Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november

• Dette emnet har 163 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 21/11/2025 at 8:57 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 164)
  • Forfatter

500m,menn:

De Boo
    Kania
    Koshkin
    McLeod
    Bjørn Magnussen
    Diniz

Brunet-Stoppelmoor
    Zurek-Stolz
    Lian-Westenbroek/Morishige*
    Westenbroek/Morishige*-Dubreuil
    Wennemars-Liiv
    Jun Ho Kim-Scheperkamp* (evt. motsatt)
    Murakami-Kuratsubo

*To tilfeller av samme tid på sesongbestelista. Vet ikke om det er trekning eller tusendeler man skjeler til.

Mest usikker her på om Kina kommer til å bruke Lian i A. Gao er tradisjonelt sett sett den beste kineseren, vant det første uttaksstevnet, men har ikke konkurrert siden 17.oktober. Skadeplaget, med under WC? Lian på sin side perset under Beehive Burn med 34.46.

Igjen: Stevnet Beehive Burn av stor betydning for ranking. Brattgjerd kommer til å starte i siste par i B, og møter Nil Llop. NB! Dette om tidene i «Beehive Burn» teller med. Grunn til å tro at de gjør det.

#32695 Svar
    Kristian Eliassen

Programmet for fredag er 3000m, kvinner, 5000m, menn og så 1000m for begge kjønn.

#32700 Svar
      Rocambole

500h: B Magnussen altså i de 3 siste presumptive topp-parene. Håper definitivt at han ikke trekker f.i. mot Koshkin, slik at vår mann – som i utgangspunktet mener at selv 500 meter er for langt – ikke atter kan bli utsatt for forsmedelsen av å måtte krysse bak makkeren. Svært interessante par med Brunet vs. Stoppelmoor og Zurek vs. Stolz.

3000d: Beune kom seg altså gjennom «helsesjekken» 08.11; les: oppnådde ikke legeattest for å være skral nok til å kunne stå over vc? Besynderlig hvor elendig det angivelig er fatt med helsen til NEDs toppløpere på damesiden. Ser at «benskjøre» Conijn, etter sitt superløp på 3000, står over vc og nevneverdige løp på regulære distanser inntil NEDs OL-uttak i romjula, samtidig som hennes falleferdige skjelett ikke forhindrer henne i å delta i diverse innbringende maratonløp (!).

5000h: Oppsettet er basert på at alle nasjoner setter sin beste løper i A-gruppen, hvilket jeg anser som plausibelt, uaktet at noen av dem altså har anledning til å prioritere annerledes. Jilek her gå i første pulje, i par3, og kan bli historisk ved å sette vrek, eventuelt ved også å begå skøytehistoriens første sub-6. Uansett er han storfavoritt til å sette en formidabel ledertid som de 3 siste parene må kjempe imot.

I de 3 siste parene har Huizinga fremstått lite overbevisende så langt i sesongen, og nå – utenfor hans yndlingsbane i Hrv – er det lite sannsynlig at han vil prestere noe ekstraordinært. Bloemen virker i meget bra slag, men alderen begynner å tynge, så noe potensial for vrek – enn si sub-6 – øyner jeg ikke. Dermed gjenstår de to fremste vrek-kandidatene Dawson og Eitrem, samt milslukende Ghiotto og Bosker i sitt livs form. Trekningen mellom disse 6 kan tenkes å bli avgjørende for eventuell vrek/sub-6.

Den eneste makkeren jeg ikke ønsker for Eitrem, er Dawson som har det med å komme grusomt mot slutten. Bortsett fra så, ønsker jeg meg nest siste par for ham, samt første og dermed siste indre. Uansett vil Jilek formodentlig ha satt en ledertid som gjør Eitrem forberedt på hvilken marsjfart han må legge seg på for å vinne distansen. Uansett hva særlig Jilek måtte finne på før Eitrem stiller til start, gir jeg Eitrem skjema til 5.58.88. Håper inderlig at Eitrem er beredt til så allerede før 5000 blåses til start.

#32701 Svar

🙂

1000m, kvinner:

Kok
        Fledderus
        Mei Han
        Leerdam
        A. R-de Jong
        Takagi

Grevelt-Lamarche
        Bowe-Bosiek
        Yamada-Vanhoutte
        Jackson-Yoshida
        Sato-Jabrzyk
        Scholz-Ziomek
        Morozova-Na-Hyun Lee

Polen kan ikke stille med Czerwonka eller Wojtasik i A, derfor bør «A-laget» gi seg selv. Ellers er det mulig at Silaeva og Min Sun Kim kan brukes istedenfor Morozova og Na Hyun Lee — men sistnevnte duo mer trolig. Vi får se…

#32702 Svar

1000m, menn:

Stolz
        McLeod
        Wennemars
        Prins
        De Boo
        Howe

Ning-McDermott-Mostowy
        Nuis-Min-Seok Kim
        Sonnekalb-Zurek
        Kania-M.Yamada
        Liiv-Kojima
        K.Yamada-Dubreuil
        Klein-Voste

Noen plasser som er tighte her også. Morishige har ikke rett på å kunne stille i A, Nonomura nummer 5 i det japanske mesterskapet. Brukes Nonomura i A skaper det forskyvninger i oppsettet. Deltar Min Seok Kim? Ingen resultat siden 19.september. Ungarn har ingen andre med rett til å sette inn i A. Om ikke Min-Seok Kim dukker opp får Kina en plass nummer to, og igjen blir det forskyvninger.

#32703 Svar

Lørdag.

Lørdag starter altså med 500m for begge kjønn (se over). Deretter er det 1500. Jeg kommer tilbake med 1500m for kvinner og menn tirsdag kveld — da skal vi også ha fått den ikke-distansevise deltakerlista. Nevner allerede nå at vi jo har Wiklund i A i kvinneklassen, og tre i herreklassen. Alle de tre norske kommer helt i begynnelsen, og vi stiller med Eitrem, Kongshaug, Eng Strand. Haneberg var foran Eng Strand i NM, men er ikke høyt nok oppe på sesongbestelista til å kunne plasseres i A (ADJ kan brukes der, men er p.t. ikke bedre enn Eng Strand).

#32708 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

Minner om at det pågår en uformell «meningsmåling» om det blir rekorder førstkommende helg (eller eventuelt i Calgary). Bli gjerne med før målingen stenges om en dag eller to.

#32713 Svar
          KarlA

Deltakerlista klar.

ISU Speed Skating Results – Live

Svært fyldig. I farta:

1. Hva er skjedd med Katsiaryna Hahiyeva? Holdt i fjor det høyeste nivået i flokken som er klarert fra RUS/BLR. Ikke deltatt i år.

2. Elizaveta Golubeva skal gå for Den russiske OL-komiteen. Kasakhstansk statsborgerskap ikke på plass?

3. Adrian Fierar: Trolig rumeneren med høyest internasjonalt nivå nå. Men som i fjor er han ikke med i WC. Hva er det med Adrian og det rumenske forbundet?

#32714 Svar
            Kristian Eliassen

Der var den! Kun tre utøvere fra IAB, merkelig dette med Golubeva.

Fierar har vi nettopp snakket om i en annen tråd. Har vært skadet, men flyr inn og er klar til WC2.

Ellers fint at Min Seok Kim og Gao er på startlistene. Var litt usikker på de to.

#32715 Svar
              EinarR

Artig og ukonvensjonell vri av ISU å presentere først menn, kvinner!

#32721 Svar
                Jeppe

Mener jeg har sett et sted; tidspunktene dette blir sendt, norsk tid, finner det ikke nå, og blir ikke lei meg om det gjentaes her.

#32722 Svar

1500m, kvinner:

Bowe
                  Groenewoud
                  R.-de Jong
                  Blondin
                  Wijfje
                  Beune

Yin Qi-Myers
                  Daleman-Lamarche/Maltais
                  Wiklund-Li Jiaxuan
                  Takagi-Sato
                  Zdrahalova-Sablikova
                  R.Yamada-Lollobrigida
                  Van Elst-Jabrzyk

Her må jeg ile til med å si at jeg er mer usikker enn vanlig — særlig hvem Kina stiller med. De to jeg har med vant hvert sitt uttaksløp, men Kina har flere andre som de kan sette inn isteden. Japan kan også finne på å sette inn Horikawa istedenfor Yamada, og Kanada Maltais istedenfor Lamarche(men de to er rett etter hverandre på rankingen). Ta derfor et stort forbehold når det gjelder parsammensetningene her.

#32723 Svar

1500m, menn:

Stolz
                  Howe
                  Nuis
                  Prins
                  Wennemars
                  Min-Seok Kim

Dijs-La Rue (evt.Hall-Dijs)
                  Snel-Sonnekalb
                  Kasahara-Ning
                  Di Stefano-K.Yamada
                  EitremKongshaug
                  M.Yamada-Arito/Nonomura
                  Eng Strand-Swings (evt Voste)

MYE mindre usikkert enn i kvinneklassen. De norske kommer tidlig fordi de ligger lavt på sesongbestelista. Vi kan ikke velge Haneberg i A fordi han ikke var topp-40 sml i cupen forrige sesong eller blant de førti på sesongbestelista 2025/2026. Endringer kan naturligvis skje i forhold til oppsettet over, men La Rue og Hall er etter hverandre på lista — samme med Arito og Nonomura. Voste kommer inn på plassen til Swings om Swings avstår.

#32725 Svar

1500m, kvinner:

Tar med et  alternativt oppsett (!) hvor vi setter inn Mei Han og Binyu Yang for Kina isteden — disse to ble nummer 3 og 7 sammenlagt i verdenscupen sist sesong…

Bowe
                  Groenewoud
                  R.-de Jong
                  Blondin
                  Wijfje
                  Beune

Myers-Daleman
                  Lamarche/Maltais-Wiklund
                  Takagi-Sato
                  Zdrahalova-Sablikova
                  Yamada-Binyu Yang
                  Lollobrigida-Van Elst
                  Jabrzyk-Han

(så ender det sikkert med et lag med bronsevinner Han fra VM og f.eks den mest sannsynlige, Yin)

#32727 Svar

Jeppe: Tenkte du på dette?
                  Vsport1:
                  Fredag 23:55 – 03:35
                  Lørdag 20:25 – 23:30
                  Søndag 20:55 – 00:15

Detaljert tidsplan har ikke jeg sett enda.

Kommentatorer: Jørn Sundby og Ida Njåtun.

#32728 Svar
                  Jeppe

Jepp, der var tidspunktene.
                    Takk takk

#32729 Svar
                    KarlA

Bra deltakertall: 326. Forrige gang SLC hadde verdenscup i OL-sesong: 295. Tross tynne tropper fra RUS/BLR nå.

Påmeldte nasjoner: 34. Sist: 36.

Men sist var kravene til fellesstart snille, og land som AUS, BRA, MON og IND kunne delta. BRA påmeldt nå også, men må trolig strykes, krav ikke innfridd. I så fall: 33 nasjoner.

Mest positivt: Tyskland fra 12 til 18, Kina fra 18 til 26 og Frankrike fra 2 til 8.

#32730 Svar
                      Kristian Eliassen

ISU har nå rettet opp opplysningen om Golubeva,

#32731 Svar
                        Carl-Petter Leganger

Er det noen som vet om ISU har lagt ut liste over deltagerne på de forskjellige distanser, i tilfelle hvor?

#32732 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

Se lenke øverst på side 1 til ISUs spesialside. Foreløpig er ikke den spesifiserte deltakerlista lagt ut, men den bør vel  komme i løpet av dagen.

#32733 Svar
                            Carl-Petter Leganger

Mange takk.

#32735 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Sander Eitrem om 6-minuttersgrensen til Dagbladet:

– Jeg tør ikke helt å tenke på det. Det er på høyde med OL-gull. Det er ikke større, men det er helt på høyde med OL-gull.

#32741 Svar
                                KarlA

Det spøker for Arianna Fontanas store ambisjon: suksess på kortbane og langbane i sesongens hjemme-OL. Sitter hjemme med hofteskade denne helga.

Hurtigløp på skøyter, VM i Salt Lake City: Kalender, tider og hvor du kan se Lollobrigida og Ghiotto

#32742 Svar
                                  Kristian Eliassen

Den detaljerte tidsplanen foreligger: Se åpningsinnlegget!

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 164)
                                  Svar til: Svar #32713 i Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november
                                  Din informasjon: