Skøytesesongen 2018/19

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2018/19

Viser 11 innlegg - 25 til 35 (av totalt 35)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Dette med seertall er en vitenskap med mange faktorer å holde styr på. Jeg er etterhvert blitt temmelig overbevist om at NRK (og med andre medier på slep) i praksis bestemmer hvilke idretter folk skal engasjere seg i.

Dersom de tallene som presenteres i artikkelen er «råtall», er det derfor oppsiktsvekkende gode tall for skøyter, som ofte blir henvist til NRK2. Denne kanalen har konsekvent lavere seertall enn NRK1, som av de aller fleste blir ansett som «hovedkanalen». Som et anektdotisk eksempel kan neves at jeg i vinterferien var på besøk hos min gamle far, en mann som sikkert har sett mer TV-sport enn de fleste.

Nå ser han konsekvent på NRK1 – eller aller helst på SVT, når NRKs folk blir for hysteriske – og på den måten blir han i praksis eksponert for det som NRK anser som viktigst. Jeg er sikker på at mange har det på samme måten. Markedsandelen på de to kanalene er henholdsvis 32 og 5 %, leser jeg i denne.

https://fido.nrk.no/8caba6e67413d6cdffefa36cc1f972ef0983f3fb2d80faa2ff7ad689dcf73096/NRKAllmenkringkasterregnskapet2017.pdf

#6526 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Skøytesesongene er ofte smekkfulle av høydepunkter, men det spørs likevel om noe kommer opp mot den dagen i året da vi blir kjent med sesongens beste tider fra Nord-Korea?!

(høyreklikk på bildet og velg «vis bilde» eller tilsvarende)

…Nå er fortsatt ikke tidskravene til verdenscupen offentliggjort, men hvis vi forutsetter samme krav som i fjor, vil følgende kvinnelige løpere være kvalifiserte – ut fra disse tidene fra utendørsbanen i Pujon (1248 moh.):

Kim Won-hae, f. 1991 (500 – 1000 m)
        Ri Yu-Jong (1000 m)
        Ri Hye-Yong (1000 m)
        Jon Ok-sim (1000 m)

Nord-Korea har uansett bare én plass pr. distanse, dersom de mot formodning skulle dukke opp i verdenscupen kommende sesong. Det er noen år siden sist.

#6529 Svar
        Jeppe

Detta er noe som ødelegger nattesøvnen. En hel bråta med tall og navn, klubbnavn også fra PRK. Men hvor har du funnet dette Haarberg?

#6530 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

Tenkte vel dette ville interessere… Det er ISUs årlige nasjonsstatistikk som har med denne godbiten. Se alt her:

https://isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/21942-2277-best-national-results-2018-19/file

#6532 Svar
            Jeppe

Skøytesesongene er ofte smekkfulle av høydepunkter, men det spørs likevel om noe kommer opp mot den dagen i året da vi blir kjent med sesongens beste tider fra Nord-Korea?!

Skrev Haarberg, og det stemmer ganske godt for min del. Men det som overgår dette, er når nord-koreanske skøyteløpere oppnår (gode) resultater i internasjonale stevner.
              Det hender jo, og det er ikke så grusomt mange år siden Hyon-Suk Ko og Won-Hae Kim dukket opp i Stavanger og deltok i Norgescup stevnet der. Hmmm….. det er såpass lenge siden som januar 2014 når jeg sjekker fakta.
              Ko vant tre av fire distanser der, men har siden lagt opp. Ko er også den jenta som sist deltok i verdenscupen for Nord-Korea. Det skjedde i desember 2009. (Sammen med landsmannen Chon-Hak Choe).
              Der ble det pallplass for Ko i B-pulja på 500, (og jubelen ville ingen ende ta), og siden deltagelse i OL 2010 med absolutt godkjente resultater.

Won-Hae Kim går fortsatt, og hun er eneren på 500 for damer nå, og den eneste som skiller seg litt ut. På andre distanser er det veldig jevnt, spesielt 5000 damer og 10 000 menn. Mistenkelig jevnt, uten at jeg vil antyde noe mer.
              Rent teoretisk kan de altså dukke opp i verdenscupen på 500 og 1000. Det betyr vel også at de kan stille på lagsprinten vil jeg tro.
              Reglene for deltagelse på lagtempo har jeg hatt oversikten over, men ikke akkurat nå. Jeg ser likevel med glede over at de driver med lagtempo i Nord-Korea, og flere lag stiller.
              Nord-Korea har faktisk resultat på lagtempo for damer oppnådd i internasjonalt stevne. Det skjedde under junior VM i Collalbo i 2002. Det var første gang lagtempo sto på programmet i Junior VM. Nord-Korea deltok, og stilte lag.
              De oppnådde tiden 3.24.23, og hadde bl.a. Norge bak seg på resultatlista. Desverre ser det ikke ut til at de går noe fortere nå, spesielt når vi tar betraktning at det var et juniorlag de gikk med dengangen.

http://wap.speedskatingstats.com/index.php?file=championships&g=w&type=wchjun&year=2002&event=team

Men skøytesporten i PRK er kanskje noe mer levende, og større enn det har sett ut til selv om banen i Pujon er den eneste som er i bruk. Banen i hovedstaden har ikke vært i bruk på mange ti-år, og på en annen bane; Samjion is-stadion, har det ikke vært gått løp siden 2010. Uansett var det et høydepunkt for meg denne sesongen å få infoen Haarberg la ut.

#6536 Svar
              EinarR

Svale asiatiske vinder over 15.46.6! Hold liv i dem.

Jeg er ingen tilhenger av demoniseringsstrategien til Vesten, som går ut på å falle i ryggen på alt som truer verdensordenen (som vi har alle fordeler av).

Skøytestatistikken fra PRK synes jeg dog er litt dubiøs. Det gjentar seg etter hver sesong: Det kommer resultater fra ett stevne, der alle deltakere har prestert sesongbeste. Merkelig. At sesongen topper seg her, for absolutt alle løpere. MEN det kan jo skje. I tilfelle må det antakelig bety at det avholdes temmelig få stevner i løpet av sesongen. Da er det imponerende at det tross alt virker som om det er en viss bredde.

Rarere dog, som jeg har lagt merke til gjennom mange sesonger, og som Jeppe også nevner: Oppsiktsvekkende jevnhet mellom løperne på statistikken pr. distanse og stevne. Uavhengig av nivå, så skiller det jamnt over veldig lite mellom nr. 1 og nr. 5 på de forskjellige distansene. Jeg gidder ikke slå etter, men jeg tipper at det er større topp 5- sprik på de fleste distansene i NM enkeltdistanser. Nivået i PRK framstår som ikke så veldig imponerende, men det er skarp konkurranse! Sammenlikn evt. med andre «annenrangs» skøytenasjoner som Ungarn, Romania, Sveits, Finland…. Nivåforskjellen topp 5 framstår helt annerledes enn den gjør for Nord-Korea. Merkelig, er alt jeg vil si.

Avslutning: Jeg minnes gladelig indianerlooken til Han-Pil Hwa som tok delt sølv på 3000m under OL i 1964. Under VM i Trondheim to år seinere ble hun nr. 6 sammenlagt! Men helt i skyggen av landskvinnen Kim Song-Soon, som ble nr. 2. 1500m- tida hennes var banerekord på Trondheim Stadion, som jeg dog tipper er blitt slått seinere.

Så- om noe synes litt merkelig, så er det ikke tvil om at Korea Nord er en nasjon med skøytetradisjoner! Dog med kvinneslagside- Asia sitt svar på Romania?

#6538 Svar
                Jeppe

At det er noe rart med resultatene fra Nord-Korea er det ingen tvil om. Tidene er nok riktige, men det lukter litt fellesstart av resultatene på de lengre distansene. Håper jeg tar feil. La oss si at jevnheten skyldes at alle følger treningsprogrammet til punkt og prikke, og alle spiser risposjonen sin på samme tidspunkt. Huff, dette var ikke pent sakt.
                  Jeg fulgte absolutt med på -60 tallet, men var nok mer opptatt av europeisk skøytesport, enn asiatisk. Forholdet mellom DDR og BRD på skøyter ble langt mer interessant de neste ti-årene enn forholdet mellom PRK og ROK. Men Tyskland er ett land nå, Korea fortsatt to. Husker ikke Dame VM i -66 særlig godt, men overvar Dame VM på Hamar i 1991, og det var siste gang ei dame fra Nord-Korea deltok i et Allround VM (seniorer). Chang-Suk Chong het hun. Ei Sør-Koreansk var også med i utendørsstevnet på gamle Hamar stadion.

Huff, nå har jeg tøyd strikken langt i denne tråden. Best å stoppe nå kanskje

#6542 Svar
                  EinarR

Jeg må tøye strikken litt til for å korrigere meg sjøl. Jeg har ikke noe visuelt minne om Han Pil-Hwa fra Innsbruck 1964. Jeg har sjekka i min angivelige kilde, en illustrert OL-kavalkade. Den jeg knytter denne indianerlooken til er en taiwanøse (såkalt Formosa-kineser) som vant medalje på 80m hekk i sommer-OL 1968! Beklager forvirringa dette måtte ha medført.

#6564 Svar
                    Kristian Eliassen

Mange innlegg fra meg i dag (har fridag, og ser på løp fra Pamplona før Rosenborg skal i sving (eh?)). Regner med at du har sett denne Jeppe?

https://www.facebook.com/groups/114260890649/permalink/10162424710450650/

For meg er det faktisk mest interessant at tiden i Pujon tydeligvis er satt i et godkjent løp (nasjonalt mesterskap) slik at Nord Korea kan stille til start i verdenscupen om man vil: Én løper på 500, en på 1000, samt lag på lagsprint og lagtempo. Alt i dameklassen. Dessuten kan de stille med en løper for hvert kjønn på fellesstarten. Da er det bare å vente på Entry List til WC1 i Minsk.

#6567 Svar
                      Jeppe

Nord-Korea og internasjonal deltagelse på skøytebanen! Neppe noe i verdenscupen denne sesong, men i 2021 er det Asian Winter Games igjen, da kan de dukke opp.

#6568 Svar
                        Jeppe

……Neppe noe i verdenscupen denne sesong,  skrev jeg, og da mener jeg selfølgelig 2019 – 2020 sesongen.

Viser 11 innlegg - 25 til 35 (av totalt 35)
                        Svar til: Skøytesesongen 2018/19
                        Din informasjon: