Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › EM 2020 Heerenveen
- Dette emnet har 47 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 12/01/2020 at 19:28 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Ingen offisielle uttak til EM så langt, men det nederlandske laget er jo langt på vei tatt ut. Se oversikter her. Kjeld Nuis er den store jokeren – er han i det hele tatt frisk nok til å konkurrere om 1 1/2 uke? Tiden vil vise.
Land nr. 2 i Europa er Russland, men jeg har ikke sett noe EM-uttak derfra foreløpig. Det samme gjelder for Norge.
For de andre landene kan man vel langt på vei gå ut fra at de løperne som har erobret kvoteplasser kommer til å starte i EM.
Kristian Eliassen
Man får vel vente litt med det nederlandske laget også. Nuis er jokeren som kan skyve ut Ntab på 1000 og/eller Verweij på 1500. Om Verweij kommer med til EM på 1500 kan han på sin side skyve ut Smeekens fra matrisen. Egentlig er forbundstreneren også en joker: Han bestemmer laget både på fellesstart, lagtempo og lagsprint etter gitte regler. Man har nok vært litt snare med å plassere Schouten og Stroetinga i matrisen selv om det er trolig at det ender slik. Det er fortsatt mulig å tenke seg at Femke Kok blir skjøvet ut ved at » kopman» Schouten får en håndplukket hjelper. NB! Alle trenger ikke å fordype seg i den problematikken jeg er innom nå… Laget er utlovet denne uka…
Schaatsen.nl. melder at Nuis ikke får EM-plass. A. de Jong og Bosker får EM-plasser – til bruk i lagtempo. De går vel da også inn som reserver på individuelle distanser.
Kristian Eliassen
Interessant! På herresiden betyr dette at de 10 navnene er klare. Stroetinga er tatt ut og fyller en plass i matrisen. Dessuten blir det med dette plass til Smeekens. Bosker får den siste plassen.
På damesiden nevnes det eksplisitt at Kok skal med. Dette betyr at Schouten fyller den ledige plassen i matrisen, og makkeren på fellesstart blir dermed en av de andre uttatte. A. de Jong tatt ut som løper nummer 10.
Håvard Bøkko, Hol IL
Henrik Fagerli Rukke, Hol IL
Sindre Henriksen, Fana IL
Håvard Holmefjord Lorentzen, Fana IL
Sverre Lunde Pedersen, Fana IL
Hallgeir Engebråten, Nord-Odal IL
Bjørn Magnussen, Spk. Falken
Odin By Farstad, Spk. Falken
Kristian G. Ulekleiv, Gjøvik SK (reserve lagtempo)Ragne Wiklund, Aktiv SK
Ida Njåtun, Asker SK
Julie Nistad Samsonsen, Fana IL
Hege Bøkko, Hol IL
Sofie Karoline Haugen, Sandefjord SKPavel Kulizjnikov, Denis Juskov, Sergej Trofimov, Daniil Beljajev, Ruslan Murasjov, Viktor Musjtakov, Artem Arefjev, Danila Semerikov, Aleksandr Rumjantsev, Ruslan Zakharov, Angelina Golikova, Olga Fatkulina, Darja Katsjanova, Jekaterina Sjikova, Jekaterina Lalenkova, Elizaveta Kazelina, Natalja Voronina, Elena Sokhrjakova.
Kristian Eliassen
Fyldig norsk tropp! Savner kun ADJ. Vi får vel vite grunnen. Hva skal man inntil videre «tro» om hvem som går hva? Det meste gir seg selv. Rukke sloss med Farstad både på 500, 1000 og lagsprint.
500 : HHL, Magnussen, Rukke
1000: HHL, Henriksen, Farstad/Rukke
1500: SLP, Bøkko, Henriksen (S:Ulekleiv)
5000: SLP, Bøkko, Engebråten
Lagsprint: Magnussen, Farstad, HHL (S:Rukke)
Lagtempo : SLP, Bøkko, Engebråten (S:Ulekleiv)500 : Hege Bøkko, Samsonsen, Njåtun(?)
1000: Njåtun, Bøkko, Wiklund
1500: Njåtun,Haugen, Wiklund
3000: Haugen (Wiklund/Njåtun S samt R2)Arvid Hauge
ADJ gjekk veldig dårleg på både 1000m og 1500m på Hamar 28. og 29.desember. Så det var venta og normalt at han ikkje kom med på EM-laget. Han må berre prøva å koma sterkare tilbake og kjempa om ein plass på laget til distanse VM i februar.
Kristian Eliassen
Ok! Da håper jeg at han er fit, og blir tatt ut til WC5 i Calgary. Han er nest best av de norske sml. på 1000 i verdenscupen, og WC1-5 har ifølge uttakskriteriene betydning for uttaket på 1000m til SLC. Norge har to plasser. Norge bør også ha tre inne blant de 40 på 1000 etter WC5 for å sikre en fortsatt verdenscupkvote på 4 neste sesong. Verdencupfinalen blir derimot vanskelig for ADJ.
1500: Her er ADJ også nest-beste nordmann i sammendraget, men altså ikke til EM. 3 plasser i SLC, WC1-5 uttaksgrunnlaget. På 1500 ligger ADJ forøvrig akkurat i grenseland for å komme med til verdenscupfinalen, så han bør absolutt med til Calgary. Norge styrer mot en kvote på 5 i verdenscupen også neste sesong.
Forøvrig står det at VM-enkelt og WC1-5 er det som betyr noe når man skal ta ut laget til Hamar. Tenker først og fremst på kampen om Norges plass nummer to for sprint, menn, og at distanseuttak til EM ikke tar så mye hensyn i så måte.
Kristian Eliassen
Påmeldingsfristen går ut klokken 12:00 mandag den 6. januar. Publisering av deltakerlista kommer som vanlig etterhvert her:
https://www.isu.org/events/eventdetail/11525/-/isu-european-speed-skating-championships
Kristian Eliassen
Da foreligger altså deltakerlista!
EinarR
Tro meg, dette brukte å være det nest største øyeblikket i året: Deltakerlista i EM på skøyter.
Unnskyld at jeg er så negativ, men nå, hva er dette, annet enn et verdenscupstevne uten deltakelse fra Asia og Amerika?
Ikke h e l t uinteressant, men uten magi. Dog setter jeg pris på formidlinga til de av dere som fortsatt har entusiasmen i dere!
Heia Semerikov! Den morsomste løperen for tida.
Kristian Eliassen
Noen småendringer i forhold til mitt «tips»: Samsonsen får gå 1000 også (istedenfor Wiklund). Farstad får gå 500 og Rukke 1000. Alusalu ikke oppført som reserve på 3000, da er isåfall Njåtun 1.reserve. Vi får se om dette får noen betydning. Ellers mangler det vel noen tyske herreløpere her som det eneste avviket jeg kan se.
Selvsagt er ikke dette noe ordentlig EM, men man får ta det man har, som det heter. Alle er velkomne til å sprite opp opplevelsen ved å delta i herværende tippekonkurranse.
Jeg la først og fremst merke til at Beckert manglet, men det samme gjelder jo faktisk Ihle og Dufter. Det tyske forbundet er ekstremt dårlige på informasjon (jada, de også), så grunnen er ikke godt å si noe om.
Legger for ordens skyld direktelenke til deltakerlista her.
EinarR
Husker de gamle spørrebøkene: Hvem ble Europamester på skøyter 1957? Liknende forekommer ennå av og til i moderne quizer.
Med våre dagers grep fjerner skøytesporten seg enda litt mer fra populærkulturen og det folkelige!Tiltredes.
Her er Lorentzens uttalelser til NTB.
I det minste er terskelen for «gladmeldinger» forholdsvis lav. 😀
P.s.: Minner igjen om tippekonkurransen. Hvis du har tenkt å være med, gjør det gjerne fort, så forenkler du min administrasjonsjobb litt.
Kristian Eliassen
Ledige plasser alle tre dager. Utsolgt for sitteplasser lørdag. Utsolgt oppløpsside søndag.
Dette er altså en fin side med mye info:
https://www.schaatsen.nl/ek-afstanden/
Oversiktlig deltakerliste, komplett med «R og S»! (lurer fortsatt litt på Alusalu på 3000)
Kristian Eliassen
…»S» er altså interne reserver, mens «R» henviser til en prioritert «ekstern» reserveliste på 6 på hver distanse (3 i lagkonkurransene). Prioritet etter SQRL, men er ikke aktuell nasjon inne på distansen fra før, havner slike foran i køen. Njåtun kan ikke både være 2. og 5. reserve, så her kunne markeringen kanskje vært annerledes. Men igjen: Alusalu er egentlig 1.reserve på 3000 siden Estland ikke har noen inne på distansen fra før, men hvis Estland ikke har meldt henne på (hender at ikke alle markeringer kommer med på Entry List), så er Njåtun først i køen. Hva så hvis Njåtun kommer med? Kanskje velger hun da å gi plassen til Wiklund (S) og sitter da igjen med markeringen R5… Njåtun er i den situasjonen at hun er kvalifisert på 500 som går samme dag (lørdag) som 3000. Njåtun har en tendens til å bli programhelt på 500. Vi får se denne gangen.
PS: Av akademisk interesse dette kanskje, men dette var en spesialmelding til NLH på forum for skøytehistorie!
Forhåndsomtale og programoversikt for Viasat 4 sine sendinger fra EM: http://www.mynewsdesk.com/no/nentgroup-norge/pressreleases/viaplay-og-viasat-4-viser-em-paa-skoeyter-2958668
Da er det altså lagledermøte i dag 16:00 hvor man bekrefter laguttaket første dag på hver individuell distanse/eventuelt fører opp sin reserve (S) istedenfor en av sine opprinnelig oppførte. På lagøvelsene kan hvert land føre opp fire utøvere og vente helt inntil en halvtime før løpet med å bestemme hvem man stiller med. Finner ikke den spesifikke regelen i farta, men slik har det pleid å være, og slik er det i verdenscupen.
Trekning første dag 18:00
Trekning: Seedingspuljer med 6 løpere i hver basert på SQRL – altså kvalifiseringsgrunnlaget for tildeling av nasjonskvoteplasser. Gjenfinnes man ikke på denne lista er det deretter en rangering av godkjente kvalifiseringstider til mesterskapet for disse som gjelder.
1500, kvinner:
Wüst
Lalenkova
Wijfje
Kazelina
Shihkova
Bonazza
…
Zdrahalova
Czerwonka
Lollobrigida
Bosiek
Zueva
Dufter
…
Sablikova
Njåtun
Uhrig
Haugen
Gasecka
Wiklund
…
Alusalu
BeuneR1: Smeding.
Kort reserveliste. 4 land står oppført med en intern reserve(S). Endringer i puljeoppsettet om reserver kommer inn.
1500, menn:
Krol
Roest
Yuskov
Henriksen
Wenger
Swings
…
Trofimov
Pedersen
Beliaev
Vosté
Bøkko
Verweij
…
Emele
Silovs
Trentini
Betti
Giovannini
Bachanek
…
Golovatsiuk
KlosinskiR1: Odor
R2: Ingen oppføring for Danmark
R3: Kersten
R4: Janicki
R5: Roth
R6: DamaratskiI tillegg har 6 land oppført en intern reserve (S). Engebråten er norsk reserve. Bosker nederlandsk.
Lagsprint, kvinner: Lagsammensetninger i oppført rekkefølge.
Rus: Golikova, Fatkulina,Kachanova (Shikhova)
Pol: Ziomek, Wojcik, Bosiek (Czerwonka)
Ned: Leerdam, L.de Jong, Kok (Wust)
Blr: Nifantava, Mikhailava, Vorobyova (Zueva)Lagsprint, menn: Lagsammensetninger i oppført rekkefølge
Ned: Ntab, Verbij, Krol (Smeekens)
Sveits: Grob, Oberbichler, Wenger
Norge: Magnussen, Lorentzen, Farstad (Rukke)
Polen: Nogal, Michalski, Zurek (Bachanek)
…
Blr: Hahiyeu, Chaban, Golovatsiuk (Damaratski)
Rus: Murashov, Mushtakov,Kulizhnikov (Arefyev)R1: Ita: Trentini/Rosanelli/Betti (Nenzi)
Nederland, menn truer med å trekke laget sitt fordi det er for kort hviletid mellom 1500 og lagsprinten. Krol liker det ikke…
-
Dette svaret ble endret 3 år, 8 måneder siden av
Kristian Eliassen.
Dette er åpenbart en lavstatus-øvelse og veldig «billige» medaljer – nå har de faktisk blitt enda billigere for f.eks. Norge, for Nederland har visstnok gjort alvor av trusselen sin.
Odin By Farstad og Bjørn Magnussen: Trønderske EM-håp.
EinarR
Lavstatusøvelse/Billige medaljer: Shhh… ikke si det høyt!
Får reservelaget delta nå da, hvis NED trekker seg? Og hvis målet er raskt avvikla øvelser, så må dette være godt treff: Tilsvarende tre tusenmeterpar omtrent. Skal ikke dette bli OL-øvelse også? Lite for pengene, vil jeg si!
En annen ting jeg har tenkt på: Hvorfor ikke bruke samme løpsprogram kvinner som menn? Kunne ikke damer også gå 5000, istf. 3000? Jeg synes distanseprofilen for kvinner ville blitt mer balansert/»rettferdig» da. 3000 K er blitt en tett og artig konkurranse, riktig nok. Men 5000 ville gitt løpere med annerledes kvaliteter (utholdenhet) større mulighet. 3000 er en tut-og-kjørdistanse, skreddersydd for fryktesløse 1500m-spesialister.
Kristian Eliassen
Trekningen ligger ute! En hel del endringer i forhold til min oversikt. Her må jeg få summet meg litt.
-
Dette svaret ble endret 3 år, 8 måneder siden av
-
ForfatterInnlegg