Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › EM på Hamar. 2023
- Dette emnet har 183 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 15/01/2023 at 6:16 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Begynner 14:00, ja. Speakeren opplyste for øvrig at dørene åpner 12:30 og at stevnet starter 14:00…
Jeppe
Takk😊
Rocambole
Etter 1.dag av EM-h: I par1 pådro Eitrem seg et lite feilskjær i starten og passerte nå 100m på smålåtne 10.74 vs. 10.59 i fjorårs-VM på Hamar da han perset så formidabelt med 36.92. Eitrem har vist på andrerunden av 1500 denne sesongen at han har høyere toppfart enn forrige sesong, og han noterte nå sin beste 500-runde noensinne og endte opp med 36.94, altså hårfint bak fjorårspersen. Godkjent, men heller ikke mer enn som så.
Min distansefavoritt Kongshaug skuffet med sine 36.55 (hans bestenotering på norsk is er 36.24), mens de øvrige løpere innfridde godt, med unntak av Bosker som i sitt omløp kun oppnådde 37.55 (etter åpning på 10.58 vs. 10.45 i sitt første løp som han måtte avbryte etter fallet til makker Odor). EM-favoritt Roest vant distansen greit på forventede 36.45 etter å ha sikret seg litt i siste indre.
Par3 på 5000, Bosker vs. Swings, presterte tilnærmet som jeg hadde predikert, men med den forskjell at Swings nå viste seg som den sterkeste, med 6.20 vs. 6.22. Dette løpet bekreftet Swings medalje-kandidatur.
I par5 hadde jeg håpet på bedre enn 6.26 på SigH og at han viste litt mer tenner i samløpet mot super-Roest istedenfor defensivt å legge seg bak allerede i første veksling. Roest på sin side dokumenterte fortsatt prima form og gikk inn til imponerende 6.13, sekundet foran min prediksjon og hva han tidligere har prestert på norsk is.
I par6, Ghiotto vs. Kongshaug, hadde jeg predikert 10 sek fordel Ghiotto, men de gikk nå begge 2 sek bedre enn predikert, 6.16 vs. 6.26. I motsetning til diverse andre skøytekyndige hadde jeg liten tro på medalje til PK før mesterskapet. For PK ble det en litt skuffende første dag, med begge hans tider litt DÅRLIGERE enn under VM på Hamar 2022. I et TV-intervju bekjentgjorde han nå at han «hadde vært litt syk i romjulen». Indrebane-kommentator Hege Bøkko forsøkte likevel å hausse ham opp til å kunne gå forbi Swings og ta medalje sammenlagt grunnet PKs sterke 1500. Jeg ser liten realisme i så. PK har generelt hatt lite fremgang de to siste sesonger, Swings hadde den beste andredag av samtlige i VM 2022, og selv om PK skulle gå litt bedre en Swings på 1500, er det utopi ikke å tro at Swings presterer vesentlig bedre enn PK på 10 000.
Par7, Eitrem vs. Snellink, ble så definitivt lørdagens – og sesongens! – høydepunkt. Etter litt ettertenksomhet hadde jeg endt opp med å spå at Eitrem med siste indre og publiken i ryggen vant paret på en lav 6.17 vs. en høy 6.17 på Snellink, etter at jeg i første omgang ikke våget å tippe bedre enn 6.20 på vår mann. Ifølge våre kommentatorer hadde Eitrem selv før løpet uttalt at «det er fullt mulig å sikte seg inn på en tid rundt 6.20»; les: å ta opp kampen mot Swings på distansen og i sammendraget; og les: den fenomenale 6.13-tiden til Roest er så hinsides skuddhold at det er intet å ødsle hjerneceller på.
Mediafiltre er som de er og bør håndteres med saltklyper. Før 5000 bet jeg meg mest merke i Eitrems egne ord: «Jeg gleder meg til å DUNKE INN 5000.» Jeg frøs på ryggen da han uttrykte så med suggestiv overbevisningskraft. ALDRI forut har jeg hørt noen skøyteløper annonsere at han gleder seg til å DUNKE INN et skøyteløp! Hva i all verden betydde dette utsagnet? Det var ingen referanse til bestrebet sluttid eller sluttplassering, kun at løpet skulle DUNKES INN, og at han GLEDET seg til så!?! I mine ører forlød dette vesentlig mer ambisiøst – og uutgrunnelig – enn å matche Swings 6.20. Samtidig lød det heller ikke som et sannsigersk storskrytet vardøger a la Jonny Nilsson back in the days of 1963. Min umiddelbare forståelse var at Eitrem kunngjorde seg beredt – hvorved han også gjorde oss skøyteentusiaster beredte – på at han var ALL IN på å begå et løp som sprengte remmer og tøy og rimelige forventninger.
Ja, jeg frøs på ryggen, men våget jeg virkelig å TRO på at noe så magisk høytidig og kraftfullt, om enn ganske så udefinert, virkelig kunne inntreffe i den virkelige skøyteverden? Ja, kanskje 5% av meg et eller annet sted, men neppe mer enn så.
OK, siste par7 går til start. Roest leder med et uslåelig og imponerende løp på 6.13, Ghiotto er nr.2 på en høy 6.16, Swings er nr.3 med et godt løp på 6.20. Det ligger an til at paret plasserer seg mellom Ghiotto og Swings, og at vinneren av paret tar bronse på distansen.
Eitrem åpner som ventet litt raskere enn Snellink, men allerede etter 2,5 runder er nederlenderen foran. Dette lover ikke godt. På de neste rundene passerer Snellink litt foran Eitrem, også fra ytre bane, hvilket indikerer at Snellink har god kontroll på paret og ligger an til rundt 6.17. Snellink passerer 3000m i indre bane på 3.46.82 vs. Eitrem 3.46.93, etter litt bedre rundetid (29.38 vs. 29.46). Dette er en parduell og vi må forvente at de går litt opp i rundetid. 30.0 inn så er Snellink på rundt 6.17, mens det er grunn til å tro at Eitrem havner et par sekunder bak makkeren. Æsj!
MEN SÅ! Totalt uventet DUNKER Eitrem inn en runde på 28.74 vs. Snellink 29.56. Neste runde: Eitrem DUNKER ytterligere til med 28.53 vs. Snellink 29.47. Neste runde: Eitrem DUNKER nok en gang til med en 28-runde, nærmere bestemt 28.69, vs. Snellink 29.93. Deretter blir Snellink, naturlig nok litt dunket/danket ut, med 30.43 og 30.90 på de to siste rundene, inn til pene 6.17.13. Og, også ganske naturlig, klarer ikke Eitrem å fortsette dunkingen fra de 3 forrige rundene, men evner å kontinuere marsjfarten i løpet, før dunkingen, med akseptable 29.37 og 29.87 på de to siste rundene. (Til sammenligning avsluttet Roest sitt løp med 29.47 og 29.89, altså om lag det samme som Eitrem, men Roest formådde ingen DUNKERUNDER, hans beste rundetid forble 29.24.)
Tallenes tale: 1 Eitrem 6.12.15. 2 Roest 6.13.31. Kramer har fortsatt banerekorden på Hamar med 609.74, men Eitrems tid er nå den nest best noensinne, således foran vdPoels 6.12.45 fra VM 2022. Eitrem smadret også den tidligere bestenotering på norsk is (Bøkko 6.15.94). Vår stående honnør!
HURRA for Sander Eitrem – The Dunker! Han sa han skulle dunke, og han gjorde det!
Rocambole
Før 1500h: Det store spørsmålet er selvfølgelig om Sander Eitrem er kapabel til å true favoritt Roest i kampen om EM-tittelen. SE har prestert noenlunde jevngodt med Roest i vc på distansen så langt i sesongen. Roest er nå i meget god form, samtidig som SE aldri har vært i bedre slag enn nå. SE har fordelen av siste indre, samtidig som Roest har det med å begå 1500 med usedvanlig lav splitt
Jeg holder Roest som knapp favoritt i paret. Går de jevnt, har SE ca. 7,5 sek å ta inn på 10k. Dette virker ikke realistisk. Roest har vist seg stabil så langt denne sesongen, så jeg tviler på at han får noe sammenbrudd på 10k. Men det kan være at SE prøver å følge ham ganske langt på veien, og for første gang presterer et godt milløp. EM-sølv er mer enn godkjent for SE, og det er først i neste års VM at jeg forventer at SE kan sette Roest på plass.
I dag blir det dansk islett i EM. Ganske visst bare på tribunene, men uansett 😉
Jeg gleder meg mest til å se min gode ven Eva Lagrange gå sin 1500m. Kan hun skvise seg inn på siste distanse?Eller skal det bli veldig spennende å se om Ragne kan utfordre Rijpma-De Jong på 1500m og i sammendraget.
Ellers blir det morsomt å se om Swings kan gå seg opp på pallen. Han har slått meg en gang eller to i årene 2003 og frem…Håper stemningen er god på tribunene
EinarR
Mest spennende 10000m- par på mange år!
Kristian Eliassen
Herlig par Roest-Eitrem 😊
Den vendingen «på mange år» viser seg ofte ikke å holde helt stikk, hvis man begynner å bevege seg bakover i tid. Men det blir jo lengre mellom allround-mesterskapene, noe som snarest bør rettes opp. Resten av den internasjonale sesongen på seniornivå er nå kun enkeltdistanser.
Emil
«På mange år» er helt riktig, etter min mening. Ikke siden 2014 i Thialf har en avslutning i allround menn vært like spennende.
EinarR
Må i hvert fall tilbake til van der Poel- Semerikov, VM 2018!
Nye rekorder:
Antoinette Rijpma – de Jong satte mesterskapsrekorder både på 500 m og sammenlagt.
Ragne Wiklund ble tidenes første norske kvinne under 4 minutter på norsk is.
Sander Eitrem satte mesterskapsrekord på 1500 m.
Han er nå tidenes raskeste nordmann på norsk is, både på 1500 m og 5000 m. Han var like bak Bøkkos rekorder på 10 000 m og sammenlagt.
NTB har en fin oppsummering av Eitrems EM – riktignok går det litt i ball når det skal henvises til Calgary, men det er jo litt på siden uansett.
Historisk EM for Ragne W (NTB)
Dagsavisen: «Den lille skøyterevolusjonen».
Emil
NvdP-Semerikov var vel bra den, men den hadde jo ikke noe spenning i forhold til sammendraget.
Nei de fleste minneverdige allround-finaler gås av kvinnene.
Pedersen – Kramer i VM 2018 er et utrolig dramatisk minne, synes vel den bør nevnes i denne sammenhengen selv om det endte vondt.
EinarR
Et tier- parløp som samtidig avgjør en sammenlagttittel får nødvendigvis en liten ekstra attraksjonsfaktor ok (0.2).
Hvis «hele Norge» hadde sett dagens oppgjør (noe som dessverre ikke er tilfelle) så hadde det langt på vei gjort susen med å gjenreise skøytesporten som et nasjonalt hjertebarn. Duellen Roest-Eitrem hadde alt «det norske» ved seg: Noe å henge den nasjonale patriotismen i- en duell som sto og vippa- tapper satsing- lenge uavklart- sympatisk «taper»- sympatisk seierherre- sympatisk forbrødring etter dysten, der begge bekrefter at dette var noe som ikke kom gratis … osv.
Denslags finner du ikke i så mange andre idretter (jfr de blodfattige «duellene» i skihopping!).
Men det må et publikum til.
EinarR
Vil også rose Sander Eitrem for høviskhet i den kinkige vekslinga på 1500m. Ørlite grann kroppsspråk/geberding der, og Roest ville blitt diska. Husker med skrekk at Ritsma fikk Søndrål diskvalifisert på samme distanse, samme arena, VM 1993. Ved noen teatralske fakter i ellers tilsvarende situasjon.
-Og så Ragne Wiklund!! Norges triveligste idrettsjente!
Jeppe
Var tilstede i «skipet», og opplevde denne duellen. Hadde det vært stinn brakke, som det heter, så hadde taket letta hver eneste gang Eitrem hadde en bedre rundetid. Vet ikke hvor mange vi var, (det var glissent), men jeg tror vi var hørbare langt utenfor «skipets» vegger, eller skott. Det var et fantastisk siste-par på 10’rn.
Siste veksling-side med de to samme duellantene, var også en formidabel opplevelse.
«Skipet» er 30 år i år, vi fikk gratis jubileum-pins da vi kom inn. Men mesterskaps-pins, eller programhefte, det gidder ikke Norges Skøyteforbund å lage.
NSF bryr seg ikke om sånt lenger. Men jubileums-pinsen, vil bli et minne om at jeg var der, og opplevde dette fine mesterskapet.Kristian Eliassen
Veldig god stemning i skipet i dag også til tross for at vi var så få. (1200?!)
Mens lørdagen viste at enkeltdistanser kan være svært spennende, viste dagen i dag at sammenlagtaspektet bør benyttes oftere. — Løpende differanser som kommer opp på tavla/skjermen er genialt. Dette er en fin teknologisk «nyvinning». Poenget for meg er altså ikke så mye å hylle allround som det ultimate og at man må tilbake til det opprinnelige. Mitt poeng er simpelthen at vi kunne fått slike oppløsninger som Roest-Eitrem også i verdenscupen i kombinasjoner over to og tre distanser (personlige kvalifiseringsløp til VM allround og -sprint).
Så er jeg enig med Haarberg i at helgen bør brukes som argument for å avholde allround- og sprint-VM hver eneste sesong. EM er jeg fortsatt litt mer i tvil om. Store nivåforskjeller og få deltakere.
Jeg skjønner ikke dette resonnementet – «enkeltdistanser kan være svært spennende» – hele denne helga handlet da vitterlig om sammenlagt, og lørdagen var også dramatisk, selv om norske løpere ikke var i fokus på sprint.
Uansett: Strålende fornøyde allroundmestere i følge NOS.nl: «Jeg kan bare være fornøyd med at vi har satt allround tilbake på kartet, og at Nederland-Norge er tilbake» (P. Roest)
Kristian Eliassen
Den refleksjonen er da ikke vanskelig å forstå. Det var duellene til Wiklund og Eitrem på enkeltdistansene 3000m og 5000m som pekte seg klart mest ut lørdag. Et bevis på at enkeltdistanser kan være svært spennende. I tillegg kampen i sprint for menn.
Wiklund hadde tapt for mye på 500m (noe som dessverre hang med helt til slutten på løpet til Rijpma-de Jong på 5000m), og Roest hadde vunnet 500m. Skulle han ta fire? Så fikk vi to fine dueller på 3000 og 5000. Man tenkte ikke da at ett sekund før 1500 skulle være nok i sluttkampen. Skulle dag to by på flere norske distanseseire? Deretter fikk vi 1500 og den fantastiske tieren mellom Roest og Eitrem. Der betydde ikke hvem som vant tieren særlig mye.
Flott med to andreplasser sammenlagt. I kvinneklassen er sølvmedalje god som gull, og det var også gullskimmer ved måten Eitrem skaffet seg sin på. Uten å fornærme Håvard Bøkko og andre har det ofte vært noe statisk ved fordelinger av medaljer i allround. Derfor satt man ikke god nok pris på alle sølv- og bronsemedaljene som rant inn.
Heldigvis vant Bøkko gull på 1500m og lagtempo!Kristian Eliassen
Gode tv-tall!!
«Strålende TV-tall
Det er ingen tvil om at skøyter tidvis har slitt med de strørste seer-tallene etter overgangen til Viaplay-kanalene. Men denne sesongen har det klatret godt oppover. Under EM på Hamar ble det satt rekord i antall seere på skøytesendingene. 220.000 seere fulgte EMs avsluttende distanse og fikk se Sander Eitrems kamp mot Roest. Dette er tall både vi og Viaplay er veldig godt fornøyde med.
– Dette er svært gledelige tall! Det viser at det finnes god interesse for skøyter når norske utøvere er med og kjemper i toppen, produksjonen er bra – og vi også klarer å lage et sendeskjema som holder på seerne gjennom dagen, sier sportsjef i Viaplay Kristian Oma»
https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2022/historiske-em-resultater-og-tv-rekord/
Kristian Eliassen
Viser at det ikke var samsvar mellom relativt tomme tribuner og interessen der ute, men jeg skulle gjerne sett flere detaljer.
Avslutningsdagen var kanalen TV3, og da fikk man vel litt drahjelp fra ski også? Skulle også likt å vite aldersammensetningen blant seerne — og ikke minst tall fra verdenscupen. Det er dessuten litt påfallende at man ikke berører praksisen med reklamebrudd. Etter hva jeg har fått med meg var det bedring under EM.
Kristian Eliassen
Ref. reklameavbrytelsene: Jeg vet ikke om det egentlig har blitt så mye bedre, men kanskje seerne (vi) allerede har vent oss litt til det. Og kommentatorene virker nesten uforberedt når pausen mellom to par ikke brukes til reklame… Ellers er det nok veldig stor forskjell mellom TV3 og TV3+, slik det er forskjell mellom NRK1 og NRK2.
-
ForfatterInnlegg