Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › VM sprint og allround Heerenveen 2026
- Dette emnet har 84 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 21/03/2026 at 18:54 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Allround kvinner:
Ut fra lista over sikre plasser ser jeg at følgende land avstår:
KAZ-2
CAN-3
USA-1
FRA-1Inn fra reservelista kommer
CZE-2
JPN-2
NOR-2
ITA-2
(ev. SUI-2)Skulle det ikke da bli 24 løpere?
Kristian Eliassen
Japan får med tre. Zdrahalova går trolig sprint. Tormen er muligens bare hjemmeværende, mens Hærdi også bare står oppført som intern reserve.
Kristian Eliassen
…Zdrahalova er ikke markert på sprint ser jeg nå.
Rocambole
Odor istedenfor Farthofer er faktisk ganske spennende. Odor perset med 35.61 (10.21) i Calgary tidlig i sesongen og vil være medaljekandidat på 500 nå. På 1000m i OL var andrerunden hans så god som 25.29.
Odor er medaljekandidat også på 1500; i OL var det bare Stolz og Kongshaug av VM-deltagerne som slo ham på distansen.
I oktober satte han også pers på 5000 med 6.20 i Calgary. Her gikk han i kvartett-par med Thorup som han faktisk slo med et drøyt sekund etter å ha ligget litt foran hele veien. Han holdt distansen utmerket til 3000m, og gikk ikke opp mer enn sekundet i rundetid derfra og inn. Etter dette har han ikke gått noen 5000 (og heller ingen 3000).
Etter 3 løp kan det godt være at han oppnår en bedre poengsum enn hva Farthofer ville ha klart, så Odor befinner seg også i en aldri så liten «oppkomling»-posisjon. Men skal han kvalifisere seg til 10 000, må han nok gå ned mot 6.20 på 5000, hvilket ikke fortoner seg realistisk. Uansett vil han sette farve på 500 og 1500.
Kristian Eliassen
Trekningen for 1.dag sprint er klar. Jo da, vi får fulle startfelt.
Rocambole
Burde vel også tatt med Sandrine Tas i betraktningene foran VMd. Hun var svært nær medalje (inklusive gull) på 5000 i OL, og har så god 500-pers som 38.66 fra Calgary fire sesonger tilbake. Men senere har hun mistet noe av toppfarten, og har ikke vært under 40 siden VM24 i Inzell da hun gikk på 39.62 (10.97). Like fullt bør hun regnes blant outsiderne til medalje siden hun viste slik fremgang på OLs siste distanse. Også for henne vil det være avgjørende at det virkelig klaffer på 500.
McGregor kan også bli interessant, men da må hun ikke åpne for hardt på 3000.
Kristian Eliassen
Jeg glemte solkrem. Fint intervju med Ragne Wiklund på schaatsen. Følte seg fortsatt litt sliten i går. Håper både hun og Eitrem er klare til helga. Skjønner behovet for å slippe litt ned og gjøre andre ting etter OL inkludert tv-opptredener, men litt skummelt at Stolz til sammenligning har ladet opp med schnitzel i Nederland. 😉
EinarR
Begynner å ane konturene av allround/sprint-NM i Bjugn helga etter…
Grunn til å frykte sirkus uten løver og elefanter.
AG Wind
Det trenger du ikke å være bekymret for😇
EinarR
Håper du har rett!!
Rocambole
Etter dag1 sprint-vm-h: Medium 500m til Stolz å være. 34.13 (9.52) var så mye som 0,23 sek bak hans banerekord. Det kunne se ut som han safet litt i siste indre. Dette faller naturlig hvis man antar at man har litt å gå på til nærmeste konkurrent over 4 distanser, slik at favoritten ikke trenger begå sitt aller ypperste og ta unødig risiko på første 500. Men muligens var vi også vitne til en liten formdupp, sammenlignet med hans imponerende 500 i OL?
deBoo levnet ingen tvil om at han hadde evnet å konservere formtoppen fra OL. Med et imponerende løp på 33.78 (9.53) slettet han Stolz’ banerekord, samtidig som han tok ledelsen med hele 0,35p på Stolz. Var dette en aldri så liten teknisk knock-out? Jeg følte meg nå slett ikke sikker på Stolz ville slå deBoo på 1000m, og syntes Oddsen på 3,3 for at deBoo maktet så – etter 500 – var for fristende til ikke å slå til. Uansett virket det lite sannsynlig at Stolz ville lede etter første dag.
Tittelforsvarer Ning presterte overraskende godt med sine 34.36 (9.78), hvilket var ny pers med 0,11 sek og faktisk etter en bedre runde enn selveste Stolz! Dette kunne indikere at han ville ta opp kampen med «de to store» på 1000m. (Men slik skulle det ikke gå.)
På 1000m leverte vår egen Bjørn Magnussen et – etter forutsetningene – meget godt løp på 1.08.69. Dette var nok hans objektivt beste prestasjon på distansen noensinne. Med dette endte han opp som nr.9, bedre enn hans 11.plass på 500!
deBoo begikk nok et knallsterkt løp der han med sine 1.06.52 bare var 0,14 sek unna å tukte Stolz’ banerekord. Dermed var presset på Stolz i paret etter. Han virket ikke komfortabel på startstreken, men smelte så til med en kanonåpning på 15.99 der det var tydelig at han gikk max ut og satset på det holdt godt hele veien inn. Men det gjorde det ikke: Andrerunden gikk 0,16 sek saktere enn deBoos, og sisterunden hele 0,55 sek saktere! Dette må ha vært første gang deBoo slår – for ikke å si utklasser – Stolz på sisterunden, og presterer en lavere splitt enn Stolz (hhv. 1,70 sek vs. 2,09 sek). Hvis jeg bare hadde sett rundetidene, ville jeg tatt det for opplagt at deBoo var Stolz og vice versa.
Dermed er det klart at Stolz er i en liten formdupp etter 500 og 1000 i OL. Hvis deBoo ikke får noe uhell dag2, vinner han sprint-vm greit, og det er ikke en gang bombesikkert at Stolz tar andreplassen.
Det store spørsmålet er så hva dette betyr for Stolz i VM (allround)! I det nylige intervjuet uttalte Stolz at han hadde fått trent godt, følte seg i god form, og var meget fornøyd med rundetidene under trening i langdistanse-tempo. Han forventet tider på 5000 og 10 000 ned mot hva han presterte i VM24.
Kan det være at Stolz i oppkjøringen til VM etter OL har lagt for meget vekt på langdistanse-økter og tatt det for temmelig gitt at han har bevart sprintformen etter OL godt nok til å vinne sprint-vm? Men hans svake sisterunde på 1000m – til ham å være – indikerer snarere at han befinner seg i en generell liten formdupp som vil kunne slå ut mer på langdistansene.
Dette er godt nytt for hans argeste konkurrenter om laurbærkransen i VM, forutsatt at Stolz i det hele tatt deltar i og fullfører den klassiske firkampen. Det er nå lite sannsynlig at Stolz vinner sprint-vm, og hvis han i tillegg er noe skuffet over sine prestasjoner i stevnet, blir jeg ikke forbauset om han avstår fra å delta i VM. Alternativt kan det være at han gir det et forsøk første dag av VM, for så å trekke seg fra dag2, slik som det skjedde med Takagi i VM24.
En hypotetisk mulighet er jo også at han avstår fra dag2 av sprint-vm for å konsentrere seg om VM, men det holder jeg som mindre sannsynlig.
Dag2 av sprint-vm vil gi oss litt flere svar.
Tiltredes.
Femke Kok derimot er som vanlig i superform. Jeg har sett på skjema til verdensrekord sammenlagt, og Kok er faktisk kun 0,025 poeng bak Kodairas rekord satt i VM 2017. Forutsetningen for rekord er da at hun går fortere i dag enn i går, og det er vel tross alt for drøyt. Jeg tipper at verdensrekorden blir stående.
Verdensrekorden for menn lever derimot mye farligere. De Boo er tydeligvis bedre enn noensinne, og han ligger pr. nå nesten et helt tidspoeng foran rekorden (Verbij 2017). Hadde Oscar-komiteen brydd seg om sammenlagtmesterskap, mener jeg at De Boo skal være en kandidat for årets prestasjon med det han serverer nå.
Av de norske løperne ligger Magnussen som nr. 11, med gode sjanser for å klatre med to gode løp i kveld. 1000 m med siste ytre er vel nøkkelen i så måte. Samsonsen ligger også på en gledelig 11.plass, men her er det tettere nedover enn oppover. Hun har også siste ytre på 1000 m i kveld.
Emil
Fra et fysiologisk perspektiv så er balansegangen å holde formen samtidig som kapasiteten på langdistanse økes ekstremt vanskelig. Hadde oppgaven for Stolz «bare» vært å fokusere på sprint VM, så hadde ikke treningen vært så vanskelig å legge opp. Fortsett å trene på anaerob kapasitet og å produsere så mye laktat som mulig. Men nå som han skal oversette OL-formen (som jeg tror var preget av sykdom til slutt) til distanser han ikke har trent på til nå i år, så tipper jeg at de har fokusert på å bygge opp kapasitet på lengre distanser. Hvis ikke basis ligger for slik trening så er det lite effektivt, men her tror jeg ikke Corby har gjort feil. Til det er han for dreven. Spørsmålet er om ikke Stolz har ofret nokså mye spenst og anaerob kapasitet på alteret for aerob kapasitet.
(Oskar komiteen har en uvanlig lett jobb i år. En norsk mann har satt verdensrekord og brutt en grense. De prioriterer alltid menn og sammenlagtrekorder har ikke samme resonans som distanserekorder).
Jeppe
Trekning for lørdagen allround-start er klar.
Rocambole
Takk til Emil for høyaktuelle fysiologiske bedømmelser som synes understøttet fra dag2 av sprint-vm mht. Stolz.
Rocambole
Etter sprint-vm dag2: Flott 500 av Samsonsen på 38.05, hvilket må ha vært hennes objektivt beste løp noensinne. Og flott levert at Magnussen med to nye gode løp og uventet sterk 6.plass sammenlagt.
Føler meg nå temmelig trygg på at Stolz stiller til start i VM (allround) selv om han ikke vant sprint-vm. Han gikk nesten like raskt på begge distanser andre dag som første dag, og ble nok oppmuntret av at han vant den siste 1000m.
Han åpnet ikke like villmann på den andre 1000m som på den første, med det resultat at han på sisterunden tilnærmet tok igjen de 3 tidelene han la igjen på 200m første dag. Den – for ham – svake sisterunden første dag skyldtes nok primært at han åpnet så ekstremt (i et ambisiøst forsøk på å ta igjen det store forspranget til deBoo etter første 500), ikke at hans generelle stayerevne var blitt svekket.
La oss sammenligne hans andre – og mer representative – 1000m med hans 1000m under vc3 i Hrv i desember:
Da: 16.04 – 24.27 – 26.07 = 1.06.38 500: 9.56 – 24.34 = 33.90
Nå: 16.31 – 24.59 – 26.36 = 1.07.26 500 dag2: 9.59 – 24.58 = 34.17.Vi ser at løpsoppleggene er temmelig analoge, men at det nå gikk rundt 3 tideler saktere hele veien på 1000m. Formen hans på de to korteste distansene er åpenbart ikke like god nå som da (og som i OL). Den naturlige forklaringen på dette er at han har lagt inn mer langdistanse-trening etter OL i håp om å forsvare VM-tittelen, og at dette har gått noe utover sprintkapasiteten.
Noen generell formsvikt – bedømt over de 4 klassiske distanser samlet sett – tviler jeg derfor nå på om det er tale om. Stolz uttalte for rundt en uke siden at han trodde han kunne gå ned mot Inzell-persene sine på langdistansene. Det kan godt være at dette ikke er så langt fra sannheten. Jeg legger ham på 6.16 og 13.10.
Men forskyvningen av formen bort fra de to korteste distansene må også innebære en viss reduksjon av hans toppkapasitet på 1500. I vc3 i Hrv satte han banerekord på 1.42.55. Når han nå går 0,88 sek saktere på 1000m enn da, med et analogt løpsopplegg, virker det lite sannsynlig at tidsdifferansen vil bli særlig mindre – om overhodet mindre – når det legges til ytterligere 500m. Slik betraktet fremstår det langt fra opplagt at Stolz vil gå under 1.43 nå.
Mht. 500 vil det nå være litt overraskende om han i VM, på sin tredje 500, presterer bedre enn sine 34.12 (9.52) og 34.17 (9.59) fra hhv. dag1 og dag2 av sprint-vm. Jeg legger ham på 34.25.
Ender opp med følgende skjema for firkampen til Stolz:
34.25 – 6.16 – 1.43.0 – 13.10.Skjema for Eitrem hvis han skal gå likt med Stolz:
36.75 – 6.03 – 1.44.2 – 12.38.Eitrem i samme kanonform som med sin sub-6 og OL-gull på 5000, ville temmelig opplagt vært kapabel til så. Det store spørsmålet er hvor langt unna dette ekstreme toppnivået han befinner seg nå. Njåtun sa på tv i dag at han hadde være «syk og rufsete», uten nærmere tidsangivelser eller andre spesifikasjoner. Et innlegg på schaatsforum påstod at Eitrem ikke hadde fått trent på «flere uker».
På den annen side så jeg et intervju på tv2 med Aurora og Sander der Eitrem virket helt på plass og sulten på å gi Stolz (og andre) hard kamp om VM-tittelen. Dette var rett før avreise til Hrv. Dessverre var det aller meste av intervjuet kun emosjonsgravende om kjærligheten mellom de to m.m., og gav ingen saksopplysninger – f.eks. mht. sykdom og trening – for en saklig bedømmelse av Eitrems VM-sjanser.
Uten tilgang på noen innside-informasjon er jeg derfor høyst usikker på hva det mer presist innebærer at Eitrem har vært «syk og rufsete», ikke kunnet trene, osv.
Spenningen stiger!: Bare et halvt døgn igjen før det braker løs med selveste VERDENSMESTERSKAPET på skøyter, etter to års ventetid og en flott aperitiff med OL (og nå en mini-aperitiff med sprint-vm)!
-
Dette svaret ble endret 4 uker siden av
B. Haarberg. Årsak: layout
Knut
Det skjedde i 1937. Tenk om det nesten umulige skulle skje igjen i 2026. Den gangen var det Laila Schou Nilsen og Michael Staksrud. Denne gangen Ragne Wiklund og Sander Eitrem? Det er lov å drømme!
Rocambole
Foran dag1 av VM-d: Jeg vurderer Wiklund, Beune og Groenewoud som de fremste favorittene; sistnevnte grunnet hennes skremmeskudd med 38.88 og 3.56 (i alene-par!) på favorittbanen Hrv sist helg.
W har vist markant forbedring av sin åpningsfart på 1500 denne sesongen. I OL passerte hun 500m rundt persen sin (39.59). Skal hun vinne VM, bør hun som et minimum sette pers, og helst gå langt nok ned mot 39.0 og tilnærmet matche B. Passerer W 100m dårligere enn 11.30, er jeg redd for at vi allerede kan vinke farvel til håpet om VM-gull.
Det gjør meg ikke optimistisk at W uttaler i et intervju at hun føler seg sliten etter OL og at hun hater 500. Og nå har hun trukket første ytre, hvilket jeg frykter gjør det vanskeligere for henne å komme raskt opp i toppfart. Prediksjon: G 38.7, B 39.2, W 39.4.
På 3000 kommer W i par10 mot Hoffmann. Her må Ragne primært gå sitt eget løp, hvilket kan være greit nok. Siste par12 er B vs. G, hvilket best case kan være en fordel for dem begge, men worst case føre til at de kjaser ut hverandre. Men det første scenariet er nok det mest sannsynlige. G gjør neppe klokt i å følge åpningsfarten til B. Prediksjon: G 3.54, B 3.55, W 3.55.
I tillegg har vi en rekke andre medaljekandidater. Forsøksvise prediksjoner:
Takagi: 37.4 – 4.03
R-deJong: 38.4 – 4.01
Morozova: 38.4 – 4.01
Maltais: 39.4 – 3.58
Tas: 39.7 – 3.58
Lollobrigida: 39.8 – 3.56
Jeg har nevnt 9 løpere. Minst én av disse kommer ikke med på 5000! Det ligger an til et usedvanlig spennende dame-VM!Rocambole
Foran dag1 av VM-h: Som bookmaker rangerer jeg de 5 fremste favorittene som følger: Stolz, Eitrem, Jilek, Semirunniy, Kongshaug (altså ingen fra NED blant topp5!).
Stolz har jeg allerede angitt som predikert til 34.25 – 6.16.
Eitrem er jeg usikker på grunnet varierende info og rykter. Han har vist laber åpningsfart på 1500 så langt i sesongen, og jeg er bekymret for at han – enda mer enn Ragne – melder seg ut av gullkampen med en svak 500, desto mer som han har trukket første ytre. På 5000 har han trukket Huizinga i par10, hvilket kan gi god pes første halvdel av løpet.
Våger ikke predikere vårt fremste gullhåp til bedre enn 36.9 – 6.04.For Jilek: 37.4 – 6.04. Ingen makker som vil forstyrre ham på verken 500 eller 5000.
For Semirunniy: 37.1 – 6.06. Ingen makker som vil forstyrre ham på 500, og tviler også sterkt på om Bosker (med 6.10 sist helg) tar sjansen på å følge Semi fra start.
For Kongshaug: 35.7 – 6.10. Fin trekning med siste indre mot Haneberg i siste par på 500. Super trekning på 5000 i par11 mot Jilek, der vår mann kan tenkes å holde følge til 3000, hvoretter han vil selge seg så dyrt som han kan. K var den største positive overraskelsen på 5000 i OL. Hvis han klarer å følge opp med et tilsvarende løp nå, og ender opp kun 5-6 sek bak Jilek, vil han være med i medaljekampen.
Utover de nevnte 5 vil det være overraskende om noen melder seg på i medaljekampen. På 5000 er par7: Lorello vs. vdBunt et spennende par, både mht. å komme høyt opp på 5000 og mht. å kvalifisere seg for 10 000.
Det ligger an til et usedvanlig spennende herre-VM!
Det slo meg plutselig: Hvorfor er ikke lagsprint på programmet? I 2022 kåret man verdensmestere i denne merkelige øvelsen på lørdags kveld.
Øivind Øiseth
Fra sesongen 2022/23 inngår lagsprint som en del av VM enkeltdistanser.
Per Thorvik
VM-kampen står fortrinnsvis mellom Eitrem, Stoltz, Semirunniy og Jilek. Kongshaug er runner up i kamp med tre nederlenderne som vil gjøre en bedre prestasjon her enn i OL. Jeg tror Eitrem har en fair sjanse til å bli verdensmester, finner han tilbake til formen fra Inzell og første del av OL. For Stoltz sin del virker han å ikke være helt i toppslag. Eitrem måtte kjøre til Nord-Odal for å trene på is da Vikingskipet var uten is kunne man lese på FB. Ikke helt optimalt. Semirunniy kommer foran Jilek på bedre 500m. Forutsatt at Eitrem er fullt ut restituert:
1. Eitrem
2. Stoltz
3. Semirunniy
4. Jilek
5. Kongshaug
6. Huizinga
7. Bosker
8. De Bunt
Ragne Wiklund har en god sjanse til å bli nr 2 etter Beune, med Groenewoud på 3. Maltais kommer også høyt, og Rijpma- De Jong.
Arvid Hauge
God start av Jilek på 500m, med 36,61. Med den tida passerta han Sander
Eitrem på Adelskalendaren med poengsum 144,925. Sander har 144,954
-
Dette svaret ble endret 4 uker siden av
-
ForfatterInnlegg