Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.
- Dette emnet har 94 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 28/01/2025 at 21:27 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Ps: Jilek gikk så bra at han kan holde seg til planen om å stå over Milwaukee. Tiden så bra at han sikret en kvoteplass på tid på tieren til distanse-VM. Poengfangsten så god at han beholder plassen i A under WC5 i Polen, og samtidig ligger veldig godt an til å kunne sikre seg en plass blant de 16 beste på poeng etter WC6 i VM-kvalifiseringen på 5000m.
Rocambole
Etter 10000B: Semirunniy satte altså en standard med sin 12.50 allerede i kvartett2, og verken kvartett3 eller 4 var i nærheten av ledertiden. Så var det klart for mitt meget imøtesette par innen kvartett5: Bergsma (38 år) vs. Liu Hanbin (Chn, 18år og A1 jr.). Jeg var altså av den formening at stortalentet Liu kunne ha 13.10 innen skuddhold, eventuelt også true den kinesiske rekorden til Yu Wu på 13.06.93, og jeg anså det i beste fall heller ikke helt utelukket at fremadstormende Liu kunne lukte på 13.00, og muligens gå ut vågalt nok til å holde følge med Bergsma et stykke på veien. Hva skjedde så?
Aldrende Bergsma hadde tidligere i sesongen 12.49 fra Hrv. Med kvartett-fordel på ca. 10 sek og litt raskere is, burde han vel nå være kapabel til kanskje ned mot 12.35? Neida, old boys Bergsma viste seg ikke kapabel til mer enn 12.47 etter å ha sprukket litt opp på de siste fire rundene. Men i det minste ny ledertid.
Makker Liu gjorde intet forsøk på å følge Bergsma fra start, og befant seg ca. 18 sek bak med 7 runder igjen. Samtidig holdt han ganske jevne og gledelige rundetider på overveiende lave 31. Holdt han noenlunde samme marsjfart helt inn, kunne han true den kinesiske rekorden. Men neida, Liu viste seg kapabel til mer enn som så. Hans 7 siste rundetider:
30.76 – 30.42 – 30.59 – 30.42 – 30.49 – 30.14 (!) – 29.38 (!!). Sluttid: 12.59.30.KABANG! I mål var Liu altså kun 12 sek bak Bergsma, dvs. at han spiste inn ca. 6 sek av forspranget på de siste 7 rundene og avsluttet vesentlig sterkere enn hollenderen! Riktignok anså jeg det ikke totalt usannsynlig at Liu skulle kunne begå 13.00, men han GJORDE det altså, og ble første kineser under 13 minutter! Og dessforuten med en formidabel avslutning som for de fleste antagelig kom helt uventet fra en løper som dagen før gikk 1500 på 1.44.22.
Jeg været at det kunne komme en liten skrell her, men nå kom den altså! Solemerkene tyder på at Liu i løpet av få år vil vokse til å bli Kinas beste skøyteløper (altså i klassisk firkamp) noensinne, og stige opp i den ypperste verdenseliten!
Med dette løpet hadde både POL1 (Semirunniy) og CHN1 (Liu) slått Beckerts tid på 13.02, hvoretter GER ikke var kvalifisert til å delta på 10k i e-vm på Hamar.
Kvartett6 viste seg ute av stand til å true disse tidene. I kvartett7 presterte Lorello (Ita) pene 12.59.52 (pers med over 20 sek), men dette var uansett bak ITA2 Malfattis 12.57.01.
I kvartett8 noterte vår egen Ulekleiv en forventet ny pers-forbedring, til 13.09, mens Henriksen krympet persen – trass i en svak avslutning – med et lite sekund til 13.01.84, litt bak Bloemens notering og dermed utilstrekkelig til å sikre oss en NOR2-løper til e-vm på Hamar på distansen. Henriksens parmakker, Maly (Ger), slo derimot til så det suste med 12.43.42 (pers med 31 sek!).
I kvartett9 demonstrerte Engebråten med sine 13.25 at det dessverre fortsatt er langt unna at pustebesværet er under kontroll, mens hans makker Lobineaud (Fra), over en runde foran i mål, gikk inn til pene 12.44.18 (pers med over 14 sek) etter et godt løp. I kvartettens andre par gjorde Yu Wu et hederlig forsøk på å gjenobre sin tapte kinesiske rekord fra Liu, men med sine 13.01.06 kom han over sekundet for sent i mål for så.
10 000B endte dermed opp med:
12.43.42 Maly
12.44.18 Loubineaud
12.47.39 Bergsma
12.50.05 Semirunniy
12.59.30 LiuMht. kvalik-billetter for 10 000 til e-vm på Hamar på tid, betyr dette – så vidt jeg kan se i skrivende stund – at Maly gjenerobret plassen som Beckert mistet for GER1, at Lobineaud kapret en billett for FRA1, at Semirunniy kapret en billett for POL1 og at Malfatti beholder billetten for ITA2. Bloemen er dermed i øyeblikket ikke kvalifisert for å delta som CAN2, men kan eventuelt gå seg inn som topp8 i vcup-langdistanse, fortrinnsvis på bekostning av ITA2 ved Malfatti.
For egen del var det største ved 10000B at Liu Hanbin slo til og kan tenkes å by ett år eldre Jilek kamp som firkjempere når de vordes seniores. Og så får vi håpe at vår egen regjerende jr-verdensmester Strand tar opp hansken fra disse formidable utfordrerne.
Mange rekorder i går…! Nivået på 10 000 m har løftet seg et ganske stort hakk, kanskje pga. «ny» stil?
Jenning De Boo gikk tidenes raskeste runde (23,92). han ble også tidenes første til å passere 600 m under 40 sekunder! Smak litt på den.
Ingen spesiell god norsk dag i vente: Magnussen ranket nr. 16, og øvrige nordmenn på 500 m er trygt plassert i B-gruppa.
Emil
I kveld blir uten tvil helgens høydepunkt for min del. Fellesstarten er uten tvil den mest spennende skøyteøvelsen.
I motsetning til resten av verdenscupen er kvalifikasjonen til VM helt enkel, det er verdenscup poeng som teller.
For kvinnene leter vi fortsatt etter en måte å stoppe Groenewoud på. Hum har vært hakket hvassere enn resten så langt, men Zaalander laget er notoriske for å ikke bry seg om løp på den andre siden av atlanterhave, så detber mulig at hjemmebaneløperne har en god sjanse i dag.
For menn har Bart og Bart visst seg som de to sterkeste avslutterne i feltet, mens det samtidig er tydelig at det er litt mindre kontroll over feltet her. Jeg ser ikke bort fra at et tidlig angrep fra Loubinaud kan lykkes igjen, men også andre løpere har en sjanse.
Jeppe
Takk for fin og levende beskrivelse av denne flotte 10’n. Jeg hadde lyden på tv så lav, at jeg knapt hørte hva dem sa, fulgte med via rundetidene og forsto at Jilek og Fish, begge kunne snike seg inn foran Eitrem. Veldig spennende mil-løp.
Jeppe
Mine få ord, var til Rocambole.
Jeppe
Jeg hadde en gang en kammerat, som dessverre gikk bort for mange år siden, men han lærte meg skøyter. Distansene, tider, poengsummer og hela pakka, og fortalte meg om formlen, en formel jeg ikke trodde så mye på, men den har vist seg å stemme gang på gang.
«10 000 meter rekorden er svak», sa han, «Å?» Sa jeg, «hvordan da?»«Jo», sa han, «du tar verdensrekorden på 5000, ganger den med to, og legger på 20 sekunder, da får du tiden verdensrekorden på 10 000m bør ligge på.»
<div>Jeg mente at det måtte legges til en del mer enn 20 sekunder, men han sa: «Det er slikt det regnes». Synd min gamle kammerat ikke fikk oppleve at denne formelen atter viser seg temmelig riktig.
Tenkte på dette da Ghiotto satte igang. Verdensrekorden på 10 000 er for svak, han tar dette, og det gjorde han.
Det finnes jo forskjellige perspektiver på akkurat dette. En historisk gjennomgang av forholdet mellom 5000 m og 10 000 m ser for eksempel sånn ut.
Og p.s. Etter Ghiottos forbedring er differansen som omtales i artikkelen helt nede i 0,93.
Jeppe
Team-Sprint`n…. Hadde Juuso Lehtonen hatt et friskt kne, og Finland hadde stilt lag, og fullført uten å falle, hadde de ikke blitt sist på resultatlisten.
EinarR
Høyttalermannen i Olympic Oval bør de prøve å få til VM på Hamar også. Det er kar som kan lage stemning og få med seg publikum!
Jan Terje Gresset
Fikk ikke sett de to siste øvelsene (teamsprintene) på tv igårkveld. Men ser at to lag ble diskvalifisert i både dame og herre klassen. Hva var grunnen til det?
Med fellesstartene så må jeg innrømme at jeg noen ganger forstår hvorfor mange ikke liker å se på. Det er en kommentator feil. En ting er at konservative krefter ikke liker endringer, det er det ganske lite å gjøre med. Noe annet er at kommentatorene ikke følger med på hva som skjer i løpet.
De overså fullstendig den kalde krigen Nederland-Canada imellom der ingen ville blotte strupen ved å dra for å tette luken til Myers og co. Samtidig gjorde Manganello en kjempejobb som stoppkloss. Hun satte «falsk tempo» i feltet i ganske lang tid, noe som tydeligvis lurte løperne til ikke å dra. Det er et eldgammelt triks, som tydeligvis ikke hverken Ida eller Jørgen fikk med seg.Noe liknende klarte de ikke å se i mennenes løp. Her kunne naturligvis ikke Bart Swings jage, siden han hadde en lagkammarat i tetgruppen for å kontrollere Loubinaud. Det var et bra taktisk valg, men Medard måtte ha vært mer insisterende på at han altså ikke skulle dra noe som helst. Det blir man ikke populær av, men man øker sjansene for at laget vinner.
Og så virket det til at de to norske ikke gikk på samme lag. Når muligheten for seier sklir ut i horisonten så setter man den mest langdistanseprægede løperen til å drepe seg selv for å tette luken. Her håper jeg at Didrik og Allan har fått kjeft i etterkant. Norge har to løpere, den ene en avslutter. De MÅ ta ansvar og brenne av Didrik på å gi Allan sjansen for å kjempe om pallen.Maktvakuumet etter Schouten viser seg fortsatt og Hoolwerf sin overlegne fart hittil har gjort at folk griper fellesstartene annerledes an enn tidligere.
Jeg håper å få en fortelling om B-løpene fra en insider.
Kristian Eliassen
Veldig bra sagt.
I tillegg var vel Swings opptatt av å nøytralisere Bergsma?
Njåtun har prestert mye bedre før enn det hun gjør nå.
Det var bra med folk på tribunene søndag og god stemning. Denne helga har gitt oss veldig mye bra skøytesport. Da er det synd at bøygen er kommentatorer som ikke er tilstrekkelig tilstede både bokstavelig – og i overført betydning.
Du kan mye mer om fellesstart enn jeg, men til og med jeg fikk med meg flere av de tingene du peker på («falsk tempo var nytt for meg, og fikk heller ikke med meg Manganellos jobb. Jeg synes kameraet lå litt vel mye bare på Myers)
Kristian Eliassen
Ellers må jeg bare innrømme at fokus, tematikk og struktur på dette forumet her (og schaatsforum) tiltaler meg mye mer enn de på Facebook. Rocambole, Asian Games, svensketråd you name it. Svaret for meg tror jeg må være å så vidt være med på Facebook for å kunne ytre meg hvis det er et innlegg eller kommentar jeg reagerer på, og så fortsatt være med her. 🙂
Jeg kommer dog til å roe ned innleggs frekvensen noe. Ber om at Haarberg eller andre starter Milwaukee-tråden. Har en hel del andre gjøremål nå i uka.
EM så jeg med kommentatorer, men hele denne helga gikk uten lyd for min del. Ida Njåtun følger garantert med på de tilbakemeldingene som kommer via Facebook, så det hun presterer for øyeblikket er vel rett og slett det hun har inne. Hva Klem angår, antar jeg at problemet er at han rett og slett ikke har grunn- kunnskapen om skøyter på plass. Merkelig at man ikke greier bedre enn dette.
Jeppe
Jan Terje Gresset, det var knall og fall både for Norge og Kazakhstan i herre klassen. De måtte stoppe å vente på hverandre, og noe gikk antakelig ikke etter boka da det var tid for veksling eller passering etter en halv runde eller to.
I dameklassen ble også Norge disket (og Nederland). Jeg kunne ikke se noe feil der, men mulig at den norske jenta som kjørte førsterunden, ga rygg til de to bak, litt for lenge på vekslingsiden, før hun gled ut, og slapp de andre frem.
Det ble først oppgitt tider, siden Disq.
Jeppe
Når det gjelder Massestarten… Jeg la merke til «sabotering» i feltet, i forsøket på få til en gruppe som kunne ta opp jakten. Vi kan se det samme hvis kameraet klarer å få det med seg, under 5-mila på ski.
EinarR
I lagsprinten kvinner ser det ikke ut som om NOR er diska. Men CHI og NED. Om CHI vet jeg ikke, mens NED sin røde løper snubla etter få meter og så ble det sikkert noe ureglementert i etterkant av dette. i herrer gikk NOR og KAZ mot hverandre. Norges tetløper (Kristensen) snubla og falt umiddelbart etter start, så det likner på tilfellet til de nederlandske jentene. KAZ sin ene løper falt et stykke ut på andrerunden, og var svært nære på å feie med seg Bjørn Magnussen som befant seg i ventemodus ute i banen. Det kunne blitt alvorlig.
Banenes raskhet:

Figuren viser at det i gjennomsnitt går et par prosent fortere i Calgary enn i Nagano/Beijing. (Heerenveen er normalt et sted midt i mellom)
NB! Her er ikke 5000 m kvinner og 10 000 m tatt med i betraktningen.
Jeppe
Norge sto oppført som disket på lagsprinten for damene en periode etter løpene var slutt, men den endelige lista, viser at de ikke ble disket. De ble nr 5.
Formbarometeret Calgary
500 m 1000m 1500 m 5000 / 10000 m Løvås 43 137 +180 Eitrem -3 144 +141 B Magnussen 23 101 +124 C Magnussen 120 +120 Kristensen 91 +91 Rukke 46 41 +87 Wiklund 42 8 +50 Kongshaug 11 39 +50 Johansson 29 8 +37 Svenni ny! Henriksen -16 -16 Jagtøyen -54 14 -40 Samsonsen 33 -85 -52 Ulekleiv -80 7 -73 Strand -76 -76 Engebråten -300 -300 Forklaring: Tabellen viser hvor mange rankingpoeng den enkelte vant/tapte pr. distanse sist VC-helg.
Tidligere «form-vinnere»:
VC1 Allan D Johansson
VC2 Sander EitremEmil
Jeg ba Philip om å sette noen ord på opplevelsen i B-gruppen på fellesstarten.
Et brudd med 3 løpere visste seg lite konkurransedyktige, så da Weideman gikk i brud ble de tatt inn og løpet ble gjenåpnet. Weidemann hadde tatt mye ansvar for å holde det tislige bruddet under kontroll, så at hans angrep ikke gikk hele veien er ikke overraskende. Med 4 til mål angrep Thorup, men han ble tatt inn da de gikk ut på siste runde.
-
ForfatterInnlegg