjente Internasjonale stevner pga kravet om grensetider for deltagelse i verdenscup: Har ikke de utvalgte allerede blitt klarerte? Dessuten burde vel tider satt i Russland/BLR være greit ihht oppmykningene i regelverket. Altså at man kan få tider godkjente om man søker om det selv om ikke stevnene står «på lista».
KarlA
1. september satte ISU ned en first ever «Election Commitee». I pressemelding står at «this new body will ensure that integrity, fairness, and transparency are embedded at the core of all our electoral activities».
ISU har gjennomført en mye omtalt «screening process» for å plukke ut løpere som kan representere RUS/BLR i kommende OL. En av de godkjente er Yahor Damaratski, som er påmeldt i Inzell i morgen. Kona, Hanna Damaratskaya, har ikke fått godkjenning. I følge en kilde jeg fant på nett har hun vært enkel å luke ut fordi hun har vært invitert til – og deltatt på – to festligheter i Lukasjenka-regi. I følge samme kilde er det lite sannsynlig at mannen, med sitt lavere sportslige nivå, har vært invitert.
Meg bekjent er resultatene av ISU sin «screening process» unntatt offentlighet. Kan det være forenlig med ambisjonene om transparens organisasjonen flagger?
Kristian Eliassen
Sender Russland bare 5 løpere til verdenscupen?
» Nikolai Guljajev, president i det russiske skøyteforbundet, annonserte på Match TV at fem russiske hurtigløpere bør kvalifisere seg til de olympiske leker i Italia i 2026.
En kilde fortalte tidligere Match TV at de russiske skøyteløperne Ksenia Korzhova, Alexandra Sayutina, Irina Salnikova og Anastasia Semenova skal reise til Nord-Amerika for å konkurrere i de to første verdenscupene, som arrangeres i Salt Lake City, USA (14.–16. november) og Calgary, Canada (21.–23. november). Salnikova vil fungere som reserve. De to resterende etappene arrangeres i Heerenveen, Nederland (5.–7. desember) og Hamar, Norge (12.–14. desember).
– Skøyteløperne gjør seg akkurat klare til å dra til Nord-Amerika; de har visum. De drar i slutten av oktober; fem utøvere har fått klarering, men bare tre vil konkurrere fordi jentenes 5 km og 10 km-distanser ikke konkurreres på dette stadiet av verdenscupen. Den kvalifiseringsrunden vil finne sted i Heerenveen i november; visum er på plass. Logistikken er veldig komplisert, men vi er vant til det. Utvelgelsesprosessen er annerledes her – hvis noen tjener retten til å konkurrere i OL, vil de konkurrere i den valgte distansen. Jeg er sikker på at alle fem skøyteløperne våre vil klare det. Kortbaneløp har et annet utvelgelsessystem; skøyteløperne har én sjanse til å kvalifisere seg. Alle utøverne har bestått de nødvendige ISU-kontrollene, og alle navnene er bekreftet. Hvis de får en olympisk kvote, må de fortsatt gå gjennom Den internasjonale olympiske komité (IOC), men jeg er sikker på at det ikke vil være et problem fordi ISUs interne regler er mye strengere enn IOCs.
«Dessverre vil vi ikke se lederne fra de to siste sesongene i short track og hurtigløp i kvalifiseringskonkurransene. Dette er dagens realitet; disse reglene har lenge vært annonsert, og vi har akseptert dem. Men uansett må vi være til stede, men vi må være representert på den internasjonale scenen. Og i disse konkurransene må vi demonstrere at Russland er og vil forbli en stor hurtigløpsmakt», sa Gulyaev i programmet «Gromko» på Match TV-kanalen.
I desember i fjor tillot ISU russere å delta i OL-kvalifiseringsrundene i 2026 som nøytrale, med forbehold om verifisering. Lekene i 2026 i Milano og Cortina d’Ampezzo vil bli avholdt fra 6. til 22. februar.»
KarlA
Interessant, men ikke lett å forstå at en «er sikker på» å få fem løpere til OL. I hvert fall ikke om bare kvinner skal sendes til Nord-Amerika.
Russerne får bare stille én løper per distanse. En skal sjonglere veldig klokt, samt optimalisere form, for å få med tre damer. Blant herrene får bare langdistansegutta Ivan Fruktov og Daniil Naidenyshev mulighet til å kvalifisere seg. Den siste bare på 10000. Da må han være blant de tolv som kvalifiserer seg i Heerenveen. Og Fruktov, han får ikke prøve seg på 5000 i Nord-Amerika?
Rocambole
Takk for kjærkommen grave-info fra KarlA og Eliassen!
Fra uttalelsen til Nikolai Guljajev (som etter Krosby-affæren, såvidt jeg er informert, ikke burde innehatt en slik maktposisjon) virker det som at det dessverre ikke gikk veien med anken fra Kachanova.
Jeg formoder at også Zueva (BLR) nå er klarert for vc1, men fint om dette kan bekreftes. Og hvordan er den oppdaterte stoda for BLR-løperne generelt?
Både Zueva og Korzhova kan bli interessante på 3000 i vc1, og desto mer som de vil stille i B-kvartett.
(Slik stoda er, får man leske seg med de skøytedrammer man fortsatt unnes fra The powers that should not be, uaktet – etter mitt beste skjønn – det rimelig groteske misforhold til den ideelle fordring som moralsk bedømt fra et bredspektret kunnskapsgrunnlag.)
19
Russerne kommer til Hamar – helt uaktuelt for min del å dra dit og la meg underholde av de IAR løpere
Kristian Eliassen
Her er altså pressemeldingen fra NSF.
Av en opprinnelig liste over nøytrale utøvere fra Russland meldte altså match.tv for en tid tilbake at en videre utsiling har medført at man nå er nede på 5 utøvere:
Ksenia Korzhova, Alexandra Sayutina, Irina Salnikova, Anastasia Semenova, Daniil Naidenyshev.
Når det gjelder Belarus, så har jeg ikke funnet noen info på utsiling. Disse IAB var på den opprinnelige lista:
Yana Dambrouskaya (BLR), Mikita Mihdaliou (BLR), Yahor Damaratski (BLR), Yauheni Bolhau (BLR),Marina Zueva (BLR). Victor Rudenko (BLR) 1500, Katsiaryna Hahiyeva 1000 og 1500.
Kun EN utøver kan stille på hver distanse, i tillegg kan man oppføre EN reserve som kun stepper inn ved skade /sykdom, og som må tre tilbake hvis den opprinnelige utøveren blir frisk igjen,
Personvern gjør at videre utsiling ikke er lett å finne info på,
Det litt pussige med Belarus var at de var på høydesamling i Urumqi med en gruppe på forsesongen, hvorpå de annonserte at de var på vei for å konkurrere i Inzell. Informasjonen fra ISU gikk jo på at IAR og IAB KUN ville få lov til å konkurrere under WC1-4, så her har det skjedd noe. KUN Damaratski og Rudenko deltok så.
Visum til Norge skal ikke være et problem. Naidenyshev går ikke i Nord Amerika, men 10 000 i Heerenveen. Tanken bak det må være å forsøke å sikre en kvoteplass på tid — det nåløyet er trangt. Kun tre plasser. Ved ikke å stille på 5000 under WC1 og 2 mister Russland muligheten til å kvalifisere noen på den distansen og til 10 000m på poeng. Ergo tipper jeg at Naidennyshev ikke tar turen til Hamar. Korzhova er p.t. nummer elleve på sesongbestelista i verden. En åpenbar kandidat til å kvalifisere seg til OL. Det er meget tenkelig at hun vil kunne notere en tid i kvartett i SLC som vil kunne kvalifisere på tid. En vurdering etter WC2 KAN da kunne si at det ikke er nødvendig å ta turen til Norge. Øvrige kan være ute før Hamar. Ett scenario kan derfor bli at ingen IAR tar turen til Hamar. IAB? Føler meg kun trygg på Zueva på 3000 til OL. Muligens Damratski på 1500. Et liknende scenario kan vi derfor få der.
EinarR
Hvis de stiller så er det jo bare å pipe infernalskt! Da vil de helt sikkert bli utrygge og underprestere.
En dårlig ide å la det gå ut over skøyteløperne.
Rocambole
Tommel opp for Saller, henimot mer empatisk – og i det minste pragmatisk – fredsommelighet, forståelse og fordragelighet i denne verden.
Kristian Eliassen
Kan vel sitere Håvard Bøkko fra Norsk Skøyteframtid, og min kommentar til den kommentaren igjen:
«I stedet for å boikotte hele arrangementet, er det ikke bedre å møte opp med norske og ukrainske flagg, og heller heie litt ekstra på de?»
Jeg: » Håvard Bøkko Ukraina er på gang, men har ingen løpere som er kvalifisert for seniorverdenscup. Jeg regner med at du mener å vifte med ukrainske flagg når andre løpere går. ISU støtter ukrainske løpere finansielt. Slike er vel stort sett i landflyktighet. Ellers er det verdt å tenke på at en gruppe flyktninger fra Ukraina er etniske russere, og at løpere fra Russland som eventuelt deltar på Hamar har gått igjennom en streng screening.
EinarR
Hvis noen synes det er å gå for vidt med infernalsk piping mot løperne fra BLR og RUS, så kom det opp et alternativt forslag på FB skøytehistorie nå nettopp: Publikum oppfordres til å forlate hallen/setene sine når utøvere fra de nevnte nasjoner skal gå til start!
LOL som de unge sier.
EinarR
Apropos (malapropos) til boikott av russiske skøyteløpere
I verdensrommet gjelder andre regler. Et Sojuz romfartøy tok nylig av fra Bajkonur i Kasakhstan. Ombord var de russiske kosmonautene Kud-Svertsjkov og Mikajev samt NASA-astronauten Christopher Williams. De er nå kobla til den internasjonale romstasjonen. Der befinner det seg nå (i tillegg til de tre nevnte) tre fra USA, en japaner og ytterligere tre russere.
Relevant eller ei, et visst paradoksalt skjær må en vel si at dette har over seg..
Kristian Eliassen
OL er over. De nøytrale fra Russland og Belarus skapte ikke så store overskrifter, les resultater.
Paralympics derimot. Mottagelse i Kreml etterfulgt av noen dager med spekulasjoner om en paranoid Putin som har gjemt seg i frykt for å lide samme skjebne som lederne i Iran og Venezuela (for så vidt en litt rar spekulasjon da Trump mener at Russland, og også Ukraina, er en europeisk affære med et helt hav imellom til USA), Putin går ned på kne for sine propagandaverktøy:
-
ForfatterInnlegg