Viasat

Hjem Forum Forum 15.46.6 Viasat

  • Dette emnet har 146 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 23/09/2023 at 8:12 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 148)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #13207 Svar
    EinarR

      Var det s å enkelt å finne ut av! Hele skøyte-Norge har lurt på dette, ingen har visst. Så tar Eliassen en telefon.

      Siden de ikke har gått ut aktivt sjøl, så var det lett å skjønne at det ikke akkurat har vært sekssifra oppslutning. Disse A-gruppene uten norske deltakere har heller ikke gitt noe drahjelp. Men 25-50000 tittere er nå bra med folk da, synes jeg. Kvalitetstilskuere.

      I morra starter distanse-VM. Vi har to deltakere fra Trondheim. Adresseavisen merkes ikke av dette, men bekymrer seg over at det bare er én trøndersk deltaker i jr. ski-VM. Og ei hel side om en ung kvinnelig kombinerutøver som visstnok kan bli historisk.

      Møkkadårlig journalistikk. Håper de skjemmes når de leser dette.

      #13209 Svar
      Kristian Eliassen

        Svaret kom fra Sportsjef Kristian Oma i Nent group. Greit å sitere/dele.

        Takk til Emil for å reklamere 🙂.

        Forskjellen mellom Facebook og 15.46.6 ser forøvrig ut til å være 50 stykk som umiddelbart kikker på et innlegg/kommentar kontra 20!

        #13210 Svar
        EinarR

          Og mens en her på forumet får detaljert, ajourført oversikt over deltakere på alle distanser, forfall, reserver m.m. Så opplever en, for ikke så mange timer siden, på FB at temmelig framtredende norske skøytesupportere i villrede lurer på om noen har sett… osv.

          #13211 Svar
          Kristian Eliassen

            Akkurat det poenget synes jeg er litt fornøyelig noen ganger! Ikke glem VGd heller.

            #13344 Svar
            Kristian Eliassen

              Selvfølgelig noen som henger seg opp i ordet «peak», og avledningen «peake» når det gjelder innlegget jeg nylig kom med angående seertall.

              Språk er morsomt! Norsk er norsk og engelsk er engelsk. Mange yrker og (fag)områder har engelsk som arbeidsspråk og faglitteraturen er også på engelsk. Her brakte jeg ordet videre fordi man «aner» att fagspråket er engelsk når det gjelder slikt analysearbeid.

              Ros til kommentatorene er på sin plass. Særlig relevant moment å ha med i en presentasjon av relativt sett lave seertall.

              Det viktige, og interessante å diskutere her er imidlertid altså selve tallene,  samt det som ble sagt om å «pakke inn skøytesendingene» neste sesong! Å diskutere tiltak for at skøytesendinger skal kunne få høyere seertall, og tiltak som allerede er annonsert/antydet fra de som har rettighetene.

              Ragne Wiklund ble overraskende verdensmester på 1500m. Det kan brukes. Det er imidlertid ikke slik at FORDI man nå har resultater, så kommer interessen automatisk. Resultatet er et utgangspunkt for å kunne få til mer. Skøytesporten gjemmer seg for mye, dukker opp, for så å forsvinne igjen. Denne helga har det vært innlegg og utrop både i Norge og Sverige fra folk som vanligvis ikke følger skøytesporten så tett, men snart er det tilbake til normalen igjen.

              Vi er inne i avslutningen av en spesiell sesong, og det er ganske fortærende synd at vi ikke har en internasjonal skøyteboble til på gang på tampen av denne sesongen. Muligens et 4CC-mesterskap på enkeltdistanser/kvalifiseringsstevne (WC) til et avsluttende VM-allround og -sprint. Selv om de norske allroundherrene fikk en brå, formmessig dupp: hadde det vært mulig å finne tilbake til formen fra verdenscupen? Hva med HHL? Pila pekte da litt oppover før sesongen tok en så brå slutt? Kunne han satt sammen noe stort i firkamp på slutten av sesongen? Sprintjentene har også kommet i ruta, og hadde fortjent enda mer Tv-tid. Sist men ikke minst: Ragne Wiklund. Spennende formstigning i «skøytebobla» som kulminerte med et overraskende VM-gull på 1500m. Her slo hun de fleste kanonene. At Miho Takagi ikke var med tar ikke vekk noe etter min mening. Sølv hadde ikke vært nederlag, og det er ikke hundre prosent sikkert at hun hadde tatt Ragne heller på tampen av 5 uker i boblen med mange konkurranser. Og om japanerne først hadde dukket opp 3.februar til det siste «innslippet»: Hvem vet hvordan formen hadde vært etter bytting av tidssoner etc? Nei, det er bare å glede seg over gullmedaljen. Se på alle de hun slo. Det som imidlertid er veldig synd er at vi ikke får se Wiklund mer i skarpe konkurranser denne sesongen.

              Dette er en unntakssesong, men en sesong som på flere måter også minner om en vanlig en: Man trener og trener, og når høydepunktet kommer med VM-gull og flotte prestasjoner, ja så er det ett år til neste gang det skjer noe virkelig interessant.

              Bygg opp under mesterskapene ved å se på, og over, øvelser og formater. Ikke vær redde for å gjøre VM til mesterskap av en viss varighet. Ikke overse at det større skøytepublikummet trenger flere datoer og knagger å feste sin interesse til. Interesse må vedlikeholdes og reproduseres. Ordet VM kan være et forløsende ord (Jeg har det slik med idretter jeg ikke følger like tett), men trolig ikke ved hjelp en ordning med mesterskap «annenhver» helg. Bidrar isteden til å utvanne. På en måte sto skøyter foran et valg på forrige kongress: Enten ett VM hvert år, eller VM hver eneste helg. Finn en gunstig middelvei. Promoter, bygg opp til, og markedsfør to VM-stevner hver sesong. (OL- sesongene med en litt annen ordning)

              Ja til en todeling av skøytesesongen som kulminerer med hvert sitt VM.

              Pakke inn skøytesendingene? Høres ut som en eufemisme for å flytte skøyter over på mindre Viasat-kanaler kommende sesong. Samtidig trenger ikke noe slikt å bli døden for skøyter så lenge høydepunkter (med norske utøvere i toppstrid) flettes direkte inn i skisendingene på TV3/Viasat 4. Altså at skøyter hele tiden går direkte på en liten nisjekanal, samtidig som man tidvis kommer inn parallelt også på de større Viasat-kanalene. Litt slik håndterte vel også NRK skøyter på slutten av forrige rettighetsperiode. Gjelder da å unngå følelsen av at kommentatorene retter seg opp i stolen, rensker stemmen og er mye mer på når man vet at mange flere seere kommer til. Dette er jeg sikker på at dagens kommentatorteam og teknologi kommer til å håndtere. Blir spennende å se hvordan skøyter kommer til å klare seg neste sesong, etter at  sesongen 2020/2021 ble så kort og spesiell, men samtidig så en vellykket «boble» i Heerenveen. Det var nok ikke hundretusener av seere i helga heller, men med litt drahjelp både fra ski og skøytefolket selv er det mulig å se for seg stigende interesse. Det er viktig med norske toppresultater, men selv bare de seneste årene har bevist at andre faktorer også må på plass: Prestere i stevner uten nødvendigvis (alltid) å måtte vinne for å kunne innkassere interesse. Vedlikeholde interesse ved synlighet i topp internasjonal setting. Nye og gamle formater som fremmer interesse og retter seg til nye og gamle målgrupper. Slikt er særs viktige fokusområder som ikke må glemmes oppe i all prisverdig, og utrettelig jobbing for haller, miljøer etc.

              #13345 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Kommentatorene… Tja. Det er ikke noe i veien med dem hver for seg, men jeg er sterkt i tvil om man trenger tre stykker som høres ut som de kommer fra samme miljø (og det gjør de vel også).

                Og Wettens evige behov for å «spørre» de andre om ting som han vet svaret på – minst like godt – selv? Terningkast 3 fra meg.

                Heller én som greier å holde fokus på det som skjer på banen, enn to ekstra-eksperter.

                #13348 Svar
                Kristian Eliassen

                  Enig. Men ikke helt riktig å koble kommentatorteamet opp mot diskusjonen om seertall synes jeg. De er dyktige, og det er ikke der det er mest å hente som ikke kan justeres inn senere ved hjelp av stevnemessige føringer. Terningkast 6. Terningkast tre til de som komponerer hvilke typer som skal med i en trio? Nja, kanskje jeg forsiktig isteden burde foreslå for Wetten å sette på følehorn siden han og resten av teamet jo burde være trygge nok på seg selv til å se de samme poengene som oss.

                  #13350 Svar
                  EinarR

                    Det er i praksis tre sk. ekspertkommentatorer. Men de er v å r e! Hege er blitt bedre og bedre. La gå at det er vanskelig å høre forskjell på Wetten og Flygind. Sammenlikna med alle feterte ex-fotballproffer (med typisk ei hand i lomma-stil) så kommer disse meget bra ut. Tror folk flest som ser på, synes de er flinke.

                    Men de var dyktige og ivrige, de som jobba med skøyter for NRK på slutten også.

                     

                    #13392 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      Oppslag fra BA i går kveld:

                      Seertallene stuper for skøytesporten

                      – Mindre eksponering kan potensielt få store konsekvenser for oss, sier toppleder i skøyteforbundet.

                      De internasjonale skøyteløpene har tradisjonelt sett blitt vist på NRK sine TV-sendinger, men siden 2019/-20-sesongen er det V4 (tidligere Viasat 4) som har vist skøyteløpene.

                      – Jeg tror alle skjønte at seertallene ville gå ned da skøyter ble solgt til NENT Group (Nordic Entertainment Group). Hvis nordmenn har på en kanal i bakgrunnen i helgene, så er det NRK 1. Det er ikke like mange som finner frem Viasat 4 en lørdag morgen, sier skøyteløper Sverre Lunde Pedersen.

                      Enorm TV-nedgang
                      BA har sammenlignet antall TV-seere under VM enkeltdistanser i 2019 og tilsvarende mesterskap i 2021. De viser en enorm nedgang:

                      I 2019 ble mesterskapet vist på NRK 1 og NRK 2. Disse sendingene hadde i gjennomsnitt 167.000 TV-seere. Den mest populære VM-sendingen hadde 480.000 TV-seere i gjennomsnitt.
                      I år ble mesterskapet vist på V4. TV-sendingene hadde i gjennomsnitt 24.000 TV-seere. På det meste hadde V4 64.000 TV-seere under verdensmesterskapet.
                      BA påpeker at dette er antall TV-seere, og ikke er medregnet personene som streamet VM-løpene på NRK.no eller på Viaplay. Se tallmaterialet i faktaboksen.

                      – Kan få konsekvenser
                      – Hvilken betydning har dette for norsk skøytesport?

                      – Mindre eksponering kan potensielt få store konsekvenser for oss, både på rekruttering og ikke minst på sponsorsiden. Vi mistet en av våre hovedsponsorer før denne sesongen på grunn av dette. Og vi har fortsatt en ledig sponsorplass som vi ikke har klart å fylle opp, svarer Håkon Dahl, generalsekretær i Norges Skøyteforbund.

                      Håkon Dahl tror på en oppsving når NENT Group får flere vintersportssendinger neste sesong.
                      Kristian Oma i NENT Group sier at tallene er litt som forventet.

                      – Det er ikke jubeltall, men samtidig er dette snakk om lange flater som drar snittet ned. Og så ser vi at det er bra interesse når de norske går for medaljer, sier Oma.

                      Generalsekretær Dahl viser samtidig til en oppsving på andre områder.

                      – I januar 2020 hadde vi 522 medieoppslag om skøyter, mens vi i januar 2021 har hatt 841 oppslag, sier han.

                      Skryter av sendingene
                      Samtidig skryter både forbundet og løperne av skøytesendingene til V4, som ledes av de tidligere skøyteløperne Even Wetten, Hege Bøkko og Mikael Flygind Larsen.

                      – Jeg tror ikke det er over for skøyter, selv om det er dårligere seertall akkurat nå. Hvis vi gjør det bra neste sesong, så kan det få et løft igjen. Jeg tror skøyteinteressen lever bedre enn det som vises i disse tallene. Det så vi for eksempel i OL, sier skøyteløper Sindre Henriksen.

                      Han viser til Sverige, der sporten har fått en oppsving i takt med Nils van der Poel sine resultater.

                      – Han er en type som har gått sin egen vei og gjør noe utradisjonelt. Det gir sporten sjel og råskap! Jeg tror fortsatt det er mulig å hype opp sporten vår. Folk hadde skrudd over til oss hvis produktet vi leverer er bra nok, sier Henriksen.

                      Tror på en oppsving
                      NENT Group tror på en oppsving til neste sesong, når de kan tilby mer vintersport, for eksempel langrenn, hopp og alpint. Oma tror de kan få status som «vintersportens hjemsted», som NRK har hatt de siste årene.

                      – Store deler av den kraften vil NENT overta når vi også overtar størsteparten av vinter-rettighetene kommende sesong. Da vil også skøyte-tallene hos oss stige, sier Oma, som påpeker at det tar tid å endre folks seervaner.

                      – Men vi er ikke inne i vinteren for bare en sesong eller to. Vi skal drive med dette i mange, mange år, og tenker langsiktig.

                      Det samme tror generalsekretær Dahl.

                      – Det er klart at om Viasat får samlet TV-seerne på sine flater i større grad, så vil det også slå positivt ut for skøyter, sier generalsekretæren.

                      Fakta
                      TV-seere under VM enkeltdistanser 2019 (på NRK):

                      Torsdag: 127.000 TV-seere i snitt på sendingene på NRK 1. 84.000 TV-seere i snitt på sendingen på NRK 2.

                      Fredag: 248.000 TV-seere i snitt på sendingene på NRK 1. 94.000 TV-seere i snitt på de sendingene på NRK 2.

                      Lørdag: 480.000 TV-seere i snitt på sendingen på NRK 1. 86.000 TV-seere i snitt på sendingene på NRK 2.

                      Søndag: 327.000 TV-seere i snitt på sendingene på NRK 1. 87.000 TV-seere i snitt på sendingen på NRK 2.

                      TV-seere under VM enkeltdistanser 2021 (på V4):

                      Torsdag: 32.000 TV-seere i snitt på sendingen.

                      Fredag: 25.000 TV-seere i snitt på sendingen.

                      Lørdag: 16.000 TV-seere i snitt på sendingen.

                      Søndag: 25.000 TV-seere i snitt på sendingen.

                      Tallene er kun TV-seere, og ikke medregnet de som ser sendingene online på NRK.no eller på Viaplay. I 2019 var det svært få som så skøyteløpene online på NRK.no, men Viaplay vil ikke oppgi hvor mange som så på deres skøytesendinger online i 2021.
                      NRK 1 hadde kortere TV-sendinger som viste de mest populære løpene, mens V4 sendte alle løpene gjennom hele dagen og hadde lange TV-sendinger. Det vil naturligvis påvirke gjennomsnittet.

                      Kilde: Kantar

                      #13393 Svar
                      Kristian Eliassen

                        Interessant.

                        Tallene følger samme mønster som tidligere i boblen.

                        #13394 Svar
                        Kristian Eliassen

                          For NSF vil jeg tro det er viktig hvordan Nent kommer til å gjøre det når de overtar annen vintersport neste sesong.

                          Under VM-enkeltdistanser i 2019 tapetserte ikke NRK hovedkanalen med skøyter. Tallene gir et litt fortegnet bilde. Man fikk drahjelp av sendinger fra blant annet fra Alpin-VM. Gjennomsnittet er beregnet ut fra relativt få, og korte sendinger fra de mest interessante skøyteøvelsene for Norges del. Innsmett. (Lørdag ser jeg ikke en gang at man hadde skøyter på NRK1 ut fra oversikten på VGD, men noe må man jo ha hatt) Resten gikk på NRK2. NRK hadde helt sikkert gode analysemessige argumenter i bunn for å gjøre som de gjorde, men så spiller dessuten faktorer som (manglende) promotering etc. inn når det gjelder «rangeringen» av idretter.

                          Det er vel fåfengt å håpe på at NRK kjøper tilbake rettigheter. Viasat4 er vel så greit som NRK2 vil jeg si. Bedre faktisk.

                          Hva hvis skøyter må vike fra Viasat4 til en av de mindre Viasat-kanalene? (Strømmetall betyr også noe, men sannsynligvis er disse tallene beskjedne). Håper Nent satser på gode gammeldagse vekselsendinger. Hvis vi ser på eksempelet fra distanse-VM i 2019, er jo metoden et tenkt utgangspunkt for gradvis å gi skøyter mer innpass på hovedkanalen, hvis tv-tallene etterhvert eller plutselig blir høye nok for det man smetter inn med.

                          Å bare kreve at NRK eller Nent skal prioritere skøyter holder ikke. Det gjelder først og fremst å se over eget produkt. Da spiller dette med en fyldig og interessant terminliste, stevner, øvelser og formater også inn. Kan man trekke noen erfaringer i så måte ut fra boblemodellen i Heerenveen? Kanskje konkurransebobler kan være tingen i fremtiden både av dramaturgiske, økonomiske, interesse- og stevnemessige grunner. Dessuten mer klimavennlig og i tiden å ikke farte fullt så mye rundt.

                          Med antatte høydepunkt flyttet, og flettet inn i vintersportsendinger på TV3/TV4 er det mulig å se fram til neste sesong med en viss optimisme. Hvis derimot ski fortrenger skøyter og sender skøyter til enda smalere kanaler ville jeg vært bekymret. Det ville vært bra, tror jeg, om man smatt inn med skøyter – helst direkte – på hovedkanalen, mens man parallelt og hele tiden sendte skøyter på den mindre kanalen samt at man strømmet. Utfordringen er samkjøring, og at det ikke blir masse utenom-skisnakk istedenfor skøyter. Nå vil ikke Viasat være redde for å reklamere for sine søsterkanaler, men jeg tror det blir litt viktig hvordan Nent pakker skøyter sammen med ski. Med 10 000 seere er man nede på grunnfjellet/menigheten som følger skøyter.

                          #13395 Svar
                          Emil Nielsen
                          Deltaker

                            Jeg har ikke hatt mulighet for å følge med på Viasat. Faktisk er det bare 5000m og 10000m i VM i fjor jeg så på Viasat, da vi hadde leid en hytte med TV.

                            Jeg følger med på Nederlandsk TV, via NPO.

                             

                            For min del blir det uaktuelt å kjøpe tilgang på Viasat, hvis det blir vekselsendinger. Da kommer store deler av skjermtiden tildelt idrett som jeg ikke gidder å se på. Så Viasat blir bare en mulighet, hvis det blir en strømmemulighet, hvor man ikke blir avbrudt av trimming i skisporet.

                            #13396 Svar
                            Kristian Eliassen

                              At det kun blir tilgang på en kanal/stream som driver med vekselsendinger og med kun noen få par fra skøytebanen – ellers ingen dekning av skøyter kommer jo ikke til å skje. Garantert strømmemulighet som nå med bare skøyter. Sikkert teppelegging som nå på TV også.

                              Selv klarer jeg meg fint uten Viaplay. Har sett på Viasat4 når jeg har hatt anledning og lyst – ellers NOS (eller NPO som det kanskje heter) på nett. Når jeg sier at jeg ser på nederlandske sendinger er det hele tiden på nett det jeg mener. Funker veldig bra. Skøyter bør nå ut bredt uavhengig av av våre og andres preferanser.

                              #13411 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Nå har vi også fått aktuelle tall for langrenn.

                                https://www.vg.no/sport/langrenn/i/Gajw1q/ungdommen-svikter-langrenn-paa-tv-dramatisk-daarlig

                                Lurer på et par ting her:

                                1.Hvorfor presenteres ikke samtidig tallene for hvor mange som ser NRKs  langrennsendinger på nett, mobil og alt det der fordelt på alder? Poenget bør vel ikke være hvor mange unge som velger bort fjernsynsapparatet? Seertallene for skøyter på Viaplay er lave blir det sagt. Tilsvarende tall trolig relativt sett ganske mye høyere hos åpne NRK.

                                2. Hvorfor fokuserer ikke artikkelen litt mer på poenget med at unge tydeligvis ikke prioriterer å følge «teppeleggingssendinger» som tar opp store sendeflater? Er de isteden  mer tilbøyelige til å følge med på utvalgte høydepunkt? Når en sending «peaker», er da folk under 50 bedre representert? Tyder på det.

                                3. Både profilering og attraktive konkurranseformater er med på å skape profiler. Hvilke variabler, og mekanismer som er med på å skape en «profil» er mye mer kompleks enn det udefinerbare «karisma». Synes det er urettferdig overfor dyktige og flinke idrettsutøvere å peke på kravet om profiler. At van der Poel så å si gir uttelling er ikke bare fordi det er artig med en utøver som driver med ultraløp, fallskjermhopping og slikt. Dramaturgien var bra. Herunder treffer det noe når man har slike tradisjoner på øvelsene det gjelder, og så kommer tilbake med et smell etter å ha vært fraværende i så mange år. For mange vektlegger litt for mye det å vinne synes jeg nok. En spennende og dramatisk konkurranse trenger ikke å ende med gullmedalje for at mange skal ønske å følge med. Fraværet av seire over tid kan på en annen side være hemmende. Det er bare noen få idretter, og konkurranseformer forunt å kunne frikobles for det der uten å tape generell interesse. Om ikke å være avhengig av patriotisme, så må en idrett kunne skape profiler. Jeg synes det er en mer fruktbar vinkling enn motsatt at en profil skaper interesse. Liker bedre ordet profilering. Ulike idretter og øvelser stiller deretter ulike krav til profilering ut fra forskjellige forutsetninger.

                                #13780 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  https://kampanje.com/medier/2021/03/sportssjefen-i-nent-klar-for-a-ta-over-vintersporten—vart-synonym-med-nrk-i-40-50-ar/

                                  På fredag får vi altså vite litt mer om opplegget kommende sesong. Får håpe det ikke går med skøyter som med VM i kunstløp denne uka: Kun på Viaplay.

                                  #13781 Svar
                                  Carl-Petter Leganger

                                    Ikke så spennende for oss som får signaler fra Telia, de er i konflikt med NENT og kommer i følge NENT aldri mer til å få vise ViaPlay eller noen av NENTs kanaler.   Jeg sover godt likevel.

                                    #13782 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      …da regner jeg enten med at du får sett på annet vis, eller rolig regner med at slike konflikter pleier å løse seg…

                                      #13789 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Da kom det litt nytt. Langrenn skal prioriteres (som ventet), dvs. sendes på «storkanalen» TV3. Det ser også ut som alpint skal satses på.

                                        Vi må nok belage oss på at skøyter skal sloss om sendetid med de andre mindre idrettene, og i beste fall vises på V4.

                                        #13793 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Kanskje det rett og slett er meningen at man fortsetter å bruke V4 (Viasat4) til skøyter? Ihvertfall til man overtar Premier League etter 2021/2022.

                                          https://www.mynewsdesk.com/no/nentgroup-norge/pressreleases/nye-profiler-klare-i-nent-groups-storsatsing-paa-vintersport-3084493

                                          Man gjør TV3 til lineær hovedkanal for vintersport. Langrenn vises der. I tillegg til et utvalg av alpint, hopp og kombinert. Disse grenene får også plass på V sport 1. For meg er det litt tvilsomt at et slikt opplegg kommer til å bety noen vesentlig drahjelp for skøytesporten? Om man får lov til å husere på V4 så er det vel like greit det. Fotball og håndball som drahjelp?

                                          Man brukte TV3 når det gjelder VM på Hamar forrige sesong. De tallene har jeg ikke fått tak i. Vet ikke om disse har vært med på å avgjøre at skøyter ikke får innpass. Kanskje. Langrenn frontes som vintersportlokomotivet, deretter alpint, hopp og kombinert –  og så skøyter.

                                          #13796 Svar
                                          Carl-Petter Leganger

                                            Jeg går jo ut fra NENT vil benytte skisendingene på tv3 til å promotere sine andre sendinger på andre kanaler.  Dermed vil flere få vite hvor skøyter sendes.  Jeg må jo si at det var forbausende å følge Forum for skøytehistorie og se hvor mange som ikke evnet å finne ut at hurtigløp ble vist på V4, for ikke å snakke om hvor mange som ikke ante om de hadde gratis adgang tilV4 i sin grunnpakke.

                                            For øvrig, noen dager etter at en av toppene i NENT uttalte at Telia aldri ville få vise NENTs kanaler, så er de tilbake igjen på Telia.

                                            GOD PÅSKE.

                                             

                                            #13877 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              ISU har inngått avtale med Infront om salg av skøyterettigheter for fire nye år. Avtalen gjelder dermed til og med sesongen 2026/2027.

                                              I sin tid var det Infront som fremforhandlet nåværende avtale med Nent Group (Viasat) i Norden. Viasat har nå hatt rettighetene i to sesonger, og to sesonger til gjenstår.

                                              Discovery Group (TvN, Euposport-kanalene, D-play) har OL rettighetene til OL i Beijing neste år. (og sommer OL i  Tokyo 2021 og Paris 2024).

                                              For de som ønsker skøyter tilbake på NRK, må disse fortsatt regne med at NSF ikke har siste ordet når det gjelder hvem som skal sende skøyter i Norge. ISU Events. Til nå har hverken NRK, Nent Group eller TV2 for den delen vist interesse for NM eller Norgescup.

                                              NRK har skiskytterrettighetene fram til sesongen 2021/2022. Deretter deler man disse rettighetene med TV2 fram til 2026 med mulighet for forlengelse til 2030.

                                              Nent Group overtar det meste av ski-rettighetene (via Infront) kommende sesong. Minus renn i Norge, Østerrike og Sveits. Norges skiforbund har solgt sine rettigheter til nasjonale og internasjonale stevner i Norge til NRK, som i sin tur igjen har inngått avtale om å dele sendingene fra verdenscupkonkurranser i Norge med TV2.

                                              Det som gir litt grunn til «frykt» når det gjelder skøyterettighetene, er hvis Nent Group ser at skøyter har blitt en nisjesport som noen få (10 000?) er villige til å betale en del for å se og slik være med på å bygge opp seerporteføljen på netttjenesten Viaplay, mens man fint ser for seg grep, og løsninger som fint kunne ført til så mange, mange flere seere på mer tilgjengelige, frie plattformer. Er optimist, og tror mest på at Viasat fortsatt kommer til å bruke V4 (Viasat4) til sine skøytesendinger også kommende sesong(er)! Dog liker jeg ikke helt forskjellen i tall mellom mesterskap og verdenscup. Verdenscupen har tall farlig nærme ovennevnte 10 000. Osv.

                                              https://www.isu.org/isu-news/news/145-news/13505-isu-extends-media-rights-agreement-with-infront?templateParam=15

                                              Vi ser allianser mellom NRK og TV2 når det gjelder kjøp av sportsrettigheter. Hvorfor skal egentlig NRK  promotere ski ved å sende NM og nasjonale løp, når det ypperste der går på Viasat sine kanaler?  Man kunne kanskje ønske seg at NRK gikk i allianse med TV2 om å dele skøyterettighetene neste gang? På den annen side er jo sendingene på V4 veldige fine da på tross av automatisk færre seere enn på NRK/Tv2 og enkelte forbedringsområder ellers.

                                              #14090 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                For å presisere, så ser det ut som NRK har enerett til skiskyting også kommende sesong (2021/2022). Deretter starter avtalen hvor NRK og TV2 deler på rettighetene.

                                                IBU og ISU har gått litt forskjellige veier. IBU bruker Infront når det gjelder markedsføring/salg av sponsorer hva gjelder VM, verdenscup og andre internasjonale stevner, men forvalter selv salget av mediarettighetene. IBU er Særlig opptatt av ni kjernemarkeder: «Austria, Czech Republic, Finland, France, Germany, Norway, Russia, Slovenia and Sweden», og mener at disse (og andre land også) er best tjent med at det er allmenkringkastere som får rettighetene.

                                                ISU på sin side bruker Infront til videresalg av mediarettigheter, og selskapet House of Sports når det gjelder markedsføring/sponsorat:

                                                https://www.isu.org/speed-skating/news/news-ssk/12080-isu-signs-new-contract-with-house-of-sports-bv-for-isu-speed-skating-events?highlight=WyJtYXJrZXRpbmciLCJyaWdodHMiXQ==&templateParam=15

                                                Spørsmålet herfra er om House of Sports får fornyet kontrakt, eller om Infront har vært kontaktet for å ta seg av denne biten også. Verdenscupen hadde tidligere nederlandske sponsorer, men den var ikke lukrativ da heller. Ingen hovedsponsor p.t.

                                                Spørsmålet er selvsagt hvor heldig strategien til ISU er. TV er det forankrede moderskipet til strømmetjenester, og linken til allmenkringkastere er av betydning for små forbund. IBU har fått rotfestet et system med relativt få, og faste arrangørsteder samt et langvarig VM. Nytter ikke med blåkopi selvsagt, men ISU-strategien med ett kortvarig VM og ambulerende vertskap i verdenscupen er nok uheldig. I det siste har man dog sett interessante tendenser til fast arrangørskap både i verdenscup og allround-/sprint-VM/EM. Jeg tror det er positivt, men på en annen side er det negativt at det er så få stevner på kalenderen. Ett VM per sesong har allerede vist seg å være problematisk. På glid, og konfliktskapende i forhold til at det setter spørsmålstegn ved berettigelsen av sammenlagtvarianten.  Problemet er antagelig isteden at verdenscupen ikke er viktig nok, og for mange VM som har vært avholdt for nærme hverandre i tid. Utviklingen virket en stund å gå mot en syntese – et «super-VM».  Ett stort VM. Det ble problematisk og slik gikk det ikke. Isteden har vi endt opp med to forskjellige VM og EM- varianter hvorav den ene står litt stødigere, mens den andre (fortsatt) er den som genererer mest inntekter i et par kjerneland, men særlig Norge. Veien videre er antagelig å styrke, og utvikle begge konsepter, samt å styrke verdenscupen? Hvis man ikke gjør visse grep med verdenscupen bør man kanskje ta hele konseptet opp til vurdering. I det hele tatt sitter man med en følelse av at det er noe uferdig over det systemet som skøytesporten har etablert. Tenk bare på dette nye om ett VM for OL-øvelser, og ett for øvelser som ikke står på OL-programmet! Skiskyting på sin side har en utfordring i å ikke utvikle FOR mange ganske like øvelser. Både individuelt og særlig hva gjelder stafetter. Dessuten sliter man med norsk dominans.

                                                 

                                                #15425 Svar
                                                Kristian Eliassen

                                                  Breaking news først «snappet» opp av Ivar Hansen. Nytt kommentatorpar hos Viasat (hvem kommenterer for Discovery under OL?):

                                                  https://presse.nentgroup.no/post/ida-njatun-og-eirik-koren-blir-viaplays-nye-skoytekommentatorer

                                                  #15426 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

                                                    Koren var NRKs kommentator i en veldig kort periode etter at Ove Eriksen ga seg – ca. 2013/14. Han ble helt sikkert vurdert på NST-forumet den gangen, men jeg greier ikke å finne akkurat den diskusjonen nå på sparket.

                                                    Ellers er jo dette en av de moderne sportskommentatorene som danser mellom forskjellige arbeidsgivere etterhvert som det passer seg. Siden 2014 har han vel vært mest i Eurosport/Discovery. I tillegg er han såkalt «programredaktør» i Rikstoto (!) Kommentatorjobben blir vel da mer en bigeskjeft, antar jeg.

                                                    Ida Njåtun som kommentator? Tja. Høres mest ut som et lokkenavn i utgangspunktet. Men vi får vel se – eller høre.

                                                     

                                                  Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 148)
                                                  Svar til: Svar #18589 i Viasat
                                                  Din informasjon: