Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 4 Hamar 12-14 desember
- Dette emnet har 82 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 15/12/2025 at 11:02 av
Rocambole.
-
ForfatterInnlegg
-
Da foreligger trekningen for første dag.
Kristian Eliassen
500m, kvinner: Vi får inn Yamada istedenfor Takagi i første par.
500m, menn: Ingen Jun Ho Kim i trekningspulja. Det fører til forskyvninger i hele oppsettet, og det blir plass til R1, Brunet i A. B.Magnussen møter nå McLeod i sjette med siste ytre.
1500m, kvinner: Golubeva står over. Det fører til endring i de 4 første parene. R3, Scholz kommer inn, hvilket betyr at hverken Horikawa eller Lamarche går distansen, hvilket må bety at de ikke føler seg truet på tidslista til OL. R-.de Jong-Wiklund i siste!
1500m, menn: Som ventet er ikke Liu med — dermed plass til Dombek og endring i de 4 første parene. Gledelig å se at Eng Strand er i trekningen:
4. Eng Strand-Nonomura
6.Di Stefano-Eitrem
9.Stolz-KongshaugRocambole
Foran 1500hA: Bestenoteringer i Vikingskipet er 1.44.27 Davis, dernest Yuskov og Roest 1.44.41, og Eitrem 1.44.44.
Under e-vm 2025 vant Kongshaug på 1.44.64 foran Stolz 1.44.71, Howe 1.44.78, Ning 1.44.87, Prins 1.45.24, Nuis 1.45.36, Strand 1.45.67 og Eitrem 1.45.75.
Stolz er storfavoritt og forutsatt tilnærmet samme form som i vc3 i Hrv, forventer jeg ham inn rundt 1.44.0, hvorved Davis’ 16 år gamle banerekord omsider blir slettet. NED-løperne er sikkert mest opptatt av å forberede seg til romjulsuttaket, så jeg tror ikke noen av dem går ned mot 1.45.0 eller kommer på pallen. Men viljesterke Nuis er det farlig å avskrive helt.
Eitrem viste fremgang i Hrv, og på langsommere is nå forventer jeg nok et bra løp og litt ytterligere fremgang på distansen. Siste indre mot diStefano bør passe ham bra. Kongshaug innfridde i vc1, men ikke i vc2-3. Neppe optimalt at han har trukket suverene Stolz i par, men i det minste fikk han siste indre. Håper – og forventer – noe fremgang for vår mann nå.
Siste par, Sonnekalb vs. Ning, kan fort ende opp med sølv og bronse. Holder en liten knapp på kineseren med siste indre.
Prediksjon:
1.44.0 Stolz
1.45.3 Ning
1.45.4 Sonnekalb
1.45.6 Kongshaug
1.45.7 Nuis
1.45.8 EitremSpesialproduserte rankinglister er nå lagt ut her.
Legg også merke til pratekanalen som er lagt ut oppe til høyre, den kan brukes til løpende og lettbeinte kommentarer hele helga hvis ønskelig.
Emil
Jeg er mitt i eksamen, så det blir bare en enkelt dag på Hamar for min del.
Tar toget opp i morgen. Jeg håper å få sett noe av løpene i dag og søndag, men det kan fort bli etter tirsdag.
EinarR
For et surr!
Men en positiv effekt er det at jentene får flere tilskuere enn om det hadde gått etter oppsatt tidsplan.
OGR
Ikke bare surr , men elendig reklame for skøytesporten . Kan ikke huske at lignende har skjedd tidligere .
Carl-Petter Leganger
Strålende reklame for skøytesporten. Lite publikum, teknikk som ikke fungerer og 21 minutter etter at A-gruppen skulle starteter løpene ikke i nærhetnen av å begynne. ISU bør vel sette ned foten for å arrangere noe som helst annet enn kveldsløp på Hamar. Man bør nå få flyttet nasjonalanlegget til Stavanger. Gjør som man lovet da Hamar Stadion ble nedlagt, anlegg en 400 m utendørs kunstisbane på Hamar, bruk Vikingskipet til hundeutstillinger og datamøter, det har jo vært vellykket før.
Kristian Eliassen
Ja, men tenk på alle gangene som vær har ført til utsettelser i alpint og hopp. Tåke har det også vært . 🙂
Carl-Petter Leganger
Men det er noe arrangørene ikke kan styre her er det teknisk utstyr som arrangørene burde hatt full kontroll på.
Jeppe
Ikke en tåkesky her i hallen. Men tror ikke mange funksjonærer er i live lenger. De har fyra av mange skudd borte ved starten. Noe eller noen må da være truffet.
Kristian Eliassen
😄
Kristian Eliassen
…det har vært utsettelser pga tåke i hockeyhaller.
Vikingskipet burde vært forbeholdt Ole Ivars. Da er det ikke så nøye med tekniske problemer heller.
Emil
Det pleier ikke være problemer I Vikingskipet.
I fjor kom vi oss til dag 2 av NM før kvinnene fikk gå et løp med elektronisk tidtaking i Stavanger… dette skjer dessverre iblant.
OGR
Spørsmål til den eller de som har innsikt . Brukes det lokale tidtagersystemet i Hamar eller er det noe ISU har med seg til de forskjellige verdenscupløpene ?
AG wind
Litt usikker hvilket anlegg som blir brukt men E-timing som er ISU sin samarbeidspartner ifm. tidtaking er tilstede. Da han som har hovedansvaret var foran NOS med intervju og han påstå at dem trudd at mikrofonen som brukes til TV-sending sent en forstyrrelse signal som gjor at pistolen oppført seg rart. skyte ut seg selv eller ikke skyte når det skal fyres skutt osv.
Så tviler på at Hamar/Vikingskipet er som har så mye av skylde på dette.
Jeppe
Det er en i hælvete fæl speaker her. En damestemme på 190 desibel med skingrende stemme. Rett og slett grusomt å høre på, og ganske ødeleggende for stemningen.
Sterk 1500m av Wiklund. Spesielt åpningen og førsterunden.
Rocambole
Etter 500hA: Enormt løp av Stolz! Ny banerekord på 33.97 (9.51), hele 0,27 sek forbedring fra deBoos vinnertid i e-vm 2025. Justert for baneforskjeller og andre forhold virker det temmelig opplagt at dette var intet mindre enn skøytehistoriens beste løp på 500m!
Imponerende løp også av parkamerat deBoo som med sin 34.21 (9.58) også gikk under sin egen banerekord fra e-vm sist sesong. I motsetning til etter vc3 på 500 i Hrv, maktet hollenderen denne gang å ta nederlaget for overmann Stolz som en mann, endog på elskverdig vis.
Mht. OL fremstår i øyeblikket Stolz som klar gullfavoritt og deBoo som klar sølvfavoritt, mens bronsemedaljen fortoner seg langt mer uviss. Vår egen B Magnussen seiler opp som en outsider til så, med i det minste poengplass innen skuddhold, etter at han etter et meget godt løp nå plasserte seg som nr.6 med sin 34.69 (9.63). Trønder-bjørnen gikk nå 0,05 sek raskere enn noensinne før på norsk is og bedyrer at han har mer på lager til OL. Han har ikke hatt for vane å være ukledelig beskjeden i sine uttalelser. Nå uttalte han at han ville si seg fornøyd med sølv i OL etter «amerikaneren». Skøyte-Norge vil garantert bli langt mer enn fornøyd med så.
Rocambole
Etter 1500dA: Det lå i kortene at NED-løperne ikke ladet opp til stevnet, grunnet sin førsteprioritet av å trene seg frem til toppform i OL-uttakene i romjulen, så lite overraskende at ingen av dem evnet å komme inn blant topp6. (I tillegg hadde NED besluttet å spare den naturlige førstefavoritten, Beune, fra belastningen av å måtte delta i stevnet.)
M Takagi vant distansen med knapp margin, om enn hennes svake avslutning bar bud om at hun fortsatt er ganske stinn av trening og et stykke unna toppformen. Nokså uforutsigbare Morozova er nok i dag min utenlandske favorittløper på spinnesiden; dels grunnet hennes nydelige stil, dels grunnet at hun innehar en ultra-allround dedikasjon der hun deltar i tilnærmet alle distanser i vc som hun er kvalifisert til. Nå vant hun sølv, skarve 0,03 sek bak vinneren, der gullet kanskje glapp i en non-optimal startsekvens.
Flott prestasjon av vår egen Wiklund som innkasserte en ny vc-bronse på distansen, kun 0,23 sek bak vinneren, trass i noe sykdom tidligere i uken. Åpning på 25.84 var gledelig under mitt skjema med 26.0, og at hun evnet å holde sisterunden så godt som 31.12 (distansens klart beste sisterunde!) etter forutgående sykdom, var over min forventning. Ragnes 1.55.18 var faktisk 0,41 sek bedre enn hun noensinne har prestert på norsk is! Lovende mht. VM og også med håp om å oppnå poengplass på distansen i OL; medalje er i overkant av hva jeg våger håpe på.
Rocambole
Foran 5000hB: Sannhetens øyeblikk for Sigurd Henriksen! Avhengig av egen prestasjon og av andres prestasjoner, vil han etter 5000A ha kapret OL-billett både for Nor3 på 5000 og Nor2 på 10 000, kun én av billettene, eller ingen av billettene. Han bør helst vinne 5000B for å være temmelig sikker på å kapre OL-billetten på 5000. Blir han nr.2 er det fortsatt bra sjanser, men mindre bra hvis han blir nr.3.
Hans 10 000B i Hrv på 12.48 var oppløftende. Gir ham skjema til 6.16. Hvilke andre løpere kan prestere 6.16 i kvartett? Opplagt Jansman og Bosker i bra slag, men de er nok mest opptatt av å forberede seg til NEDs romjulsuttak. Den såkalte Bosker 2.0 presterte stabilt på høyere nivå enn noensinne forut for verdenscupen, hvoretter han presterte besynderlig svakt i alle vc-løpene Jeg er mer redd for mer stødige Jansman selv om han ikke har all verden å gå for. Gross er også en utfordrer, men han fikk en formdupp i vc3 etter sitt overraskende internasjonale gjennombrudd i vc1-2. Disse tre utgjør den siste kvartetten sammen Henrix som får fighter Gross som makker. Det blir mildt sagt nervepirrende å følge rundetidene her!
Det kan også komme faretruende tider fra flere løpere før siste kvartett. Det er rimelig å forvente at toppmotiverte Henrix kommer seg på B-pallen, men ender han opp som nr.1, 2 eller 3??
Tidsprediksjon: 6.16 for nr.1, 6.18 for nr.3, 6.20 for nr.6.
Rocambole
Etter 1500hA [nytt forsøk å få posteringen gjennom]: Kabang-prestasjon av Jilek i åpningsparet: 25.13 – 26.71 – 26.64 – 27.09 = 1.45.59! Altså en flatere 1500m enn selveste Roest og fra min prediksjon inne på topp6, med en viss sjanse også for medalje. Jilek har uttalt at han hvis han vinner OL-gull, vil han sette mest pris på at gullet kommer på 1500, distansen han har prioritert å forbedre seg mest på denne sesongen. Null tro på at han kan vinne OL-gull på 1500, men hans formidable 1500m indikerer at han nå er i enda bedre form nå enn sist helg i Hrv der han vant 10 000A på 12.29.
Par2: Semirunniy inn på 1.46.32 etter 24.60 – 26.93 – 27.10 – 27.59. Trass i ekstremt god samling på rundene og objektiv fremgang fra Hrv sist helg (1.45.71), maktet han nå ikke å slå Jilek (1.45.84 sist helg). Rent skøyteknisk syntes ikke løpet hans optimalt. Hovedinntrykk mht. den forestående 5000: Semi er fortsatt i litt stigende form, om enn ikke like meget som Jilek.
Par6: Eitrem inn på 1.45.52 og foreløpig ledertid, litt foran min prediksjon, om enn fortsatt over sekundet bakt hans Hamar-beste på 1.44.44. Hans to første runder gikk nå litt langsommere enn forhåpet, tredjerunden prima, men sisterunden langsommere enn forventet. Han uttalte selv at den litt svake sisterunden skyldtes at han dro til litt for meget på de to første rundene. Dette gir mening på bakgrunn av forlydender om at han ikke har prioritert fartstrening så langt i sesongen. Meget solid prestert av Eitrem, men jeg merket meg at han nå var kun 0,07 sek foran Jilek og 0,80 sek foran Semi, mens han sist helg i Hrv var hhv. 0,89 sek og 0,76 sek foran.
Par8: Nuis inn til ny ledertid på 1.44.95, trass i at åpningen virket for måteholden til at han hadde ladet opp til stevnet. Her luktet det sølv.
Par9: Stolz leverte varene med en temmelig forventet ny banerekord på 1.44.16. Vår mann, Kongshaug, var rimelig med på notene de første to rundene, for så å bli akterutseilt de siste to rundene og endte opp med 1.45.71, over sekundet bak hva han vant e-vm på sist sesong og nå også et par tideler bak vår bestemann Eitrem. Mitt inntrykk var at K gikk for ganske full spiker de to første rundene, mens S holdt igjen en del. Selv om K er en intelligent og reflektert kar, var det litt merkelig å høre intervjuet med ham etter løpet der han oppgav de to første rundene som for svake (hvis jeg hørte riktig). Vi får håpe at julegrøten gjør underverker, slik at han kommer tilbake i samme form som i vc1 på nyåret.
Par10: Som forventet et ganske jevnt og medalje-aspirerende par, der Ning med siste indre tok skalpen på Sonnekalb og gikk inn til bronse på 1.45.11, mens den tyske junior havnet utenfor pallen med sin 1.45.51 siden Nuis presterte bedre enn jeg hadde forventet.
Samlet sett var nok den største overraskelsen mht. de aller beste pangløpet til Jilek (helt oppe som nr.6!), dernest at Nuis presterte godt nok til å vinne sølv uten å ha ladet opp til konkurransen. Stolz maktet altså å leve opp til min forventning om å slette den eldgamle banerekorden til Davis, mens ingen andre løpere var særlig nær all-time topp6 på Hamar, hvilket jeg heller ikke hadde forventet.
Rocambole
Foran 5000hA: Bestenoteringer i Vikingskipet er Kramer 6.09.74 (fra feb 2009!), dernest Eitrem 6.10.05, Snellink 6.11.72, vdPoel 6.12.45, Semirunniy 6.12.95, Roest 6.13.31 og Ghiotto 6.13.55.
Om vi regner Hamar som ca.10 sek langsommere enn SLC og Calgary, er det ingen selvfølge at Kramers snart 17 år gamle banerekord blir slått. Men nivået og bredden i verdenstoppen er høyere enn noensinne, så jeg heller til at banerekorden nå omsider står for fall, om enn det er noe usikkert hvem som stikker av med seieren.
Par1: Lorello vs. Semirunniy. I B-kvartett sist helg smelte Semi til med 12.28 og banerekord i Hrv, en prestasjon som kan måle seg med hans sølvløp på knappe 12.50 i e-vm 2025 på Hamar. Da vant han bronse på 5000 med knappe 6.13 som kan være en realistisk tid i samme form nå som da. Men Semi har denne sesongen hatt langt vanskeligere for å finne en god rytme og teknikk på 5000 enn på 10 000. På den annen side kan vi ikke helt se bort fra at han kan tenkes å være i enda bedre form nå enn sist helg. Sist sesong gikk jo formkurven hans rett til værs i ukene før e-vm! Og i gårsdagens 1500A viste han nå noe tegn til fortsatt formstigning, trass i at løpet ikke fremstod helt vellykket rent skøyteteknisk. Og Semi vil nå ha en voldsom motivasjon for å kvalifisere seg til OL på 5000. Her kaprer han OL-billetten hvis han vinner 5000, har bra muligheter hvis han blir nr.2, og mindre bra hvis han blir nr.3. (Generelt bedres hans muligheter vis-a-vis Nor3 hvis Henrix ikke vinner 5000B.) Samlet sett drister jeg meg til 6.11 på ham, men med større sjanse for at han presterer dårligere enn bedre.
Lorello imponerte med 12.46 i omløpet i Hrv, og var helt nede på 6.15 i e-vm 2025 på Hamar. Tviler på at han har toppet formen like meget nå, men kan strekke meg til 6.17. Åpningsparet kan nok bare vise seg jevnt hvis Semi ikke innfrir.
Par2: Petzold vs. Snellink. Vinneren av paret vil komme foran i langdistanse-vc med gode muligheter for å komme seg blant topp15 i langdistanse-vc, mens taperen av paret vil ligge dårligere an. For GER handler topp15 om å oppnå en ekstra OL-billett på 5000. NED er allerede sikret max-kvoten på 3 OL-billetter, men hvis Snellink faller utenfor topp15, reduseres NEDs samlede OL-kvote med en mann, og dette vil fort bety en mann mindre på en langdistanse, hvilket igjen vil redusere Snellinks egne sjanser til å kvalifisere seg til OL. Begge løperne har dermed svært mye å gå for, der det betyr mye å være første mann til målstreken.
Petzold imponerte med 6.08 i 5000A i Calgary, men var mindre imponerende med 12.52 i 10 000B i Hrv. Trass i at han sikkert lader godt opp til konkurransen, er det ikke opplagt at han nå går under 6.20. Snellink har hatt en gjennomført svak sesong, langt unna nivået han var på forrige sesong, og i kronisk motstrid til hans vedvarende arroganse før sine løp. Meget mulig er overtrening en del av forklaringen. I så fall ligger det i kortene at han slipper en del opp før denne konkurransen uten særlig frykt for at dette går ut over kapasiteten hans i NEDs avgjørende romjuls-uttak.
Hvis vi tar de to løpernes beste prestasjon på distansen så langt i sesongen, kan denne tilnærmet oversettes til Hamar-is med 6.18 på P og 6.19 på S (så langt tilbake som i NEDs e-nm 31.10). Siden så mye står på spill, ligger det an til et durabelig samløp der begge løperne vil presse seg til det ytterste. Jeg tipper at P vil dra opp farten mer enn S, der S neppe kan ta sjansen på å la P få særlig forsprang. Ingen av dem har vist særlig avslutningsstyrke denne sesongen, men fra fjorårs-kapasiteten rangerer jeg S litt foran trass i at han har siste ytre og at P kan fighte bra. Men siden knivingen i samløpet ligger an til å bli for intens til å begå flate løp, forventer jeg ikke en optimal sluttid på paret. Spørsmålet er så om de klarer slå tiden til Lorello, hvilket vil kunne bli viktig for å oppnå god nok plassering til å forsvare sine plasser blant topp15 i langdistanse-vc. Jeg sier 6.18 på S og 6.19 på P.
Par3: Farthofer vs. Swings. Swings imponerte med 12.44 i 10 000B i Hrv. Han ligger på relativt trygg plass for å oppnå topp15 i langdistanse-vc og dermed OL-billett på distansen, men må tross alt kikke seg litt bakover med (bl.a.) kun 3p og 4p ledelse på hhv. Petzold og Snellink. Det vil derfor være naturlig at også han lader opp til denne konkurransen og yter sitt ypperste. Denne sesongen har han holdt de siste 2000m av 5000 litt bedre enn han har hatt for vane, og han avsluttet også overbevisende på nevnte 10 000B. I sammenlagt-mesterskapene har Swings vist seg som en andredags-løper, der det har vist seg lettere for ham å finne distansens rytme på 10 000 enn på 5000, trass i at potensialet hans er størst på den halve mil. Hans milløp sist helg indikerte at formen er upåklagelig, så det kan være berettiget håp om at han nå presterer en god og veldisponert 5000.
Sesongens kanskje største slager, Farthofer, er aldeles nydelig å se på så lenge kreftene holder, hvilket de ikke gjorde all verdens lenge på 10 000A i Hrv etter en altfor optimistisk åpningsfart. I 5000A i Calgary gikk F på 6.09, S på 6.10, etter at S hadde vesentlig bedre samling enn F på rundetidene. Det ligger an til at F åpner for optimistisk også nå, mens mer rutinerte S forholder seg mer avventende, hvoretter S vinner paret med en sterkere avslutning på langsommere is enn i Calgary. Jeg drister meg til så godt som 6.18 på Swings og tør ikke håpe på bedre enn 6.22 på Farthofer.
Par4: Malfatti vs. Maly. For at NOR/Henrix skal sikre seg sin andre OL-billett på 10 000 er vi helt avhengig av at Malfatti forsvarer sin 9.plass i langdistanse-vc. På papiret virker Malfattis ledelse såvidt betryggende at dette mest sannsynlig går veien, med mindre italieneren presterer undermåls. Malfatti har riktignok ikke noe å gå for mht. OL-kvotene til ITA, men han har det ikke med å underprestere radikalt. På den annen side stod ikke hans 13.07 i 10 000A sist helg i Hrv i stil med hans flotte 6.08 i Calgary, hvilket indikerer en viss formdupp.
Makker Maly ligger som nr.10 i langdistanse-vc, 6p bak sin makker. Også han gikk på strålende 6.08 i Calgary, og også han viste formdupp med kun 13.08 i 10 000A sist helg i Hrv. På papiret fremstår paret således meget jevnt, men Maly har mer å gå for i håp om å passere makkeren i langdistanse-vc for å kapre en OL-plass på 10 000 for GER. Men jeg har liten tro på at Malfatti gir fra seg parseieren uten sverdslag. Tror siste indre til italieneren vil avgjøre her, og tipper dem begge inn på 6.19.
Par5: Huizinga vs. Bergsma. Disse to løperne har allerede gjort sitt for å kapre NED-billetter til OL på langdistansene, og har slik sett intet å gå for. Deres fokus vil være på NEDs OL-uttak i romjulen, og ingen av dem vil lade opp til denne konkurransen. For Bergsma vil dette neppe spille all verdens rolle for hva han nå er kapabel til å prestere, velvant som han er med å gå maraton og/eller langdistanser de fleste uker i sesongen. Men tviler på at han vil anstrenge seg for å gå under 6.20 i denne gjennomkjørings-økten. I e-vm sist sesong oppnådde han bare 6.23 på Hamar. Legger ham i utgangspunktet på samme 6.23.
Huizinga åpnet sesongen vesentlig svakere enn sist sesong, men viste så noe formstigning under vc1-2, for så å falle tilbake til kun 12.58 i 10 000A i Hrv sist helg, nesten 20 sek bak hans pers på sin yndlingsbane. Forventer nok et slapt løp fra denne løperen, siden han kun sikter seg inn på romjuls-løpene. Kanskje han, med siste indre, vil legge en smule prestisje i å slå makkeren, men tror ikke på særlig bedre enn 6.23 på ham heller. I dette selskapet kan denne NED-duellen fort bli et tilnærmet buljongpar, selv om de kan tenkes å skru opp farten litt på de siste rundene. For dem begge kan det meget mulig bli et taktisk poeng å plassere seg bak Snellink for å sikre at han oppnår nok poeng til at NED sikrer seg full OL-kvote samlet sett. For dette paret er det fare for at førsteprioritet er å gå saktere enn Snellink, men denne prioriteten vil avhenge av resultatene som presteres før dem i 5000B og 5000A. I aller verste fall kan vi risikere en parodi av et skøytepar som loffer inn til rundt 7 minutter, selv om jeg tviler på om Bergsma vil oppføre så til de grader latterlig.
Par6: Bloemen vs. Ghiotto. Bloemen fant den sjeldne Flower-flyten med (foreløpig) banerekord på 6.02 i Calgary, men falt som forventet markant tilbake med kun 12.51 i 10 000A i Hrv sist helg, om enn med en gjenopplivet avslutning. Tviler på at han er motivert og kapabel til å følge med på åpningsfarten som makkeren legger ut med, selv om man aldri skal si aldri mht. Bloemen. Han gikk på 6.16 i e-vm på Hamar sist sesong, og jeg sier 6.18 på ham nå.
Ghiotto slo tilbake med 12.33 og andreplass i Hrv, etter en feiende god avslutning. 5000 er i korteste laget for ham, selv på Hamar-is, og han gikk kun på 6.13 i e-vm sist sesong. Kanskje han er god for 6.12 nå.
Par7: Jilek vs. Loubineaud. Jilek begikk en svært så imponerende 1500 i går som indikerer at han nå er i enda bedre form enn da han sist helg vant 10 000A på 12.29 i Hrv, så jeg legger ham på 6.08 som fremste favoritt til å vinne distansen. Vrek-holder Loubineaud har nå vist seg å ha etablert seg i den ypperste verdenseliten på distansen, og hans 10 000 i Hrv på 12.36 indikerer at han er like god på lavlandsis. Uten hensyn til makkeren ville jeg spådd ham inn på 6.11. Men når Jilek i øyensynlig storform er troende til å dra fra selv avslutningssterke Lobbie, er det fare for at franskmannen blir noe mismodig og kun formår 6.12.
Par8: Dawson vs. Eitrem. Dawson imponerte enormt i Calgary med å vinne distansen på 6.01 etter en historisk enestående avslutning. Den etterfølgende 12.48 i Hrv, hele 19 sek bak vinneren og kun 6.plass, var ikke av samme klasse. Ei heller indikerte hans 1500 i går noen signifikant formstigning. Nøyer meg med 6.14 på ham.
Eitrem vant e-vm på Hamar sist sesong på 6.10. Mistenker ham for å være enda et lite hakk hvassere denne sesongen, men spisser neppe formen like mye som foran e-vm forrige sesong. Kanskje litt optimistisk, men med hjemmebane og en bra 1500 i går legger jeg ham på 6.10.
Prediksjon (meget mulig litt for meget best-case, spesielt for de «nest-beste»):
6.08 Jilek
6.10 Eitrem
6.11 Semirunniy
6.12 Loubineaud
6.12 Ghiotto
6.14 Dawson
6.17 Lorello
6.18 Bloemen
6.18 Swings
6.18 Snellink
6.19 Malfatti
6.19 Petzold
6.19 Maly
6.22 Farthofer
6.23 Huizinga
6.23 Bergsma(Mht. den noe kompliserte poengstillingen for å komme seg inn på topp15 for å kapre OL-billett på distansen, kommer jeg meget mulig tilbake til dette først etter at 5000hB er avviklet.)
-
ForfatterInnlegg