Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen
- Dette emnet har 151 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 08/04/2021 at 20:56 av
EinarR.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Bra promotering av fellesstart på Viasat4. Klassisk preg over morgendagen. Spent på trekningen.
Petter Johansson
van der Poel i 3e par med Malfatti. Hoppas på problemfri varvning!;)
Kristian Eliassen
Ja, det du! Blir spennende. Høyt luftrykk i morgen også.
(Trekningspuljene som forventet bortsett fra at Russland har rokkert om på sitt lag. Den gamle kjenningen av van der Poel, Semerikov, ute, inn med Rumyantsev. Hvorfor Zakharov kommer i første trekningspulje, og par skjønner jeg ikke helt: Muligens har Zakharov kommet inn i siste liten? Han burde ellers vært i den beste seedingspuljen)
https://media.isuresults.eu/downloads/18_draw_men_10000-signed_20210213174117.pdf
Kristian Eliassen
Wiklund mot Lollobrigida bør gi et jevnt par. Tiden til Schouten i foregående par å bryne seg på.
Ingen avbud/endringer siden sist. Trekningspuljene som forventet.
https://media.isuresults.eu/downloads/17_draw_ladies_5000-signed_20210213174107.pdf
…
PS: Ingen nordmenn på 10 000m altså. Både Bloemen, Michael og øvrige er lystne. Vi får se om noe skjer inn mot løpet.
Kristian Eliassen
1500m, menn: Wenger og Silovs trukket seg siden sist. Inn med R1, Morozov og R2, Kersten (uteglemt i min oversikt tidligere. Ellers puljer som forventet).
https://media.isuresults.eu/downloads/16_draw_men_1500-signed_20210213174055.pdf
SLP på Sapphire-stål mot Roest…
Kristian Eliassen
1500m, kvinner: Sablikova står over. Garantert for å spare seg til 5000m. Hege Bøkko spekulerte i om Wiklund kom til å gjøre det samme, men hun står fortsatt oppført.
R1, Sandrine Tas kommer inn for Belgia. Ingen endringer ellers.
https://media.isuresults.eu/downloads/15_draw_ladies_1500-signed_20210213174044.pdf
EinarR
Hva skal vi si om Krol og 1000m da? Jeg fatter ikke at de holder seg med disse visuelle rutinene rundt starten, det er ganske meningsløst. Og også i dette tilfellet- noe forsøk på å stikke tidlig er det ikke. Men en naturlig spenning i kroppen som det noen ganger må være vanskelig å kontrollere 100% når kroppen befinner seg i en krevende statisk posisjon. Noen ganger får du gå med sånne ubetydelige små spenningsrykk, andre ganger ikke.
Jeg føler med Krol, og beundrer måten han tok det på!
Jeg kommer ikke på noen andre idretter med tidtaking som fortsatt henger igjen med tilsvarende primitive startrutiner.
Det verste er jo dette som også ble påpekt av kommentatorene i dag: Tilfeldighetenes spill. Starteren ble rost fordi hun våget å diske Krol på hjemmebane, men ville hun ha gjort det med publikum tilstede?
Det er jo for øvrig forlengst lansert en enkel og rettferdig løsning på dette.
Kristian Ullekleiv falt på slutten av fellesstarten. Det forklarer det (på papiret) dårlige resultat.
Jeg så ikke når han ramlet, men det var uansett morsomt å se en Nordmann med i front på fellesstart.Fun fact foran 5000 m kvinner: Anastasija Grigoreva (19) fra Russland ble nr. 6 av 7 startende i det nasjonale mesterskapet, med temmelig moderate 7.44 – for øvrig det eneste løpet hun har på distansen.
Da hadde jeg foretrukket å se Sofie Haugen i stedet. Hun gikk på 7.11 i uttaksløpet (?) – hvor Wiklund hadde 7.10.
EinarR
Kristian Ulekleiv sa etter løpet at «russeren» hadde spent skøytene unna han. Dette var sikkert Zakharov, den andre i finalen som ikke kom i mål på samme oppløpsside. Etterpå modererte han seg, og sa at kanskje det var han som hadde gått for bredt, eller noe. Dette er vel også noe å lære seg, å unngå slike hendelige situasjoner. En del av spillet. Men det hørtes jo ut som om at han var ganske motivert for å gå inn for fellesstart, gitt OL neste sesong.
Ellers var det fint å ha Einar D. Agdestein på lufta som sakkyndig. Han snakka ivrig om rulleskøyter, kortbane og fellesstarter. En ressurs som NSF (NOK?) må se nytten av å knytte til seg.
Stein Eric Johansen
Skuffet over Pechstein. Trodde hun stod over 3000 for virkelig å slå til på fellesen. Hadde håp da hun gikk tidlig i tet i finalen, men så viste det seg at hen bare gikk for noen billige spurtpoeng. Håpet mitt var at hun bare *fintet* interesse for spurtpoengene og *deretter* økte farten nok til å lede med 50-80 meter som kanskje kunne holde hele veien hvis hovedfeltet tok en pause. Det hadde vært stilig med en så gammel verdensmester som viste at du fortsatt kan vinne eller ta gull i en olympisk øvelse selv om du snart er 50 år. Usikker på hva den tidligere eldste er. Kanskje i aking eller bobsleigh om vinteren eller seiling om sommeren. Golf og bowling er vel fortsatt uglesett.
Jeg hørte fra Einar at Hege Bøkko hadde spurgt om han kunne bli med over Skype for å fortelle litt om fellesstart. Jeg snakket med han i går morges på Risenga.
Einar er klart en ressurs som NSF må bruke. Og faktisk gjør de også det. Det er han som er ansvarlig for kortbane prosjektet og også han som har skrevet Trener 1 for kortbane for NSF.
Danske medier har faktisk ikke vært helt dårlige til å holde øye med skøyteløperne som representerer Nordens minst merriterte vintersportsnasjon.
Her artikkel om Stefan Due SchmidtEinarR
Johansen: «Usikker på hva den tidligere eldste er. Kanskje i aking eller bobsleigh om vinteren eller seiling om sommeren. Golf og bowling er vel fortsatt uglesett.»
Dette måtte slåes opp. Olympiske leker er en av de største bingene for amatørstatistikere. (For langrennsporten så har det vært travle tider de siste årene. Medaljister fra flere tiår tilbake er blitt fratatt all ære pga doping. Og da må alt av poengregnskap og medaljestatistikk gjøres om).
Men den som av alle anerkjennes som den største OL-Oldisen, er Oscar Swahn (SWE). Han vant gull som sekstifireåring i 1912. Gren: 100m løpende hjort, enkeltskudd, lag. (lekmannsoversettelse). Ikke nok med det. I 1920, som 72- åring, vant han sølvmedalje. Dette gjør han til den eldste medaljevinner noensinne, og også den eldste deltaker.
Andre idretter som oldinger har gjort det bra i i OL: Hestesport, pil og bue.
Go Claudia, Go! (Fritt etter Chuck Berry).
https://www.oldest.org/sports/olympians/
-
Dette svaret ble endret 5 år, 6 måneder siden av
B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
Litt statistisk snacks:
Høytrykket denne helga har medført noe mer moderate tider enn i verdenscupen, men fortsatt på høyde med det som har vært standard i Heerenveen foregående sesonger:
2017/18 – VC1 1,0000
2018/19 – VC4 0,9896
2019/20 – EM 0,9893 – VC6 0,9922
2020/21 – VC1 0,9832 (!) – VC2 0,9848 – VME 0,9912 (før 1500 m)
Tallene her indikerer hvordan tidene varierer fra et utgangspunkt som var VC1 i Heerenveen i 2018-sesongen. Den første verdenscupen i januar 2021 gikk løperne altså nesten 1,7 % raskere enn den gang.
For ordens skyld kan jeg nevne at det aller raskeste stevnet på dette barometeret var VC-finalen 2019 i Salt Lake City: 0,969
Skal man da prøve å gjette på vinnertider i dag, blir de som følger:
1500 m kvinner 1.54,50
5000 m kvinner 6.47,13
1500 m menn 1.44,09
10 000 m menn 12.45,57
Kristian Eliassen
Da er siste dagen i distanse-VM her! (snufs) Viasat4 har altså startet sendingen nå 12:30.
En kjapp sjekk av startlistene viser at det ikke er noen endringer siden i går kveld. Wiklund med på 1500m også nevner Hege Bøkko nå.
Kristian Eliassen
HEEERLIIIG! Bombe! GULL-WIKLUND.
Så jeg ikke komme!!! Hurra.
EinarR
WOW! RAGNE-ROCK!
Ragne berger skøytesesongen for de norske fargene! Nå blir 5000m ren bonus. Tydelig veldig lettelse i den norske leiren.
Kristian Eliassen
Litt som ventet på 1500m, menn. Når blir det veldig spennende å se om Wiklund har noe igjen på 5000m. Fint at hun slipper å gå i første par. Spent på hva Schouten nå gjør i første par etter den uvanlige oppløsningen på fellesstarten i går.
Kristian Eliassen
…fin sjetteplass. Da er det 10 000m. Håper noen har vekket van der Poel. Tidsskjemaet sier start 10 000m 14:43. Vanning etter tre par.
https://www.schaatsen.nl/media/47551/20210214-final-timeschedule-day4-signed.pdf
Er fellesstarten oppløst? Endelig…
-
Dette svaret ble endret 5 år, 6 måneder siden av
-
ForfatterInnlegg