Vintersport på NRK.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Vintersport på NRK.

Viser 13 innlegg - 1 til 13 (av totalt 13)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

https://www.vg.no/sport/i/vQrarL/nent-group-overtar-nrks-vinter-rettigheter-vi-er-selvfoelgelig-skuffet

Jeg synes ikke akkurat at dette er noen katastrofe. Det viktige for NRK må nå bli å prøve å sikre rettighetene til skiskyting og skøyter. Nå blir det jo penger til overs til dette! Det man spytter penger inn i er man også interessert i å profilere. En alle tiders mulighet for skøytesporten dette til å gå i «allianse» med skiskyting for å sikre seg større oppmerksomhet, og markedsandeler. Da må imidlertid skøyter bli flinkere til å utvikle produktet sitt, ellers blir det seriekamper fra norsk toppserie for damer og slikt isteden.

NRK er fortsatt i posisjon til å kunne teppelegge sine sendeflater på flere plattformer med konkurransekraftig vinteridrett, men da blir det viktig å strekke seg litt for å vinne rettighetene til skiskyting og skøyter. NRK var sterkt delaktige i å gjøre skiskyting til en moderne, kommersiell idrett. Noe av det samme bør man nå nytte sjansen til å prøve å gjøre med skøyter som er inne i en spennende brytningstid. Showkonsepter som Zilveren Bal, Ice Derby og Sven Kramers «utbrytningsforsøk» vitner om nye tider, men også om at ISU trøbler litt med å finne fremtidsformelen. NRK burde gå inn med litt tyngde i en dialog med ISU. Man bør imidlertid ikke la «forum for skøytehistorie» og skøytefamilien selv i for stor grad sette premissene. Man bør selvfølgelig gå i dialog med NSF, mens den alliansen Wetten og Wold har med «forum for skøytehistorie» under skøytesendingene er jeg mer skeptisk til. Osv.

#5893 Svar
      Kristian Eliassen

Forøvrig inngikk jo ISU nylig en avtale med Infront.

https://www.isu.org/media-centre/press-releases/2019-6/19815-isu-and-infront-pair-up-for-new-media-rights-partnership/file

Skirettighetene nå ble solgt via dette «mellomleddet», men Infront var også der da NRK sikret seg skirettighetene forrige gang. Har ikke klart å Google meg fram til når NRK skal i skøyteforhandlinger med Infront, men Wetten og Wold avsluttet jo sesongen med  å si at det ikke var sikkert at NRK hadde rettigheter fra høsten av. Logisk sett bør slike forhandlinger altså være på trappene i god tid (?) før kommende sesong. Så kan man lure på hva slags «pakker» Infront vil tilby. Ski ble jo solgt samlet. NRK har jo både skøyter og kunstløp (og trolig også short track) p.t hvis vi ser bort fra OL.  Hvilken fullmakt har ISU – og NSF – gitt Infront?

https://www.dagbladet.no/sport/tv-krigen-darlig-nytt-for-skiheltene/70972920

#6033 Svar
        Kristian Eliassen

…det har ennå ikke kommet fram noe i media om skøyterettigheter kommende sesong. Heller ikke i Nederland. Når det hevdes at NRK kun skal sende fra VM på Hamar kommende sesong, så tipper (!) jeg det har sammenheng med at dette er det eneste stevnet NRK p.t. er sikre på å kunne sende fra siden de har en avtale om å produsere bilder. Om det forholder seg slik har imidlertid andre bedre greie på enn meg.

#6050 Svar
          Kristian Eliassen

En liten notis som gikk under radaren min:

https://direkte.vg.no/studio/vgsporten#!verbatimId=5cb08fea5152f76730a7e340

Langdryge forhandlinger!

#6279 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

CA Wold på Facebook:

«Jeg vet ingenting om prosesser eller forhandlinger, men status er at det internasjonale skøyteforbundet solgte rettighetene til InFront og de har ikke klart å selge de videre ennå. Så foreløpig er det helt uavklart om noen viser skøyter til vinteren.»

#6322 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Så var det visst avklart.

Skøyter forsvinner til TV3 / Viasat 4 – klikk her.

Fom. 2020 tom. 2023. For eksponeringen sin del er dette klart negativt, vil jeg tro.

For seer-opplevelsen kan det vel fort bli hipp som happ – selvsagt avhengig av kvaliteten på kommenteringen.

#6323 Svar
                Kristian Eliassen

Synlighet blir et nøkkelord. Synlighet i andre mediekanaler (sosiale medier osv) er komplementære. Om mye av selve idretten havner på Viasat Play, så hjelper det ikke med fine løperpresentasjoner og at skøytesporten profilerer seg godt på Instagram og Snap chat. Nent Group har – litt overraskende for meg – vært villige til å legge penger (hvor mye?) på bordet for å sikre skøyterettighetene. Skøyter har jo på sett og vis blitt en facebook-idrett. Jeg har vært en av de som har vært skeptiske til dette, men må innrømme at jeg er enda mer skeptisk til at/om man nå skal prøve på å bli en Instagram og Snap Chat idrett hvor det forutsettes at ingen seer kan konsentrere seg lenger på noe enn i fire minutter. Det blir spennende å se hvilke plattformer man legger EM og verdenscupen til, og hvor store sammenhengende flater man bruker på sine åpne kanaler. Teppelegging på Viasat Play? De mest interessante parene i opptak i pausen i Bundesligaoppgjør? Er også spent på i hvor stor grad Nent Group vil bli en aktør i å påvirke selve idretten skøyter. Skøyter er jo inne i en omstillingsfase både hva gjelder stevneprogram og mesterskapsstruktur. I tillegg har vi dette med nye stevneformater både i og uten regi av tredjeparter. Kommersielle aktører banker på døren, vil Nent Group forbigå slikt i taushet mens man profilerer NM og verdenscupen og kjemper for å få 8 par på den avsluttende tieren?

#6324 Svar
                  Kristian Eliassen

…dette her kan man jo mene veldig mye om, men vi får nå se hvordan dette blir! Hvor mye penger i kassa gir denne avtalen det norske skøyteforbundet mon tro? (Litt mer enn det norske kommuner får som setter opp vindmøller håper jeg…)

Som sagt er jeg opptatt av synlighet. Selv har jeg Viasport1 og Viasport2 inne i en pakke jeg betaler for. En får vel håpe at det meste havner der, og at det så blir god dekning av VM og eventuelt EM på Viasat/TV3?

Strategien til Nent Group den kommende sesongen blir spennende: De skal altså ut å konkurrere mot NRKs skisendinger som de selv snart overtar…

#6326 Svar
                    Kristian Eliassen

Hvilket apparat har Nent Group for å promotere skøyter? De har jo ikke nyhetsinnslag slik som NRK. Hvor interesserte er NRK i å lage skøyteinnslag fra og med nå? Hvordan gjør egentlig skiforbundet seg selv interessante? Personlig tenker jeg på NRK-Stenberg som stadig farter rundt og lager ski-innslag – ikke på en eller annen medieprofil fra skiforbundet selv. Ser også at det snakkes om muligheten for videresalg av rettigheter. Hvor aktuelt er det sånn umiddelbart siden NRK ikke var villige til å strekke seg lagt nok? Litt skuffende det siste: Her hadde NRK en mulighet til å videreutvikle produktet skøyter, og kunne skapt en slagkraftig duo i kombinasjon med skiskyting. NRK trodde ikke nok på en slik mulighet. En historisk mulighet for skøytesporten som gikk fløyten?

Når det gjelder bruken av Infront som mellomledd, så er jo spørsmålet hvor stor del av pengene som havner i hjemlandet Kina. ISU sto for salget av rettighetene til Infront. Er NSF enige i strategien? Hvor mye penger drypper det nå på NSF i og med denne avtalen?

https://www.nrk.no/kultur/nrk-mister-skoyterettighetene-1.14629986

https://kampanje.com/medier/2019/07/nent-sjef-om-nytt-rettighetskjop—ikke-spesielt-dyrt/

https://kampanje.com/medier/2019/07/nrk-om-nytt-vintersportstap—alltid-surt-a-gi-fra-oss-noe-vi-har-brukt-mye-krefter-pa-a-bygge-opp/

#6336 Svar
                      Kristian Eliassen

(Forøvrig: Om Apple eller Google i fremtiden legger penger på sportsrettigheter, så er det mulig å tenke seg at Facebook sender skøyter. )

#6337 Svar
                        Yngve Fjeldstad

Tragisk, ødeleggende og smalner inn skøyteentusiaster enda mer. Huffoghuff

#6338 Svar
                          EinarR

Snart må vi nøye oss med å lese resultatlistene i mandagsavisa!

#6343 Svar
                            EinarR

Skjønner lite og ingenting av dette jeg.
                              -Forsvinner ikke langrenn og hopp fra NRK fra NRK fom førstkommende sesong (mens skøyter gjør)? Dobbel krise!

Har Norges skøyteforbund hatt noe de skulle ha sagt i disse forhandlingene, eller er det ISU som er forhandler? Betyr inngått avtale at NRK teoretisk kan vise NM på skøyter, som ISU vel ikke har så mye med å bry seg om?

Penger: Hvilke fordeler kan NSF ha av inngått avtale- mer penger? Hvordan? Skulle tro at de viktige hoved/draktsponsorene nå får mindre igjen for pengene sine, siden de blir dårligere eksponert. I neste omgang er de da neppe så ivrige til å punge ut. Er det andre måter som ny avtale kan gagne norsk skøytesport økonomisk? Ser at Kristian Vårvik mener dette nye blir bra, endog «veldig» bra?

Mange spørsmål, ingen svar!

Viser 13 innlegg - 1 til 13 (av totalt 13)
                            Svar til: Svar #6323 i Vintersport på NRK.
                            Din informasjon: