VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 152)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Siste indre for Magnussen. Siste ytre for Lorentzen.

https://media.isuresults.eu/downloads/5_draw_men_500-signed_20210211172816.pdf

#13244 Svar
      Kristian Eliassen

Kun 22 løpere på 500m for kvinner. Schulting setter standard i første par. Ripsrud og Samsonsen i sving. (Farstad i herreklassen også selvsagt. Liiv også litt artig å holde et ekstra øye med)

https://media.isuresults.eu/downloads/6_draw_ladies_500-signed_20210211172825.pdf

(NB: sjekk også forrige side i denne tråden. Forsvinner jo ikke selv om den er full).

#13246 Svar
        Kristian Eliassen

Hvem skal kunne true van der Poel på 10 000m nå? Ikke hvem, men hva er man fristet til å si: Kun verdensrekordtiden…

#13248 Svar
          EinarR

Enn at Nils på hundredelen tangerte tida si fra siste januardagen!

#13249 Svar
            MoiReva
            Deltaker

Hvilken rysare! Roest takler ikke presset og misser på 5000meter enda en gang i eVM. Er vel ikke godt å si hvor mye sjangs han har på gullet, men noe optimalt løp klarte han helt klart ikke å levere. Også Nils van der Poel da. Skøytesportens Nortug? Der har vi i alle fall en profil. Kan ikke se at noen kan true ham på 10000 nå, men skal bli spennende å se hva Ghiotto, Trofimov og Semerikov kan få til.

#13250 Svar
              Kristian Eliassen

To veldig underholdende øvelser i går! Underholdningen på slike enkeltdistanser er litt variabel fra gang til gang, men denne gangen kan ingen klage av de som fikk med seg at det var VM.

Skøyte-VM bør etter min mening utvides. Skøytesportens problem har vært for mange mesterskap, men for å bruke an vanlig floskel: det er forskjell på å barbere seg, og å skjære av seg hodet. Få tilbake allround-VM hver eneste sesong. Innfør en todeling av sesongen hvor hver halvdel kulminerer med hvert sitt VM.

Å bygge opp interesse rundt et skøyte-VM ALA den varianten vi har akkurat nå profiterer på et VM av en viss varighet, og et spekter av øvelser, og konkurranseformer. Det er for mange mesterskap som har vært er problem i skøytesporten. En begreps-, og stevnemessig utvidelse av VM hadde vært noe annet. Smak på ordet distanse-VM  – snevert.

Det er bra at semifinalene i fellesstart blir TV-overført/streames.. Det er mindre bra at sprinterne unnagjør sitt VM  med  kun EN distanse. Lagsprinten burde ha tilhørt dette VM’et. Jeg ønsker meg også en supersprintdistanse i tillegg.

Jeg savner også spenning over flere episoder, selv om noe slikt i utgangspunktet kan virke adskillig mer problematisk å få til: at man kårer sammenlagtmestre i sprint, mellomdistanse og langdistanse. Ville skapt  suspense hvis man hadde hatt spenning over to dager.  –  Spenning over to distanser i hver klasse. Nå er jeg på idestadiet, men hva om man brukte kombinasjonen 3000m og 5000 for å kåre langdistansemesteren? Så fikk man kategorisere 10 000m som ultralangdistanse. Da står man fritt i å tenke seg at man innfører 10000m også for kvinner, og så vurdere om man skal la være å dele ut enkeltdistansemedaljer på de avsluttende 3000- meterene i langdistansekombinasjonene. Kombinasjoner som skøytesportens svar på jaktstart? Øvelser forankret i tradisjoner med poengregning.

Et VM burde også ha plass til en litt lengre fellesstartvariant. Dessuten morsomt å tenke seg en mixed stafett. Vi er vel i grenseland mellom karneval og sirkus hvis vi tenker oss lag bestående av utøvere fra ulike land, men hadde utvilsomt vært innovativt om vi ser for oss komponering av lag basert på resultatlista på 1500m for begge kjønn. Sjanse for medalje for utøvere som vanligvis er litt lenger ned på listene, men likefullt bidrar.

Beklager «avsporingen». 🙂

#13251 Svar
                EinarR

Ergerlig også. Det var lagt opp til en opptur i går, for de norske. Den kom også, på 3000m. Men det spørs om bonuspublikummet var på plass foran skjermen da, om de hadde rukket å benke seg. For de som så på, så var Ragne sin innsats flott reklame!

Men 5000m har nå en egen sus og klang da. Og mye snakk om både ny vin og nytt stål på forhånd. Så det var lagt til rette for  visse forventninger. Når de norske så taper samløpene sine med 13 sekunder (i snitt) så er ikke det egna til å vekke noen ekstra interesse. Nils veier neppe opp for det ellers negative inntrykket.

Ny dag i dag. Det er bygd opp en viss ekstra nysgjerrighet rundt norsk lagtempo også. Jeg føler på meg at fallhøyden er stor.. Wetten snakka mye om å være «i dytten» i fjor. Men det er i dag det gjelder. Håper på stang inn!

#13254 Svar
                  Kristian Eliassen
                    #13255 Svar
                    Kristian Eliassen

https://www.facebook.com/ViaplayVintersport/photos/a.139785721285812/157505469513837/?type=3&theater

Ikke for å forringe OL-gullet, men i dag hadde jeg satt ekstra pris på om vi kunne gitt Nederland en nesestyver, og også holdt Kanada og Russland bak oss. Virker som om Norge er veldig tunet på å gå 3000m/lagtempo. Håper vi kan sette sammen bitene til en helhet innenfor den nye dyttetaktikken.

Etter gårsdagen har jeg har nedjustert forventningene til medalje. Medalje for begge kjønn hadde vært særs bra, og gitt en positiv boost. Gull på lagtempo hadde betydd noe ekstra. I likhet med storyen van der Poel, er den nye taktikken en førstesidesak hvis man går helt til topps. (Etter min mening mye større enn et gull i dag på sprinten i skiskyting. Trodde ikke jeg skulle si det, men skiskyting har blitt litt statisk fordi Norge dominerer for mye. Så mixed-stafetten, og tok meg selv i å håpe på norske bomskudd for å få litt mer spenning.).

#13256 Svar
                      Kristian Eliassen

Prøver igjen med den første lagtempo-linken:

https://www.facebook.com/Norges.Skoyteforbund/posts/4294716940560857

#13257 Svar
                        Kristian Eliassen

Bosiek har trukket seg på 500m siden sist. Løpere i banen hun var oppsatt i «flyttes oppover», og Schulting må gå alene i første par. Både Samsonsen og Ripsrud får dermed belgisk motstand.

Vet ikke om Bosiek står av lagtempo også, eller om hun prioriterer den øvelsen.

https://live.isuresults.eu/events/2021_NED_0005/competition/6/start-list

#13258 Svar
                          Kristian Eliassen

Interessante prediksjoner og betraktninger rundt Viking-Sapphire stål og SLP på VGd!

https://vgd.no/sport/vintersport/tema/1864902/tittel/skoeytesesongen-2020-21/side/11

#13259 Svar
                            38.08 OWE

Når begynner sendingene i dag?

#13260 Svar
                              Kristian Eliassen

…det håper jeg du så av en link over her. Snart klart for guttas lagtempo… 👍

#13261 Svar
                                Kristian Eliassen

Hm. Kjedelig. Norge har mistet det siden sist..

#13262 Svar
                                  Kristian Eliassen

(Kuipers er treneren til Vanhoutte i Thialf Academy)

#13263 Svar
                                    EinarR

Golikova får bestemannsprisen i dag. Talenter den jenta, hun klarer til og med å lage en liten kortfilm ut av presentasjonssnutten sin!

#13264 Svar
                                      Kristian Eliassen

I morgen er det den store fellesstart-dagen med et par mellomspill på 1000m. Hva kan HHL klare på 1000m? Kan det i verden skje at han nærmer seg pallen? Hadde vært gøy.

Blir interessant å se det taktiske utfolde seg i semifinalene på fellesstart. Wetten og co veileder oss (og så får Emil Nielsen eventuelt utfylle). 8 beste i hver semifinale til finale. Mellomspurtene et godt «virkemiddel» for å nå finale.

#13265 Svar
                                        Kristian Eliassen
                                          #13266 Svar
                                          Kristian Eliassen

1000m, menn:

https://media.isuresults.eu/downloads/12_men_1000_a_draw-signed_20210212172113.pdf

Sett klokka på 13:48 i morgen! Sendingene på Viasat4/Viaplay begynner 13:30 for forsnakk.

#13267 Svar
                                            EinarR

Højdare denne fredagskvelden er denne gallupen på Fb Historie:

-Setter Jan van der Pool verdensrekord på 10000m på søndag?

(1) -Nei: 52 stemmer
                                              (2) -Ja: 45 stemmer
                                              (3) -Nei, det er det Nils van der Poel som gjør! (5 stemmer)
                                              (4) -Nils, med samme etternavn, setter v.rek. (3 stemmer)

(1): Åpenlyst fornuftig svar
                                              (2): Latterlig svar!
                                              (3): Valid svar, om enn dristig
                                              (4): Latterlig svar!

Dette koker ned til (fra mitt synspunkt) at noen er sykt upresise i sin omgang med f.eks. hvordan navn skrives. Noen kommenterer selvfølgelig dette på FB, men det er også noen som mener disse innvendingene er «bakateller».

Dusten i dette intermessoet er han som satte det i gang. De anonyme vinnerne er de som stemte på (1), forutsatt at de tok poenget. Den store vinneren er Kjell Pettersen, som lanserte (3). Han som lanserte (4) plumper også, men kanskje ikke så stygt som igangsetteren.

Mitt anliggende: Skal du skrive Tomas Gustafson eller Oscar Mathisen, så må det skrives på dette viset!

#13268 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

Hva er vitsen med å henge seg opp i bakateller som navnet vi som er interessert i skjøyter vet jo at vi snakker om Sverige og Nils, nå får jeg vel noen tulle svar tilbake,men dere får ha en fin kveld 😉😂

#13269 Svar
                                                Kristian Eliassen

Jo, I overkant slurvete.  Litt kjedelig at oppretteren av meningsmålingen ikke fikk redigert. Synes at en adm. der burde gått inn og redigert uten at jeg har noe med det…

Nordmenn får  god tid til å lære seg navnet inn mot OL. Skjønt Ivar Nilsson «heter» fortsatt «ivriga», så hvem vet? Skal være «ivrige».

Jan van der Pool? Helt sikkert en forveksling med tidligere Liverpool-spiller Jan Mølby.

#13270 Svar
                                                  19

Ufint å henge ut personen du forsøker å anonymisere som Dusten , det sier dessverre mest om deg !

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 152)
                                                  Svar til: Svar #13277 i VM enkeltdistanser 2021 – flyttet fra Beijing til Heerenveen
                                                  Din informasjon: