Verdenscup 5 Inzell 23.-25.januar

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 5 Inzell 23.-25.januar

• Dette emnet har 83 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 06/02/2026 at 1:05 av Rocambole.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 84)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Min Sun Kim, Morozova og Zdrahalova har trukket seg på dagens 1000m, derfor inn med McGregor, Wojtasik og Ostlender.

Derimot ingen endringer siden mitt oppsett hva gjelder 1000m, menn, 3000m kvinner og 5000m, menn.

Ser spesielt fram til langdistansene i dag!

Søndag

Rekker ikke å stipulere, og trekningene foreligger etter dagens løp. Fellesstart er greit å få oversikt over da de 20 beste i verdenscupen av de påmeldte plasseres i A, og så tilkommer det 4 til fra B samme dag. På lagsprint er det kun en divisjon.

500m, 2 løp også på programmet.

#34134 Svar
      Jeppe

Rocambola plasserte riktig trio på pallen. Noe svakere tider enn predikert, men du verden…

#34136 Svar
        Jeppe

Surret, og blandet nr 1 og 2 på 3000 damer i B- pulja, men regner med at jeg ble forstått eller misforstått rett.

#34140 Svar
          Saller
          Deltaker

For et løp av Ragne!!!

#34141 Svar
            Kristian Eliassen

Knalløp!!

#34142 Svar
              OGR

Bunnsolid av Wiklund , men blir litt urolig når løpere går såpass sterkt i en generalprøve. Håper hun har noen prosent til i banken om 2 uker

#34145 Svar
                Saller
                Deltaker

Dette var litt av en overraskelse. Sander første mann under 6 minutter…. i Inzell!!!

#34146 Svar
                  Kristian Eliassen

HISTORISK!

V-rek Eitrem 5.58.52.

Årets idrettsprestasjon.

#34150 Svar
                    OSch

Akkurat der skal skapet stå !!!

(Alek)Sander den Store !!!

#34151 Svar
                      Kristian Eliassen

Enkel tid å huske! Fullt på høyde med 15.46.6 👌

#34156 Svar
                        Saller
                        Deltaker

Jilek, som vi har snakket så mye om i forbindelse med den største OL-favoritten, går sannsynlig sitt beste 5000m-løp, og er sjanseløs mot Eitrem.

Disse 28 blank rundene til Eitrem midtveis, er det råeste jeg noensinne har sett.

#34168 Svar
                          Jeppe

Stille i forumet i dag, etter gårsdagens store opplevelse.
                            Har sett på 500 nå. Synd med fallet til Koshkin. Han er etter min oppfatning en strikkmotorløper av ypperste kvalitet, og liker nok best siste indre selv om det ikke gikk så bra med siste svingskjæret denne gang.
                            Stolz får hard konkurranse fra polakkene på 500 når vi kommer til OL, og det er bra.

Snart Massestart, en øvelse jeg ikke har så mye til overs for, men etter det kommer Team-Sprint. En øvelse som kanskje trenger litt justeringer, men jeg mener øvelsen bør få leve videre. Noe som ikke bør få leve videre, er regelen som gir løperne verdenscup-poeng bare de står stille på startstreken skuddet går.

Koshkin fikk ikke poeng, disket står det, hvorfor det?

#34169 Svar
                            Kristian Eliassen

Hindret makkeren.

Sprø gårsdag 🙂

#34170 Svar
                              Jeppe

Hindret makkeren?
                                Han falt, ingen bevisst handling.

Uhellet til Max Kokko på team sprinten…. det er vel slik finsk skøytesport er for tiden. Det meste går gærne veien.

#34172 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

Jeg så ikke Kosjkin, men regner med at han skled over i makkerens bane. Det er vel disk, uansett om det er med vilje eller ikke.

Her er den grafiske bildet på hvor fort det gikk i Inzell:

(Klikk her for større bilde)

Forklaring: 0,01 betyr grovt sett 1 % raskere tider. Inzell var på nivå med Heerenveen. Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at det gikk ca. 1 % raskere enn det gjorde i VM enkeltdistanser på samme bane i 2019. På 5000 m tilsvarer dette ca. 4 sekunder.

#34173 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Formbarometeret Inzell

500 m 1000 m 1500 m 3/5000 m
                                    B Magnussen 93 63 +156
                                    Haneberg 39 96 +135
                                    Samsonsen 77 54 +131
                                    Løvås 4 83 +87
                                    Eitrem 47 25 +72
                                    Wiklund 47 23 +70
                                    Storelid 51 +51
                                    Henriksen 49 +49
                                    Brattgjerd 41 +41
                                    Resell 9 +9
                                    Tveter -12 5 -7
                                    Furnée -39 24 -15
                                    C Magnussen -31 -31
                                    Rukke -74 40 -34
                                    Nordal -36 -36
                                    Matre -96 -96
                                    Dyrset -177 -177

Forklaring:
                                    Tabellen viser hvor mange rankingpoeng den enkelte vant/tapte pr. distanse sist helg.

Tidligere formvinnere:
                                    Siver Brattgjerd (Salt Lake City)
                                    Aurora Løvås (Calgary)
                                    Ragne Wiklund (Heerenveen)
                                    Finn E Haneberg (Hamar)
                                    Løvås (Tomaszow Mazowiecki)

#34174 Svar
                                    Emil

Fellesstartene ble det eneste jeg hadde hjertet til å se denne helgen. Eitrems og Wiklund løp kan være at jeg kommer tilbake til, vi får se.

Mennenes fellesstart ble som helgen har vært for Danmark, like ved og nesten. Thorup viser at formen er bra frem mot et OL hvor han burde hatt en lagkamerat.

#34175 Svar
                                      Rocambole

Etter 3000d: I B-gruppen presterte Conijn piano (3.59) og ble overraskende snytt for seieren av Jash (3.58) som senket SLC-persen sin med 2 sek. Her har tyskerne fått frem en ung langdistanseløper i markant fremgang. Med et tillegg på ca. 3 sek for kvartett-fordelen ville hun plassert seg helt oppe på 6.plass i A-gruppen.

I A-gruppen leverte Morozova (4.00) i par4 sitt objektivt beste 3000-løp etter et ambisiøst løpsopplegg. Tiden skulle vise seg å bli bare 0,27 sek bak pallen. Veteranene Sablikova (4.01) og Lollobrigida (4.03) lot være å imponere også nå, og kan nok avskrives som medaljekandidater i OL. Slappe prestasjoner også av Weidemann (4.02) og Groenewoud (4.02), men har sterk mistanke til i hvert fall sistnevnte for å spare formspissingen til OL.

Ragne Wiklund innfridde derimot til overmål med et knallsterkt løp (3.54.76), hvorved hun overtok Beunes BR med nesten ett sekunds margin. Parkamerat Maltais (3.59) var nå tilbake i godt slag, tilstrekkelig til å vinne bronse, trass i den formidable avstanden frem til Ragne.

Jeg hadde da svært liten tro på at Beune (3.56.96) i siste par ville være i stand til å gjenerobre banerekorden. Beunes 3000 forløp meget som forventet. Dette var et godt løp, men bleknet fullstendig i sammenligning med Ragnes. Vinnermarginen på 2,2 sek er nærmest for utklassing å regne.

Ragne senket nå sin pers og norske rekord fra viftebanen i Milwaukee med 0,12 sek, og dette var nok hennes objektivt beste 3000-løp noensinne. Dette lover mildt sagt godt foran OL.

Prestasjonen er også blant de aller beste 3000-løpene som har blitt gått i verden, herunder Sablikovas vrek på 3.52.02 fra SLC og Schoutens 3.56.93 fra Beijing og 3.54.04 fra Hrv. Vi bør dog merke oss at Groenewoud i romjulens OL-uttak var helt nede på 3.54.73 i Hrv, altså hårfint bedre enn Ragnes storløp. På de lengre distansene er nok Hrv og Inzell omtrent like raske nå.

I OL kan vi forvente en NED-trio i toppform, og det ligger an til at det i første rekke blir disse tre som Ragne vil kjempe om edelt metall med. Beune kan tenkes å vise seg et par sek hvassere enn nå, og langt mer variable Groenewoud har altså vist et toppnivå som kan måle seg med det Ragne demonstrerte nå. På den tyngre OL-isen tør jeg heller ikke helt avskrive Conijn.

Tror vi skal være forsiktig med å forvente at Ragne har enda mer inne når vi kommer til OL. Er hun i samme form som i generalprøven nå, kan det være tilstrekkelig til å vinne gull.

#34176 Svar
                                        Rocambole

Etter 5000hB: Det kom ingen skremmeskudd fra Lorello (6.09), Bosker (6.11) og vdBunt (6.11), men jeg forventer alle tre vesentlig skarpere med spisset form i OL. Kryss i margen for den tyske førsteårssenior Stibenz (6.15) som perset med 12 sek og f.eks. slo Beckert med over 5 sek.

#34177 Svar
                                          Kristian Eliassen

Eitrem passasjer i egen kropp da han satte verdensrekord. 😊 Det synes jeg var en artig formulering.

#34201 Svar
                                            EinarR

Fin markering av den nye verdensrekorden på NRK Dagsrevyen nå i kveld. De holdt på godt over seks minutter. Koss var gjest i studio. Han er ikke alltid god for åpen mikrofon, men her gjorde han en god figur! Sikkert mange som ikke hadde hørt om begivenheten før nå i kveld. God reklame og oppmerksomhet for skøytesporten var det.

#34202 Svar
                                              Rocambole

Ja, snublet selv over oppslaget i Dagsrevyen. Det var langt bedre – og lengre – enn vi hadde rimelig grunn til å forvente.

Den interessante passasjer-referansen til Eliassen er fra et lite  intervju med Eitrem i dagens vg. Dagsrevyen fant også plass til et kort nett-intervju med helten selv.

#34204 Svar
                                                Rocambole

[To (dager) etter Eitrem her! Måtte på hyggelig og fuktig bursdags-party rett etter at han var i mål. Verten hadde fått med seg verdensrekorden og gratulerte meg ved ankomst. Blant de labert/slumrende skøyteinteresserte på quiz-laget jeg var blitt plassert i, ble det foreslått og insistert på at lagets navn var SANDER EITREM 5.58.52. Så noe kan være i ferd med å blusse litt opp her mht. interessen for Norges tradisjonelle nasjonalsport, i det minste til over OL og VM.]

Etter 5000hA:
                                                  Par1: Liksom i vc4 på Hamar, nok et godt løp av Thorup (6.15). Semirunniy (6.07.81) la nok marsjfarten litt for høyt og fikk det tungt mot slutten. Dette har vi sett noen ganger før på 5000, mens han har vesentlig lettere for å treffe en optimal og mer uanstrengt marsjfart på den doble distansen. 6.07 i Inzell var ikke av samme klasse som hans knalløp på 6.11 under e-em i Tomaszow, men like fullt – som forventet – en seriøs medaljesøknad dermed levert allerede i åpningsparet.

Par2: Ikke bedre enn ventet fra Petzold (6.13), mens Henriksen (6.14), som ség innpå tyskeren etter 3400m, leverte minst like bra som i vc4 på Hamar da han gikk på 6.16 i kvartett. Løpet til Henrix indikerte stigende form før OL, og hele 6 av 16 løpere skulle vise seg ute av stand til å straffe tiden hans.

Par3: Maly (6.16) trakk det lengste strået i en spennende fight med Swings (6.16), men under pari på dem begge.

Par4: Farthofer (6.22) gikk seg også nå på en stygg sprekk, mens Malfatti (6.10) viste stigende form i et dedikert løp der han maktet å holde seg under 30 hele veien. Dette var nok italienerens objektivt beste 5000 noensinne. Med fortsatt formstigning sikter han seg nok inn mot poengplass i OL, hvilket skal holde hardt med det skyhøye nivået vi erfarer på 5000 denne sesongen.

Par5: Heller ikke nå maktet nederlenderne Huizinga (6.12) og Bergsma (6.15) å overbevise, og det må en usannsynlig formboom til om Huizinga skal kunne blande seg i medaljekampen i OL.

Så var det duket for stormløpet på Semirunniys ledertid fra de tre seedete parene:

Par6: Ghiotto (6.05.67) fremstod nå omsider i en freshere versjon, slik som vi har vært vant til å se ham på sitt beste på 5000. Han leverte et sterkt løp, bare sekundet bak sin egen banerekord i Inzell, satt i kvartett i oktober, og sekundet bedre enn hans uoffisielle banerekord med parstart, satt i VM 2024. Likevel var ikke dette tilstrekkelig til å holde unna for den sterke avslutningen til vrek-holder Loubineaud (6.03.65) som nå satte ny banerekord. Objektivt var nok dette en vel så sterk prestasjon fra franskmannen som verdensrekorden (6.00.23) han satte i Salt Lake City. Dette ble et kanonpar, der det kunne tenkes at selv Jilek, den fremste forhåndsfavoritten, ville få trøbbel med å overgå 6.03.65. Og jungelbrølet til Loubineaud etter målgang tydet på at han også selv hadde god tro på at han hadde begått vinnerløpet.

Par7: Bloemen (6.25) innså allerede etter 5-6 runder at Flower var uten power denne dagen, og daffet deretter bare rundt resten av løpet. Makker Dawson (6.05.13) leverte derimot et meget sterkt og flatt løp, objektivt nok på høyde med hans seiersløp (6.01.84) i vc2 i Calgary etter monsteravslutningen med to lave 27-runder. Denne gang hadde han ikke krefter igjen til å begå en like formidabel avslutning og dermed slå Loubineaud. Men skalpen til Ghiotto i meget godt slag, den maktet han å ta.

Allerede før siste par var det dermed prestert ekstremt gode resultater: Ledelse på 6.03, to mann på 6.05 og nr.4 på 6.07. Jeg anså det mest sannsynlig at Jilek ville slå Loubineaud, meget mulig gå på 6.02, kanskje også 6.01, men neppe bedre enn som så. Hva kunne vi forvente av vår egen Sander Eitrem?

Før konkurransen våget jeg ikke tippe ham bedre enn 6.07, på 4.plass kloss bak Loubineaud og Semirunniy, og (minst) 4 sek bak Jilek som jeg holdt som ganske klar favoritt. Jeg forestilte meg at den unge tsjekker ville knekke vår mann på de siste fem rundene, ved at han maktet å holde marsjfarten distansen ut, mens Eitrem måtte begynne å bite i gresset etter passering 3000m.

Nå gikk Semirunniy omtrent som ventet, mens Loubineaud hadde «overprestert» i likhet med også Ghiotto og Dawson. Jeg ville ikke satt penger på at Eitrem kom seg på pallen i dette knallharde selskapet og slettes ikke på at han skulle vinne konkurransen. (Oddsen tilbød vel 3,2 i odds på at Eitrem slo Jilek. Jeg vurderte det som alt for lite til å sette penger på ham. Ville vel selv satt en odds på minst 8. At det likevel ble en god bettingdag, er en annen sak.) Men håpe, det kunne vi saktens.

Par8: Standardåpning på 19.0 for begge. Ser så at Eitrem for første gang går med armene på ryggen i svingene. Høyst usikker på om dette vil slå positivt eller negativt ut; dette virker temmelig individuelt, ikke minst mht. naturlig balansefølelse der jeg tvilte på om Eitrem utmerket seg.

Runde2: I og for seg ok – men heller ikke mer – på Eitrem i indre med 28.56, mens Jilek tar det merkelig rolig med 29.14 og dermed bommer på marsjfarten han må/bør holde.

Runde3: Jilek justerer farten helt ned til 28.26, men fra ytre leder Eitrem fortsatt med 0,14 sek etter en fortsatt ok rundetid på 28.72.

Runde4: Eitrem svarer på Jileks sterke runde med å gå seg ned helt ned i 28.28, mens Jilek justerer seg litt opp til 28.43. Fra indre leder nå Eitrem med 0,29 sek. Oppmuntrende, men det er jo lenge igjen.

Runde5: Jilek forserer med en pangrunde på 27.94, men er fortsatt hårfint bak Eitrem som passerer i ytre med å gå ned sin egen rundetid også nå, til 28.14.

Nå frykter jeg at de to sterke siste rundene til Eitrem vil straffe seg. Greit nok at han forsøker å fighte med Jilek i det lengste, men han bør også ha sluttiden i tankene hvis han skal ha noen mulighet til å komme på pallen.

Runde6: Hva i alle dager? For tredje runde på rad presser Eitrem rundetiden ned, nå til smått uvirkelige 27.95, og passerer i indre 0,30 sek foran Jilek som har 28.20. Det lukter litt hybris, og dette kjøret må da begynne å straffe seg snart?

Runde7: Jilek holder samme høye fart, 28.20, mens Eitrem presterer nok en kanonrunde, nå på 27.98, og passerer i ytre 0,53 sek foran Jilek. Normalt er denne avstanden for liten til å foranledige kluss i vekslingen, men Eitrem leverer en sterk ytresving, samtidig som Jilek blir litt forsiktig i indre, hvoretter Eitrem forsyne meg krysser foran makkeren! Var dette et skjebnepunkt i samløpet? Kan vår mann virkelig tenkes å slå selveste Jilek??

Runde8: Jilek tapte noen tideler på å måtte legge seg bak i vekslingen, og må litt forfjamset se sin rundetid droppe ned til 28.88. Eitrem, derimot, fortsetter råkjøret, nå med 28.16, og passerer 3000m på knallsterke 3.36.90, 1,24 sek foran makkeren.

Selv om vår mann skulle gå på en liten sprekk og få 29.0 i snitt på de siste 5 rundene, vil han være inne på 6.01.9, klart foran Loubineauds ledertid. Og med 28.50 i snitt, er han inne på 6.00.4, kloss bak selveste verdensrekorden! Og selv milsluker Jilek kan nå tenkes å få seriøst trøbbel med å ta igjen Eitrems ledelse i paret.

Runde9: Jilek går seg ned til 28.56, mens Eitrem markerer enorm styrke med å gå sin egen rundetid ned til 28.04, nå 1,76 sek foran Jilek! Dermed er det intet som tyder på at det er noen særlig sprekk i vente for vår mann, og avstanden til Jilek begynner å virke betryggende. Nå befinner verdensrekorden seg i faresonen, og dermed er det heller ikke langt ned til under 6 minutter! Og Eitrem ser da like uforskammet pigg ut og fortsetter å gå upåklagelig rent teknisk.

Runde10: Jilek klarer ikke presse ned rundetiden, men går opp i 28.76, samtidig som Eitrem presterer nok en enorm runde, nå på 28.09. Avstanden ned til Jilek er nå på hele 2,43 sek, og samløpet virker etter alt å dømme avgjort. Med hårfint under 29 i snitt på de tre siste rundene, vil vår mann sprenge 6minutters-barrieren! Det må han da kunne klare, selv om det skulle bli tungt på sisterunden!?!

Runde11-13 blir en kronisk lykksalig triumfferd: 28.37 – 28.36 – 28.73. Sander Eitrem seiler over målstreken som en bevinget albatross, inn til den hinsidige verdensrekorden 5.58.52, lysende i ildskrift som en skøytehistorisk bragedåd. 3×3 HURRA!

Jilek vant sølv på sterke 6.01.98, en prestasjon som kan tilnærmet måle seg med hans 6.07.58 fra Hamar. Dette kan ha vært de objektivt nest beste 5000-løpene i skøytehistorien. Like fullt ble han satt på plass til de grader av Eitrem, nærmere bestemt med hele 3,46 sek, der 2,22 sek ble opparbeidet etter passering 3000!

Ingen så denne superbe prestasjonen komme, inklusive Eitrem selv. Da han ble intervjuet etter løpet av nederlandsk fjernsyn, uttalte han at han hadde ingen plan for løpet, utover å gå for medalje. For egen del må jeg nok helt tilbake til Koss’ vrek-løp på 6.34.96 i OL94 for å finne sammenligningsgrunnlag for en tilsvarende uventet og gedigen norsk skøytedåd. (Koss hadde ikke imponert før OL, og for egen del var jeg – og flere skøytekompetente med meg – fornøyd om han kom på poengplass; medalje fortonte seg urealistisk.)

Til nederlandsk fjernsyn uttalte Eitrem videre at han hadde begynt å tvile på seg selv etter vc4 på Hamar, der han ble nr.3, hele 6 sek bak vinner Jilek og sekundet bak Lobineaud, men at han følte seg sterkere igjen etter noen gode treningsuker. Når han ble spurt om hvordan han kunne forklare kjempeløpet nå, svarte han: «Godt spørsmål. Ærlig talt så vet jeg ikke. Jeg tror bare at jeg hadde en virkelig god dag.»

Jeg mistenker at tvekampen med favoritt Jilek bidro til det fantastiske løpet. Sander Eitrem har vist seg svært vanskelig å slå i et jevnt samløp, og synes å oppildnes av en knallhard duell.

Etter at Sven Kramer satte vrek på 6.03.32 i Calgary i november 2007, har det vært et vedvarende diskusjonstema og stående spørsmål hvem som ville bli førstemann under 6 minutter, og når og hvor dette kunne inntreffe. Det skulle altså ta over 18 år før en skøyteløper maktet å bryte barrieren. Og altså, meget uventet, i Inzell! (Vi må nesten 50 år tilbake for å finne siste vrek på 5000 fra Inzell: Piet Kleine 7.02.38, satt 12.03.76.)

Mange løpere satte seg som mål å bli den første til å se 5-tallet, ikke minst Sander selv som var tidlig ute: «Som liten gutt drømte jeg om å bli førstemann under 6 minutter. Og nå…det føles fortsatt uvirkelig. Det er ikke til å tro.» Vi minnes salig Shakespeare: «Drømmer er det stoff livet veves av.»

Før vc1 i Salt Lake City uttalte Eitrem at han ville rangere det å bli førstemann under 6 minutter like høyt som å vinne gull i OL. For sin verdensrekord har han nå mottatt gullringen fra Inzell. Men hvem sier at gullfangsten stopper der? Majestet Kong Harald, skøyteinteressert liksom sin fader Olav V, har forlengst bebudet sitt nærvær på 5000 under OL i Milano. Skulle det gå vinterveien vår for Sander den Store også der, er det grønt lys herfra for å la kanonsaluttene gjalle!

GRATULERER SANDER EITREM FRA SKREIA FOR Å HA SKREVET DITT NAVN INN MED GULLSKRIFT I SKØYTESPORTENS VERDENSHISTORIE

#34207 Svar
                                                  Jeppe

Takk til Rocambole for den flotte beskrivelsen av den historiske 5000 meter`n i Inzell.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 84)
                                                  Svar til: Verdenscup 5 Inzell 23.-25.januar
                                                  Din informasjon: