Tyskland: Doping

Hjem Forum Forum 15.46.6 Tyskland: Doping

Viser 17 innlegg - 1 til 17 (av totalt 17)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

En mannlig tysk skøyteløper skal visstnok ha benyttet tjenestene til «dopinglegen» Mark Schmidt i Erfurt. Vedkommende deltok i OL 2018 etter det jeg forstår.

Aktuelle løpere er vel da:
      Patrick Beckert (Erfurt)
      Moritz Geisreiter (Inzell)
      Nico Ihle (Chemnitz)
      Joel Dufter (Inzell)

https://www.sueddeutsche.de/sport/doping-erfurt-eisschnelllauf-1.4381778

#5724 Svar
      Kristian Eliassen

Huff, men man synes vel egentlig at det er relativt få dopingsaker i skøyter. Teknisk idrett også, men hvorfor skulle skøyter være forskånet? Litt uheldig å spekulere i hvem i det tyske laget, men «sportler» inkluderer jo kvinner også.

#5725 Svar
        Kristian Eliassen
          #5726 Svar
          Kristian Eliassen

…ser ut til å handle en mann i artikkelen, ja. Er…

#5727 Svar
            Kristian Eliassen

…eller ikke? Refererer «er» (han på norsk) til det kjønnsnøytrale, «en skøyteløper»? Ikke språkspalta dette, men avventer til navnet blir sluppet.

#5728 Svar
              Tore Jan Narvestad

I Seppelts tweet står det imidlertid også «Jahr ungenannt», i så fall er det ikke sikkert at det trenger være en som deltok i 2018.
                På tysk skiller man mellom betegnelser for mannlige og kvinnelige utøvere, sistnevnte er Eisschnellläuferin og Olympiateilnehmerin (jf. at Merkel alltid omtales som Bundeskanzlerin).

Men det kan jo være de ikke gjør det sånn i en tweet, og at betegnelsene er ment å være kjønnsnøytrale slik de er brukt.

#5729 Svar
                Kristian Eliassen

Seppelt jobber for ARD. Dopingredaksjoner der har vært i kontakt med den mistenkte – en mannlig hurtigløper. (Se teksten under bildet). Mulig man må se på hvem som deltok i OL i 2014 også. Interessant å lese at sykkel igjen blir trukket fram som verstingene. Folk (publikum) vil la seg lure år etter år i den idretten. Blir skøytepublikummet lurt også? Håper jo virkelig ikke det. Å manipulere med blod før man går ombord i et langdistansefly høres farlig ut.

https://www.sportschau.de/doping/Deutschler-Athlet-Kunde-des-Erfurter-Dopingrings-100.html

#5732 Svar
                  Kristian Eliassen

Beckert og Ihle bedyrer sin uskyld. De tror det må dreie seg om før 2018. Beckert legger til «at han ikke stoler på noen av sine følgesvenner». Det høres jo ikke bra ut…

https://www.sport.de/news/ne3582247/eisschnelllauf-duo-patrick-beckert-und-nico-ihle-aeussert-sich-zu-doping-enthuellungen/

#5734 Svar
                    Kristian Eliassen

Er det motsatt mening av det Google påstår: Han tror det ærlig talt ikke om noen av sine følgesvenner. Fant fram ordboka.

#5736 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

Ja, andre får eventuelt arrestere meg, men her bommer nok Google på en setning som riktignok er temmelig avansert:

«Ich traue es ehrlich gesagt keinem meiner Weggefährten zu.»

tror jeg må bety omtrent:

«Jeg tror ikke noen av mine følgesvenner [til OL 2018] er i stand til å gjøre det [bruke doping]».

Han stoler altså på lagkameratene sine.

Men denne reportasjen som også Eliassen linker til ovenfor, fokuserer mye på OL 2018, også direkte i forbindelse med skøyteløperen. Så vi får vel bare vente og se om navnet blir frigitt etterhvert.

#5875 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

…og der var navnet ute. Robert Lehmann, ikke av de mest profilerte, men en OK allrounder i sin tid. La opp etter 2014-sesongen.

http://speedskatingstats.com/index.php?file=skater&code=1984010901

#5882 Svar
                          EinarR

Så var det ikke han som «alle» trodde det var, og mer eller mindre sirkla inn via eliminasjonsmetoden. («Har han ikke ei  søster også?»). Det var bra.

Hva dreier dette seg om? Da jeg hørte om «bloddoping» første gang så fikk jeg forståelsen av at det ikke er farlig/skadelig, når det utføres kyndig. Jeg kjente en profesjonell medisiner som holdt ganske bra amatørnivå, litt under 3 timer på maraton. Han hadde prøvd på seg sjøl: Ut med eget blod, for så å sette det inn igjen. Innimellom målte han effekt med flere parametere, som f.eks. klokke. Han var overhode ikke i tvil om at det hadde positiv effekt!

Alle er sikkert enige om at det er «ekkelt»/»vemmelig» å se utøvere tatt på fersken med sprøyter, bomull og blod, bak nedrullede gardiner. Men hvis det er sånn at effekten er i samme gate som å legge seg til på turisthoteller i stor høyde i x antall kostdøgn (forbundet betaler)? Hvis en setter disse to metodene opp mot hverandre i et større perspektiv («barn sulter i Afrika») så synes jeg det er ganske klart hva som er grellest.

Bloddoping er «kunstig», og forbudt. Luksushoteller i høyden er det naturlige liv, og fullt akseptabelt.

Samme dom ble i si tid felt over trykkammereksperimentering, kunstig og fy fy. Dra til høyden, legg deg inn på hotell hvis du vil leke med de beste.

Dette som jeg skriver her er mest inspirert av historier fra langrennsmiljøet. (Forresten: Stemmer det at de beste alpinistene fraktes med helikopter til startområdet i høyden??) -Men også i skøytesporten tas det jo åpenlyse blodprøver for å måle div. verdier, altså blodet som aktivt laboratorium.

Jeg tilstår at jeg er litt på parti med de «fattige», som prøver å finne alternative veier i kampen mot de rike og mektige. Og kjernen er altså at «bloddoping» ikke er skadelig. Men «kunstig», det enes alle om.

#5884 Svar
                            Kristian Eliassen

Verden er jo litt rar EinarR! (hva skal man så si om sorte hull…)

Den eliminasjonsgreia du snakket om var vel imidlertid mest et facebook-fenomen!

#5885 Svar
                              EinarR

«Robert L.» dukker forøvrig opp allerede i de tweetene som Kristian formidla den 24.3. over her!

#5886 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

Hm, ja, godt observert. Kristian har egentlig lagt inn hele «produksjonen» til denne twitreren. Og dette inkluderer innlegg som er lagt inn lenge etter at lenken ble lagt inn.

Han skriver ikke om Lehmann før den 09.04.

Generell anbefaling til den som skal legge inn lenker: kryss av for «åpne i ny fane».

#5888 Svar
                                  Kristian Eliassen

Poenget mitt var at man på Facebook ikke fikk med nyansen om at det kunne dreie seg om en herreløper som deltok i OL før 2018. Litt «morsomt» også at man trodde den skyldige var den av de fire som ikke forsvarte seg på sosiale medier!

#5889 Svar
                                    EinarR

Ach so. Da var det vel ikke så skarpt observert! Sareptas krukke dette her..

Viser 17 innlegg - 1 til 17 (av totalt 17)
                                    Svar til: Tyskland: Doping
                                    Din informasjon: