Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Junior-VM Inzell 27.februar – 1.mars 2026
- Dette emnet har 51 svar, 1 deltaker, og ble sist oppdatert 02/03/2026 at 9:43 av
OSch.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Junior-VM er ikke riktig over — søndag står alle de nye øvelsene på programmet. Lagsprint gutter –mixed stafett kanskje –, og så er vår nye mann Eirik Andersen på startstreken som en av 16 i fellesstart finalen — Der har vi de største norske forhåpningene. Sist helg kikket jeg på eliminasjonsfellesstartene i verdenscupfinalen. I sin semifinale var Andersen innblandet i en incident hvor han feide ned en 5-6 andre løpere. Det ble omplastring i panna på en av de bevegelige kjeglene av kjøtt og blod, og omstart av løpet. Der var Andersen offensiv og fin i starten, men så så han ut til å glemme at to skulle ut og ble eliminert uten kamp. Denne gangen er det ikke eliminasjon som står på programmet, og Andersen har tatt seg til finale. 🙂
Jeppe
Junior VM er over. Et mesterskap som blir forbigått i stillhet i alle medier, bortsett fra her, i 15.46,6 forumet.
Takk til alle bidragsytere som informerte om den bortgjemte allround-delen av mesterskapet.
Siste dag, dagen i dag, med alle de mer eller mindre nye øvelsene, ble en stille dag, selv her i forumet.
Har selv bare lyst til å nevne noen små øyeblikk som var artig å få med seg.
Massestarten for menn; Løpet var akkurat kort, eller langt nok på slutten, slik at duoen, Kirill Pishchala fra Polen og kasakhstaneren Vadim Chebardakov, holdt unna for feltet som hadde begynt opphentingen akkurat litt for sent. Chebardakov vant, og begge viste stor glede over sine prestasjoner, både etter løpet, og på seierspallen.
Det samme gjorde ankermannen på det tyske Team-Sprint laget, (Sonnekalb?) som etter målgang så at tiden holdt til seier og VM gull foran Norge.
Mixed Relay, handler mye om å få til vekslinger, og kan være underholdene å se på. Kina knep gullet og henviste Norge til en ny sølvmedalje. Norge tok fire sølv, og en bronse under mesterskapet.
I Mixed Relay konkurransen stilte både Finland og Ukraina med et søskenpar.
Det finske søskenparet ble disket, men jeg fikk ikke helt tak i årsaken.AG Wind
Tror dem ble disket fordi ved første vekslinga gikk hun for tidlig inn og dermed blokkerte Miika Klevstuen som pga. Dette tapte tid. Røyk kanskje ett ny norsk verdensrekord?🤔 Vi skal aldri finne ut av det😇
OSch
4 sølv til Miika K!! Kjempebra!
Til Emil: Du har sikkert rett i hva MK er best egnet til og bør satse på.
Men jeg er preget av at jeg vokste opp på den tida da skøytene bestod av to uthulede steiner, og det var allround og langdistanse som gjaldt framfor alt annet. Jeg har også lurt på hvor gode f.eks. Lorrie og Nuis kunne blitt som allroundere. Trolig gode begge to, men neppe de enerne de ble ved å satse annerledes. For den saks skyld har jeg også lurt på hvor gode allroundere f.eks. Bergsma og Ghiotto kunne blitt med litt sprinttrening, og jeg kommer nok fortsatt til å lure på den slags, uten at jeg dermed mener at alle skøyteløpere absolutt bør bli allroundere.
Og hvis du lurer på om jeg lurer på hvor gode f.eks. Karsten Warholm, Jacob Ingebrigtsen og en viss Klæbo kunne vært som skøyteløpere, så har jeg selvfølgelig lurt på det. Men det betyr neppe at de har valgt feil. -
ForfatterInnlegg