Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup junior og neo-senior 2023/2024.
- Dette emnet har 51 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 04/02/2024 at 17:09 av
Rocambole.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Uvanlig tidlig, så har ISU presentert sitt kommuniké for kommende sesong.
Ved første øyekast, så er det ikke så mye nytt siden forrige gang.
Baselga, Collalbo og Hachinohe er sesongens tre lokasjoner.
https://www.isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/31422-isu-communication-2572/file
Uttakskriteriene er kommet. Ingen norsk deltakelse i VC3 for neo-senior. Jeg er litt usikker på om dette kommer til å bli praktisert, eller om man vil la noen «betale» seg til deltakelse.
(Mitt personlige forslag er at man tar bort verdenscup for neo-senior og erstatter dette med en B-verdenscup uten aldersgrense. Kan ikke helt skjønne at det ikke skulle gå an å få til dette.)
Kristian Eliassen
10 gutter og 10 jenter er tatt ut til WC1 og WC2. Se hjemmesiden til skøyteforbundet. (får ikke linket fra telefonen)
Merker meg at Løvås, Furnee og Svenni er tatt ut. WC2 kolliderer med senior-WC i Stavanger. Betyr det at det heller mot at det kun blir Wiklund og Haugen av allroundjentene i Stavanger?
Jeg ble nok også litt overrasket over at spesielt Aurora Løvås skal til Collalbo. Ser ikke helt for meg at det ender sånn (?)
Ellers legger jeg tilsvarende merke til at vinneren av 500 m i Stavanger ikke er tatt ut, altså Siver Brattgjerd. Han skal muligens da til Stavanger? Men vi får vel se. Uansett bra at 20 unge løpere fra «nesten hele landet» er tatt ut.
When all of those skaters go to the World Cup Neo-seniors, which Norwegian women will then fill the 5 quota spots in Stavanger?
Hvilken distanse er det du tenker på? Det er ikke mange distanser Norge kan stille 5 kvinner på. ISUs tidskrav er meningsløse.
Emil
Norway doesn’t have 5 skaters qualified for any distance, except the 3k which isn’t skated in Stavanger.
One skater could start the 1500m as the skater to take advantage of the allround qualification rule, but that will likely be Haugen.
Norway can field 3 (4 with Wiklund) for the 500m.
4 in the 1000m
2 in the 1500m and 5k
2 in the mass start.
And probably a team in each team event, but I don’t care enough to know the rules there.
Kristian Eliassen
Bare lagsprint i Stavanger. Der kan vi stille lag– og jeg håper vi gjør det for begge kjønn!. Så er det vel det å si at det vel ikke er så liv om å gjøre med Løvås og Stavanger: Vi kan likegodt stille med Haugen på 1500. Haugen er nok også den løperen som ligger nærmest til å klare 2.02. Noe som åpner opp for også Løvås i neste omgang. Løvås har dessuten kanskje ikke så mye å hente i fellesstart (B). Håper derfor at planen er at vi får se en fyldigere kvinnelig allroundtropp under seniorenes WC4.
Kristian Eliassen
Nærmer seg sesongens første verdenscupstevne. WC1 Baselga.
Deltakerlista foreligger.
Kristian Eliassen
Kristian Eliassen
Arild Gjerde pleier alltid å ta en gjennomgang av antall land og slikt.
Det er også juniorverdenscup, short track kommende helg.
Ps: norsk skøyteframtid fremstår som et bra supplement med stoff som de har der nå. Frempek mot stevner, bane- og anleggsinfo.
Denne er det vel også Arild Gjerde som står bak tipper jeg:
Oversikt over alle deltakere med personlige rekorder.
Jeppe
Unge Hlib Khochyn står over junior-verdenscupen ser det ut til, men det ukrainske flagget vil vaie et sted på banen likevel. Ukraina er representert med to andre løpere: Hanna Hnatiuk i juniorklassen, og Hlib sin søster; Sofiia Khochyna i Neo Senior klassen.
KarlA
Hlib er nok fremdeles for ung. Bare junior A og B-løpere får delta. Hlib er fremdeles C2. Men han har årets nest beste tid på 500 og 1000 blant C2-løperne og fjerde beste på 1500.
Jeppe
Hmmmm… mener Hlib deltok i junior Verdenscup forrige sesong?
Har ikke sjekket, dette er hastverks tasting.Jeppe
Hmmm.. en gang til….
Hlib er for ung til å delta, men tidskrav har han inne, og vel så det.
Hlib deltok ikke i junior WC sist sesong heller, (altfor ung), men det ble antydet i Ukraina tråden at han kunne delta, men det var altså feil.
Kristian Eliassen
Virker ikke som om det blir noen stream fra WC1 i Baselga.
Todagersstevne. Starter på lørdag. Jeg kan heller ikke finne noen stream fra short trackernes juniorverdenscup i Leeuwarden lørdag og søndag. Live-timing.
Her er trekning for første dag:
Jeppe
Lagtempo, junior menn; Spania og Portugal stiller lag. Artig.
Ikke fullt så artig med de gamle skøytenasjonene Finland og Sverige. De er ikke der.
Men det retter opp situasjonen en del, ved å se at de svenske junior-jentene stiller lagtempolag.Kristian Eliassen
Jilek og Løvås! 3000m, junior. Didrik Eng Strand på andre flere andre norske topp-10 plasseringer. Hva er det mulig å si om nivået? (uten å ta fra de norske noe!)
Kristian Eliassen
…spent på tidene til Sjøbrend og Svenni nå. (neo)
Kristian Eliassen
…4.26 på Sjøbrend og 4.31 av Svenni. Løvås klart best av de tre.
Jeppe
Norge startet ikke på lagtempo, Neo senior. Sykdom?
Kristian Eliassen
Jeg spurte rett over her om nivået. Jeg syntes at tidene var litt vanskelige å plassere. Løvås var ganske nærme sin pers fra Heerenveen fra et år tilbake.
Løvås slår juniorbanerekorden til Wiklund (Meland). Sjøbrend gikk nylig 4.13 i Heerenveen — 4.26 her. Høyst uvitenskapelig trekker jeg derfor fra 10 sekunder og får 4.09 på Løvås i Heerenveen. Det hadde gitt 4.plass i B sist sesong.
Under junior-VM sist sesong ble Løvås nummer 8.
-
ForfatterInnlegg