Viasat

Hjem Forum Forum 15.46.6 Viasat

  • Dette emnet har 146 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 23/09/2023 at 8:12 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 148)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #18695 Svar
    Kristian Eliassen

      God Påske!

      Rett etter VM spurte jeg om snittall, og «peak» under hver av de fire dagene. Dessuten at svaret jeg fikk også kom til å «sive ut» på fora på Facebook med 10 000 medlemmer. Svaret jeg fikk var:

      «Takk for hyggelig tilbakemelding. Når det gjelder seertall er vi litt restriktive med å dele, og viaplaytallene våre er konfidensielle. Men det jeg kan si er at vi peaket på 60 000 seere fredag kveld på TV3»

      Hvilket fikk meg til å stusse litt: Var dette høydepunktet i løpet av alle de fire dagene? Trolig. Ville det ikke i annet fall vært mer naturlig å skrive «…fredag peaket vi med 60 000 osv»? Jeg spurte i en oppfølgingsmail om det virkelig var slik at man nådde toppen på fredag, men at jeg ikke skulle «mase» mer siden seertall tydeligvis er litt hemmelig stoff. Den mailen fikk jeg ikke svar på, så jeg må gå ut fra at tolkningen stemmer.

      Seertall (inkludert streaming) er viktig. — I forhold til publikum, sponsorer osv. OL (Discovery) var denne sesongens desiderte høydepunkt. Deretter kan man tydeligvis diskutere hvor VM skal plasseres. Høyere «peak» under verdenscupen med 68 000 vs. 60 000 under VM. (Hva med EM?)

      Igjen: endring av terminlista bør høyt opp på agendaen selv om OL-sesonger er spesielle. Utformingen inkludert mesterskapsstruktur/ ISU Events, stevneinnhold, stevneformater og øvelser er av stor betydning.

      Skøytefolket og administratorer bør vokte seg vel for sekterisme: skøyter er i høyeste grad enkeltdistanser,lagøvelser og fellesstart også osv. Det bør manifestere seg i skøytestoff på ulike fora.

      Hvem skal formidle? Forum for skøytehistorie har påtatt seg ansvaret for å formidle også dagsaktuelt stoff. Det ansvaret har de ikke forvaltet godt nok synes jeg. Med det mener jeg blant annet at det er påfallende at de ivrigste bidragsyterne der ikke forholder seg til, og refererer til hva som blir skrevet på dette forumet HER også… Det utfyller nemlig! Ikke bare jeg som bidrar, og flere som leser her inne, men det faktum er en sterkt bidragende årsak til at jeg ser meg om etter en ny «hovedarena». Ser ut til å bli at jeg holder meg mer til schaatsforum.nl. Skøyter i Norge er kun for «gamlinger» 😉.  Hvor er de unge skøytesupporterne? Instagram og tik tok? Nja. Hadde Ragne Wiklund hatt veldig mange følgere eller Tv2 sendt NM og norgescup og fått mange seere som var der på grunn av Ane By Farstad og Sætersdal, så kunne jeg kjøpt den argumentasjonen. Enn så lenge forblir slike følgere dog noe litt annet, og på siden. Bra hvis det kan føre til at enkelte begynner med hurtigløp, og bra hvis deling av av klipp kan være med på å sikre personlige sponsorer. Skøyteinteresse skapes imidlertid først og fremst via den grad av spenning som rettighetshaverne har betalt for (produktet) og lykkes med å formidle. Sosiale media er med på å reflektere og understøtte. En  understøttende funksjon burde også dette forumet her hatt.

      #18962 Svar
      Kristian Eliassen

        I Nederland har NOS allerede sikret seg rettighetene for de neste fire sesongene ETTER kommende sesong. (Fint! Fine sendinger. Lett tilgjengelig med VPN). Nylig sikret de seg også de nasjonale rettighetene (til og med 2025/269.

        Neste spørsmål blir selvfølgelig: Når forhandles det om rettighetene i Norge (og Norden)? Det er altså fortsatt mellommennene i Infront som står for salget.  Forrige fireårskontrakt sikret NOS seg tett innpå sesongstart (oktober) den første sesongen i avtaleperioden, mens avtalen i Norden ble undertegnet i juli samme år. Derfor vanskelig å utlede når man kommer til å sette seg ved forhandlingsbordet. Er vel en dynamikk i slikt som gjør at man ikke kan snakke om fikserte datoer…

        #18965 Svar
        Emil Nielsen
        Deltaker

          En positiv ved at NENT har rettighetene i Norden er at noen faktisk viser skøyteløp for dansker og svensker Det har ikke vært sånn i tidligere sesonger. Svenskene har ikke har skøyter på TV i noen sesonger nå, og danskene har ikke hatt tilgang på skøytesendinger i det hele tatt (utenom OL da).

          #19797 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            NRK har laget en oversikt over alle vintersportbegivenheter på skøyter i vinter.

            #20451 Svar
            Kristian Eliassen

              Med rette får Viasat mye tyn for å utsette sponsorene sine for vrede fra seerne. Hva annet galt har Kiwi gjort enn å trekke det litt for lang og være uheldige med den seneste Kiwi-dame-reklamen?

              https://www.facebook.com/ViaplayVinter/photos/a.139785721285812/574839061113807/

              «Du ser alt reklamefritt, med Viaplay (eller VPN)

              #20805 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Hege Bøkko (Facebook):

                «Dessverre er antall minutter reklame bestemt fra øverste hold i Danmark og London. De som sitter i regien i Oslo prøver å forhandle antall minutter og reklamepauser ned, men dessverre er det pengene som rår.. Helt enig, det er ekstremt irriterende, men pust med magen og nyt skøyteløpene og ekstremt mange gode norske prestasjoner om dagen😉«

                #20839 Svar
                Kristian Eliassen

                  Ingen ekspert på dette, men denne linken er interessant og gjorde meg litt klokere:

                  https://www.medietilsynet.no/tv-film-radio/reklame-sponsing-og-produktplassering/reklame-pa-tv/

                  Reklame må jo først og fremst forholde seg til gjeldene regelverk… (Ulovlig spillreklame har forsvunnet.)

                  … hvilket gjelder antall minutter også. Hvis vi forutsetter at ingen regler blir brutt, så er nok poenget her i hvor stor grad og om Viasat taper inntekter på sin nye reklamepraksis. Pengene bestemmer. Faren er at pengene bestemmer at skøytesporten blir ennå mer marginal ved at de skremmer bort seere. Derfor bør publikum og NSF følge nøye med og si ifra.

                  Reklame ved hjelp av delt skjerm fungerer ok ved lange fellesstartløp i sykkel eller langrenn, men ikke i en idrett som skøyter som er så heldig å ha mange naturlige pauser. Pause mellom par bør imidlertid ikke regnes i samme kategori som pauser mellom  distanser eller vanningspauser. Det er tydelig at Viasat prøver seg fram:  Jeg la merke til at 500m kvinner forløp uten avbrudd, mens på de lengre distansene kom man med flere umusikalske avbrudd. Til nød kan man bruke de to første parene til slike avbrudd, men når slike innstikk kommer rett før, og i, mer interessante par så virker det mot sin hensikt, og ødelegger seeropplevelsen.

                  Viaplay total via Strim gir for meg akkurat det samme reklameregimet som linær-tv. Jeg vet ikke hvordan man finner reklamefrie Viaplay sendinger. 

                  Jeg vil mene at det er viktig at NSF lytter til tilbakemeldinger fra publikum og går i dialog med Viasat.

                  #20840 Svar
                  54

                    Det som irriterer meg mest er utvilsomt det at det også er reklame på Viaplay. Det samme var tilfellet i fjor, men det er kun når det er løp i Nord-Amerika, så vidt jeg husker. Virker til å være noe som er programmert feil, for i de europeiske løpene har det vært uten reklame på Viaplay. Kan ha noe med at sendingene er enkeltstående når de går på kveldstid, mens det er fanges opp av vintersendingene når det går på dagtid.

                    #20841 Svar
                    54

                      For øvrig også irriterende at det virker som om kommentatorene ikke anerkjenner reklamepausene/vet når de kommer. Ofte så blir det jo pause midt i en setning. Kan ikke helt skjønne hvordan det kan sidestilles med sykling/langløp, men TV 2 kjørte jo samme greie på langrennsprinten de sendte fra Lillehammer.

                      Må si jeg er spent på 10.000 i kveld, hvordan den går seg til

                      #20934 Svar
                      Kristian Eliassen

                        https://www.nrk.no/sport/medietilsynet-mener-tv-2-brot-loven-under-langrennssending-1.16226557

                        Hmm. Dette likner da veldig på det vi opplever under skøytesendingene. (helt typisk at skøyter ikke nevnes)

                        #20935 Svar
                        Kristian Eliassen

                          … «Norske, kommersielle kanaler som TV 3, Viasat 4, FEM og MAX, sender fra utlandet og er underlagt andre reklameregler og rammevilkår. TV 2s tv-kanaler er underlagt den norske kringkastingsloven, som blant annet fastsetter reklamereglene. Medietilsynet fører tilsyn med at reklame- og sponsorreglene følges.»

                          (Hallgeir Gjeseth, norsk skøyteframtid)

                          #20936 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            Nå er det vel ikke lenger riktig at Viasat-kanalene sender fra utlandet? Jeg trodde at disse var flyttet hjem ifm. Brexit?

                            …»Hjem» betyr vel forresten Sverige i dette tilfellet. Så da må det være svenske regler som gjelder antar jeg…

                            #21370 Svar
                            MoiReva
                            Deltaker

                              Har de senere årene brukt en kombinasjon av Viasat og NPO, mest norsk TV, men suplert med nederlandske sendinger. Etter årets første VC-helg har jeg kutta helt ut Viasat og satser 100 % på de nederlandske. Nå representerer vel ikke skøytenerder de store massene her til lands, men jeg er nok ikke den eneste.

                              #21374 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

                                Nå representerer vel ikke skøytenerder de store massene her til lands, men jeg er nok ikke den eneste.

                                 

                                Nei, ikke den eneste. Jeg har fordelen av at nederlandske brukere av NPO-start har tilgang til sendinger også fra utlandet. Det betyr at min nederlandske samboer har utstyrt meg med vpn-fri tilgang til skøytesendinger.
                                Vi har faktisk tv-tilgang til både TV3 og TV3+, men da må jeg operere meg linær-tv, noe som jeg ellers aldri gjør. Dessuten er signalet dårlig, så da blir det alltid NOS sine fine sendinger her i huset, på tross av at trener-kollega i Asker Skøyteklubb Ida Njåtun er kommentator.

                                #22203 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Kopierer denne nyttige lenken hit også:

                                  Kantar Medias måling av seertall TV

                                  #22306 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    «TV-avtalen med Nent/ Viasat utgår nå etter denne sesongen. Nå kan Norge påvirke ISU, slik at vi igjen kan nå ut til bredden av folket via riksdekkende kanaler. (Øystein Magnussen)»

                                    «Øystein Magnussen jeg kan i hvert fall bekrefte til interesserte at vi, president og GS i NSF, hadde møte med ISU om dette ifm VM i Heerenveen. Vi gjør vårt for å påvirke både mot ISU og mot de norske kanaler. Som dere vet er det ikke noe vi er part i, men vi har forklart – og oppfatter også at vi har fått forståelse fra ISU – at det er viktig både for norsk og internasjonal skøytesport at vi får hurtigløp over på nasjonale TV-kanaler i Norge.
                                    Når det er sagt, må jeg samtidig gi honnør til de som denne sesongen har stått for produksjon og sending av World Cup og mesterskap. Ikke minst honnør til våre dyktige kommentatorer. Sendingene er det ikke noe feil med, men fortsatt ønskelig for oss å få dem tilbake på NRK, evnt i samarbeid med TV2. Skøytesporten lever uansett ikke minst takket være entusiaster og utrolig flotte utøvere» (Mona Adolfsen)

                                    ISU har forlenget avtalen med Infront som står for videresalg av senderettighetene, så hvilke føringer ISU kan legge på Infront er også et poeng her.

                                    #22666 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Kontaktet nettopp kundeservice, Viaplay Group. (chat) Spurte om Viaplay får forlenget rettighetene, eventuelt når man skal gå i forhandlinger.

                                      Svaret var at i følge interne dokument så hadde de rettighetene «i flere år» til. Det svaret fikk jeg så gjentatt! Jeg vil ikke «henge ut » noen hvis informasjonen som ble gitt ikke stemmer. (altså i tilfelle den interne informasjonen rett og slett ikke er oppdatert. Dog: ville ikke det vært rart det med «flere år til» om man nærmet seg utløp, og reforhandlinger?)

                                      Viaplay med tilhørende lineære kanaler i fire år til?

                                      #22690 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Blitt en liten føljetong dette. 🙂

                                        I Viaplays interne dokumenter ligger det inne at de har rettighetene i «flere år til». Dette går forskjellige kundekonsulenter ut med.

                                        Samme sted ligger det ingenting om forhandlinger nå på forsommeren. Ligger det noen form for opsjon inne i avtalen som nettopp har utløpt? Skal det forstås som at Viaplay allerede har sikret seg rettighetene for en ny periode, men at det foregår sonderinger om videresalg/deling av rettigheter? Er det derfor det er så stille?

                                        — mange på Facebook tror nå at NRK melder seg på igjen fordi man i går hadde et tominutters skøyteinnslag på Dagsrevyen. Hm.

                                        «Noen» må vite noe. Stillheten tyder på at det fortsatt ikke er klart hvem som kommer til å sende de kommende sesonger.

                                        (PS: jeg sendte linken over her til en kundekonsulent. Han skjønte at det ble spekulert, men svaret var det samme. I tillegg noe om at det var mulig å gjøre om Viaplay-abonnementet om det skulle skje endringer)

                                        #22800 Svar
                                        Kristian Eliassen
                                          #22801 Svar
                                          Emil Nielsen
                                          Deltaker

                                            Interessant!

                                            Blir noe å se opp for. Disse plankeidrettene har jo sikkert større utgifter knyttet til seg enn skøyteløp. På den andre siden kan man forestille seg at Viaplay gjerne selger bort skøyter, siden det er lavere seertall der.

                                            #22802 Svar
                                            Kristian Eliassen
                                              #22852 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Kjell Stamgård på Facebook har gjort som jeg gjorde for ca en mnd siden (!): Spurt Viaplay kunderservice!

                                                Svaret han fikk var hakket mer utfyllende på den måten at det bekreftes at Viaplay har sikret seg rettighetene til 2028. Svaret jeg fikk var «flere år til» . 2028 betyr fire sesonger til, og sammenfaller med vanlig rettighetsperiode. Tror vi dermed kan konkludere. Jeg la nok inn et par unødvendige forbehold, men det er mer enn rart at NSF ikke er mer opptatt av å informere publikum enn det de er. Bekymringsfullt. Vil denne fine idretten overleve her i landet?

                                                Om så den seneste tidens dramatikk på børsen for Viaplay Group får noen følger for senderettighetene vites ikke. Eventuelt videresalg. NRK har meg bekjent til nå ikke vist noen interesse for å overta skøyter.

                                                (Hei Kjell
                                                Viaplay har sikret vintersportrettighetene til 2028 når det gjelder skøyter og 2026 når det gjelder resten av vintersport (langrenn, hopp, alpint) 🙂 /Benji)

                                                #22910 Svar
                                                Kristian Eliassen
                                                  #22920 Svar
                                                  Kristian Eliassen

                                                    Fokuset er altså på nedbemanninger, og det sies ingenting om eventuelle videresalg av rettigheter.

                                                    https://kampanje.com/medier/2023/07/p4-klubbleder-om-viaplay-nedbemanning-vanskelige-tider-for-bade-selskapet-og-de-ansatte/

                                                    Ledelsen i NSF gikk jo tidlig i vår ut med at det var ønskelig at NRK (evt. i samarbeid med TV2) overtok rettighetene. Hege Bøkko uttrykte det samme selv om hun jo selv var engasjert av Viaplay både som ekspertkommentator og senere som stand-in for en sykemeldt Koren.

                                                    Siden ble det stille — veldig stille… Hvorfor kan man spekulere i: Kanskje ser man seg tjent med å gå stille i et omskiftelig terreng, hvor hendelser som beskrevet over ikke er uvanlige. Viaplay Group i trøbbel: kan det tenkes at videresalg av enkelte rettigheter i porteføljen kan være aktuelle?

                                                    Alternativt viste NRK (og TV2) så sval interesse at man (NSF) ikke ønsker å peke på seg selv og det tidligere utsagnet. Er problemet at skøyter anses for kun å angå menn 65+? Ser man ikke potensialet for noe mer? Er det rett og slett litt «skadelig» at forum for skøytehistorie med 13 000 medlemmer er så dominerende i det norske skøytelandskapet? (misforstå meg rett).

                                                    PS: Om skøyter ligger utsatt til ved nedbemanning av personell vites ikke. Man bør jo ta seg råd til å sende en utegående reporter til verdenscupstevner, og det aller beste er at hoved- og sidekommentator også er på plass. Eventuelle kostnadsbesparelser på produksjonssiden vet jeg ikke noe/nok om.

                                                  Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 148)
                                                  Svar til: Svar #18962 i Viasat
                                                  Din informasjon: