Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › EM sprint og allround Heerenveen 10-12.januar 2025
- Dette emnet har 123 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 16/01/2025 at 11:04 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
ISUs side med nasjonskvoter og detaljert program
Aktuell statistikk EM sprint (NSSV)
Aktuell statistikk EM allround (NSSV)
Norges lag (komplettert etter NM):
kvinner sprint (tidskrav 40,5 eller 1.21)
Julie Samsonsen
Carina Jagtøyenmenn sprint (tidskrav 36,6 eller 1.12,8)
Bjørn Magnussen
Henrik F Rukke
Pål M Kristensenkvinner allround (tidskrav 2.05 eller 4.28)
Ragne Wiklund
Aurora Løvåsmenn allround (tidskrav 1.52,5 eller 6.52)
Sander Eitrem
Peder Kongshaug
Kristian UlekleivMesterskapet sendes på Viaplay (nett og TV)
Se også «veien til EM» – egen tråd.
Emil
Også Danmarks lag er det usikkerhet rundt.
Sofia Prosvirnova Thorup stiller på Sprint kvinner. I sesongstatistikken er hun pr. Nåværende beste ikke-nederlender i 500/1000. Her er altså i teorien en pallkandidat.
I Allround menn innehar Danmark R1, og vil mest sannsynlig besette den plassen med Philip Due Schmidt i det håpet at han kan klare verdenscupkravet på 5000m, samtidig som det er artig å vise seg frem på tv i et EM.
EinarR
DAN trenger sårt flere resultater på 500m menn. Jeg skjeler nødvedigvis til papirligaen The Nordic Baltic Eight (NB8), som starta opp sesongen 2019/20. Så for meg blir dette et av topp 5 spennende momenter under det kommende EM.
Hvis jeg får det over meg så kommer det en ørliten situasjonsrapport rundt NB8 2024/25 rett før jul.
Go Go Philip!
KarlA
Vil Polen stille med en ny landsmann i allround? Det ser ut til at ISU har kuttet det russiske forbundets karantenetid med 6 måneder og at Vladimir Semirunnij deltar i helgas polske mesterskap. Det er også uttaksstevne til EM.
Hvordan er maktforholdet mellom ISU og nasjonale forbund i sånne saker? Kan flere eksil-russere med to års karantene bli startklare denne sesongen?
https://pzls.pl/ruszaja-mistrzostwa-polski-w-wieloboju-w-tomaszowie-maz/Kristian Eliassen
Overraskende! Men fint at ISU begynner å gripe inn mot urimelig lange karantener.
Kristian Eliassen
Spennende å se om Semirunnij kan kapre Polens eneste plass i Allround for menn.
…
Eitrem for en time siden:
«Samling i Italia🇮🇹
Nå har vi gjennomført en samling i Collalbo i alpene i nord-Italia. Banen ligger på 1.150 moh., og er Europas høyestliggende skøytebane.
Vi var heldig med været, var sol, bra is og vi fikk trent veldig mye bra. Mange runder, tempo og kvalitet. Formen er god og det kjennes veldig bra ut, dette var en flott samling.
Vi syklet også en del. Da tok vi bil ned i lavlandet og syklet rundt i Bolzano området. Det ble mye rolig trening på sykkel også.
I jula blir det trening hjemme på Hamar. Det neste store internasjonale målet nå er EM Allround i Heerenveen 10.-12. januar. Deretter er det 4 WC-stevner i januar og februar før VM enkeltdistanser på Hamar i mars.»Emil
Mine flybilletter er booket. Neste steg er å finne klær ISU vil godkjenne. Det må nok lånes av Skøjteunionen eller en av løperne.
Samtidig så vi utdeling av EM-plassene til det norske laget i helgen.
Personlig var det bra å se Henrik Fagerli Rukke i godt gammelt slag. Ragne Wiklund var absolutt verdensklasse, og hun kommer helt sikkert til å være med i toppsjiktet under EM, hvis ikke hun mister for mye på 500/1500.
Jeg gleder meg til å se de norske løperne på Hamarlekene helgen før EM.
EinarR
Haarberg, forrige uke:
menn allround (tidskrav 1.52,5 eller 6.52)
Sander Eitrem
Peder Kongshaug
?Her kan det ikke være tvil rundt ? lenger?
Kristian Eliassen
Nei, og det norske uttaket er formelt klart:
https://www.nrk.no/sport/hallgeir-engebraten-mister-skoyte-em-1.17183308
Hvem er Norges reserver mon tro?
Emil
Som de fleste her nok skjønner så er ikke jeg noen stor tilhenger av formatet i sprint firkamp. Jeg syns at det er imot sprintens ånd å passe på og ikke ta sjanser for å gå fire jevne løp.
Når det er sagt så er jeg veldig spent på EM sprint om halvannen uke!
Derfor har jeg sittet med sesongbeste listene fra SSR:
Fir kvinnene naturligvis, de Boo vinner EM uten kamp for menn. Det er som det ofte er, ingen spenning i sammenlagt for menn.
Leerdam: 74,360
Schulting: 75,490
Thorup: 75,770*
Hoogendoorn: 75,810
Herzog: 76,160
Wójcik: 76,480
Ziomek-Nogal: 76,725
Bosiek: 76,980
*76,155 på lavlandsbaner
Vi ser altså én klar favoritt i Leerdam, men Schulting som favoritt til sølvet, men ikke med en komfortabel ledelse til resten av beilerne til pallen.
Kanskje sees vi i Heerenveen. Jeg blir lett å finne. Det er med med tavlen på vekslingssiden med «Danmark» på ryggen.
EinarR
Rett mann på rett plass. Velfortjent!
Kristian Eliassen
Artig! Men det er vel dog ikke sagt ennå at ikke Kok kommer med?
Kristian Eliassen
Nederland:
European Allround & Sprint Championships (10-12 January)
Allround women: Joy Beune, Merel Conijn, Antoinette Rijpma-de Jong
Allround men: Beau Snellink, Chris Huizinga, Marcel BoskerSprint women: Jutta Leerdam, Suzanne Schulting, Femke Kok
Sprint men: Jenning de Boo, Merijn Scheperkamp, Tim PrinsFemke Kok ble «anvist» en plass på bekostning av Hoogendoorn,
Kristian Eliassen
Italia:
Giorgia Aiello, Serena Pergher
Francesca Lollobrigida, Veronica Luciani, Alice Marletti
Francesco Betti, David Bosa, Alessio Trentini
Daniele Di Stefano, Davide Ghiotto, Andrea Giovannini
Luciani kom bare på femte i det italienske allroundmesterskapet i Collalbo nå nylig, samtidig perset hun på de to lengste. Fontana deltar i Short Track-EM.
Kristian Eliassen
Frankrike:
Loubineaud, Belloir og Braun.
(Samarbeid dette: Dette uttaket fant signaturen tostiees-31 🙂 )
Rocambole
Kongshaug seiler nå opp blant de 5-6 medaljefavorittene i EM etter dagens oppsiktsvekkende sterke testløp i Hrv: 35.94 og 3.36.74 (alene). Jeg sakser en relevant refleksjon fra schaatsforum (google-oversatt):
With 35.9, 6:13, 1:44.5 and 13:20 Kongshaug would ride a better four-way than Snellink did at the NK. So he could make it interesting. Eitrem is also not sure if Kongshaug will actually ride this, which does not seem unthinkable.
En annen betraktning mht. EM-deltagelsen til Kim MS (HUN) som i dag gikk på 1.45.17 i testløpet i Hrv:
if Kim is now riding a competition in Thialf for the first time in five years, but does not plan to participate in the European Championship, I will eat my hat.En tredje betraktning mht. at Kim nå ikke gikk 500, og om styrkeforholdet på 500m vs. Kongshaug:
Of course I had hoped that Min-Seok Kim would also skate a 500 meters. That is a distance that he rarely skates and I wonder if there is a 35’er in it. Now that Kongshaug has clocked 35.94, I start comparing again. At the WB in Nagano Kongshaug opened on the 1000 meters in 17.45 and skated a lap of 25.77. Kim opened there at the same WB in Nagano on the 1000 meters in 17.10 with a lap of 25.42. But that is with an opening in the bend. And Kim is a somewhat clumsy skater who does not get away quickly on the straight. How do both gentlemen compare on the openings on the 1500? In Nagano, Kongshaug opened in 23.87 and Kim in 24.06. In Beijing, Kongshaug opened in 23.92 and Kim in 23.93. There is little difference between them. Certainly that 25.42 on the 1000 in Nagano seems to indicate that Kim should be able to dive well under 36 seconds with an opening of even 10.4. Whether he will also win the 500 meters with that, is the question.
Det kan tilføyes at i vc2 i Beijing noterte de følgende på 1000m:
PK 17.34 + 25.58 + 26.88 = 1.09.80
Kim 17.07 + 25.60 + 26.91 = 1.09.58Spørsmålet som stilles, er altså om Kim er for «clumpsy» til å kunne åpne like raskt på 500s snorrette startlangside som når han får gå rett inn i svingen på 1000m (!).
Kim har ikke bedre pers på 500 enn 36.04 fra SLC i 2018, og hans LP er ikke bedre enn 36.48 fra den trege banen i Seoul. Han har aldri gått 500 (eller 1000m) i Hrv.
Rocambole
Det viser seg at Kongshaug på 3000 ikke gikk helt alene, men uten makker i en kvartett som dermed var en trio. Også 500 og 1500 ble avviklet med kvartettstart. Bedømmelsen av hans og Kims prestasjoner i testløpet må justeres i dette lys.
Kristian Eliassen
Kontramelding Frankrike: Braun melder avbud pga viktig eksamen. Isteden blir det Nizan
Jan Knudsen
Hei, noen som vet hvorfor Patick Roest ikke er med her? Virker jo dermed som en glimrende anledning for Eitrem å ta hjem dette 🙂
Kristian Eliassen
Roest har slitt med en visdomstann (!) som har gjort at han ikke har kunnet presse seg. Han har fortsatt ikke funnet formen, og klarte ikke å kvalifisere seg for det nederlandske laget.
Emil
Danmark:
Sprint kvinner:
Sofia Prosvirnova Thorup
Menn Allround:
Philip Due Schmidt
Kristian Eliassen
🇩🇰🎉
Påmeldingsfristen går ut i morgen, mandag klokken 12:00.
Signaturen De Kaizer (schaatsforum) forsøker å foregripe:
EK allround vrouwen:
Beune, Conijn, Rijpma-De Jong, Lollobrigida, Luciani, Marletti, Wiklund, Løvås, Sábliková, Zdráhalová, Jasch, Hofmann, McGregor, Härdi, Jabrzyk, Piotrowska, Tas, Molnar, Nizan, LagrangeEK allround mannen:
Snellink, Huizinga, Bosker, Eitrem, Ulekleiv, Kongshaug, Ghiotto, Di Stefano, Giovannini, Maly, Petzold, Götze, Swings, Suttels, Loubineaud, Belloir, Jilek, Wenger, Semirunnii, Kim Min-seokEK sprint vrouwen:
Leerdam, Schulting, Kok, Wójcik, Ziomek, Bosiek, Scholz, Ehseluns, Van Elst, Vanhoutte, Samsonsen, Jagtøyen, Pergher, Aiello, Herzog, Thorup, Gonzalez, Smeding, HogasEK sprint mannen:
De Boo, Scheperkamp, Prins, Michalsi, Zurek, Kania, Kristensen, Rukke, Magnussen, Bosa, Trentini, Betti, Vosté, Beelen, Dombek, Klein, Liiv, Gschwentner, Llop, T. SuomalainenHvem skal ut? Vi vet fra noen sekunder siden at Philip Due Schmidt skal inn.
Emil
Lagrange skal hvert fall ikke gå.
Syns jeg leste at Rocambole mener at Kim Min-Seuk ikke stiller, så da går det vel opp.
Det skulle ikke undre meg om L. Wenger dropper EM heller.
-
ForfatterInnlegg