Skøytesesongen 2024/25

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2024/25

Viser 24 innlegg - 289 til 312 (av totalt 512)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Episodene til GSN lider litt under av at de blir lagt ut så sent. I dag la de ut kommentarer om helga før Ghiotto gikk fantomløpet på 10 000 (og 6.10 på 5000), og den imponerende tieren til Jilek.

Allikevel: Interessant allikevel å lytte. Viktige faktorer for at man skal få gode tider: Høyde over havet, Temperatur i is og i hallen, Kvartettstart, krappheten i kurvene (kan noen si hva som anses ideelt?) og vifter (!) ble nærmest antatt sidestilt når det gjelder det å kunne tjene et gitt antall sekunder. SLC ble sagt å vanligvis ikke ha god is, men når man lagde det (verdenscup, mesterskap) og attpåtil fikk et solid lavtrykk på besøk så ble det knalltider. Milwaukee ble fremhevet for alltid å lage god is, når så man plusser på med et lavtrykk og setter på vifter (Sic! -«fan» illustrert med sirkelbevegelse), så ble det veldig bra der også. Inzell ble fremhevet som en ideell høyde for langdistanse (jfr, oksygen), og kvartettstart med mange i tillegg på indre bane som skapte «medvind», mens Norge ble fremstilt som om man aldri brydde seg om å lage gode forhold bortsett fra mesterskap og verdenscup.

PS: Det ble snakket om at Jilek muligens ikke ville delta i seniorverdenscup kommende sesong (!).

Utstyr: snakk om «Ruby», og hvilket merke er det Bjørn Magnussen og HF Rukke går på? EHS/Staybent.

#28685 Svar
      Rocambole

FANTASTISK V-REK AV GHIOTTO!

25.10 gikk Ghiotto på respektable 6.10.82 på 5000 i Inzell etter et temmelig flatt løp, dog drøye 4 sek bak hans egen BR med 6.06.28 fra hans vinnertid i VM24 på samme bane.

Dagen etter (uten kvartettstart) setter så det tsjekkiske stortalentet Jilek (fortsatt A2) en formidabel jr-vrek i par1 med 12.46.56 etter et velberegnet løp. Til sammenligning satte våre egne Engebråten og Eikrem meget pene perser i VM24 i Inzell på hhv. 12.55 og 12.56, mens norgesrekorden fortsatt innehas av Bøkko på 12.53 fra Cal. Faktum er dermed at den tsjekkiske rekorden på kongedistansen er 7 sek bedre enn den norske rekorden, og attpåtil satt av en tsjekkisk junior!

Par4: Ghiotto vs. Malfatti, altså et rent italiensk par. Malfatti går et meget godt løp og evner for første gang å krype under 13.00. Like fullt må han se seg innhentet med en hel runde av lagkamerat Ghiotto når klokken ringer! Ghiotto stormer inn til 12.26.30 og ny VERDENSREKORD (med over 4 sek) – og førstemann under 12.30 – etter et meget velberegnet løp med en sterk avslutningsfase. KABANG!!!

Før dette kanonløpet stod Ghiotto med pers på 12.38 fra Cal og BR i Inzell på vinnertiden 12.40.68 fra VM24.

I VM24 vant altså Ghiotto de to langdistansene på 6.06 og 12.40, mens han altså nå, 7 mnd senere, begår 6.10 og 12.26 på samme bane i Inzell. Med samme forhold skulle 6.10 ikke tilsi mer enn i aller beste fall 12.40 dagen etter på samme bane. Kan denne disproporsjonale fremgangen forklares med bedre forhold under 10k?

Arrangøren oppgir følgende data:
        25.10  47% luftfuktighet, 13,5 grader i hallen, -8,5 grader i isen.

26.10  46% luftfuktighet, 13,3 graderi hallen, -8,9 grader i isen.

Disse data tilsier minimal forskjell i forhold mellom dagene for Ghiottos 5000 og 10k.

Heller ikke lufttrykk-data indikerer vesentlig mer fordelaktige forhold under 10k enn under 5k dagen før (samtidig som det fant sted et noe gunstig lavtrykk begge dager). Like fullt er Ghiotto altså i stand til å prestere 2x 6.13 dagen etter kun 6.10 på den halve distansen. Rimelig utrolig! Var 5000 fortrinnsvis kun OPPVARMING for marsjfarten på 10k dagen etter?

Uten nærmere overveielser: En ENORM – og SKØYTEHISTORISK – prestasjon av den galant-charmante kraftløper Ghiotto, der alle skandinaviske hatter – inklusive fordums rekordholder vd Poels – tas av i stående honnør! Fullbefarne gratulasjoner til denne gullende fjær i hatten for  italiensk skøytesport!

(Ingen SELVFØLGE at noe resultat senere i sesongen vil kunne matche Ghiottos bravade.)

#28688 Svar
        Kristian Eliassen

🙂

Tillat meg å mene at om Ghiottos løp blir sesongens høydepunkt, så er det i sannhet en mellomsesong vi har opplevd.

#28689 Svar
          Emil

Her er jeg enig med Kristian. Et pre-sæson stevne kan naturligvis ikke bli sesongens høydepunkt. Det hadde hvert fall blitt en overordentlig kjedelig sæson det.

Jeg gleder meg til å se skøyter igjen. Turen til NC2 ga avgjort mersmak.

#28691 Svar

Polen:

1000m kvinner
            1. Jabrzyk 1.17.73
            2. Wojcik 1.18.30
            3. Bosiek 1.18.63
            (4. Baran 1.18.90)
            (5, Ziomek-Nogal 1.19.24)

1000m menn
            1. Zurek 1.10.22
            2. Michalski 1.10.37
            3. Marek Kania 1.11.04
            (4. Piotrowsky 1.11.39)

Her ser vi at både Zurek og Marek Kania stilte og kommer til WC på distansen sammen med Michalski. Høyst trolig også Piotrowski når vi vet at han ble toer på 500m…

#28715 Svar
            Kristian Eliassen

Fellesstart kvinner
              1. Kubin, men hun har foreløpig ingen kvalifiseringstid som gjør at hun kan gå verdenscup
              (2.Piotrowska)

Fellesstart menn:
              1. Palka
              (2.Bachanek)
              (3.Janicki)

#28718 Svar

PUH! En massiv skøyteøkt er over. Lover ikke like fyldig dekning i morgen, men menyen er spennende. Stavanger: 2X500 for begge kjønn, 5000m menn og 3000m kvinner. Veldig oppløftende førstedag vil jeg påstå. Start 10:00. Fortsettelse i Milwaukee med oppstart 15:00, norsk tid. Fortsettelse i Polen 10:00.

#28734 Svar
              EinarR

Nesten Inzell-Schwung over det internasjonale stevnet i Erfurt i helga! Men det er en besynderlig glipp på deltakerlista: Ivar Aandahl (NOR) står oppført med DNS og WDR på to distanser. Ivar døde sommeren 2016.

#28743 Svar

Polen:

1500m, kvinner
                1. Jabrzyk 2.01.11
                2. Piotrowska 2.03.26
                3. Bosiek 2.03.76
                4. Wojtasik 2.05.64

Ikke imponerende resultater. Bare Jabrzyk og Bosiek av disse har klart ISU-kravet på distansen. Man kan lure på hvilke løpere Polen kommer til å stille med i verdenscupen (4 plasser). (flere deltok ikke her pga. skader)

1500m, menn
                1.Zurek 1.48.39
                (2. Bachanek 1.49.67)
                (3. Piotrowski 1.50.93)
                (4. Marek Kania 1.50.94)
                (5. Sliwka 1.51,67)
                (6. Palka 1.52.00)

Bare én plass i verdenscupen, og Zurek tok dette som trening. Bachanek er vel spesialisten, mens Sliwka er allroundhåpet etter rutinerte Palka.

Polen er mest sprint for tiden. Den polske hjemmesiden skriver: «…- For me, it was a training run in terms of technique and the 1000-meter distance. I didn’t set my sights on anything, but together with my coach, we decided to go hard from the very beginning. I’m glad that I almost achieved a «personal best» – emphasized the bronze medalist of the 2024 World Championships in the 500 meters, who spent his time between seasons diligently. – I focused on training, to put 110 percent into each of them. I didn’t miss a single training session, and that brings results. I’m looking forward to the first World Cup and I hope that I will be in peak form after the new year – added Żurek.

During the three days of the Polish Championships, the individual starts of his skaters were observed by coach Artur Waś, who is responsible for the sprinters in the Polish national team. – I knew that Damian Żurek was capable of a great 1500-meter run, but I didn’t expect such a fast run. This shows that he is in good shape and is not afraid of challenges. I am very happy with the performance of Kuba Piotrowski, who has never skated so fast in the Arena Lodowa. A few technical things didn’t work out for Marek Kania, but I am still pleased with the performance of the men – commented Waś, who also referred to the situation of the sprinters. – Karolina Bosiek is currently in a bit of a slump, but I think she will «fire up» after a few starts in the World Cup. The level of the entire group is growing and the competitors are aware of it. It should be noted that the differences in results were very small, which is good for the entire team. There are many to choose from – emphasized the sprint team coach.»

#28796 Svar
                Rocambole

Tillat meg å mene at om Ghiottos løp blir sesongens høydepunkt, så er det i sannhet en mellomsesong vi har opplevd.

Nja, fra eget ståsted utgjør jo inneværende sesong en mellomsesong uansett prestasjoner, og jeg ser ingen skjellig grunn til implisitt å nedsnakke Ghiottos særdeles imponerende VERDENSREKORD-løp.  Hva er sjansen for at Ghiottos fantomløp fremstår som det aller fremste skøyteløp i denne mellomsesongen? Som kynisk bookmaker vil jeg p.t. gi 1/3 sjanse for så, og i seg selv en prestasjon som skøytehistorisk sett nok tåler sammenlikningsgrunnlag med de beste av løp i nymotens mellomsesonger.

#28798 Svar
                  Kristian Eliassen

La oss se hva Ghiotto presterer når de beste møtes til parstart! Det er grunn til å tro at vi kan vente oss sterke saker, men fremhev da dette isteden når den tid kommer.  Ghiottos «verdensrekord» kan ikke bli sesongens mest imponerende resultat fordi løpet foregikk i skjulelse uten publikum, presse, direktesending og også et regelverk som peker vekk fra dette som noe i nærheten av sesongens høydepunkt. (Kan virke som om det var forbedrede forhold pga. det tyske mesterskapet samme helg). Men Ghiotto skal heldigvis gå titusen både i Calgary (WC), Thialf (EM), og Hamar (VM). Akkurat nå ser Ghiotto ikke truet ut på distansen, så jeg er kanskje mest spent på om han kan tittelutfordre under EM. Da må han dog gå bedre på 500 og 1500 enn under Allround-VM i Inzell sist sesong. Alternativt at Roest ikke blir vanlig sprek denne sesongen. Roest har konkurrert forsiktig denne sesongen. Skal i aksjon under WCKT kommende helg.

PS: Jilek gikk vel i kvartett han også.

#28837 Svar
                    Jeppe

Frillensee Cup i Inzell i morgen, og der er Ghiotto pluss de andre, sterke italienerne. De skal gå 3000 som er lengste distanse som Emil antydet i dansketråden. Rumeneren Fierar går også den distansen.
                      Noen få finner er med på 500 og 1000, ellers en stor gruppe med nesten alt mulig annet av europeiske løpere, minus norske, svenske og danske.

#28838 Svar
                      Kristian Eliassen

(Det har vært  løp i Inzell i dag også. ISU Development)

Frillensee Cup i morgen.

#28868 Svar
                        Jeppe

Løpene i Inzell idag, kom veldig i skyggen av det som skjer i Heerenveen. Men jeg har med trøtte øyne registrert at Ghiotto vant (som ventet, av meg) 3000m.

Han var best av italienerne med tiden 3.41,83. Forholdene var kanskje ikke de aller beste, men jeg begynner virkelig å se frem til verdenscupen, så vi for se hvem som er sterkest så langt, denne sesongen.

Merket meg ellers at lillesøstra til søstera til Hlib, ukrainske Ulyana Khochyna, gikk 3000 på 4.56, 08. Klart ny pers, og hun er bare 14 år.

#28922 Svar
                          Jeppe

Nye løp i Inzell på lørdag, og Latin Amerika er litt bedre representert der, enn i 4CC.  Gabriela Vargas og Martina Pita representerer Ecuador.

En annen løper, som kanskje vil stille i De Asiatiske Vinterlekene, senere i sesongen; Nopphaket Suansuk fra Thailand er også med.

En del finner er på plass, og mange ukrainere. Deriblant unge Hlib Khotsjun.

Hlib, som ikke har gått så mye denne sesongen, skal gå 3000 og 500.

#28946 Svar
                            Emil

Utendørs skøyteløp kan være begivenhetsrike. I dag under Drammensløpet var forholdene noe nær perfekte (for utendørs) frem til vanningspausen. Deretter blåste det så skikkelig opp at putene rev seg løs og sklei inn på banen. Løperne måtte kjempe seg frem på vekslingssiden med stort sett null kilometer i timen.

Det er ganske morsomt å se på, men selvfølgelig passer det seg ikke for løp der noe faktisk er på spill.

#28957 Svar
                              Rocambole

Tilbake til Ghiottos 12.26.30. Ja, det ser ut til at jeg nok må moderere meg noe her. Fra resultatlisten på https://www.dec-inzell.de/wp-content/uploads/20241025_27_DM_IR-Result.pdf tok jeg det for gitt at løpet ble begått som PARLØP siden Ghiotto tronet øverst av 8 løpere fordelt på 4 par. Men så oppdaget jeg senere at det iflg. resultatlisten samme dag ble avviklet e-nm for TYS på distansen, oppgitt som 6 løpere fordelt på 3 par. Men her figurerer kun par1, 3 og 4, mens par2 glimrer med sitt fravær!!

Den nærliggende tolkning er at par1 i begge klasser (tysk og ikke-tysk) ble avviklet som KVARTETT 1, at par3 i begge klasser ble avviklet som KVARTETT 3, at par4 i begge klasser ble avviklet som KVARTETT 4, og at par2 i den ikke-tyske klassen ble avviklet som PARLØP, ikke som kvartett. Dette medfører at alle de 14 løpere som gikk 10k, gikk i kvartett, med unntak av par2 i den ikke-tyske klassen, dvs. Farthofer 14.00 vs. Hänggi 13.56.

(Forutsatt at denne tolkningen er korrekt, hvilket jeg anser som overveiende sannsynlig, liker jeg svært dårlig at forekomsten av kvartetter er fortiet i resultatlisten, slik at man må resonnere seg frem til hvem som gikk i kvartett og ikke.)

Erfaringsvis er kvartett-fordelen på 10k i snitt rundt 10 sek, hvilket tilsier en oppjustering av Ghiottos 12.26 til 12.36. På den annen side var lufttrykket litt høyere enn normalt, rundt 1018, men ikke mer enn å tilsi et handicap ift. normalt lufttrykk på under sekundet.

Samlet sett fortsatt et MEGET sterkt løp av Ghiotto, men ikke SÅ fantastisk som jeg ble forledet til å tro.

Forøvrig registrerer jeg at tiden neppe blir godkjent som offisiell v-rek, angivelig grunnet fravær av ISU-dommere og muligens mangelfull dopingkontroll. (Men at løpet begås i kvartett er fortsatt – merkelig nok – ikke noe hinder for å godkjenne offsielle v-rek.)

#28960 Svar
                                Kristian Eliassen

Nei. Det var to adskilte løp. I det tyske mesterskapet var det kun én løper i første «kvartett» på 5000, og to på 10 000.

På 10 000m i den internasjonale klassen var kvartettene:

Jilek-Fierar
                                  Farthofer-Hänggi

Lorello-Stekly
                                  Ghiotto-Malfatti.

Både jeg og Meland mener at regelverket sier at det ikke kan settes verdensrekorder på 10 000 i kvartetter i slike internasjonale løp. Det begrunner vi med ISUs definisjoner på ISU Events. ISU definerer ISU Events som internasjonale mesterskap og verdenscup. Altså at man kan sette verdensrekord i kvartett på 10 000, men bare i ISU Events. I tillegg må andre formelle krav som dopingkontroller etc oppfylles (noe som ikke er noe problem hvis vi snakker ISU Events…)

Noen skikkelig avklaring på om dette er slik ISUs regler skal forstås, eller om passasjen er et produkt av klipp og lim og «slagg» fra eldre regelversjoner, har vi imidlertid ikke fått. Jeg stolte ikke umiddelbart på meldingene på den italienske nettsiden om at manglende dopingtester etc var problemet. Dvs på ett vis var det jo det: hadde løpet vært begått i en kvartett i en ISU Event osv…

#28988 Svar
                                  Jeppe

Fristende å kopiere denne setningen fra Rocambole.

Rimelig surrealistisk svartelistes også idrettsutøvere fra Belarus uaktet at ingen i Belarus – til mitt kjennskap – har krummet et eneste hår på en statsborger fra Ukraina….

Jeg tenker mye det samme.
                                    Russiske styrker gikk inn i Ukraina fra Belarussisk jord, og that`s it.
                                    Forstår ikke helt hvorfor Belarus utestenges, selv om denne Lukasjenko støtter Putin.
                                    Nok om det.

Har tenkt litt på denne tiden til Ghiotto også.
                                    Jeg mener Ghiotto har levert en god søknad for sesongens høydepunkt.
                                    (Jeg ser forøvrig ikke forskjell på sesong og mellomsesong).
                                    Kvartett, ja, men likevel.
                                    Hvordan er dette regnestykket som tilsier at to ekstra løpere på isen, skaper såpass mye luftstrømmer at det utgjør 10 sekunder på 10 000?
                                    Ghiotto startet riktignok i det andre av de to parene i kvartettet, og hadde således et ørlite dragsug fra løperne i det første paret, (den første runden), men ikke mye.
                                    Utover i løpet ble det mer, for i det første paret startet Ricardo Lorello (i samme bane) , og han brukte ca ett minutt lenger tid på distansen, og dermed tok Ghiotto han med en og en halv runde. ( startet jo en halv runde bak).
                                    Det er klart at dette hadde betydning, men det hjelper ikke så mye å se ryggen på løperen foran hvis du ikke har mer å gi. Løpet til Ghiotto er stort.

Er litt tvilende til disse ti sekundene av en grunn til.
                                    Det skapes vinddrag, ja, men kanskje litt mindre nå, da løperne, (mange av dem), ikke flytter på så mye luft i svingene lenger. De går med begge henda på ryggen. De dytter mindre luft, og lager noe mindre dragsug, vil jeg tro. Et dette tatt med i regnestykket?

Asiatiske vinterleker i februar.
                                    Det settes som vanlig rekorder i antall deltagere og deltagernasjoner hver gang dette arrangeres.
                                    Denne gangen er det til nå registrert 1500 deltagere fra 34 nasjoner.
                                    Fra nettsiden til vinterlekene har jeg klippet ut følgende setning:
                                    With the expansion of events, the 2025 Games will include several new disciplines, including those in speed skating, short-track skating, and ski mountaineering.

Det nye i hurtigløp…. Er det denne parstafetten mon tro?

#28989 Svar
                                    KarlA

Ja, Asian Winter Games blir så klart vinterens høydepunkt for asiatiske skøyteløpere.

Så er det fire år til neste AWG – og til det som må være det mest bisarre prosjektet i vintersportshistorien.

https://amp.scmp.com/magazines/style/lifestyle/travel-hotels/article/3265120/what-expect-trojena-saudi-arabias-futuristic-ski-resort-hosting-2029-asian-winter-games-mountainous

• Dette svaret ble endret 1 år, 9 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenker åpnes i ny fane
                                      #28990 Svar
                                      Kristian Eliassen

Hurtigløpsøvelsene i Harbin 2025: 100m, 500m, 1000m, 1500m, 3000m kvinner og 5000m menn, lagtempo og lagsprint.

#28991 Svar
                                        Jeppe

AWG 2029, det som må være det mest bisarre prosjektet i vintersportshistorien.
                                          Skriver Karl A, og bisarr er vel bare fornavnet.

Har ikke oversikt over hva prislappen ble på OL i Beijing i 2022, men det ble sikkert dyrt, i likhet med det tilsvarende arrangementet i Pyeongchang 2018.
                                          Men tror ikke at noen av disse to mesterskapene overskred kostnadene for historiens dyreste OL som gikk i Sotsji i 2014. Det kostet mer enn alle tidligere vinter-OL sammenlagt.  (21,9 milliarder dollar).
                                          Men dette blekner nok helt bort når man klikker på linken Karl A. la ut, og ser på hvordan det vil bli under AWG i 2029.
                                          Verden går fullstendig av hengslene, men hvis hengslene fortsatt er der, og vi klarer å henger i dem, mer eller mindre, kan vi kanskje få noen glimt av hvor gal verden har blitt.
                                          Tror ikke engang Onkel Skrue hadde hatt penger nok til alpinbakkene for å si det sånn.

Men man tar en ting av gangen. Denne sesongens løp, som denne tråden handler om: Først noen verdenscuper og et EM, så Asian Winter Games i Harbin 2025.
                                          Det blir blir nok et spektakulært arrangement det også.

Liker ikke 100m på skøyter, men ser den blir gjeninnført under AWG til vinteren. Sikkert ikke dumt. Da blir det kanskje (mange) flere nasjoner på skøyteisen i tillegg til de fire store i  Asia, (Kina, Japan, Sør-Korea og Kazakhstan).

#28995 Svar
                                          EinarR

274 deltakere Odalsskøyta på Hamar til helga. 4 nasjoner. I hovedsak en aldersbestemt begivenhet, men det bruker å være voksne innslag også. Dette må være i nærheten av en slags rekord!

#29001 Svar
                                            Emil

Det er faktisk ikke rekord. 270 deltakere er standard for Odalskøyta.

Viser 24 innlegg - 289 til 312 (av totalt 512)
                                            Svar til: Skøytesesongen 2024/25
                                            Din informasjon: