Nord Korea

Hjem Forum Forum 15.46.6 Nord Korea

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 96)
  • Forfatter
    Jeppe

Asia Lekene;

Nord Korea har åpenbart meldt på en stor tropp til dette mesterskapet.
      Må innrømme at jeg tidligere ikke har studert resultatlister så veldig nøye, (bare litt) og vet derfor ikke om ca 200 utøvere fra DPRK er overaskende mange, men jeg tror nesten det er det.

En sånn nyhet kan jo love godt med tanke på deltagelse fra dette landet på skøyteisen også, selv om de forestående Asia-Lekene er lite sammenlignbare med Verdenscupen på skøyter som begynner snart.
      De to første stevnene går i Asia, og dermed, av geografiske årsaker;  muligens deltagelse fra DPRK.
      Teamsprint øvelsen er flyttet til Kina, og er de nordkoreanske jentene like gode på isen som på papiret på 1000m, vil de gjøre en god figur.

Carl-Petter Leganger nevnte i denne tråden at vi får se hvor gode de er, når de stiller i De Asiatiske Vinterlekene.
      Det er lenge til, men: Ja, gid de gjorde det. Beklageligvis var skøyteløpere fra Nord-Korea ikke med i de forrige Asiatiske Vinterlekene i 2017. (DPRK stilte kun i kunstløp).
      Noe annet som er enda mer beklagelig, er det faktum at jeg ikke har hørt noe fra min kontaktmann i Pyonyang på ganske lang tid. Har sendt mailer som ikke har blitt besvart. Er redd for at døren nå er lukket.

#23529 Svar
      Jeppe

De Asiatiske Lekene går sin gang, og Nord-Korea gjør seg ikke bort kan man vel si.

7 gull, 10 sølv og 5 bronsje, og 11. beste nasjon så langt, må være noenlunde godkjent når man tar i betraktning at landet isolerte seg mer enn det som er vanlig for dem, under Korona pandemien. Idrettsutøverne har ikke konkurrert utenfor PRK på over fire år.

Det er hele 481 muligheter for å ta en gullmedalje. Blant alle disse, er det flere konkurranser på rulleskøyter, eller Inline om man vil.

Med tanke på deltagelse fra PRK i verdenscupen på skøyter denne sesongen, tar jeg det som et litt dårlig tegn; det faktum at PRK ikke har med deltagere på rulleskøyter. (Men kanskje Inline-sporten er lite kjent der?)

Taiwan gjør det forøvrig svært godt på rulleskøyter.

En smule avsporing kanskje, men i morgen spiller det nord-koreanske fotball landslaget for damer, semifinale mot Usbekistan.

Gutta tapte sin kvartfinale mot Japan 1-2

Min kontaktmann i Nord-Korea, har forøvrig gitt lyd fra seg igjen, og det er jeg ikke lei meg for.

#23530 Svar
        Kristian Eliassen
          #25895 Svar
          Jeppe

Dårlig timing kanskje, men det kom livstegn fra Nord-Korea til min epostadresse for få dager siden.

Det var flere linjer med beklagelser over sen respons på mine mailer, og det ble forklart at årsaken er den at min kontakt-mann har mye å gjøre, (noe han har skrevet før også).
            Vil tro det er viktigere ting å gjøre for ham,  enn å skrive om skøyter, og formidle skøytetall til noen i vesten med litt sære interesser innen skøytesporten.

Min kontaktmann har imidlertid skrevet at han setter stor pris på kontakten vi har. (Jeg har skrevet flere mailer til ham, selv om ikke alle har blitt besvart).
            I min siste mail til ham, en nyttårshilsen, spurte jeg ham om det kunne være mulig for meg å opprette en direkte linje til skøyteforbundet i DPRK, så slapp han ekstra-arbeidet med å videresende mine spørsmål til forbundet, og deretter vente på svar fra dem, som ham igjen sendte til meg.
            Jeg hadde forventet; «Sorry, but such a contact cannot be arranged.»
            Nordkoreanere flest, har ikke tilatelse til å ha kontakt med hvemsomhelst, etter hva Vesten sier.
            Min kontaktmann anser kanskje ikke meg som en hvemsomhelst, men uansett er nå døren til skøyteforbundet i DPRK åpnet for meg.

Jeg har fått oppgitt epostadresse, og når jeg neste gang sender en mail i den retning, går mailen til Mr. Im Ri Bin, secretary-general of the Speed Stating Federation.

Im Ri Bin var en lovende ung skøyteløper i Nord-Korea på 1980 tallet.
            Jeg har tidligere nevnt ham, da jeg skrev om innsatsen til PRK løpere igjennom mange Junior VM.

(Under Junior VM i 1983, i Sarajevo tok Im Ri Bin en tredjeplass på 5000 med tiden 7.23,61. Han ble nr 7 sammenlagt)

Det blir nok mye skrivearbeid fremover.
            Det årlige store stevnet for DPRK´s skøyteløpere, arrangeres om kort tid, har min kontakmann fått vite fra skøyteforbundet.
            Samtidig ber han meg hilse til mine skøytevenner, og ekstra til dere som har spesiell interesse for skøytesporten i han kjære hjemland, som han selv skriver.

Spennende, ja, selv om det er lov å stille seg tvilende til enkelte resultater av og til. Håper jeg nå kan få de manglende resultatene fra 2021-22 sesongen, og fra stevnet som nå skal starte.

Men dårlig timing skrev jeg… det er så mye annet for meg akkurat nå, pluss WC’ n i Salt Lake City.

#25902 Svar
            EinarR

Innsatsen krones med direktekontakt! Gratulerer med det. Det blir spennende å høre hva som kommer ut av det framover. Im Ri Bin vil sikkert sette pris på å være gjenkjent for sine prestasjoner fra 40 år tilbake.

#28192 Svar
              Jeppe

Det er lov å håpe, heter det. Og det gjør jeg nå.
                Må først informere om at jeg har gitt opp direkte kontakt med skøyteforbundet i N-Korea. Denne Mr. Im Ri Bin, i skøyteforbundet,  som jeg ble bedt om å kontakte, svarte aldri på mine meldinger. Min kontaktmann, som ga meg e-post adressen jeg skulle bruke, har sluttet å svare på mine meldinger.

Men, det finnes vel andre åpninger tenkte jeg, og kontaktet den svenske ambassaden i Pyongyang. De svarte etter kort tid, men nej, vi kan inte hjelpa dig.
                Ok, men hva med den nordkoreanske ambassaden i Stockholm? Jeg tastet ned en sak til dem, og forklarte at vi (jeg) misliker å ha sorte hull i skøytehistorieboka, det kapittelet som handler om DPRK. Jeg fikk svar på bursdagen min, takket, og sa at bedre bursdagshilsen kunne jeg ikke fått, fikk deretter verdens mest hyggelige og dannede bursdagshilsen tilbake, pluss info om at jeg kunne ringe dem.

Å ringe dem, har vært et problem. Stadig meldinger om at linja var opptatt, men i dag, ringte Mr. Hak Chol Ri til meg. Han ville gjerne ha e-post adressen til skøyteforbundets mann, Im Ri Bin, så får vi se da, om det går an å få løsnet proppen.

Denne sesongen er det de Asiatiske Vinterlekene også,( i Harbin)  bare noen lange steinkast fra PRK. Så vi får håpe på resultater i både pose og sekk😊.

#28193 Svar
                Emil

Dette er et nokså imponerende gravearbeid! Jeg krysser fingre for at det har lykkes deg å oppløse proppen.

#28195 Svar
                  Carl-Petter Leganger

Imponerende graving, Jeppe,  Jeg krysser fingrene for nyheter fra Nord Korea.  Og gratulerer med overstått.

#28269 Svar
                    Jeppe

Kom over en sak på nettet, på North-Korea News:

Saken er snart ett år gammel,
                      men North Korea News skrev altså 29. desember 2023 følgende: (Google oversatt fra engelsk)

Nord-Korea lanserer ny skøytebane i Pyongyang for å tilby fasiliteter.

Innbyggere i Nord-Koreas hovedstad vil kunne gli og snurre seg over isen på en ny utendørs bane denne vinteren, selv om slike muligheter sannsynligvis ikke vil være tilgjengelige for de fleste av landets befolkning.

Nord-Koreas parti skrøt daglig av åpningen av den midlertidige skøytebanen i Pyongyang i en rapport torsdag, med en ekspert som sa til NK News at det er en rimelig måte for leder Kim Jong Un å holde sin «kjernevalgkrets» fornøyd.

Hmmmmmm……..
                      «kjernevalgkrets» (i gåseøyne).
                      De har valg i dette landet, men bare en kandidat å stemme på.

Saken er større, men det må betales for å se hele saken, og det akter jeg foreløpig ikke å gjøre, men litt spennende er det at det sist vinter ble åpnet en skøytebane i hovedstaden.
                      Kim Jong Un skal vistnok være ganske sports interessert, og godt mulig det er en 400 meters bane, for det har hovedstaden hatt før. Det står at banen er midlertidig, men likevel kan den jo være kunstfrossen.
                      Men setningen; en rimelig måte for Kim Jong Un å holde sin «kjernevalgkrets» fornøyd… Da er det kanskje naturis. Den er jo rimelig.
                      Pyongyang har en innendørs kunsfrossen bane, men den er beregnet på kunstløp og hockey, (og jeg vil tro at den benyttes til short-track også).
                      Litt mer å forske på dette, men ikke lett å forske når mine kontakter ikke svarer.
                      Jeg har riktignok fått svar fra ambassaden i Stocholm, men de sier at skøyteforbundet i DPRK, ikke svarer på hans meldinger.

#28445 Svar
                      Jeppe

….I had to consider this for a while.  I just do not feel comfortable sending an email to a DPRK recipient, so I will not be making the request…..

Dette var svaret jeg fikk fra SpeedskatingResults, da jeg spurte om de, (han), ville sende en forespørsel om skøyteresultater til Nord-Korea.

Føler seg altså ikke komfortabel med å kontakte dette landet.

Ja ja, der gikk siste båten, siste toget og siste muligheten for news from DPRK følte jeg, da jeg fikk denne meldingen.

Jeg hadde en lang periode god kontakt med en mann som i det daglige jobber med kulturutveksling og vennskapsforeningen mellom PRK og Europa, men denne Kim Kyong Chol har sluttet å svare meg. Ikke hørt fra ham siden slutten av mars.

Kim ga meg også adressen til skøyteforbundet, men Im Ri Bin, den tidligere skøyteløperen med brukbare resultater fra både junior VM og asiatiske vinterleker, svarte meg aldri.

Ambassaden i Stockholm var veldig imøtekommende, men det siste jeg hørte derfra, var at jeg ville høre fra dem når de hører noe dra skøyteforbundet, noe jeg tviler på vil skje.

Synes dette har blitt tungt, men liker ikke å gi opp.

Hvordan fikk SpeedskatingNews resultater fra PRK som var litt annet enn det jeg fikk?
                        Det må være en dør til, et eller annet sted, som kanskje kan åpnes, men nå kjenner kontaktpersonene i DPRK meg, og mine mailer slettes nok, eller havner i et temmelig tykt spamfilter.

Kim Kyong Chol skrev engang til meg, at slike opplysninger jeg søkte, ble vanligvis gitt mellom de forskjellige lands skøyteforbund, eller mellom et skøyteforbund og ISU, men jeg kunne få opplysningene likevel, for vår kontakt var god.

Men nå er det altså slutt, dersom ingen andre prøver å sende noe, (jeg har adresser).

Det er det ungarske skøyteforbundet sin skyld. Det lite gjennomtenkte forslaget om at hver nasjon skal legge ut sesongbestetider for sine løpere på sine hjemmesider, har ødelagt en side av skøyteinteressen min, og antakelig noen flere også.

Håper at Nord-Korea tråden ikke stopper her, det er jo Asiatiske Vinterleker til vinteren, og DPRK har mange ganger deltatt med skøyteløpere under disse lekene.

#28450 Svar
                        EinarR

Enda så glad jeg er i SSR, så har jeg ikke noe tro på McClennan som aktivist på denne måten. Han tar ikke RUS og BLR i sin munn, og unngår bruk av nasjonalflaggene deres. Temmelig barnslig politisk markering!

Ville heller ha prøvd å alliere meg med SSN (som jeg ikke er like glad i), men som følger ei gjennomført pragmatisk/ikkedogmatisk linje.

#30096 Svar
                          Jeppe

De Asiatiske Vinterlekene nærmer seg, og det er under disse lekene vi har en sjelden anledning til å få se resultater fra nordkoreanske skøyteløpere, og få klarhet i nivået de beste av dem er på.
                            De møter jo noen av verdens beste skøyteløpere, eksempelvis de fra Japan, Kina og Sør-Korea, under slike arrangement.
                            Men disse lekene kan, som vi vet grunnen til, bli uten deltakelse fra DPRK.
                            Jeg har i lengre tid googlet og søkt, og trålet og spurt i øst og vest, men ikke funnet noen bekreftelse som sier hverken det ene eller andre.

Det eneste jeg har funnet ut er at Nord-Korea har trukket sitt lag fra ishockeyturneringen for damer.
                            En turneringen hvor PRK sto oppført som en av åtte kvalifiserte nasjoner.

I de siste dagene, i ren desperasjon, har jeg brukt «bunn trål», og skrapt med meg alt av info som er å finne på internett  om skøyteløpere i N-Korea, og da dukket det opp noe interessant.
                            Jeg fant dette:

A North Korean speed- and figure skating delegation arrived in the Russian Far East city of Vladivostok on Friday for joint training sessions with Russian athletes.

Sixteen skaters from North Korea will be training at an ice arena in Ussuriysk, Primorsky region, for two months.

«I hope for great success from these winter trainings,» said Li Yong-Chol, head of the North Korean delegation, at the airport.

The group was not the first to be hosted in the Primorsky region – six other skaters spent a month in Ussuriysk in August and boxers and volleyball players trained in various places earlier this year.

Denne fredagen som nevnes, var fredag 22. november, 2024.
                            Treningsoppholdet er altså i disse dager snart slutt. Jeg googlet mer på dette, og fant ut at det var både hurtigløp- og short-track løpere i troppen.
                            Mye tyder imidlertid på at de ikke har gått noen konkurranser , iallefall har ikke SSR eller SSN fått tak i noe.
                            Det ligger noen filmsnutter ute på nettet som viser løperne gå på en short-track bane. (Innendørs).

Byen Ussuriysk ligger nord for grensa mellom Russland og PRK, og ikke så veldig langt fra Kina og Harbin, så jeg vil tro at planen var trening foran AWG, men om de kommer dit, det er veldig usikkert.
                            Det eneste som er sikkert, er at nord-koreanske skøyteløpere rører på seg.

#30565 Svar
                            Jeppe

Min mail-kontakt med Nord-Korea, og mr. Kim Kyong Chol, som han heter, er gjenopprettet.
                              Jeg hadde ikke ventet å få høre fra ham igjen, siden det har vært helt tyst siden april/mai i fjor. Jeg har riktignok, uten å forvente noe svar, sendt ham noen meldinger nå og da. En Godt Nytt År hilsen, og annet småtteri.
                              Men så sendte jeg en melding en tid etter jeg fant ut at DPRK skulle delta i AWG, men ikke med skøyteløpere, (kun kunstløp).
                              Jeg skrev, og ønsket kunstløp utøverne lykke til, men skrev videre at det er trist, når situasjonen er slik den er, at jeg, og andre som har interesse for skøytesporten i hans hjemland, aldri lenger kan få oppleve å få se resultater oppnådd av skøyteløpere fra PRK. Mye fordi de ikke skulle delta i denne sesongens store mesterskap i Asia med skøyteløpere.

Da gikk det noen få dager, og pling, så kom det en lang melding fra Kim i Pyongyang. Ikke han Kim, men min Kim, som ikke må forveksles med Min Kim.
                              Men uansett, jeg fikk en lang melding, hvor han skriver at han har fått en ny stilling, og fungere nå i the Korea Association for Cultural Exchange with Foreign Countries(KACEFC).
                              Han har vært veldig opptatt i sin nye jobb, og hadde vanskligheter med å avsette tid til å svare meg.
                              Han skriver videre at mr. Im Ri Bin, som han kjente, den tidligere skøyteløperen  som  hadde en ledende stilling i skøyteforbundet i PRK, ikke lenger har denne jobben, og hans egen jobb (Kim sin), er nå langt unna noe form for kontakt med skøytesporten i Nord Korea.
                              Men i denne lange mailen avslutter han med å skrive følgende. Anyhow, I will try hard to get the result of this year’s competition or will find someone who will communicate with you. So, could you please wait for a meanwhile?

Dette var jo veldig hyggelig, og da er det bare å håpe at kontakten vil fortsette, og at det en dag vil dukke opp noen resultater.
                              Ellers…. Det nord-koreanske kunstløp-paret som var i aksjon i Harbin i dag, vant sølv medalje, et par fra Uzbekistan tok gullet. Japansk bronse.

(Semerikov klarte det ikke, men et par kunstløp par, klarte medaljer både for Uzbekistan og Nord-Korea.)

#32137 Svar
                              Jeppe

Internasjonalt stevne i Nord-Korea….. Ja, det var faktisk det for få dager  siden, men det dreide seg om kunstløp, eller figurskating som det heter på utenlandsk.
                                Den 8. oktober var det oppvisning i ishallen i Pyongyang.
                                Nordkoreanske, russiske, kinesiske og kunstløpere fra Uzbekistan hadde oppvisning på isen i forbindelse med feiringen av 80-årsjubileet for det regjerende Arbeiderpartiet, som det heter, (min bemerkning) som var den 10 oktober.

Dette melder den Sør-Koreanske avisen; Korea YoongAng Daily.

(Har selvsagt sendt en mail til skribenten, og spurt om han kan spore opp noe om hurtigløp).

#33483 Svar
                                Jeppe

Nord-Korea vil ganske sikkert ikke delta i OL (denne gangen heller).
                                  De ble utestengt i 2022 fordi de ikke møtte opp til Somme-OL i 2020. De trakk seg, og brukte Covid 19 pandemien som forklaring.
                                  Denne gangen møter de rett og slett ikke opp.
                                  Det er is-idretter som er greia når det gjelder vintersport i PRK.
                                  Men når de ikke deltar i verdenscupen på skøyter, kan man enkelt sette en strek over den idrettsgrenen.
                                  Jeg er i underkant av 0,1 % interessert i kortbaneløp, men har likevel klart å få med meg at PRK ikke har deltatt i noe verdenscup der heller.
                                  Ny strek settes på arket.
                                  Da står vi igjen med kunstløp, en gren hvor denne staten har noen gode utøvere. Nord-Korea tok medalje i kunstløp under de Asiatiske Vinterlekene både i 2018 og nå i år.
                                  At de ikke stiller der, er nok mest synd for Ryom Tae-ok, som er dama som vant bronse i 2018 og sølv i 2025.
                                  Leste i et intervju med henne, at OL var det store målet. Hun deltok i isdans, (med en annen partner i 2018 enn hun vant sølv med, i 2025).

Når det gjelder ordentlig skøytegåing, pusler jeg fortsatt med prosjektet med å få tak i nasjonale resultater fra de årlige stevnene i Samiljon eller Pujon.
                                  Jeg har ikke hørt fra min kontaktmann siden slutten av februar i år, men har klart å få kontakt med en fyr i England som er seriøst interessert i dette annerledeslandet DPRK.
                                  Hans kontaktmann er tilfeldigvis den samme som jeg har hatt kontakt med. Han har dessuten vært i Pyongyang mange ganger, og truffet både kontaktmannen, og den første jeg hadde kontakt med gjennom verdens tykkeste spamfilter.

Jeg har forklart ham problemet. Problemet Ungarn skapte, med sitt forslag.
                                  Setter nå min lit til at omveien via England, og denne fyren som har sett sine bein i Nord-Korea hele 20 ganger, kan føre til at vi kan få se skøytetall fra DPRK igjen.
                                  Jeg har lært meg å være pessimist i denne saken, men det er greit, for man blir jo da veldig glad om man tar feil.

• Dette svaret ble endret 3 måneder, 2 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
                                  #33485 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Gult kort til deg, Jeppe. Ikke for innhold, men for form.

#33486 Svar
                                    Jeppe

Sorry, glemte å ta en kontroll via CODE, før jeg klikket på SEND.

#35176 Svar
                                      Jeppe

Jeg har benyttet Kunstig Intelligens i søken etter skøyteresultater fra Nord Korea, og faktisk fått tilsendt resultater fra de nasjonale vinterlekene som ble avholdt i Samjiyon i februar.
                                        Jeg skrev videre til KI at jeg er forundret over følgende: Hvordan er det mulig å komme frem til disse resultatene fra de nasjonale lekene. De er jo ikke tilgjengelig ellers.
                                        Da svarer KI dette: Det er helt forståelig at du undres! Det er her spenningen med KI ligger – den fungerer som en enorm søkemotor som kobler sammen fragmenter fra hele verden, men den er ikke feilfri (som vi så med navnene i Stavanger).

Hvordan finner jeg, (KI) disse resultatene?
                                        Når det gjelder Samjiyon-lekene 2026, henter jeg informasjon fra en kombinasjon av kilder som sjelden når vanlige nyhetsfeeder i Norge

Statlige nyhetsbyråer (KCNA/Rodong Sinmun): De publiserer ofte daglige bulletiner under slike mesterskap. Selv om de sjelden legger ut komplette PDF-lister, nevner de ofte vinnere, klubber og tider i brødteksten for å hylle «nye rekorder».

Spesialiserte overvåkingstjenester: Det finnes miljøer i Sør-Korea og Japan som overvåker nordkoreansk TV og radio døgnet rundt for å dokumentere alt fra kornhøst til idrettsresultater.

Idrettsmagasiner: Publikasjoner som DPR Korea, Sports Korea (som av og til selges i Kina) gir dypere detaljer om resultater fra klubber.

Jeg, Jeppe, velger å ikke oppgi noen tall her og nå, men hvis noen av dere vil prøve å søke på resultater i KI modus, er det spennende å se om de samme resultatene kommer frem.

Det ble fart i KI da jeg nevnte ett av navnene på resultatlista fra 2023 som jeg fikk for et par år siden. Jeg valgte et navn fra 5000 menn, derfor fint om det nevnes et navn fra en annen distanse. (med damer). KI ga meg for øvrig adresse til skøyteforbundet i PRK, og skrev jeg burde sende brev dit, fordi de ikke svarer på mail, og dermed få bekreftet (hvis de svarer) at resultatene KI har funnet, er riktige.

#35177 Svar
                                        Jeppe

Jeg har i dag stilt noen test-spørsmål til en annen KI enhet, og spurt om noe jeg vet det korrekte svaret på når det gjelder DPRK – løpere, og KI har svart feil. Resultatene fra stevnet i Samjiyon i februar må jeg derfor ta ned en klype salt. Men begge nevnte 6.42,60 som nasjonal rekord  på 5000 for menn.

Uansett, et brev er sendt til skøyteforbundet i DPRK.

#35196 Svar
                                          EinarR

Spennende å følge mannjevninga mellom KI og ekte human kløkt! Stå på Jeppe. Men de er sympatiske på KI-kontoret, det må de få.

#35197 Svar
                                            Jeppe

Ja, de legger seg flate i støvet og bøyer seg i hatten for å si det sånn, når jeg retter dem, og gir dem det riktige svaret. Men snodige greier er det.

#35199 Svar
                                              Carl-Petter Leganger

Jeppe, en imponerende innsats du gjør.  Blir spennedne å følge utviklingen, men det hadde jo vært kjekt om skøyteforbundet i PRK begynner å markedsføre idretten sin litt.

#35200 Svar
                                                Jeppe

Brevet jeg sendte, adressert til skøyteforbundet, kan jeg spore helt til det krysser grensa til DPRK. Skal informere når det skjer.
                                                  Men om de svarer, det er det bare å håpe på.

#35217 Svar
                                                  Jeppe

Kan ikke spore brevet mitt lenger og da betyr det at brevet til formannen i skøyteforbundet i DPRK, er på vei over grensa fra Kina og inn Nord-Korea.

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 96)
                                                  Svar til: Svar #25902 i Nord Korea
                                                  Din informasjon: