Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november
- Dette emnet har 163 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 21/11/2025 at 8:57 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
500m,menn:
De Boo
Kania
Koshkin
McLeod
Bjørn Magnussen
Diniz
…
Brunet-Stoppelmoor
Zurek-Stolz
Lian-Westenbroek/Morishige*
Westenbroek/Morishige*-Dubreuil
Wennemars-Liiv
Jun Ho Kim-Scheperkamp* (evt. motsatt)
Murakami-Kuratsubo*To tilfeller av samme tid på sesongbestelista. Vet ikke om det er trekning eller tusendeler man skjeler til.
Mest usikker her på om Kina kommer til å bruke Lian i A. Gao er tradisjonelt sett sett den beste kineseren, vant det første uttaksstevnet, men har ikke konkurrert siden 17.oktober. Skadeplaget, med under WC? Lian på sin side perset under Beehive Burn med 34.46.
Igjen: Stevnet Beehive Burn av stor betydning for ranking. Brattgjerd kommer til å starte i siste par i B, og møter Nil Llop. NB! Dette om tidene i «Beehive Burn» teller med. Grunn til å tro at de gjør det.
Kristian Eliassen
Programmet for fredag er 3000m, kvinner, 5000m, menn og så 1000m for begge kjønn.
Rocambole
500h: B Magnussen altså i de 3 siste presumptive topp-parene. Håper definitivt at han ikke trekker f.i. mot Koshkin, slik at vår mann – som i utgangspunktet mener at selv 500 meter er for langt – ikke atter kan bli utsatt for forsmedelsen av å måtte krysse bak makkeren. Svært interessante par med Brunet vs. Stoppelmoor og Zurek vs. Stolz.
3000d: Beune kom seg altså gjennom «helsesjekken» 08.11; les: oppnådde ikke legeattest for å være skral nok til å kunne stå over vc? Besynderlig hvor elendig det angivelig er fatt med helsen til NEDs toppløpere på damesiden. Ser at «benskjøre» Conijn, etter sitt superløp på 3000, står over vc og nevneverdige løp på regulære distanser inntil NEDs OL-uttak i romjula, samtidig som hennes falleferdige skjelett ikke forhindrer henne i å delta i diverse innbringende maratonløp (!).
5000h: Oppsettet er basert på at alle nasjoner setter sin beste løper i A-gruppen, hvilket jeg anser som plausibelt, uaktet at noen av dem altså har anledning til å prioritere annerledes. Jilek må her gå i første pulje, i par3, og kan bli historisk ved å sette vrek, eventuelt ved også å begå skøytehistoriens første sub-6. Uansett er han storfavoritt til å sette en formidabel ledertid som de 3 siste parene må kjempe imot.
I de 3 siste parene har Huizinga fremstått lite overbevisende så langt i sesongen, og nå – utenfor hans yndlingsbane i Hrv – er det lite sannsynlig at han vil prestere noe ekstraordinært. Bloemen virker i meget bra slag, men alderen begynner å tynge, så noe potensial for vrek – enn si sub-6 – øyner jeg ikke. Dermed gjenstår de to fremste vrek-kandidatene Dawson og Eitrem, samt milslukende Ghiotto og Bosker i sitt livs form. Trekningen mellom disse 6 kan tenkes å bli avgjørende for eventuell vrek/sub-6.
Den eneste makkeren jeg ikke ønsker for Eitrem, er Dawson som har det med å komme grusomt mot slutten. Bortsett fra så, ønsker jeg meg nest siste par for ham, samt første og dermed siste indre. Uansett vil Jilek formodentlig ha satt en ledertid som gjør Eitrem forberedt på hvilken marsjfart han må legge seg på for å vinne distansen. Uansett hva særlig Jilek måtte finne på før Eitrem stiller til start, gir jeg Eitrem skjema til 5.58.88. Håper inderlig at Eitrem er beredt til så allerede før 5000 blåses til start.
🙂
1000m, kvinner:
Kok
Fledderus
Mei Han
Leerdam
A. R-de Jong
Takagi
…
Grevelt-Lamarche
Bowe-Bosiek
Yamada-Vanhoutte
Jackson-Yoshida
Sato-Jabrzyk
Scholz-Ziomek
Morozova-Na-Hyun LeePolen kan ikke stille med Czerwonka eller Wojtasik i A, derfor bør «A-laget» gi seg selv. Ellers er det mulig at Silaeva og Min Sun Kim kan brukes istedenfor Morozova og Na Hyun Lee — men sistnevnte duo mer trolig. Vi får se…
1000m, menn:
Stolz
McLeod
Wennemars
Prins
De Boo
Howe
…
Ning-McDermott-Mostowy
Nuis-Min-Seok Kim
Sonnekalb-Zurek
Kania-M.Yamada
Liiv-Kojima
K.Yamada-Dubreuil
Klein-VosteNoen plasser som er tighte her også. Morishige har ikke rett på å kunne stille i A, Nonomura nummer 5 i det japanske mesterskapet. Brukes Nonomura i A skaper det forskyvninger i oppsettet. Deltar Min Seok Kim? Ingen resultat siden 19.september. Ungarn har ingen andre med rett til å sette inn i A. Om ikke Min-Seok Kim dukker opp får Kina en plass nummer to, og igjen blir det forskyvninger.
Lørdag.
Lørdag starter altså med 500m for begge kjønn (se over). Deretter er det 1500. Jeg kommer tilbake med 1500m for kvinner og menn tirsdag kveld — da skal vi også ha fått den ikke-distansevise deltakerlista. Nevner allerede nå at vi jo har Wiklund i A i kvinneklassen, og tre i herreklassen. Alle de tre norske kommer helt i begynnelsen, og vi stiller med Eitrem, Kongshaug, Eng Strand. Haneberg var foran Eng Strand i NM, men er ikke høyt nok oppe på sesongbestelista til å kunne plasseres i A (ADJ kan brukes der, men er p.t. ikke bedre enn Eng Strand).
Minner om at det pågår en uformell «meningsmåling» om det blir rekorder førstkommende helg (eller eventuelt i Calgary). Bli gjerne med før målingen stenges om en dag eller to.
KarlA
Deltakerlista klar.
ISU Speed Skating Results – Live
Svært fyldig. I farta:
1. Hva er skjedd med Katsiaryna Hahiyeva? Holdt i fjor det høyeste nivået i flokken som er klarert fra RUS/BLR. Ikke deltatt i år.
2. Elizaveta Golubeva skal gå for Den russiske OL-komiteen. Kasakhstansk statsborgerskap ikke på plass?
3. Adrian Fierar: Trolig rumeneren med høyest internasjonalt nivå nå. Men som i fjor er han ikke med i WC. Hva er det med Adrian og det rumenske forbundet?
Kristian Eliassen
Der var den! Kun tre utøvere fra IAB, merkelig dette med Golubeva.
Fierar har vi nettopp snakket om i en annen tråd. Har vært skadet, men flyr inn og er klar til WC2.
Ellers fint at Min Seok Kim og Gao er på startlistene. Var litt usikker på de to.
EinarR
Artig og ukonvensjonell vri av ISU å presentere først menn, så kvinner!
Jeppe
Mener jeg har sett et sted; tidspunktene dette blir sendt, norsk tid, finner det ikke nå, og blir ikke lei meg om det gjentaes her.
1500m, kvinner:
Bowe
Groenewoud
R.-de Jong
Blondin
Wijfje
Beune
…
Yin Qi-Myers
Daleman-Lamarche/Maltais
Wiklund-Li Jiaxuan
Takagi-Sato
Zdrahalova-Sablikova
R.Yamada-Lollobrigida
Van Elst-JabrzykHer må jeg ile til med å si at jeg er mer usikker enn vanlig — særlig hvem Kina stiller med. De to jeg har med vant hvert sitt uttaksløp, men Kina har flere andre som de kan sette inn isteden. Japan kan også finne på å sette inn Horikawa istedenfor Yamada, og Kanada Maltais istedenfor Lamarche(men de to er rett etter hverandre på rankingen). Ta derfor et stort forbehold når det gjelder parsammensetningene her.
-
Dette svaret ble endret 9 måneder, 3 uker siden av
Kristian Eliassen.
1500m, menn:
Stolz
Howe
Nuis
Prins
Wennemars
Min-Seok Kim
…
Dijs-La Rue (evt.Hall-Dijs)
Snel-Sonnekalb
Kasahara-Ning
Di Stefano-K.Yamada
Eitrem–Kongshaug
M.Yamada-Arito/Nonomura
Eng Strand-Swings (evt Voste)MYE mindre usikkert enn i kvinneklassen. De norske kommer tidlig fordi de ligger lavt på sesongbestelista. Vi kan ikke velge Haneberg i A fordi han ikke var topp-40 sml i cupen forrige sesong eller blant de førti på sesongbestelista 2025/2026. Endringer kan naturligvis skje i forhold til oppsettet over, men La Rue og Hall er etter hverandre på lista — samme med Arito og Nonomura. Voste kommer inn på plassen til Swings om Swings avstår.
1500m, kvinner:
Tar med et alternativt oppsett (!) hvor vi setter inn Mei Han og Binyu Yang for Kina isteden — disse to ble nummer 3 og 7 sammenlagt i verdenscupen sist sesong…
Bowe
Groenewoud
R.-de Jong
Blondin
Wijfje
Beune
…
Myers-Daleman
Lamarche/Maltais-Wiklund
Takagi-Sato
Zdrahalova-Sablikova
Yamada-Binyu Yang
Lollobrigida-Van Elst
Jabrzyk-Han(så ender det sikkert med et lag med bronsevinner Han fra VM og f.eks den mest sannsynlige, Yin)
-
Kristian Eliassen.
Jeppe: Tenkte du på dette?
Vsport1:
Fredag 23:55 – 03:35
Lørdag 20:25 – 23:30
Søndag 20:55 – 00:15Detaljert tidsplan har ikke jeg sett enda.
Kommentatorer: Jørn Sundby og Ida Njåtun.
Jeppe
Jepp, der var tidspunktene.
Takk takkKarlA
Bra deltakertall: 326. Forrige gang SLC hadde verdenscup i OL-sesong: 295. Tross tynne tropper fra RUS/BLR nå.
Påmeldte nasjoner: 34. Sist: 36.
Men sist var kravene til fellesstart snille, og land som AUS, BRA, MON og IND kunne delta. BRA påmeldt nå også, men må trolig strykes, krav ikke innfridd. I så fall: 33 nasjoner.
Mest positivt: Tyskland fra 12 til 18, Kina fra 18 til 26 og Frankrike fra 2 til 8.
Kristian Eliassen
ISU har nå rettet opp opplysningen om Golubeva,
Carl-Petter Leganger
Er det noen som vet om ISU har lagt ut liste over deltagerne på de forskjellige distanser, i tilfelle hvor?
Se lenke øverst på side 1 til ISUs spesialside. Foreløpig er ikke den spesifiserte deltakerlista lagt ut, men den bør vel komme i løpet av dagen.
Carl-Petter Leganger
Mange takk.
Sander Eitrem om 6-minuttersgrensen til Dagbladet:
– Jeg tør ikke helt å tenke på det. Det er på høyde med OL-gull. Det er ikke større, men det er helt på høyde med OL-gull.
KarlA
Det spøker for Arianna Fontanas store ambisjon: suksess på kortbane og langbane i sesongens hjemme-OL. Sitter hjemme med hofteskade denne helga.
Hurtigløp på skøyter, VM i Salt Lake City: Kalender, tider og hvor du kan se Lollobrigida og Ghiotto
Kristian Eliassen
Den detaljerte tidsplanen foreligger: Se åpningsinnlegget!
-
-
ForfatterInnlegg