Vinter-OL 2026.

Hjem Forum Forum 15.46.6 Vinter-OL 2026.

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 473)
  • Forfatter
    OGR

Selvfølgelig synd for  Semirunnij  at han per nå ikke er kvalifisert for 5000 m i OL, men han har som andre   hatt 4 konkurranser(hvorav 2 for tidskvalifisering) for å klare topp 15 i verdenscupen.

I en så målbar idrett som skøyter har det mao vært nok av muligheter for han å komme inn på 1 av de 2 listene. At Norge skal gi fra seg 1 av sine plasser -under forutsetning av at de blir tatt ut av Olympiatoppen – håper jeg de ikke engang tenker tanken om.  Hvilket signal ville det gi til de norske løperne som legger ned såpass mye tid og ressurser på idretten sin ?

#33460 Svar
      Emil

Jeg tror ikke at det blir noe problem for POL1 å komme til start på 5k under OL. Tyskerne har en regel om å ikke ta ut løpere over 25 år, hvis ikke det er seriøs mulighet for medaljer. På det grunnlaget forsvinner både Maly og Petzold for da å gi plass til POL1 og SUI1.

#33461 Svar
        KarlA

I ethvert internasjonalt mesterskap er det (dessverre) løpere som trekker seg fra en distanse for å spare seg til andre. Kongshaug gikk en svært god 5000 i SLC. Mest for egen del, eller mest for å sikre minst to norske kvoteplasser? Jeg mistenker at det siste veiet tyngst. Nå er vi sikret tre plasser. Jeg vil ikke bli overrasket om Kongshaug konsentrerer seg om 1500 og lagtempo og dropper 5000.

#33462 Svar
          OGR

Tyskerne har et lagtempolag kvalifisert for OL,. USA er klare favoritter til gullet , men bak dem er det 3-4 lag som har medaljesjanser , inkludert Tyskland. Der trenger de sikkert både Maly og Petzold . Mulig  at de 2 herrene kun blir tatt ut til å gå Lagtempo , men  det  ville vøre merkelig om ikke en eller begge  også går 5000 m

#33463 Svar
            KarlA

Det vil ikke overraske meg om Emils dystre prediksjon på tyskernes vegne slår til. Jeg vil da bli sur. Det blir jeg når gode løpere ikke får være med. Og jeg er forfengelig på sportens vegne: det er dårlig reklame når avstandene er store.

Likevel forstår jeg tyskerne. De prøver å holde antall aktive nede. Nå blir det 116 medaljeøvelser. Sist var det 109. På Lillehammer 61. Og veksten skjer etter et ensidig, komplett fantasiløst mønster: individuelt sveller ut til lag, som deretter blir til mixed lag.

Så tyskerne må også rydde plass i til deltakere i irriterende fjoll av type «Mixed lagkonkurranse i skihopp». Der er for alt jeg vet også kandidatene under 25.

#33469 Svar
              Saller
              Deltaker

Er Semirunni klar for 10 000m?

#33470 Svar
                Kristian Eliassen

Ja

#33472 Svar
                  Kristian Eliassen

Olympiatoppens første uttak i dag med 4 skøyteløpere. Eitrem, Kongshaug Wiklund og Bjørn Magnussen. Det siste uttaket foretas den 26.januar.

#33473 Svar
                    Kristian Eliassen

WC5 i Inzell er for øvrig den 23.-25. januar.

#33476 Svar
                      Rocambole

Interessant opplysning fra Emil: «Tyskerne har en regel om å ikke ta ut løpere over 25 år, hvis ikke det er seriøs mulighet for medaljer.» Fint om du også har en lenke til å understøtte denne opplysningen (?).

Aldersrasistiske regler, hva enten det går ut over de for gamle eller for unge, lukter ikke godt. Men germanere forblir vel germanere okke som mht. nådeløs oppfølging av firkantede lover&regler, uten synderlig spillerom for kompetent skjønn.

Bloemen og Bergsma nærmer seg hele 40 år, og det kan kanskje diskuteres litt i hvilken grad de har «seriøse» medaljemuligheter, men i det minste blir de ikke hogget hodet av fordi de passerte 25 år for bortimot 15 år siden.

Dog kan det kanskje være at de for gamle Maly(30) og Petzold(28) kommer seg gjennom det germanske nåløyet om «seriøs» medaljemulighet siden de plasserte seg som hhv. nr.2 og nr.6 i fellesstarten i vc1?! Gross er bare 21 år, så han må vel få lov til å delta (?). Og GERs tre vunne OL-billetter på 5000 er jo uansett nasjons-billetter, ikke individ-billetter, så hvis de hogger hodet av Maly og Petzold fordi de har kommet i skade for å fylle 25 år, kan de kanskje tenkes erstattet av andre tyske løpere som er heldige nok til ikke ennå å ha fylt 25 år?

Semirunniys vegne er jeg pessimistisk her og anser det p.t. mest sannsynlig at GER stiller med 3 løpere på 5000 i OL. At CHN1 stiller tar jeg som bankers, siden de har flere andre anstendige løpere å delta med, selv om Hanbin Liu ikke viser seg i stand til å delta grunnet skaden han pådro seg. JPN1 tar jeg også som opplagt. Kongshaug kan godt mulig trekke seg fra 5000, siden det er lite sannsynlig at han kan hevde seg synderlig der, slik at hans deltagelse primært vil utgjøre et testløp som preludium til VM i Hrv. Men NOR har jo TRE billetter, slik at det kan tenkes at en annen løper, rimelig opplagt til å bli sist i OL på 5000, vil gis sjansen om Kongshaug trekker seg. Det vil fortone seg rimelig pinlig om løperen som representer NOR3 går inn til en tid over 20 sek bak hva Semi ville vært kapabel til om han fikk delta.

Alt i alt finner jeg det best å se an situasjonen til etter e-em (og ev. vc5 i Inzell) før jeg finner det opportunt å uttale meg for bastant foran OL i ovenstående henseende.

#33477 Svar
                        Rocambole

Backer også det relaterte poenget til OGR: I lagtempo ble GER nr.4 i A-gruppen i de to siste lagtempo-vc, der både Maly og Petzold var med på laget (sammen langt eldre Beckert). Dette burde kvalifisere til «seriøs medaljesjanse» for deltagende GER-løpere over 25 år. Hvis Maly og Petzold plukkes ut til lagtempo grunnet «seriøs medaljesjanse», trass i å være over 25 år,, virker det hull i hodet om de ikke får lov til også å gå 5000.

Samlet sett meget liten tro på at GER ikke fyller kvoten med 3 mann på 5000h i OL. Det jeg har mer tro på, er at lagtempo-mann Beckert ikke blir tatt ut til OL, slik at fortrinnsvis junior Sonnekalb stepper inn i hans sted. Med litt samkjøring tror jeg denne erstatningen vil FORBEDRE lagtempo-laget til GER og øke deres medaljesjanse.

#33479 Svar
                          Emil

Jeg fikk meldingen om de tyske interne regler fra en kompis. Han bodde en del år i Tyskland, så var tett inn på lagene der. Om reglene er fullt så strenge som de høres ut vet jeg ikke.

#33481 Svar
                            EinarR

Spitzfindigkeit?

#33482 Svar
                              Emil

Genau

#33626 Svar
                                Kristian Eliassen
                                  #33627 Svar
                                  Kristian Eliassen

Nasjonskvoteoversikten i tabellform.

Oversikten bekrefter at arrangøren får en plass via reservelista kun når den beste løperen er plassert der.

Oversikten bekrefter også at Norge altså kan sende maks 8 menn og 5 kvinner.

#33630 Svar
                                    Kristian Eliassen

En annen sak å merke seg er at AINs ikke kan kvalifisere seg via reservelista. Jfr. Rudenko og Sayutina på 1500m.

#33631 Svar
                                      OSch

Vi har i høy grad hatt marginene med oss når det gjelder ISU-nåløyet. Selv om jeg kunne ønske meg at alle som har klart å komme gjennom det også blir uttatt, har jeg en sterk mistanke om at NOKs nåløye er trangere. Ragne W + 5 mann (Sander E, Peder K, Bjørn M, Didrik E S & Sigurd H) er bankers, men jeg er redd ingen andre er sikre. Aurora G L ligger trolig best an av de øvrige, fulgt av Julie N S og de mannlige sprinterne Siver B og Henrik F R. De to sistnevnte er vel så jevnbyrdige at det blir enten begge eller ingen. Sigurd H D som R4 i Fellesstart tror jeg ikke har noen mulighet når NOK skal si sitt. Totalt antall blir dermed 1, 2 eller 3 kvinner og 5 eller 7 menn. (Langrennsfolket kunne nok ønske seg å få overta ubenyttede totalkvoter, men selv om jula varer til påske, blir nok ikke det ønsket oppfylt. Og hvis det gjør, skal jeg aldri mer tvile på julenissen).

Når NOK har sagt sitt og det skal avgjøres hvem skal gå hva, gir vel det meste seg selv, men ikke riktig alt. I lagtempo er SE og PK bankers, og så blir det vel å se an når det gjelder DES / SH. Så vidt jeg vet skal distansen gåes 3 ganger hvis vi skal ta medalje, og da kan det fort bli aktuelt at begge må i aksjon. På 5000 vil jeg bli overrasket hvis PK stiller til start. DES som eneste mulige reserve kommer nok heller ikke til å gå. Hva med SH? Hvis man fokuserer helt ensidig på medaljesjanser, burde heller ikke han gå (gjelder også 10.000), men jeg har vanskelig for å se for meg at han skal ofre de individuelle distansene på lagtempoens alter. Ikke er det sikkert at han skal gå på laget, og ikke er det sikkert at en distanse eller to i forkant til syvende og sist faktisk vil påvirke innsatsen i lagtempo – bare at sjansen trolig er noe bedre hvis han dropper de individuelle løpene. Men som sagt, det tror jeg ikke han gjør, og jeg vil heller ikke anbefale det.

Og til slutt: De av dere som måtte være sterkt uenige i mine vurderinger, kan trøste dere med at jeg har absolutt ingen innflytelse på de avgjørelser som blir tatt – hverken av NOK, NSF eller den enkelte løper.

#33632 Svar
                                        Kristian Eliassen

🙂 Jeg tror Løvås ligger godt an. Så tror jeg Samsonsen, Rukke og Brattgjerd kanskje blir målt på innsatsen i EM? Deretter tror jeg at Haneberg kunne vært en fin fjerdemann på lagtempo. Da kan han meldes på på fellesstart. Vil også holde Dyrset opp som et annet alternativ der  hvis han skulle imponere.

#33633 Svar
                                          Kristian Eliassen

WC5 i Inzell er rett før deadline. Skal vi tippe at mye er klart etter EM når det gjelder det norske laget?

#33659 Svar
                                            Kristian Eliassen

Kazakhstan:
                                              Koshkin
                                              Silaeva
                                              Iljachshenko
                                              Morozova
                                              Golubeva

Bare en mann. Skal visstnok være det endelige uttaket.

Belgia:
                                              Swings
                                              Fran Vanhoutte
                                              Indra Médard
                                              Isabelle van Elst
                                              Sandrine Tas
                                              Mathias Vosté.

Både Kazakhstan og Belgia er kvalifisert for lagtempo for kvinner.

#33710 Svar

Japan:

Kvote på 7 kvinner og 7 menn

Menn:
                                              Wataru Morishige 500, 1000
                                              Tatsuya Shinhama 500, 1000(S)
                                              Katsuhiro Kuratsubo 500
                                              Kazuya Yamada 1000, 1500, TP
                                              Taiyo Nonomura 1000, 1500, 500(S)
                                              Shomu Sasaki 5000, MS, TP, 1500(S),
                                              Motonaga Arito 1500, TP,  5000(S), MS(S)

Kvinner:
                                              Miho Takagi 1000, 1500, TP, 500(S)
                                              Ayano Sato 1500, MS, TP, 1000(S), 3000(S)
                                              Hana Noake MS, TP, 1500(S)
                                              Momoka Horikawa 1500, 3000, TP, MS(S)
                                              Yukino Yoshida 500, 1000
                                              Rio Yamada 500, 1000
                                              Kurumi Inagawa 500

Registert på reservelista: Yuta Hirose, Riku Tsuchiya, Ryota Kojima

I fet skrift løpere som kun mangler formell godkjenning etter uttaksstevnet.
                                              Mest oppsiktsvekkende: Takagi bare reserve(S) på 500m.

#33792 Svar
                                              Kristian Eliassen

Nederland:

De volledige olympische selectie

Vrouwen:
                                                500m: Femke Kok, Jutta Leerdam, Anna Boersma
                                                1000m: Jutta Leerdam, Femke Kok, Suzanne Schulting
                                                1500m: Antoinette Rijpma-De Jong, Femke Kok, Marijke Groenewoud
                                                3000m: Marijke Groenewoud, Joy Beune, Merel Conijn
                                                5000m: Merel Conijn, Bente Kerkhoff
                                                Mass start: Marijke Groenewoud, Bente Kerkhoff
                                                Ploegenachtervolging: Joy Beune, Antoinette Rijpma-De Jong, Marijke Groenewoud

Mannen:
                                                500m: Jenning de Boo, Sebas Diniz, Joep Wennemars
                                                1000m: Jenning de Boo, Joep Wennemars, Kjeld Nuis
                                                1500m: Joep Wennemars, Tijmen Snel, Kjeld Nuis.
                                                5000m: Stijn van de Bunt, Chris Huizinga, Marcel Bosker
                                                10000m: Stijn van de Bunt, Jorrit Bergma
                                                Massa start: Jorrit Bergsma, Stijn van de Bunt.
                                                Ploegenachtervolging: Chris Huizinga, Stijn van de Bunt, Marcel Bosker

#33849 Svar
                                                Kristian Eliassen

Polen:

Kaja Ziomek-Nogal (500)
                                                  Andżelika Wójcik (500)
                                                  Martyna Baran (500)
                                                  Karolina Bosiek (1000)
                                                  Natalia Czerwonka (1000, 1500)
                                                  Damian Żurek (500, 1000)
                                                  Marek Kania (500, 1000)
                                                  Piotr Michalski (500, 1000)
                                                  Vladimir Semirunnij (1500, 10000)

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 473)
                                                Svar til: Svar #33631 i Vinter-OL 2026.
                                                Din informasjon: