Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 95)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen
      #30114 Svar
      Kristian Eliassen

Det virker som om det er mulig å oppnå gode tider i Calgary fortsatt, jfr. VM- enkeltdistanser sist sesong, men anlegget begynner å bli slitent (schaatsforum):

https://www.cbc.ca/sports/olympics/winter/speed-skating/calgary-olympic-oval-lifespan-speed-skating-1.7436932

Det er meldt ganske høyt trykk til helga (ca. 1020-1030 hPa) uten at den faktoren betyr alt. Jeg har lært meg at man heller bør fokusere på lufttetthet, herunder luftfuktighet. (hvor tørr luft i tillegg ikke er så gunstig å puste inn på de lange).

Det er interessant å se litt på hva man kan velge å fokusere på for å «spice opp» interessen foran/under et verdenscupløp:

1. Verdenscupen sammenlagt. Hm. Sammenlagtstillingen er knapt en hovedmålsetning for noen selv om Stolz faktisk har dette som et uttalt mål denne sesongen. For de fleste andre er det sekundært, og det i så høy grad at om man leder eller ligger godt an så øker faren for at man står over neste stevne. Dette siste forholdet gjelder særlig nederlandske løpere.
        2. Verdensrekorder, banerekorder, «nasjonale rekorder», personlige rekorder, sesongbeste, adelskalenderen etc. Etter min mening er det litt begrenset hva publikum kan «ta inn» av slik type tilleggskrydder, og ikke minst hva potensialet for merinteresse er. Litt i samme kategori som når det hevdes at intet løp er uinteressant bare man sammenlikner med andre løpere. Joda, kampen med klokka og plasseringer er en sentral del, men folk sitter ikke ytterst på stolen hvis en løper kjemper med en annen løper om en syvendeplass. Det blir slik at man velger seg ut hva man synes er mest interessant og relevant. Jeg velger meg «vanlige» verdensrekorder og personlige rekorder. Adelskalenderen bare når andre minner meg på at det kan skje at en løper kan gå til topps, ellers har jeg null peil på hvordan stillingen på den lista til en hver tid er. 🙂  — Det er på siden av hva som står på spill selv om slike oversikter helt sikkert kan være interessante nok for utøvere også.
        3. Verdenscupen som testløp foran viktigere oppgaver, men også som «her og nå»-løp som måler styrkeforholdet mellom utøverne. Her ligger hovedfunksjonen til verdenscupen. Her ligger også hovedgrunnen til å fokusere på deltakerlister, stipulering av startfelt i A-gruppene, opp- og nedrykk osv. Dessverre holder ISU seg med et litt for kronglete regelverk som  kan virke fremmedgjørende. Den jevne seer aner blant annet ikke prinsippene for hva som konstituerer A, og hvem man kan forvente/håpe på dukker opp i ruta. Slik knipes, og snevres interessen inn til kun de absolutt beste løperne. Er man ikke blant disse blir det svært vanskelig med profilering. De som kjemper i B, og stikker fram nesa av og til forblir ukjente. Selvsagt forsterket gjennom at det ikke vises bilder fra B selv om reglene for opprykk er mer attraktive enn de for nedrykk.
        4. Verdenscupen som kvalifisering til internasjonale mesterskap. En svært viktig funksjon som er grovt underkommunisert.  Delvis som følge av et kronglete regelverk, og abstraksjonen «kamp om nasjonskvoter» som generelt sett er mindre attraktiv enn en personlig kamp/avhengig av et riktig samspill. Paradoksalt nok er kvalifiseringsfunksjonen av i dag med på å sikre verdenscupdeltagelse, men også motsatt fordi den er halvhjertet i sin natur. Ordningen fremstår som en hemmelig undertekst med en tydelig parallell til skiskyting i gamle dager hvor man måtte vente til tirsdag etter løpet for å få vite hvordan det hadde gått. Man bør imidlertid fokusere på ordningen slik den er i dag både fordi spirene ligger der og innimellom vokser til overflaten.
        #30115 Svar
        Kristian Eliassen

Fredag og lørdag:

Noe av det mest interessante kommende helg blir kvalifiseringen til VM på Hamar når det gjelder 10 000m for menn og 5000m for kvinner. Det kjempes som kjent om nasjonskvoter. 8 plasser via verdenscuppoeng etter WC6 kompletteres med 4 tider fra denne helga her. Tider i A og B ses under ett. Maks to løpere per land.

På 5000m for kvinner begynner B-gruppa klokken 17:30, fredag. Verdenscupstillingen p.t.

Ranking by World Cup points:
          1 NOR 1 Ragne Wiklund 114
          2 NED 1 Joy Beune 102
          3 CAN 1 Ivanie Blondin 94
          4 CAN 2 Isabelle Weidemann 80
          5 NED 2 Marijke Groenewoud 78
          6 CZE 1 Martina Sáblíková 75
          NED 3 Merel Conijn 73
          NED 4 Sanne In ‘t Hof 72
          CAN 3 Valerie Maltais 71
          7 ITA 1 Francesca Lollobrigida 70
          8 JPN 1 Momoka Horikawa 64

Further ranking by World Cup times:
          9
          10
          11
          12
          Further ranking for reserve list of quota places, World Cup times:
          R1
          R2
          R3
          R4
          R5
          R6
          R7
          R8
          R9
          R10

Det er på ingen måte avgjort hvilke 8 som stikker av med plassene på poeng, men forsiktigvis så går det an å antyde at Horikawa og Yang i første par i A er i grenseland og derfor begge har stor interesse av å sette opp en god tid. Andre kandidater på tid fra B er Myers, de tyske løperne, en andre japaner. Etter disse vil jeg tro at det er et sprang, men vi får holde mulighetene åpne for overraskelser. Metoden her blir først å se på hvilke løpere som ender topp-4 i B-gruppa, og så sammenholde disse med hva som skjer i A senere.

• Dette svaret ble endret 1 år, 4 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Ragne Wiklund satt inn
          #30116 Svar
          Kristian Eliassen

På 10 000m, menn avvikles B etter A-gruppa med start klokken 01:16 natt til søndag. Da vet løperne i B hvilke tider som er prestert i A tidligere på kvelden.

1 ITA 1 Davide Ghiotto 114
            2 NOR 1 Sander Eitrem 108
            3 NED 1 Beau Snellink 102
            4 CAN 1 Graeme Fish 79
            5 NED 2 Chris Huizinga 75
            6 CZE 1 Metoděj Jílek 72
            7 CAN 2 Ted-Jan Bloemen 70
            8 BEL 1 Bart Swings 70

Further ranking by World Cup times:
            9
            10
            11
            12
            Further ranking for reserve list of quota places, World Cup times:
            R1
            R2
            R3
            R4
            R5
            R6
            R7
            R8
            R9
            R10

Litt vanskeligere å lese herreklassen. Strengt tatt kan ingen fra Fish og nedover føle «seg» sikre på å komme med på poeng. Hvordan det blir i praksis får vi se. Metoden her blir å se på de beste tidene i A, og samtidig forsiktig se på om det utkrystalliserer seg flere fra Fish og nedover som sannsynligvis kommer med på poeng. Husk dog at dette bare er løp 3 av 6, og f.eks avbud kan få store følger. Eksempelvis går det også an å tenke seg at noen kan spekulere i å stå over stevner fordi de vet at de kan støtte seg på en tid om man faller ut fra poenglista. Når B-gruppa kommer er naturligvis det helt sikre å notere en tid som er blant de 4 beste A og B sett under ett, men man trenger jo i praksis ikke å være så høyt oppe på den lista: Vi regner jo bort Ghiotto, Eitrem, Snellink og etter hvert flere som skal med på poeng.
            De norske? Henriksen er vel objektivt sett den som kan sette opp en best tid av våre tre, men har ikke helt vist det nivået som må til. Kongshaug stiller ikke, og det er kanskje litt dumt mtp  poengstillingen og 10 000. Engebråten skal normalt sett være veldig kapabel til enten å sikre en plass på poeng eller tid, men sykdomshistorie gjør han til et usikkert kort. Ulekleiv er allrounderen som fint skal kunne gå seg opp i A, men deretter blir det en kamp om å plassere «seg»  blant de 8 på poeng.

#30117 Svar
            Kristian Eliassen

Kortversjon resterende oppsett:

Om jeg ikke rekker en gjennomgang for resterende distanser, tar jeg med følgende om nordmenn i A i tilfeldig rekkefølge:

500m, menn: Magnussen
              1500m, kvinner: Wiklund
              Fellesstart menn: Eng Strand og ADJ
              Lagsprint menn: En divisjon. Norge med lag
              Lagssprint kvinner: En divisjon, Norge er med
              Fellesstart kvinner: Ingen, men Løvås er førstereserve.

#30119 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

(Jeg tillot meg å supplere lista for 5000 m med nr. 1)

#30121 Svar
                Jeppe

Melding fra Finland;

Juuso has some knee problems at the moment. That’s why we do not have a team sprint team.

Synd for Finland, der ryker vel en syltynn tråd … muligheten til å kunne få delta i VM på Hamar.

#30122 Svar
                  Kristian Eliassen

Løvås skal visstnok få plass i A-gruppa på fellesstart.

Det er litt demotiverende å følge litt med på skøyteforaene på Facebook. De mest toneangivende der viser tydelig at de ikke følger med på dette forumet her selv om det gang på gang viser seg at det hadde vært nyttig. (på samme måte som det er nyttig for oss å følge med der)

Det må (dessverre) også sies at det ikke alltid blir reklamert for dette forumet her på beste vis. (hint, hint selv om det motsatte heldigvis er mer vanlig)

For meg ser det nå ut som om skøyteinteressen i folket er lavere enn det var før EM. Det er laber aktivitet både her og der, og det blir ikke bedre av at tilgangen for uregistrerte på Facebook nå er blitt mye dårligere.

Jeg vurderer seriøst en pause selv om forumet her nå kan sies å ha etablert seg som et søsterforum til schaatsforum.

Det er på ingen måte slik at jeg skal slutte å følge med på skøyter, men med bare en 15-20 som er innom her og kikker til enhver tid, og såpass få som skriver, blir det litt tung materie. Det er kanskje like greit å stille gi seg og la gutta på Facebook holde på med bursdager og diskutere hvilken kanal skøyter går, og gikk på .

Ses på Hamar! 🙂

#30123 Svar
                    Jeppe

Du er unik, Kristian, og dessverre er det bare en …. 1,5 kanskje, av ditt kaliber som er i stand til å forklare og redegjøre for alt som skjer, og skal skje når det nærmer seg et skøytestevne. Jeg leser alt du skriver, og er imponert, eller fullstendig slått ut noen ganger, over at du har klart å sette deg inn i hele materien, og de fleste av oss andre kan bare slå på tv`n og bivåne det hele. Jeg er ganske enig i det meste du skriver, men dine fremtidsvyer for skøytesporten…… vel… mye fine tanker om den også, men jeg tror ISU har kjørt løpet i så lang tid, i skrå retning feil vei, at en gullalder for sporten igjen, jeg tenker på at folk blir interessert, og snakker skøyter, den tida kommer ikke igjen.
                      Det er som du sier, det har blitt for komplisert for de som prøver å følge med. Kanskje 90% av dem, de gidder ikke. kanskje mer enn 90  også. De ser på når det begynner, men aner ikke hvorfor den og den går, og en annen ikke går, noe som altså ofte skyldes et komplisert regelverk. Før var det mye, veldig mye enklere.

Jeg bryr meg ikke noe om når løperne har bursdag, er med andre ord svært sjelden på skøytesida i ansiktsboka. Det er 15.46,6 som er min skøyteside, og det er synd det ikke er flere som kikker inn her.

Sees på Hamar Kristian, en rødvin i ølteltet kanskje, men før det, verdenscup i Calgary, junior verdenscup, og -VM, og asiatiske vinterleker, med eller uten PRK, mere verdenscuper, og til slutt VM på Hamar, ganske sikkert uten Finland.

#30124 Svar
                      Kristian Eliassen

😊 Takk for fine ord.

Jeg har satt pris på fellesskapet her, og da tar jeg med de andre ivrige i samme slengen. Som sagt så er ikke dette ment som noe adjø. Det blir vanskelig å ikke skrive så mange innlegg lenger, men samtidig  frigjør jeg tid til andre ting.

#30125 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Da er trekningen for fredagens løp klar.

Se også spesialproduserte rankinglister her. På 5000 m er det få konkurranser, noe som gjør listene mindre «pålitelige».

#30126 Svar
                          Per Allan

ojsann, det var synd å høre Kristian.
                            Jeg er ikke så aktiv her på forumet (med å poste ting) men leser innimellom og da er det jo gjerne dine poster som er mest informative. Er ikke begeistret for FB-forumene jeg heller. Mye syting og klaging og sånt orker jeg ikke bruke tid på

#30127 Svar
                            Kristian Eliassen

Med tung materie mente jeg egentlig at det dessverre er vanskelig å nå ut.

Jeg føler akkurat nå behov for å fortelle om at det ligger en fin ny episode fra Global Skating Network ute på You Tube, at Jilek ikke kommer til å delta under WC4 og at Semerikov ikke tror han får lov til å stille for Usbekistan i Asian Winter Games fordi stevnet på det punktet behandles på samme måte som en «International Competition». Når man så ser at det bare er 14 personer inne her, så sier det seg egentlig selv at det føles litt meningsløst å komme med slikt.

Overgang til Diskutopia? Nja, litt det samme problemet med synlighet. Et egen nettsted/konto? Nja, da blir det litt monologpreg det også. Facebook? Kanskje. Bruker helga på å tenke på om jeg skal bli med der. I så fall blir mine bidrag annerledes. 🙂

#30134 Svar
                              Tom Hansen

Etter å ha møtt deg på de siste all-round mesterskapene Kristian, så tror jeg det er mange som ville bli glad for din info om du ble med i Forumet på FB!
                                Tenk på det i helga og bli med.

Nå ser vi frem mot WC i Calgary i helgen😊

#30135 Svar
                                Kristian Eliassen

😲

Takk for det mister! Ja, jeg får tenke på det. (LITT her i tillegg går jo også)

Ps: fikk gratulert foreldrene til Eitrem på puben i Heerenveen på søndag. Hyggelige folk.

#30137 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Hm. Ingen resultatservice fra Calgary foreløpig.

#30138 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Hm. Zdrahalova 6.46? Skal det bli verdensrekord i dag?

Beste norske tider i Calgary ifølge Nils Meland:

500 m: 37,43 Hege Bøkko, Hol IL, 25.02.2017
                                      1000 m: 1.13,96 Hege Bøkko, Hol IL, 25.02.2017
                                      1500 m: 1.52,47 Ragne Wiklund, Aktiv SK, 12.12.2021
                                      5000 m: 6.52,46 Ragne Wiklund, Aktiv SK, 18.02.2024

500 m: 34,28 Bjørn Magnussen, Spk Falken, 16.02.2024
                                      1000 m: 1.06,98 Håvard Holmefjord Lorentzen, Fana IL, 02.12.2017
                                      1500 m: 1.42,66 Peder Kongshaug, Stavanger Sandnes SK, 18.02.2024
                                      10000 m: 12.53,89 Håvard Bøkko, Hol IL, 13.02.2011

#30139 Svar
                                      Kristian Eliassen

…er visst feil tid. Skal være 7.05.59 melder «Lisan» på plass i Calgary( skøytemiljøet er lite. Tror jeg har hilst på han en gang)

#30140 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

Ja, rettet nå. Kan ikke stole på resultatene tydeligvis. Pga. kvartettstart muligens—

#30141 Svar
                                          Kristian Eliassen

…vannepause nå før de siste 4 kvartettene i B

#30142 Svar
                                            Kristian Eliassen

…Løvås er i gang.

#30143 Svar
                                              Rocambole

Takker for 7.05-opplysningen. 6.46 virket alt for sensasjonelt til å være sant. Ser at tiden er korrigert nå, og vi har også fått rundetidene.

Men generelt virker tidene i 5000d-B bedre enn forventet, hvilket lover godt for kvelden/natten.

#30144 Svar
                                                Kristian Eliassen

…det hagler med perser, spent på Braun nå (ja, ikke om det blir pers eller ei…)

#30145 Svar
                                                  EinarR

Nå kan Aurora Løvås finne fram smilet sitt igjen. Det trenger vi. For et flatt løp, sikkert ei god opplevelse.

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 95)
                                                  Svar til: Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.
                                                  Din informasjon: