Kanadisk mesterskap enkeltdistanser. 17.-20. oktober 2024.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Kanadisk mesterskap enkeltdistanser. 17.-20. oktober 2024.

• Dette emnet har 32 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 24/10/2024 at 9:57 av Kristian Eliassen.
Viser 9 innlegg - 25 til 33 (av totalt 33)
  • Forfatter
    KarlA

Ikke et oppmuntrende mesterskap for oss med bekymringer for rekruttering i tradisjonelt sterke skøyteland. RUS/BLR ute, få tegn til tilfriskning i TYS, enda færre slike tegn i SVE/FIN. Og som vanlig, og mer enn på lenge, kan en bekymres over norsk damenivå.

Det går heller trått i Canada også. Av fjorårets verdenscupdeltakere er fire fraværende her. Kaleb Muller og Alison Desmarais er ute av landslaget. Den første ser ut til å satse på sykkel framover, den andres fravær stusser jeg over, for tydelige OL-ambisjoner er uttalt flere ganger i år. Jake Weidemann og Antoine Gélinas-Beaulieu er fremdeles landslagsløpere, men den første har bare gått ett løp i år, og den andre mistenkes for å kun satse på lagøvelser/fellesstart.

Fraværende ellers: framtidshåpet Skylar Van Horne. Av andre av relativ ferskhet på langbane setter jeg bare kryss ved Yankun Zhao og Anders Johnson.

Får vi nå den tynneste canadiske verdenscuptroppen i «nyere» tid?

#28429 Svar

Du er nå litt negativ, da! Grunn til optimisme på sprintsiden blant annet. Hiller var tydelig fornøyd, og så du litt på de intervjuene Haarberg linket til, så var det mye optimisme. «Sterkere lag enn på lenge» osv.

To plasser skal fordeles på fellesstart. Blondin og G-B er allerede forhåndsklarerte. Ingen av de to deltar i kveld. Omstendelige regler. Vinnerne i kveldens løp ligger best an såfremt de har klart ett av tidskravene:

Kvinnner: 1.59.87 eller 4.12,17

Menn: 1.48.22 eller 6.31.06

…det er dog ingen automatikk her. Slik jeg leser det kan også nummer to velges, men også en annen bare vedkommende har klart kravet, deltar i kveldens løp, og muligens tilhører en «pool» av aktuelle løpere…

Jeg kommer til å sette dagens vinnere i parentes i de rubrikkene de eventuelt skal fylle.

You Tube-start 20:34,( men det begynner allerede 18:30 med den andre tusenmeteren som har begrenset betydning).

https://www.youtube.com/watch?v=jntLbSr524Y

#28430 Svar
      KarlA

Det canadiske damesprintnivået er dessverre svakere enn på veldig lenge. Jenna Larter lovet godt da hun kom fra kortbane for et par sesonger siden, men har stagnert. Béatrice Lamarche er i transformasjon til sprint/mellomdistanse-profil og kan bli en tilvekst på sprinten.

Men bekymringen min går altså at det kommer inn mindre talent enn vi har vært vant til de siste tiåra. Noe jeg tror jeg kan endre seg om kortbanetalenter i Quebec prioriterer langbane.

#28431 Svar
        Kristian Eliassen

Svakt og svakt. Kommer litt an på tilnærming også. I full fart: Hiller, Lamarche, Blondin regjerende verdensmestre lagsprint. På herresiden ditto, og flere spennende; Zhao, Johnson, Brunet. Fish ser litt skarpere ut enn i fjor. Da tok han bronse på 10 000 osv.

#28432 Svar

…hvis jeg ikke fikk sagt det, så fortjener du skryt for stor oversikt over løpere fra mange land KarlA!

Nettopp overvært to spennende fellesstarter: I kvinneklassen prøvde Laura Hall seg på å stikke solo, men ble tilslutt tatt igjen av feltet hvor Maltais vant. Blondin-Maltais er en forventet duo på fellesstart i verdenscupen.
          I herreklassen skiftet det mye på, med god fart store deler av løpet. Til slutt ble det Hayden Mayeur som kunne strekke hendene i været. Kommentatorene var tydelige på at han dermed vant en verdenscupbillett, så da fjerner jeg parentesen, og legger inn Maltais og Mayeur i seleksjonsrekkefølgeskjemaet.

Vi må avvente det kanadiske verdenscuputtaket, men det litt raffinerte er at nevnte Laura Hall med dette ble skjøvet ut av topp-16 av Mayeur (. Som sagt må vi avvente verdenscuputtaket etter  de beskrevne forbehold tidlig i tråden. (mest aktuelt da er om noen nye lagtemponavn skal inn. Lite trolig?)

#28435 Svar

Teller vi navn per kjønn, så har vi 10 menn og 6 kvinner. Tenker vi 4CC, så er jo makstallet der 10 for hvert kjønn.

#28436 Svar
          KarlA

Skryt gjengjeldes. Ikke minst for Kristians suverene oversikt over sportens ikke ukompliserte regelverk.

#28437 Svar
            Kristian Eliassen
              #28475 Svar
              Kristian Eliassen

laguttaket er foretatt. Det ble de 10 (menn) og 6 (kvinner) som seleksjonsrekkefølgen forespeilet. I tillegg kom Fiola med via «self pay». Han var ikke først i køen.

Viser 9 innlegg - 25 til 33 (av totalt 33)
              Svar til: Kanadisk mesterskap enkeltdistanser. 17.-20. oktober 2024.
              Din informasjon: