NM enkeltdistanser Stavanger 1.-3.november

Hjem Forum Forum 15.46.6 NM enkeltdistanser Stavanger 1.-3.november

• Dette emnet har 76 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 10/11/2024 at 1:33 av Rocambole.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 77)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Noen andre får lage tråden for NM-enkeltdistanser siden det er veldig mye meg nå, men sportssjef Petter Andersen melder:

«NM Enkeltdistanser arrangeres i Vår Energi Sørmarka Arena 1-3.november. For å lage optimale forhold har Stavanger Sandnes Skøyteklubb opprettet Spleis.

NM Enkeltdistanser er uttak til World Cup 1 og 2 i Nagano og Beijing. Det er derfor veldig viktig at det blir topp forhold i Vår Energi Sørmarka Arena under NM. Å lage toppforhold innebærer at lufta i hallen må varmes opp og isen må være så kald som mulig. Det medfører økte strømkostnader.
      Målet for Spleisen er å samle inn 50.000.-kr som vil gå til å lage topp forhold under NM Enkeltdistanser.»

https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2024/bli-med-a-spleis/

#28425 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

…og der var tråden laget! NM-programmet mangler tidspunkter foreløpig, men her er ihvertfall fordelingen av distanser:

FREDAG
        1500 M KVINNER
        1500 M MENN

LØRDAG
        500 M KVINNER X 2
        500 M MENN X 2
        3000 M KVINNER
        5000 M MENN

SØNDAG
        1000 M KVINNER
        1000 M MENN
        5000 M KVINNER
        10 000 M MENN

#28426 Svar
        Kristian Eliassen

He, he. Ikke det beste åpningsinnlegget jeg har sett.

Uttak.

Uttakskriterier til internasjonal representasjon.

#28438 Svar
          Kristian Eliassen

«Enig med Brynjar i at forholdene ikke bør ha noe å si for kvalifisering til internasjonale løp. Det viktigste er at forholdene er mest mulig like. Tipper at uttakskomiteen er i stand til å vurdere prestasjonene ut i fra de forhold som blir. Ville heller ha støttet hvis Spleis var til deltagelse i verdenscup og junior/neo verdenscup.»

…skriver Ivar Hansen, Norsk Skøyteframtid.

Et NM blir rett og slett mer interessant med attraktive uttaksprosedyrer til internasjonale representasjonsoppgaver. Det er her uttaksreglene denne gangen er litt mer spennende enn vanlig. Så kunne det ha vært enda bedre: Utforming av en ikke alt for innviklet prestasjonsmatrise med seleksjonsrekkefølge, hvor man ikke bare begrenser tidskravet til dette stevnet — Stavanger er mer Quebec enn Calgary. Alternativt kunne man senket tidskravene i dette stevnet, og fortsatt operert med en matrise. Slik kunne NSF hatt en funding-gruppe, og en spleis kunne gjaldt de som kom nærmest.
            Det er begrenset hvor stor interesse et NM på skøyter kan skape i 2024 — man må til den internasjonale scenen –, men det betyr ikke at det ikke er lov å utbedre, og peke nettopp på linken til den internasjonale scenen — noe nesten alle i denne diskusjonen (jfr Norsk Skøyteframtid) gjør.

#28449 Svar
            Kristian Eliassen

…når det gjelder innfrielse av tidskrav, så går det an å peke på at ISU har lettet på kravene sine denne sesongen ved å oppheve skillet mellom tider oppnådd på høy- og lavlandsbaner. — Hvilket i teorien for så vidt kan være et incitament for å dra til Calgary eller SLC. Det er så, men jeg vil isteden peke på en annen endring de par siste sesongene: Kravene er ikke lenger så regide for hvilke stevner kvalifiseringstider kan noteres i. Det mest fornuftige ville sånn sett kanskje være å følge værmeldingen i Stavanger, skru på strømmen og arrangere «Verdenscup Time Trials» når trykket var som mest gunstig? Forbundslagene oppholder seg i Stavanger store deler av høsten. For alle andre er det tross alt billigere å sette opp en buss til Stavanger enn å ta turen til Nord-Amerika 😉

#28460 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Går det an å få litt fakta på bordet, eller så nært man kommer fakta i slike sammenhenger:

– hvor mye varmere kan det forventes å bli i hallen ved å kjøpe strøm for kr 50 000?

– og hva betyr de ekstra varmegradene egentlig på sluttiden på f.eks. en 500 meter? – eller en 5000 meter?

#28461 Svar
                Carl-Petter Leganger

Er det ikke et energiselskap som har navnet sitt på hallen?  Det burde vel kanskje ikke være nødvendig å ty til spleieselag for å få opp temperaturen i hallen og ned i isen?

#28462 Svar
                  Emil Nielsen
                  Deltaker

hva betyr de ekstra varmegradene egentlig på sluttiden på f.eks. en 500 meter? – eller en 5000 meter?

Det er det mulig å regne på. Jeg skal se litt på det etter jeg har spist.

Grunnleggende er jo varmere luft mindre tett, slik at luftmotstanden blir litt mindre når temperaturen går opp.

#28463 Svar
                    Kristian Eliassen

I følge Yr er det meldt høytrykk fredag den 1. november. 1018 hPa. Ligger rundt 1022 hPa i hele langtidsperioden.

#28464 Svar
                      Emil

En grov beregning tilsier at 6.19 med 8C i hallen blir til 6.17 ved 12C i hallen ved 1018hPa. Her formår jeg ikke å ta høyde for løperen størrelse. Det er viktig siden ulike løpere vil dra større eller mindre fordel av lavere luftmotstand, siden de har lavere CdA og derfor flytter mindre luft.

Ved 14C spares det ytterligere ett sekund.

På 500m vil Magnusens 35,39 ved 8 grader i hallen blir da til 35,23.

Husk på at jeg her går ut ifra at lufttrykket er samme som under NC1. Men der var lufttrykket lavere enn meldte trykk neste helg.

#28465 Svar
                        Emil

Forskjellene er kanskje litt større siden jeg har lagt gjennomsnittfart til grunn for beregningene mine.

#28466 Svar
                          EinarR

Fabelaktig!

Jeg bryr meg ikke om å støtte denne saken (mennesker lider i Gaza), sjøl om Ragne og Peder fronter den med strikkavotter.

Like forhold burde være det desidert viktigste idealet, og det får de som oftest til på Sørmarka. Det gjør de også i Kristiansund, som skal arrangere Allround/Sprint-NM klin oppi jul. Garantert like forhold, men vil løperne forstå å satse på dette gjeveste av mesterskap, som neppe vil stå i rekordenes tegn?

Altså skeptisk (til resultat-hig). Men spleisen ser da ut til å gå ganske bra, 70% dekning og 9 dager å gjøre løpet på.

#28468 Svar
                            Marcel
                            Deltaker

I think the impact might be even bigger as the athletes can probably perform better when it’s a bit warmer as well. Colder muscles aren’t great for skating the fastest.

#28469 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

Selvfølgelig er beregningene også uten forbedringer i friksjonmotstanden i isen ved kaldere, hardere is.

#28477 Svar
                                Emil Nielsen
                                Deltaker

Etter å ha lest studier av friksjonskoeffisient og luftmotstand har jeg revidert mine beregninger.

Med likt lufttrykk (1018hPa) men 12C i hallen og -7,4C i isen mot 8C i hallen og -4,5C i isen er det 4 sekunder å hente for Eitrem sin 5000m.

predikert tid blir derfor 6.15,16 med optimale forhold.

Klarer de å skape Heerenveen forhold med 18C i hallen blir tiden 6.12,52.

Igjen, her har Marcel et poeng med at temperaturen også påvirker muskeltemperatur og derved prestasjon.

#28478 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Er det sånn å forstå at man kan legge til grunn at fire graders økning av temperaturen i tre dager koster kr 50 000? Eller hvordan er sammenhengen mellom penger og grader?

En ting til: NM-arrangører er forpliktet til å sikre nettsending – trodde jeg. Hvor mange av de 50 000 kronene måtte man ha brukt for å få til det, mon tro?

#28481 Svar
                                    Emil Nielsen
                                    Deltaker

Jeg kjenner ikke volum på Sørmarka arena, så jeg kan ikke si mye om hva det koster å varme opp hallen.

#28483 Svar
                                      Kristian Eliassen

Jeg siterer, og understreker;
                                        «Vil gjerne si TUSEN TAKK til alle som har bidratt på Spleisen. Vi er nå 68% på vei mot målet🎯👏 Tror jaggu meg vi skal komme helt i mål!🙏
                                        Vi kan like det eller ei, men de fleste idretter i Norge er basert på frivillighet. Fantastiske mennesker stiller opp til glede for utøverne, de som ser på og også for oss selv. For det er fantastisk å være med i det fellesskapet dugnaden skaper❤️ Vi kan få til mye gratis, men noe koster litt penger. Vi setter derfor stor, stor pris på dem som har bidratt til å skape gode forhold under NM. Vi jobber for også på å få til streaming, men her er vi ikke i mål. Det er mange som bidrar til den fantastiske skøytesporten vår. Takk til alle fra oss her i vest ❤️🙏
                                        Vi legger også til Daniel sine kommentarer om hvorfor gode forhold er spesielt viktig for løperne. Takk Daniel Thuv Eriksen👏
                                        ➡️ Fra Daniel:
                                        – Alle løperne som skal delta ønsker å gå på best mulig forhold under et NM. De fleste legger ned hundrevis av timer med trening for disse øyeblikkene, og spesielt når det er uttak til WC (like forhold for alle blir det nok).
                                        – NM er det vi utenfor landslagene også topper form til, og det å sette perser under slike løp gir god motivasjon for de bak landslagene.
                                        – Gode forhold gjør at løperne som skal ut å gå WC får bedre løpstrening, som vil gjøre de bedre forberedt på de forholdene de kommer til å møte på når de skal delta i WC. Spesielt når det gjelder sprint eller toppfart. Ja, dette har faktisk en del å si.
                                        – Det er VM på hjemmebane i mars, og da er det viktig at de norske løperne går best mulig gjennom hele sesongen. Dette er viktig for interessen til publikum. Hvis løpere er bedre forberedt til WC, vil de prestere bedre fra start.
                                        – Flere løpere på kvinnesiden må faktisk klare WC-krav for å kunne være aktuelle for uttak. Noe som vil bli vanskeligere ved dårligere forhold, selvom de egt har nivået inne.»

#28614 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

SSK Toten melder om Ingrid H Eichler: 

«Vi skulle gjerne sett Ingrid på pallen [i NC2]. Men hun hadde dessverre et altfor ublidt møte med isen og sikringsputene i Stavanger på trening tidligere i uka, noe som medførte en liten visitt på sykehuset også. Hun trenger fortsatt litt tid til å restituere før hun er tilbake på banen. Vi ønsker masse god bedring til Ingrid.»

#28615 Svar
                                          EinarR

God bedring til Ingrid!

Imens har pågående SPLEIS- aksjon blitt utvida til også å gjelde streaming av mesterskapet. Innsamlingsmålet er økt fra 50000 til 60000 kr, og dette er nå over 80% oppnådd.

#28616 Svar
                                            EinarR

PS men hvorfor tar det så lang tid før SSR får kloa i resultater fra stevner i Sørmarka. Dette er en gjenganger!

#28617 Svar
                                              Emil

SSR skal først ha resultatlistene i hende før de legger dem ut. Detber rett og slett frivillige krefter som sender dem på mail til SSR. Resultater blir da typisk lagt ut etter helgen.

#28618 Svar
                                                Kristian Eliassen
                                                  #28630 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

SSR skal først ha resultatlistene i hende før de legger dem ut. Detber rett og slett frivillige krefter som sender dem på mail til SSR. Resultater blir da typisk lagt ut etter helgen.

Jeg har også stusset over dette. Kan ikke SSR rett og slett lese resultatene på SSN, slik som vi andre?

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 77)
                                                  Svar til: Svar #28465 i NM enkeltdistanser Stavanger 1.-3.november
                                                  Din informasjon: