Facebook

Hjem Forum Forum 15.46.6 Facebook

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 39)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Forum for skøytehistorie er klart best når det handler om …historie! 🙂

Med dette menes det naturligvis ikke at det ikke kan være ting å hente også for den som er opptatt av samtiden. — Særlig fordi det er en del med innside-informasjon som også bidrar av og til.  Akkurat nå er det imidlertid veldig mye NRK-/»hvem sender skøyter» igjen. Goddagmann økseskaft, og gjentagelser av feilinfo når forklaring nettopp er avgitt.

Når det gjelder de mest ivrige forum-posterne er det selvsagt også mye bra. Min hovedinnvending er imidlertid: Man synes nærmest vaksinert mot å følge med på dette forumet her! Det er utrolig påfallende at de ivrigste ALDRI linker, eller refererer til noe som er postet her. Unntak: Emil og Haarberg (men de kan jo ikke gjøre det uoppfordret til enhver tid) og av og til andre SOM POSTER PÅ DETTE FORUMET. Det kan være ganske komisk mange ganger.

Deretter kan man også diskutere: Hvem er de dagsaktuelle trådene der til for? Menn over sytti, med sin helt spesielle innfallsvinkel til dagens idrett? Det er naturligvis ingenting feil i å ha et hyggelig forum hvor man kan mimre, men problemet ser man når man er publikum: Hvor er de under 50? De under 30? De under 20? Hva søren skal man gjøre for å få de hekta? Jeg tror ikke svaret er Nils Lid Hjort som jevnlig oppdaterer adelskalenderen (Hva er det? Var det populært på sekstitallet?) eller at Ivar Hansen er positiv til fellesstart (» Låftman skulle levd  — han ville ha innført en VM-uke»). Ivar Skjeggestad er veldig flink til å følge med på facebook — og går dermed glipp av en hel del annet. Løken bidrar til å gjøre forumet fargerikt. Tørrvittig humring og skarpt skråblikk fra balkongen hvor det er trangt om plassen. Finsen er et ikon, men er ikke alltid like oppdatert på dagens innordninger selv om han gir ut publikasjonen «Alt om skøyter» (Nasjonskvoter, matriser og seleksjonsrekkefølge er mye mer sentralt  i dagens skøytesport enn nasjonale allroundmesterskap). I rettferdighetens navn er Alt om Skøyter en mimrepublikasjon. Min generasjon? Noen få med sterk farstilknytning som omfavnes fordi de har samme preferanser: Opptatt av allround, historie etc.

Så hvordan appellere til folk under 50? Aldersgrense for å komme inn? Nei da. Tror det er viktig at skøyter gir et lavterskeltilbud. Ikke alle husker Fred Anton Maier. Det er mange som nylig (Korona) har blitt hektet på skøyter på islagte innsjøer og vann. Der har man EN åpenbar innfallsport. En annen ting som slår meg er hvor mange her i landet som er opptatt av å spille Fantasy (Premier League). En drøm hadde jo vært noe liknende for hver runde med en ISU Event. For det tredje (men ikke det siste). Det er få mennesker i administrasjonen i NSF. Hadde man satt seg ned og foreslått noe skikkelig spenstig inn mot kongressen i Las Vegas neste år hadde det sendt ut et tydelig signal: Vi er her, og nå ønsker vi mer oppmerksomhet rundt denne fine idretten.

Norsk skøyteframtid? Skøytemiljøets eget forum. Der man poster når skøytemiljøet henvender seg til hverandre.

God søndag.

#23417 Svar
      19

Det blir nok WCSC kommende sesong også

https://www.wcsc.nl

• Dette svaret ble endret 2 år, 11 måneder siden av B. Haarberg.
        • Dette svaret ble endret 2 år, 11 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
        #23418 Svar
        Kristian Eliassen

…klar over den, men må innrømme at setningen om at man absolutt ikke vil ha med de nye øvelsene har fått meg til å la være å sette meg inn i reglene.

«Med lovnad om å ikke være fordomsfull., med håp om å gjenfinne den samme moroa som Fantasy, skal jeg sjekke det ut.»

Kristian 😉

#23424 Svar
          Emil

Norsk Skøytefremtid lider under admin…

Bedrevitende, overbærende og desidert aggressiv admin gjør det vanskelig å bidra der.

#23442 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

(Dette er en replikk fra 19 som jeg ikke får lagt inn direkte pga. tekniske problemer:)

Kommer nok en ny sesong her også etterhvert:

https://effesport.nl/ijsmeester/2022

#23444 Svar
              Kristian Eliassen

Takk for at du holder forumet og nettsiden i gang Haarberg!

#23445 Svar
                Kristian Eliassen

Ser at Haarberg har lagt ut innlegget på forum for skøytehistorie. ;-). Helt greit det.

Se fremover. ISU Council har møte den 6.-8. oktober i Lausanne. ISU har en ganske fersk president fra Sør Korea. Bakgrunn fra OL i 2018. «General Director» heter Fredi Schmid, har holdt på i en mannsalder, og trer tilbake på nyåret. Inn kommer en ny spennende mann med bakgrunn fra fotballen: Colin Smith. Overgangsperiode fra oktober. Kan han utgjøre en forskjell sammen med Jae Youl Kim? ISU Vision 2030 er ganske vage saker, men Smith har ansvaret for budsjetter slik jeg har forstått det. Husker at Fredi Scmid sukket ganske tungt da 4CC ble innført: Han så det nok som en ekstra utgiftspost, men man kunne jo ikke nekte land utenfor Europa å også få et «EM» når de ønsket det. Kan Smith «gjøre noe» for verdenscup og mesterskap?

Spenning knyttet til Russland. Kibalko er en del av Council. (se hele lista hos ISU) Ikke utestengt. Vil ISU følge IOCs råd og la russere og belarusere konkurrere under nøytalt flagg så lenge de avsverger seg å støtte krigen i Ukraina? ISU har fått et delikat problem på bordet: Golubeva og Silaeva har flyttet til Kasakhstan og ønsker å gå for den nasjonen. Unge, lovende Semirunniy har flyttet, og ønsker å gå for Polen. Følger flere samme eksempel? (ganske sterkt internt press for IKKE å melde overgang). Interne russiske regler sier to års karantene fra bestemmelsesdato (Semirunniys tilfelle ikke avgjort ennå), mens ISUs regler sier ett år etter sist man konkurrerte i et godkjent internasjonalt stevne (nasjonale mesterskap faller ikke under bestemmelsen). Land kan ikke på «urimelig vis» nekte utøvere å melde overgang. I og med at Russland var ute forrige sesong, kan de etter ISUs retningslinjer dermed være klare for å konkurrere for et annet land allerede inneværende sesong ( IOC, men ikke ISU, har krav om statsborgerskap for å representere et land).

Æresmedlem Lakernik (se artikkel) har nylig vært ute og kritisert et ukrainsk kunstløperpar for ikke å hilse på et ditto russisk og et fra Georgia hvor en av utøverne er russer (eller i hvert fall bor i Moskva). Lakernik kritisk til politisering av idretten. Man «glemmer» jo da at Putin er en eksponent for akkurat det (osv).

Ellers ser jeg også for meg at ISU Council på møtet kommer til redigere det nylig publiserte mesterskapskommunikéet. Der var det både mangler, og uforståelige passasjer. (punktene vedrørende reservelister). Har  koblinger til Russland det også: russere og belarusere må være med fra WC1 (IAR?, IAB?) av for å sikre kvoter, ellers må det unntak til.

#24412 Svar
                  Kristian Eliassen

En ting som åpenbart kan styrke skøyteinteressen (jfr debatt på facebook), er at skøyter ikke gjemmer seg bort, og er seg selv nok på facebook.

Det blir nå også svært viktig hvilke signaler NSF sender ut i forkant av neste års ISU-kongress i Las Vegas. Foreløpig er det mistenkelig stille.

Det er masse klaging og roping på forum for skøytehistorie. Bruk tiden til noe mer konstruktivt! Løft blikket, og inkluder. Ikke glem at skøytesporten er til for neste generasjon. Skøytesportens arkiv er så rikholdig at man må akseptere endringer. Ikke rase fordi sporten ikke er slik den var i barndomsdagene og at NRK ikke lenger samler store deler av befolkningen foran tv-apparatet med et bredt vintersporttilbud.

Ikke fokuser for mye på sosiale media. Medieviter Gimnes snakker om at 70-80 prosent av følgerne til Klæbo ikke har sett et helt renn. Det bør medføre at skøyter ikke bør søke å kopiere. Ski står kulturelt sterkt her i landet, og da kan man få en slik spin-off effekt. Skal skøyter oppnå tilsvarende følgertall må man bevege seg bort fra skøyter. Litt misforstått så kaller man det for profilering når eksempelvis Ane By Farstad får millionvisninger på Tik Tok. Joda, profilering, men ikke så mye av skøytesporten. Det blir mest en greie på siden som får marginal betydning for skøyteinteressen. Det er MYE viktigere at publikum eksponeres for interessante skøytesendinger og skøytestoff enn å la seg imponere av følgertall og Sætersdal 😉 .

Masse støy på Facebook om at skøytesporten graver sin egen grav ved ikke å være fritt, og åpent tilgjengelig på en riksdekkende kanal hos NRK eller TV2. VG kan være en spennende midlertidig løsning fordi mange har VG som en favoritt som ligger på skrivebordet på PC:en. Da blir det viktig å fore VG med stoff. Det er marginalt med forhåndsstoff å se nå foran WC2. Jobb inn mot journalistene i VG.

#24435 Svar
                    EinarR

Noe som spriter opp FB skøytehistorie er bruken av sk GIPHY’er. Pulserende og fargerike motiver. Hensikten er som regel å forsterke begeistring. Finnes det en slags bank som de hentes fram ifra? Kan slike brukes her på vårt litt gråe forum også? Haarberg?

#24442 Svar
                      Emil Nielsen

Kan slike brukes her på vårt litt gråe forum også?

De kan sikkert det 😊⛸️🧊

#24443 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Tja, man har vel muligheter til å gjøre litt sprell her også, uten at jeg har sett det helt store poenget i det. Her har det ikke akkurat vært målet å bli «lik Facebook».

En ting man kan gjøre selv nokså enkelt er å lime inn bilder, f.eks. slik:

#24444 Svar
                          Kristian Eliassen

Det begynner å bli vanskelig å ikke være på Facebook. Da mener jeg rent praktisk. Som eksempel så ville jeg sjekke ut når Maier Arena åpner (åpnet i går!), deretter sjekke status på «innsjøbanen» Langen ved Siggerud (Ildsjel Baumberger gikk noen kilometer i går, banen åpner i desember). Dette fikk jeg sjekket ut via telefonen, ikke PC. Det er også noen algoritmer som gjør at sidene hos Forum for Skøytehistorie, Norsk Skøyteframtid , NSF etc sperres for PC med ujevne mellomrom. Og da snakker jeg bare om skøyter.

Trolig kommer jeg derfor av praktiske grunner til å registrere meg snart, men blir neppe en som kommer til å være veldig aktiv der.

#24445 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

(her fant jeg adressen til en såkalt «Giphy» og limte den inn ved hjelp av valget IMG øverst i kommentarvinduet her)

Ellers går det fint å lime inn emojier, da er det lurt å øke størrelsen litt slik at de blir tydelige. 🤓

#24446 Svar
                              EinarR

Den katta var morsom! Blir aldri trøtt av å se på den.

#25030 Svar
                                Kristian Eliassen

Lasse Olsrud Evensen på Facebook

Det er imponerende lyttertall Radio-E kan slå i bordet med! Selv hadde jeg aldri hørt om kanalen før selvpromoteringen på ulike facebook-fora tok til. 100 000 lyttere er et imponerende tall. Tallet må ha sammenheng med at man sender i det tettbefolkede sentrale Østlandsområdet, og at man er en av valgmulighetene folk har når man skal finne en DAB-kanal i bilen (selv fant jeg fram til Metro, og tilbake til svensk radio i sin tid da nesten alle forlot FM-båndet).  I tillegg får man nå menigheten på cirka 10 000 som kobler seg på. Jeg anslår tallet 10 000 som menigheten. — Omtrent det samme antallet personer som er villige til å sette av tid til den ganske utskjelte verdenscupen, eller tallet på antallet følgere av Wiklund og SLP.

La oss kjøpe argumentet om at fronten på VG nå skal være portalen til fremtidig skøyteinteresse. Det som styrer der er antall klikk. Et ganske nådeløst regime. Seieren til Kongshaug var vel aldri veldig høyt oppe på siden, og ble ganske raskt til en liten sak ganske langt ned. Så la jeg merke til at man prøvde seg med en sak om Ane By Farstad — skøytesportens SoMe trekkplaster her i landet. Det gikk sånn passe virker det som. Den saken ligger nå nederst på siden, BAK NTB-saken om Kongshaug.

Jeg skal hoppe til poenget: Skøytesporten har en mye sterkere kulturell forankring i Nederland enn i Norge (hvor den er (kultur)historisk) til at det skal svare seg å holde opp Jutta Leerdam, og Leerdam-måten som forbilder. Hvor mange norske fans har Leerdam og Ane By Farstad? Jeg bare spør. Jeg er for gammel til å ha fullt innblikk i yngre generasjoners univers, men forsiktigvis så tyder lite på at dette er kjente figurer hos dem. Tror ikke Leerdam oppfattes som særlig relevant.  Om man ser litt stort på det er det vel greit å utnytte dagens teknologi og muligheter til selvprofilering/-realisering  — det å skape seg et navn. Olsrud Evensen er flink til det samme på sin egen måte. Samtidig gjør han det lett for seg selv med å holde opp klientellet på forum for skøytehistorie som grinebitende bremseklosser. For hva gjør han så sikker på at han samtidig finner svaret ved å gå til «konfrontasjon», og å ta et oppgjør med disse?

Skøyter trenger en gjennomgang av den internasjonale terminlista, konkurranseformer og også øvelser. Det er det svaret man kommer til hvis man bruker litt tid på å tenke over saken . Som et lite hint så kan man bruke nettopp Jutta Leerdam. Hun er et produkt av skøytesportens sterke stilling, men hun kunne trolig også ha skapt seg et navn uten koblingen til skøyter. Litt slik som Ane By Farstad heller mer i retning av. Leerdam er en utøver på ypperste toppnivå. Kanskje kan hun være navnet som sikrer videre drift av profflaget Jumbo-Visma når Jumbo trekker seg ut neste sesong, men det er ikke helt sikkert. Det viser enten hvor skjørt det er å lene seg på slike forbilder, eller behovet for det… Det er det som gjør det litt vanskeligere å utlese svaret.

Det viktigste skøytesporten gir Leerdam av input for å reprodusere og opprettholde statusen er seire, samt at den internasjonale terminlista er skreddersydd Nederland. Det er imidlertid andre måter man kunne innordnet seg på som ikke går på bekostning av Nederland, og som samtidig ville gitt andre land bedre rammebetingelser for å kunne lykkes med noe av det samme som dem. Større interesse internasjonalt vil gagne Nederland. Jeg har derimot mindre tro på slikt som NM som trekkplaster. Lasse Olsrud Evensen har levd en stund han også, og plasserer seg litt for trygt innenfor det tradisjonelle.

#25471 Svar
                                  Kristian Eliassen

Sverige, Danmark og Finland. Interessant informasjon som viser fordelen med facebook: rett og slett flere som er der.  Men her må man også gi Emil litt «ris»: dette med kvoter prater vi jo mye om, og henviser til på dette forumet her! 🙂

#25472 Svar
                                    Emil

Ja det var et nederlag å ikke ha kontroll på kvotene. Jeg var på ferie i først Danmark og siden Nederland. Jeg kom rett og slett ut av rutinen med å følge med på kvotene.

#25474 Svar
                                      EinarR

Kvoteflyktning!

#25510 Svar
                                        Kristian Eliassen

NSF bør bekymre seg over den nye praksisen til Facebook og X(Twitter).

X har allerede gjort seg selv irrelevante ved å legge alt innhold bak en innloggingsmur. Personlig oppdaget jeg raskt at man klarer seg uten…

Skøytesporten her i landet/NSF har valgt å lene seg tungt på Facebook . Vi har Forum for Skøytehistorie, Norsk Skøyteframtid og skøyteforbundets egne sider. Facebook har lenge lagt ut små hindre for å lokke de uregistrerte over — nå har man øyensynlig tatt dette et skritt videre. En del innhold filtreres bort enten man snakker om mobil eller PC.

Jeg vet ikke om ordningen er permanent eller ikke, men alarmklokkene bør gå i lokalene på Ullevål. Har man stolt for mye på en kommersiell aktør som ikke nødvendigvis går i takt med skøytesporten s interesser? Skøyter bruker Facebook og sosiale media til å kanalisere interesse. I det siste har en kunnet se en utvikling som forsterker seg: «hovedforumet», forum for skøytehistorie opplever økende innhold av rent spam. Det skøytefaglige stoffet viser også økende forurensning ved at nærmest hver tråd ender opp med klager over at NRK ikke sender skøyter. Legg dertil hovedbidragsytere som oftest ikke forholder seg til hva som skrives på andre fora selv om det åpenbart også er ting å hente også der! Hovedbidragsytere  får altså med seg mye — men går også glipp av mye ved å oppholde seg litt for mye i en «boble». Det sagt så er det selvsagt mye godt stoff slike kommer med også, og der ligger det en verdi. Merverdi gir også mer «stumme» medlemmer som rett som det er plutselig kommer med interessant innsideinformasjon.

Timingen for Facebooks nye (permanente?) praksis er dårlig. Skøytesporten har nettopp lagt et suksessfullt EM bak seg. Twitter har spilt seg selv ut over sidelinjen, og nå gjør Facebook et forsøk på det samme som sammenfaller med at den skøyteinteresserte her i landet ser at det ikke nødvendigvis er helt nødvendig å følge grupper som forum for skøytehistorie. Det går greit uten, men hva med den generelle skøyteinteressen. Hva skal komme isteden? Skøytesporten trenger arenaer for å trigge interesse blant nye og gamle.

#25517 Svar
                                          EinarR

Jeg klarer ikke å dykke ned i denne problematikken!

FB er «folkelig». 15.46.6 er «sært». Personlig tilhører jeg sistnevnte.

Ragne ble æret som «årets idrettskvinne» på Idrettsgallaen/NRK nå sist helg. En million så på! (ikke mistenk meg for å være blant dem).  Tusener(?) har gratulert henne på FB. Hvis du bare følger med her på 15.46.6, så er det først via dette innlegget at du får vite om denne begivenheten. Den berører ikke oss.

Faktum er dessuten at du skal lete og lese ganske nøye på det forumet her for å få med deg at Peder Kongshaug ble europamester eller at ADJ kom på tredjeplass i fellesstarten.

Dette treffer neppe essensen i det som Kristian er opptatt av.

Hvis det kommer over meg så skal jeg skrive et erkesært innlegg om stevnet i Inzell denne helga. -Ny latvisk kvinneprofil på gang?!

#25519 Svar
                                            Kristian Eliassen

Nja!

Jeg skriver ikke først og fremst om 15.46.6 her. Vi er små. Vi har skrevet om gullet til Kongshaug og bronsen til ADJ, men det er ikke noen vits, eller poeng, i å prøve å ta opp kampen med Facebook når det gjelder gratulasjoner og slik (ikke er det så interessant å lese heller, annet enn det stumme faktum at så og så mange gratulerer)

Hvis vi så skal utlyse en konkurranse om hvilken tilnærming som er særest så synes ikke vi kommer så dårlig ut.

Norge har ett forum for historie og ett for norsk skøyteframtid. Det ligger allerede i navnene at det er stoff som ikke passer inn der alltid. Sært vil jeg hverken kalle det å være opptatt av nåtidens innordninger eller utenlandske skøyteløpere anno 2024! (osv)

#25524 Svar
                                              EinarR

Men hvis jeg hadde vært NSF, med nesten ingen midler til å drive promotering for, så hadde jeg sikkert syntes at å bruke FB var en bra måte å nå flokken vår på. Sikkert ganske billig? Og beviselig brei kontaktflate. Og da må det være fristende å ikke grave seg ned i evt. negative sider ved dette sosiale mediet.

ADJ- bronsen blir klinisk nevnt én gang, i en kort setning, av Kristian (før han skal sosialisere seg med Arsenal- Liverpool)! Ellers boikottes denne disiplinen av tunge krefter i kretsen rundt 15.46.6. Jeg er helt enig i at det ikke er så givende å lese «hurra!» 100 ganger. Men ut ifra NSF- perspektiv så er det der målgruppa befinner seg.

Hva er det motsatte av sosialisering? Isolasjon? Kanskje det sier mye om fotball vs. skøyter for tida!

#25526 Svar
                                                Kristian Eliassen

Ok, la meg da si det litt annerledes: Det er uheldig hvis skøytesporten gjemmer seg bort på lukkede grupper. Mulig det jeg reagerer på her er teknisk feil — fått opp et par slike  meldinger. Over til NM.

#25652 Svar
                                                  Kristian Eliassen

Denne NM-helga har jeg erfart at Facebook sender meg hit og dit og at de gir meg bruddstykker hvis jeg forsøker å klikke på kommentarer til skøyteinnlegg. Hvor mye får vedkommende betalt eller er det AI som har tatt over? Mulig ikke andre enn meg skjønner problemet eller er utsatt for de samme algoritmene, men for uregistrerte synes det herfra at skøyteinteresse grensesettes til 15.46.6 , 16.32,6  eller tilsvarende, og at vi stakkars utdefinerte må søke til Afrika- eller Asiamesterskapet i fotball. Men Facebook skal ha at de flinke til å providere «amazing videoes» med alt mulig tøv. Skal man fylle Bislett eller Vikingskipet må man tenke annerledes.

Facebook: Slakk tommel ned.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 39)
                                                  Svar til: Facebook
                                                  Din informasjon: