Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Gutte- og Jentelandskampen på Hamar.
- Dette emnet har 7 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 24/02/2019 at 12:04 av
Jeppe.
-
ForfatterInnlegg
-
Jeppe
Det skjer mye til helga. Det største er vel Sprint VM i Heerenveen, men det er også Norgescup i den nye hallen i Kristiansund. I tillegg arrangeres den tradisjonelle gutte- og jentelandskampen mellom Norge, Sverige og Finland på Hamar.
De siste årene har også et lag bestående av løpere fra Danmark og Storbritannia deltatt.
Norge har et meget sterkt lag, og kommer vel til å ta like mange poeng alene, som de andre nasjonen til sammen. Ingen spenning ligger der.
Lurer bare på; hvem blir nr 3? Regner med at Finland tar andreplassen, men klarer svenskene å samle flere poeng enn Danmark / Storbritannia? (Hvis de stiller).
Det tviler jeg desverre på, fordi Sverige, en vaklende skøytenasjon, ikke stiller fullt lag.
Hver nasjon kan stille med 16 løpere, åtte gutter og åtte jenter. Sverige er til landskampen påmeldt med bare med sju gutter, og fem jenter!
Finland? Har ikke sett laget ennu, men morsomt om Suomalainen også stiller der. Tuukka, den yngste av dem.Arild Gjerde
DEN og GBR har bare totalt 5 aktive løpere i de aktuelle klassene (Junior B og C), så Sverige blir nok nummer tre…
Jeppe
Ja, da er den saken grei. Å få 16 løpere opp på skøytene i de aldersgruppene, er ikke lenger enkelt. Godt gjort av Sverige da, som har hele 12. Fortsatt spent på Finland.
Danskene uteble, men arrangørene har på en måte fått til at det blir tre lag (pluss noen briter som går litt for seg selv). Briten Peter Riches forsterker det svenske laget, mens navn som Kwadrin og Snowdon fyller det.
Ellers er det sus av gammel storhet over en del av navnene på de som stiller til start i helga. Storelid, Sjøbrend, Tveter. Neida, ikke noe galt med de nye heller. Det er flere av dem. Pedersen, Henriksen osv.
Så har vi Ervik da, og selfølgelig Suomalainen, yngste bror Tuukka. Men det er enda en: Villiina Suomalainen. Godt mulig det er lillesøster. Hun representerer iallefall samme klubb som Samuli, Joona og Tuukka. (HLK). Hyyyva. 🙂EinarR
Liker fokuset til Jeppe, kjenner meg igjen! Finske og svenske tenåringsløpere er like interessante som supersprintere fra Russland og Nederland. Inzell (og Kristiansund, nesten) er like interessante arenaer i helga, som Thialf. På Hamar så er det så klart skuffende at Danmark slakker akterut og ikke klarer å stable ungdomslag på beina. Vi ønsker oss sårt en dansk SUPERSPRINTER! Men jeg har tro på The Suomalainens! Tre brødre, og så ei yngre søster. Minner mistenkelig om The Ingebrigtsens. Jeg istemmer Hyyyva! (Sjøl om jeg stiller ?? ved skrivemåten).
Vel, Hyva kan bety god, og noen av finnene var gode på Hamar i dag.
Det var trivelig å være der, selv om det ikke var mange av oss på tribunen. (De fleste var vel hjemme og så på det åpne norske mesterskapet på ski). Beklager, men jeg klarer ikke å glede meg over norske gullmedlajer på ski.
Merket meg at det var veldig strikkmotor på nesten alle finnene. Ledet klart opp til 100m. men punkterte på vekslingsida eller i siste sving. Et herlig untak var Laura Kivioja som vant 500 for 16 åringene. En svensk pallplass ble det også, men det spørs vel om det blir fler.
Dropper Hamar-tur i morgen, selv om det kunne vært artig å se T. Suomalianen på 3000m. Skulle ønske jeg delte EinarRs tro på Suomalainene. Jeg er litt i tvil, men sier Hyva uansett.Carl-Petter Leganger
Det er jo også all grunn til å følge med 17 år gamle Peter Riches fra Storbritannia som ble nr. både på 500 m og 1500 m i jr. B, bare 10/100 og 19/100 fra førsteplassen.
Ja, Peter Riches har flere fine resultater denne sesongen. Både fra junior verdenscupen og junior VM.
Han sisterunde på 1500 i går, var veldig sterk. Ble presset av Tobias Fløiten som hadde siste indre, men Riches holdt unna i ytre, og var som Carl-Petter skriver, svært nær å vinne distansen. Artig at britene har en god løper.
-
ForfatterInnlegg