Verdenscupen 2023/24

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscupen 2023/24

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 76)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #23901 Svar
    Kristian Eliassen

      Sør Korea.

      Her kopierer jeg Mjøsamannen siden han var først ute.

      En dit lijkt de Koreaanse ploeg te zijn:

      Heren (11):
      Kim Jun-ho
      Lee Byeong-hoon
      Kim Tae-yoon
      Cho Sang-hyuk
      Yang Ho-jun
      Jeong Jae-won
      Ahn Hyun-jun
      Seung-hoon Lee
      Yang-hoon Jeong
      Seong-yoon Park
      Cheon-ho Eom

      – Dames (9):
      Kim Min-seon
      Lee Na-hyeon
      Kim Min-ji
      Park Chae-eun
      Kang Su-min
      Park Ji-woo
      Hwang Hyeon-seon,
      Kim Boreum
      Chaewon Park

      Distansefordeling ikke oppgitt.

      #23902 Svar
      KarlA

        Min-Seok Kim (1,44,39 i år) er vel fremdeles utestengt fra landslaget. Sør-Korea er blant de (for mange) etablerte skøytenasjonene som ikke er i godt gjenge.

        • Dette svaret ble endret 6 måneder, 3 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
        #23909 Svar
        Kristian Eliassen

          Min-Seok Kim gikk løp i Kanada i høst, men ikke distansemesterskapet nå i helga (uttaksløpet). Han ble utestengt i 18 måneder i august i fjor etter en fyllekjøringsepisode. Har for meg at jeg har lest at perioden ble redusert — og da gir det jo mening at han kunne notere 1.08.77 i Calgary under Fall Classics. Men det, — og hvorfor han nå er ute igjen –,  finner jeg ikke ved å google. Kanskje er det slik at han ikke er venn med de som tar ut laget?

          PS: Litt forskjellige stavemåter når man oversetter koreanske navn. Jae-won Jeong er samme mann som mer kjente Jae-won Chung.

          #24022 Svar
          KarlA

            Det har tidligere vært framholdt i forumet (Jeppe) at tidskravene for 1500 virker uforholdsmesig strenge. Det støtter jeg. Hittil i år:

            Kvinner under tidskrav:

            500: 246 under 40.0. (3987 noteringer)

            1000: 166 under 1.20. (2188)

            1500: 94 under 2.02. (1942)

            3000: 134 under 4.22. (1146)

            Menn under tidskrav:

            500: 283 under 36.2. (4868 noteringer)

            1000: 242 under 1.12. (2873)

            1500: 210 under 1.50.5. (2764)

            5000: 198 under 6.45. (713)

             

            #24030 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Og jeg mener at hele tidskrav-regimet er meningsløst, av flere grunner. Oversikten lengre oppe viser at Norge fortsatt har store problemer med å fylle kvoter i kvinneklassen, særlig i Stavanger.

              #24032 Svar
              Jeppe

                Tallenes tale er tydelig. (Takk til KarlA).
                Da var det altså ikke noe jeg bare følte. Tidskravene er nok i strengeste laget.

                Men….. dette at en løper kan stille på eksempelvis 500, hvis kravet på 1000 er oppnådd, er det noe nytt?

                Vet at det ble innført noe sånt til EM allround og Sprint forrige sesong, (for at det i det hele tatt skulle komme mer enn 10-12 løpere), men er det den reglen det nå er tuklet med, slik at den også virker på enkeltdistanse konseptet?

                #24034 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Denne regelen har vært noen år, og den virker slik at hvert land kan delta med en løper som ikke har oppnådd tidskrav på en distanse som teller som kvalifisering til allround- eller sprint-mesterskap, dersom vedkommende har greid kravet på den andre distansen. I fjor skjedde vel det at man «plutselig» kom på at denne regelen skulle være med.

                  #24037 Svar
                  Jeppe

                    ….den virker slik at hvert land kan delta med en løper som ikke har oppnådd tidskrav på en distanse som teller som kvalifisering til allround- eller sprint-mesterskap, dersom vedkommende har greid kravet på den andre distansen…

                    Ja, greit nok, men nå dreier det seg om kvalikk til enkeltdistanse greia som går under navnet Verdenscup. Regelen virker altså begge veier. Er det nytt?
                    Finnene har eksempelvis ikke brydd seg om å la Suomalainen stille på 5000, noe han altså kunne gjort hvis han hadde lyst, og han eller det finske forbundet var klar over at regelen virker begge veier. Både mot sammenlagt mesterskap, og mot enkeltdistanse verdenscupen. Egen tråd dette kanskje… Hvordan tolke osv..

                    #24038 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Skjønner ikke helt hva du mener her Jeppe. Foran EM i fjor var man sent ute med denne regelen. Det dreier seg altså om å tillate utøvere på distanser i verdenscupen man «egentlig» ikke er kvalifisert for. I verdenscupen sikrer man seg nasjonskvoteplasser til VM og EM. Kvalifisering til verdenscup dreier seg om tidskrav. (Det er også tidskrav til mesterskap)

                      #24039 Svar
                      Kristian Eliassen

                        …og når vi snakker om tidskrav til verdenscup må man også forholde seg til nasjonskvoter på distansene. Man kan ikke overskride disse.

                        #24041 Svar
                        38.08 Owe

                          Juuso Lethonen klarte kravet på 1000 m mot slutten av verdenscupen forrige sesong, og fikk en start på den distansen. Det hadde vel da vært naturlig at han også fikk en start på 500, hvis den regelen var der i fjor. Det finske forbundet var jo ikke seine med å melde på et teamsprint lag.

                          #24043 Svar
                          38.08 Owe

                            Hmmmm… S. Suomalainen stilte kanskje på alle 500 meterene i verdenscupen forrige sesong, så da var vel plassen opptatt. Beklager.

                            #24044 Svar
                            Jeppe

                              Tror jeg lar saken ligge, regelen virker begge veier slik jeg tolker den.
                              Men Finland hadde da vel en nasjonskvote  på EN løper på 5000 forrige sesong, men den ble ikke brukt. Slik tolker jeg det.

                              #24047 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Skjønner ikke hva du mener med begge veier. Snøen som falt i fjor, men Suomalainen kunne stilt på 5000m under WC3 og 4. Regelen kom sent inn da ISU skjønte hvor det bar.  EM gikk i januar. Suomalainen deltok på 500m i WC3 og 4 selv om han «egentlig» ikke hadde tidskravet inne, men sikret dermed en plass i EM som han selv bekledde. Det hadde vel noe å gjøre med at Suomalainen foretrakk å satse på sprint istedenfor å kvale inn en plass i allround som han selv måtte bekle for så å overlate sprintplassen til Lehtonen. En Lehtonen som klarte verdenscupkravet på 1000m i februar, men hadde det snillere EM kravet inne.

                                PS: dette måtte jeg slå opp 😉

                                #24048 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  …regelen ble tilføyd etter WC1, men det endrer ikke på poenget.

                                  #24049 Svar
                                  Jeppe

                                    Jeg skal prøve å forklare hva jeg mener med «begge veier» når jeg sitter ved en datamaskin, har bare en mobil nå, men jeg tror det bør forståes hvis alt jeg har  skrevet om dette leses nøye.

                                    #24052 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Tyskland:
                                      Unsere Nominierten für die Weltcupsaison:

                                      500m Herren: Moritz Klein, Hendrik Dombek
                                      500m Damen: Anna Ostlender
                                      1000m Herren: Moritz Klein, Stefan Emele, Hendrik Dombek
                                      1000m Damen: Lea Sophie Scholz, Anna Ostlender
                                      1500m Herren: Stefan Emele, Moritz Klein, Hendrik Dombek
                                      1500m Damen: Lea Sophie Scholz, Josephine Schlörb
                                      Langstrecke Herren: Felix Rijhnen, Patrick Beckert, Fridtjof Petzold, Konstantin Götze
                                      Langstrecke Damen: Michelle Uhrig, Josephine Hofmann, Josephine Schlörb, Claudia Pechstein (5km)
                                      MS Herren: Felix Rijhnen, Felix Maly
                                      MS Damen: Josephine Heimerl, Michelle Uhrig
                                      Team Pursuit wird mit den nominierten Athleten besetzt!

                                      #24055 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Kanada:

                                        Béatrice Lamarche (Quebec City, Que.)
                                        Brooklyn McDougall (Calgary, Alta.)
                                        Carolina Hiller (Prince George, B.C.)
                                        Isabelle Weidemann (Ottawa, Ont.)
                                        Ivanie Blondin (Ottawa, Ont.)
                                        Laura Hall (Salmon Arm, B.C.)
                                        Maddison Pearman (Ponoka, Alta.)
                                        Valérie Maltais (La Baie, Que.)
                                        Anders Johnson (Burnaby, B.C.)
                                        Antoine Gélinas-Beulieu (Sherbrooke, Que.)
                                        Connor Howe (Canmore, Alta.)
                                        David La Rue (Montreal, Que.)
                                        Graeme Fish (Moose Jaw, Sask.)
                                        Jordan Belchos (Toronto, Ont)*
                                        Joshua Telizyn (Fort St. John, B.C.)
                                        Laurent Dubreuil (Lévis, Que.)
                                        Ted-Jan Bloemen (Calgary, Alta.)
                                        Vincent De Haître (Cumberland, Ont.)

                                        * Jordan Belchos will only compete at World Cup 3 in Stavanger, Norway.

                                        The team nominations were made in accordance with relevant High Performance Bulletins following the 2023 Canadian Long Track Championships presented by Intact Insurance, which were hosted from October 5-8 at the Olympic Oval in Calgary.

                                        PS: Kanada hadde et eget uttaksstevne (se egen tråd) 16 løpere skulle tas ut, øvrige kvalifiserte måtte bekoste selv. Det ble 18. Sprinterne Hall og McDougall kom med. Belchos kom med, men bare på 10 000. Vil han dra til Asia på egen regning? Er vel mulig at Hall og McDougall tross alt også får dekket sine utgifter, ellers samme spørsmål der: Har de råd?

                                        #24056 Svar
                                        Carl-Petter Leganger

                                          Da foreligger NSF’s uttak på http://www.skoyteforbundet.no, scroll litt ned på oppslagssiden.

                                          #24057 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Interessant. Ulekleiv godt innenfor, ingen sprintere på 1000m, menn bortsett fra HHL. Som fryktet bare tre jenter uttatt.

                                            #24067 Svar

                                            Finland:

                                            Finlands lag til høstens verdenscup

                                            Juuso Lehtonen
                                            500, 1000, 1500, Team Sprint

                                            Samuli Suomalainen
                                            1000, 1500, Team Sprint

                                            Max Kokko
                                            Team Sprint

                                            «Lehtonen og Suomalainen vil alternere i de fire første løpene om 1000 meter-plassen. I tillegg sender Finland et Team Sprint-lag til verdenscupen i Beijing, Kina, der Max Kokko i tillegg til Lehtonen og Suomalainen er valgt som tredje skøyteløper.» (regner jo med at Finland da er med i team sprint også i Stavanger. Jfr team sprint i EM)

                                            Ville vel kanskje ha vært lurt å alternere om 500m-plassen også?

                                            #24092 Svar

                                            USA:

                                            Giorgia Birkeland
                                            Bowe
                                            McKenzie Browne
                                            Goetz
                                            Jackson
                                            Kilburg
                                            Myers
                                            Warren

                                            Cepuran
                                            Dawson
                                            Kleba
                                            Lehman
                                            McDermott-Mostowy
                                            McLeod
                                            Stolz
                                            Stoppelmoor
                                            Tobon

                                            To for meg litt uventede momenter. Tobon på 500m. Her overså jeg at Tobon faktisk gikk forbi McDermott-Mostowy via løp 2. Sistnevnte tar antakelig ikke det så tungt siden han avsto den andre femhundringen. Satser nok på 1000 og 1500.
                                            Den andre uventede saken var at Piper Yde ikke gjenfinnes på laget selv om hun vant den andre fellesstarten. Vet ikke hvorfor. Kommentatorene var også begeistret over at hun skulle til verdenscupen. Kanskje hun ikke fikk fri fra studiene? (Guess). Birkeland blir da trolig USAs andredame der.

                                            #24154 Svar

                                            Nederland, WC1:

                                            Vrouwen
                                            500 meter: Femke Kok, Jutta Leerdam, Naomi Verkerk, Dione Voskamp en Marrit Fledderus.
                                            1000 meter: Jutta Leerdam, Femke Kok, Antoinette Rijpma-De Jong, Marrit Fledderus en Helga Drost.
                                            1500 meter: Esther Kiel, Antoinette Rijpma-De Jong, Joy Beune en Sanne in ‘t Hof.
                                            3000 meter: Joy Beune, Sanne in ’t Hof, Antoinette Rijpma-De Jong, Esther Kiel en Reina Anema.
                                            Mass start: Esther Kiel en Reina Anema.
                                            Ploegenachtervolging: Joy Beune, Esther Kiel en Reina Anema.

                                            Mannen
                                            500 meter: Merijn Scheperkamp, Sebas Diniz, Kai Verbij, Hein Otterspeer en Janno Botman.
                                            1000 meter: Tim Prins, Tijmen Snel, Kjeld Nuis, Jenning de Boo en Janno Botman.
                                            1500 meter: Patrick Roest, Kjeld Nuis, Wesly Dijs, Thomas Krol en Louis Hollaar.
                                            5000 meter: Patrick Roest, Chris Huizinga, Jesse Speijers, Marcel Bosker en Bart Hoolwerf.
                                            Mass start: Bart Hoolwerf en Marcel Bosker.
                                            Ploegenachtervolging: Marcel Bosker, Bart Hoolwerf en Louis Hollaar.

                                            Mixed gender relay: Femke Kok en Wesly Dijs.

                                            Zaanlander med 5 løpere samt Talsma står over. Kommer til WC2. Legger merke til at Nederland ikke fyller kvota på 1500m for kvinner. Bosker og Hoolwerf har fått plass på 5000m.

                                            #24173 Svar

                                            Belgia:

                                            «Verder nog de Belgische selectie voor Japan:
                                            Swings: 1500m, 5000m, TP en MS
                                            Vosté: 500m, 1000m, 1500m
                                            Médard: TP en MS
                                            Suttels: 1500m, 5000m en TP
                                            Tas: 1500m, 3000m en MS
                                            Van Elst: 500m, 1000m en 1500m

                                            Beelen zal in Europa (WC3 en WC4) aansluiten om daar vermoedelijk de 500m en 1000m te gaan rijden. Die plek blijft nu leeg.»  (….melder signaturen tostiees-31, som selvsagt også følger med på dette forumet her 😉 )

                                          Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 76)
                                          Svar til: Verdenscupen 2023/24
                                          Din informasjon: