Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › 4CC -firekontinentersmesterskapet. Hachinohe 15.-17 november.
- Dette emnet har 47 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 17/11/2024 at 11:18 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Sett på vekkerklokka 05:55! 🙂
Litt spent på publikumsoppmøtet. Pleier å være ganske bra i Japan. Er skøyteløperne litt ekstra sugne i år pga. kun to WC før jul? Deltakerlista her tyder kanskje på det.
…
PS: For mange medaljer som deles ut på skøyter? Problemet er snarere manglende struktur og en litt forvirrende alternering. Ingen tar skade av jublende tyske jenter som tar EM-medalje i lagøvelser! Selvsagt har de lettere for å hevde seg der enn i WC. Slikt kan dessuten generere økonomisk støtte på hjemmebane. Antall internasjonale mesterskapsstevner per sesong bør dog etter min mening ikke overstige tre. — to av dem bør hete VM. (I OL-sesonger ett).
Kristian Eliassen
Dag1: Banerekord av Stoltz, og nesten det samme av Takagi. Ellers ikke veldig engasjerende om man skal være ærlig.
Jeppe
….ikke veldig engasjerende…
skriver Kristian. Nei, sier jeg, enig. Et Enkeltdistanse-mesterskap, med forholdsvis få nasjoner til start, (4CC greia), er ikke veldig engasjerende.
Men på pluss-siden for min del, noterer jeg meg at jentene fra Kazaksthan klarte pallplass på teamsprinten, og det uten Aydova på laget. (Hvem gikk den sterke sisterunden av dem?)
Jeppe
Jeg svarer meg selv… Det var selvsagt Morozova. Hun dyttet de andre frem, og avsluttet sterkt, og var hovedmotor og hovedårsaken til Kazakhstans fine tredjeplass
Dag 2 kommer nok til å bli mye mer spennende når det gjelder hvem som skal vinne. Som en fun fact kan nevnes at samtlige medaljører fra forrige mesterskap også stiller til start i morgen (slik de også gjorde i dag). I tillegg er jo Stolz med som en klar forsterkning av feltet på de distansene han går.
500 m – kvinner: Den klassiske duellen Kim mot Jackson, med Goetz som farlig utfordrer. Legg også merke til eks-russiske Silajeva som nå går for Kasakhstan. Neppe medaljekandidat, men absolutt en av de habile løperne til start.
3000 m – kvinner: Her kan det bli trippelseier til Canada, ihvertfall kommer nok en av de tre nokså sikkert til å ta gullet.
500 m – menn: Dubreuil er ranket nr. 1 i verden på distansen, men kan definitivt ikke spasere seg til seier. Hundredelene vil sannsynligvis avgjøre.
5000 m – menn: I fjor var det ekstremt jevnt i toppen – mindre enn 0,1 sekund mellom de tre beste. Legg også merke til fjorårets kometløper Wu Yu, som godt kan ha tatt ytterligere sprang framover.
Kristian Eliassen
Ny giv i morgen tidlig!
500m for begge kjønn med kanonbra felt. Vil vi se et mer voksent publikum, og et You Tube kommentarfelt som ikke savner Short Track?
3000m kvinner mangler Takagi, men ellers interessant. Få deltakere på 5000m (13. Tre til burde man klart), og Bloemen vinner vel fra par to?
Kristian Eliassen
Kanonbra felt, og spennende løp på 500! Imidlertid er det katastrofe av ISU å reklamere med at mesterskapet ikke arrangeres etter neste sesong. Dessverre glisne tribuner, og en ikke veldig kyndig kommentator (hvor er du Marcel?, og er det denne Short Track-pakka vi skal få istedenfor Ida og Hege? Huh!). Jeg holder frem at 4CC burde opptas i verdenscupen — det er en god idé! — på egne ben står mesterskapet ikke (særlig ikke når man slår vekk bena)
PS: Interessant oppløsning på 3000m!
Kristian Eliassen
…for å gjøre ferdig irritasjonsmomentene, så er arenalyden for fremtredende og konkurrerer med kommentatoren, og kommentarene på chatten til You Tube er stort sett meningsløse.
Kristian Eliassen
Løsningen er å skru av lyden! 🙂
Emil
Det er et viktig grep å slå av charter på YouTube. Det er ekstremt sjåvinistiske personer i charter som er uutholdelige.
Kommentatoren var samme som store deler av fjorårets sesong. Han er mer kjent med short track, men ikke like kritisk til løperne som Marcel hadde en tendens til de første helgene i fjor.
Jeg fikk med eg litt her til morgen før turen går til Drammen og Drammensløpet. Enig i at arenalyden var for fremtredende.
Jeppe
Tiden med en løs arm i svingene er ikke forbi. Graeme Fish kastet armen, og gikk en veldig fin 5000 i par med Ichinoe, som gjorde det samme, (kastet armen).
Seier, og ny banerekord til Fish. Fin 5000.EinarR
Det ser ut som om ISU klarte å eliminere den unge jenta fra Colombia.
Jeppe
Ja, ISU er «flinke» på det feltet.
Den colombianske jenta kunne vel fått være med å gjøre startfeltet på fellesstarten i morgen, litt større. Hun hadde kanskje blitt spurv i tranedans der, men hvis hun virkelig er i Hachinoe, burde hun fått starte der.Alle de fire topprankede løperne «sviktet» i dag, men i morgen bør det være grei skuring for Goetz og Stolz. Litt merkelig at Takagi går kun en distanse i dette mesterskapet på hjemmebane.
Kristian Eliassen
…. det kan godt hende dagens kommentator er ok — det var bare utrolig slitsomt å høre etter om han hadde noe interessant å si fordi arenalyden var like dominerende — mye bedre å slå av all lyd! — Og for øvrig var det bare glemme å få noe ut av kommentatorfeltet på You Tube: Det ble pratet om nudler og ris, oppussing etc og hvor mye mer interessant Short Track var…
Rocambole
500d: Merkelig svakt nivå, men i det minste kamp om de fremste plassene. Vinnertiden ble ikke bedre enn 38.16. Til sammenligning var vinnertiden i RussiaCup1 i Kolomna 37.65, begått av Damaratskaya fra Belarus!!; sesongens åpenbart objektivt beste prestasjon i verden på distansen så langt, og 3 løpere gikk under 38.
(Men disse løperne fra RUS og BLR er jo, grunnet sitt blotte statsborgerskap, helt uten hensyn til personlige oppfatninger, som kjent ikke tillatt å delta internasjonalt grunnet – etter min kjølige bedømmelse (i likhet med Jeffrey Sachs og Jacques Baud, blant mange andre sobert analytiske og høykompetente vestlige professorer og forskere) – USAs med vestlige halehengs pågående tempererte – og ikke kun kalde – krig mot Russland med Ukraina som et mildt sagt sørgelig slaktoffer. Rimelig surrealistisk svartelistes også idrettsutøvere fra Belarus uaktet at ingen i Belarus – til mitt kjennskap – har krummet et eneste hår på en statsborger fra Ukraina.)
1500d: M Takagi holder definitivt koken, men store avstander bakover.
3000d: Labre tider, men vinner Horikowa synes i fremgang etter en (for) ambisiøs åpning.
500h: Ganske klar seier fra Stolz med sesongens objektivt beste løp i verden på distansen, og der heller ikke Shinhama (34.55 i Nagano) var i nærheten med en forsiktig siste indre. (Dog var Stolz med sine 34.47 0,04 sek for sent ute til å slå Shinhamas BR.) Med normal Stolz-progresjon utover i sesongen ser det dermed ut som det primært er deBoo som kan tenkes å yte Stolz litt konkurranse på distansen.
1500h: Enda klarere seier til Stolz der hans 1.44.45 var BR med over sekundet. (Dog er tiden hundredelen dårligere enn Eitrem begikk i EM23 på Hamar under kanskje tilsvarende forhold.)
Generelt synes Stolz – naturlig nok, hans unge alder tatt i betraktning – hakket lengre fremme enn på samme tid i fjorårets jubelsesong. Det virker overveiende sannsynlig at han vil dominere de tre korteste distansene enda mer enn i fjor, og da spesielt 1500, dernest 1000.
5000h: Stolz deltok ikke her, så dermed fikk vi ikke noen indikasjon på hans eventuelle fremgang også på denne distansen. P.t. vil Stolz være OL-favoritt i 2026 på de tre korte, og han må også regnes med i gullkampen på 5000, mens 10k p.t. fortoner seg vesentlig mer utfordrende hva hans gullsjanser angår. (At Stolz vil kunne ta flere OL-gull enn selveste Heiden, virker ikke usannsynlig, men i motsetning til Heiden vil han neppe kunne vinne OL-gull i alle øvelser, og der det antagelig primært er 10k som vil utgjøre hans anstøtssten. Men dette er det best å komme tilbake til etter inneværende sesong.)
Fish vant på 6.18 (knepen ny BR) med en seiersmargin på over 5 sek (!) etter et bunnsolid løp, mens de øvrige prestasjoner var generelt lite egnet til å imponere, med spesielt skuffende løp av Dawson 6.26 (etter en god forsesong) og Yu Wu 6.30. Fish er nå definitivt tilbake på sporet der han slapp før han ble rammet av covid/vax mer enn fire år tilbake. Persen hans er fra e-vm20 i SLC der han tok bronse på 6.06 (og satte v-rek på 10k med 12.33). Hans LP (altså lavlandsbane-pers) er på 6.12 fra Hrv2020, men fra regulære lavlandsbaner (uten medvind fra ventiler som i Hrv eller fra vifter som i Milwaukee; baner som i dag er på tilnærmet samme nivå som Inzell og et slitent Calgary), har han aldri tidligere vært under 6.21. Fish synes meget gledelig å gå mot en stor sesong, primært mht. 10k, om enn hans 6.18 neppe er mer imponerende enn Eitrem 6.16 i Stavanger.
Samlet sett et heller skuffende 4CC mht. sportslige resultater. Mht. enkeltdistanser, som interesser meg relativt lite utenfor OL-sesonger, ligger det an til at Stolz gjør enda mer rent bord på de tre korte, mens det på de to lange vil være flere med i toppen. Men fra 4CC var det bare Fish som bekreftet et seriøst kandidatur i så henseende, om enn jeg fortsatt har litt tro på Dawson, i det minste på 5000.
Mht. det egentlige VM2026 indikerte heller ikke 4CC at det er noe eksepsjonelt på gang som kan true regjerende verdensmester Stolz (hvis han ikke legger opp etter OL). Jeg merker meg dog en viss fremgang til Kasahara/JPN (MN2), og så får tiden vise om Ning gjør alvor av sin antydning forrige sesong om å satse på allround, hvilket han altså ikke gis sjansen til før etter at den inneværende mellomsesongen er forløpt.
Kristian Eliassen
…trøbbel med transponderne foran kvinnenes fellesstart fører til forsinkelse. (plutselig mer interessant info i kommentarfeltet på You Tube 😉 . Short Track og fellesstart som gjelder…)
…nå virker det som om det nærmer seg start!
Kristian Eliassen
…hva finner Michael på denne gangen?
Kristian Eliassen
Ganske morsom fellesstart for menn, og sterkt av Blondin i front på kvinnenes.
where are you Marcel?
I’m not doing commentary again this season, and maybe not ever again. While it was fun to do (even if I was too critical in the first few weekends), it also did suck out a bit of the joy of speedskating for me as it became too much of a job. I already turned a hobby into a job for my main income, and I’d very much like to keep speedskating a pure hobby.
-
Dette svaret ble endret 1 år, 9 måneder siden av
Marcel.
Kristian Eliassen
Aha!
Enjoy.
Kristian Eliassen
Legg merke til Stolz prioriteringer. I en nylig podcast snakker han naturligvis om de tre korte. Deretter er han lysten på fellesstart, og så er det lagtempo. Deltok på lagtempo for USA i dag (bakerst av de tre hele løpet så vidt jeg kunne registrere). Det at Stolz er med på Zaanlander må være vel så mye et reklamestunt som en satsning på 5- og 10 000 selv om han antakelig følger et program som skal gjøre at han holder lenger. 5000m på hjemmebane tidlig på forsesongen ble sett på som trening for å kunne holde sisterunden på 1500. Ja, vi får se hvilke distanser Stolz kommer til å delta i i OL — OL går jo over 16 dager. DENNE sesongen virker ikke akkurat fokuset å være på å bli bedre på de to lange (og allround selvsagt). Jeg regner det som sannsynlig med Stolz på 500-1000-1500-fellesstart og lagtempo i OL. Mer usikker på 5000. 10 000 regner jeg for usannsynlig, den kommer under allround-VM, og så legger han (kanskje) opp og begynner med sykkel. Eller så fortsetter han i 4 år til. (ikke 8 selv om OL 2034 går i SLC)
Kristian Eliassen
Legg også merke til Team Golds prioriteringer: De drar midt i mesterskapet til Nagano for å forberede seg for verdenscupen kommende helg.

Figuren viser hvordan banenes raskhet varierer: De to foregående sesongene er sammenliknet med denne helgens løp i Hachinohe. Enkelt sagt kan man korrigere tidene ned med ca. 1 % for å sammenlikne med Heerenveen. Klikk her for større bilde.
-
Dette svaret ble endret 1 år, 9 måneder siden av
-
ForfatterInnlegg