Viasat

Hjem Forum Forum 15.46.6 Viasat

  • Dette emnet har 146 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 23/09/2023 at 8:12 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 148)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7493 Svar
    Kristian Eliassen
      #7693 Svar

      …Viasat fikk mye skryt for sendingene fra den første verdenscuphelga. Er det noen som har tilgang til en «app» (hos Kantar eller liknende) slik at man vet tv-tallene for helga? Hadde vært veldig interessant.

      https://www.aftenposten.no/sport/i/K3X5BG/skoeyteloepene-gaar-fra-nrk-til-viasat-dette-er-strategien-for-aa-faa-unge-seere-til-aa-bry-seg

      Er det noen som vet hva som står videre i artikkelen?

      #7696 Svar
      Øivind Øiseth

        Dette er teksten i Aftenposten-artikkelen:

        Skøyteløpene går fra NRK til Viasat. Dette er strategien for å få unge seere til å bry seg.

        Både TV og skøytesporten må utvikle seg for at vi skal nå de unge, sier Sjur Molven, redaksjonssjef for sport i Nent Group.

        Tallenes tall er klare: Ni av ti nordmenn er innom TV-sendingene når skiheltene konkurrerer i VM.

        Men når det er VM på skøyter, er det bare drøyt en tredel av befolkningen som kikker innom fjernsynet.

        Det er klart at skøytesporten ikke har den posisjonen den en gang hadde i den norske bevisstheten. I alle fall ikke hos dem som bare så vidt har hørt om «De fire S-ene» og ikke vokste opp i den tiden man hadde plakat av Per Ivar Moe på rommet.

        Så har vi ikke engang nevnt dem som ikke husker OL på Lillehammer.

        – Det er avgjørende at vi når de unge, sier Sjur Molven, redaksjonssjef i Nents sportsavdeling.

        FAKTA: TV-TALL FOR VINTERSPORT

        VM nordiske greiner 2017: 557.000 seere i snitt. 89 prosent av befolkningen innom sendingene i minst ett minutt.

        VM skiskyting 2017: 472.000 seere i snitt. 68 prosent av befolkningen innom sendingene i minst ett minutt.

        VM alpint 2017: 242.000 seere i snitt. 58 prosent av befolkningen innom sendingene i minst ett minutt.

        VM skøyter enkeltdistanser 2019: 152.000 seere i snitt. 36,6 prosent av befolkningen innom sendingene i minst ett minutt.

        Har følt seg nedprioritert

        Til helgen starter skøytesesongen opp igjen med verdenscupåpning i Minsk. Nent har overtatt TV-rettighetene fra NRK. Dermed skal skøyter nå sendes på Viasat 4 og Viaplay. I tillegg kan man følge skøytesporten på Youtube.

        Nent har en strategi for å nå enda breiere ut enn det NRK har klart. Medieselskapet skal satse på sosiale medier og levere digitalt innhold. I tillegg skal TV-sendingene få et løft med reporter og kommentatorer i større grad enn hva som har vært tilfelle ned NRK. Målet er å lage innhold som gjør at seerne blir bedre kjent med utøverne.

        – Både TV og skøytesporten må utvikle seg for at vi skal nå de unge. For vår del handler det om å lage best mulig innhold som blir personlig og nært for folk, sier Molven.

        På flere løp har NRK bare gitt løperne et kamera som de selv måtte spille inn intervjuer i. Uten journalist til stede.

        – NRK har prioritert skøyter bak langrenn, skiskyting, hopp og alpint, mener Håvard Lorentzen, Bergens eneste vinner av individuelt OL-gull.

        Blir interessert når de er 40

        Skøytestjernen har merket seg hvordan hans egen sport ikke er blitt promotert på lik linje med mange andre vinteridretter. Det håper han nå vil endre seg, men han vet at det er utfordrende å publikum på hans egen alder.

        – Bjarne Rykkje (landslagstrener) sa til meg at det er en studie i Nederland som viser at folk først blir interessert i skøyter når de passerer 40 år, sier Lorentzen (27).

        At skøyter er mest populært blant eldre, bekreftet Elisabeth Mjøs, plansjef i NRK, da BT skrev om at skøyter taper kampen om vintersportsseerne tidligere i år.

        – Vi kjenner oss ikke igjen i at skøyter er lite populært, men vi vet at skøyter treffer et godt voksen publikum. Skøyter har lang tradisjon og NRK gjør sitt ytterste for å utvikle innholdet i skøytesendingene, sa Mjøs den gang.

        Sverre Lunde Pedersen sier han har stor tro på den nye rettighetshaveren.

        – Jeg håper de blir gode på å skape blest i forkant. Det er viktig for at folk skal vite at det er løp, sier verdensmesteren på 5000 meter.

        Kanontid fra Nederland

        Det avgjørende er likevel resultatene, peker redaksjonssjef Molven på. Han har jobbet mange år i NRK sporten før og vet at nordmenn elsker å se norske utøvere i verdenstoppen.

        Som vanlig blir konkurransen fra Nederland sylskarp. Regjerende allroundverdensmester Patrick Roest har allerede dokumentert fantastisk form denne høsten. Under de nederlandske kvalifiseringsløpene til verdenscupen knuste Roest til med 12.42,97 på 10.000 meter.

        Det var ny banerekord i Heerenveens skøytekatedral Thialf, noe som ikke sier så rent lite. Og bare drøyt seks sekunder svakere enn verdensrekorden satt i tynn luft i Salt Lake City.

        Det gjør Roests 10.000-meter til kanskje det beste milløpet noensinne.

        – 12.42 er utrolig fort. Det var lavtrykk og enormt gode forhold den dagen, men det er ingen tvil om at han blir mannen å slå, sier Pedersen.

        #7697 Svar
        Øivind Øiseth

          Dette ble ikke bra. Jeg klarer dessverre ikke å få fjernet alle <span style=»font-size: 10pt;»> i innlegget. Er det noen måte jeg kan redigere teksten på selv etter at den er publisert?

          #7698 Svar
          Kristian Eliassen

            Jeg klarte å lese det, men det er et par småting som hadde gjort forumet bedre… NB! All ære til Haarberg som tok initiativet til forumet!  Fyller en funksjon. Som registrert bruker kan du forhåndsvise text vs visuell. Dessuten kan man redigere innlegg EN gang rett etter posting. Et annet lite minus er at moderator nå må forhåndsgodkjenne et innlegg før det blir publisert om innlegget har med en lenke. Da kan det ta litt tid noen ganger før innlegg vises.

            #7699 Svar
            Kristian Eliassen

              …interessant det der med at folk blir interesserte etter 40. Men det er også litt rart! Referanse? Kan det være at eksponering i unge år er viktig for å fatte større interesse nå man blir eldre? Er slike over 40 mer interesserte fordi allround var viktigst før? Eller fordi det er mer enkeltdistansefokus nå? Vil dagens tiåringer strømme til TV-apparatene/skjermene om 30 år i mye større grad enn dagens 40-åringer fordi enkeltdistanser har et større potensiale? 🤔🙂

              #7700 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Takk for interessant artikkel! Du har fanene «visuell» og «tekst» tilgjengelig også når du er uregistrert bruker. Vil du lime inn noe fra et annet sted så er det vel smartest å gjøre det via «tekst»-fanen. Eventuelt utheving, understreking etc. gjøres enklest via «visuell»-fanen.

                Redigering av kommentar: Innstillingen pr. nå er at dette kan gjøres i inntil 5 minutter etter at kommentaren ble sendt inn. Øke til 10 minutter, kanskje?

                Lenker: Jeg har endret, slik at man kan sende én lenke uten å bli stoppet for kontroll. To lenker eller mer betyr at kommentaren må godkjennes før den blir synlig for andre.

                #7701 Svar
                Kristian Eliassen

                  Bra. Liten kommentar: litt bedre å øke til 10min, men kommer man med en rekke navn og tall i et innlegg, kan det fort være at man vil rette dagen etter… kan også hende man gjerne vil justere enkelte innlegg etterhvert slik du eksempelvis gjør med oppnådde kvalifiseringstider for å kunne delta i verdenscupen.

                  #7703 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    OK, nå har jeg tatt bort begrensningen på 5 minutter. Men muligheten bør selvsagt brukes med omhu: Enten at man merker kommentaren med at den er redigert i etterkant, eller eventuelt at man rett og slett lager en ny kommentar hvis dette er mest hensiktsmessig.

                    #7704 Svar
                    Kristian Eliassen

                      Supert. Flott at du holder dette igang. Fint at flere og flere bidrar med innlegg. Hvor mange kikket på Viasat4 i helga mon tro?

                      #7705 Svar
                      Øivind Øiseth

                        Takk for oppklarende informasjon – og for å ha ryddet opp i innlegget jeg postet tidligere i dag.
                        Regner med at grunnen til at det kom med litt ekstra «rusk» var at jeg limte inn en tekst hvor formateringen var gjort på forhånd.

                        #7850 Svar

                        …da kom det litt opplysninger om seertall (på et litt bortgjemt forum som seg hør og bør) Arnfinn Fagerli melder at det som mest var 34000 som så på fra Minsk – på det minste var vi 4000…

                        Polen: 11000 på lørdag, 14000 på søndag…

                        #7851 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

                          Ulp. Kanskje like greit at den opplysningen forblir bortgjemt og glemt. 🙁

                          #8209 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Fagerli melder at seertallene fra Nur-Sultan var 14 000 på lørdag og 4000 på søndag. Det siste tallet virker veldig lavt, og kan ikke forklares med at fellesstart ikke fenger det etablerte publikum siden fellesstart ikke sto på programmet…

                            Den søndagen hadde man imidlertid mye annen sport å konkurrere med: Cupfinale, Håndball-VM, Terreng-EM og som alltid ski og div. fotball.

                            Så det neste spørsmålet blir: Hva kommer tallene for denne helgen til å si? Sendinger fra 08:00 uten så mange nordmenn i A…

                            #8261 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Et alternativ som kan være greit å vite om: NOS Sport. Her ligger visst sendingene gratis og uten geo-blokkering.

                              #8701 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                VG om seertall (og seerfall (?))

                                #8702 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Jeg begynner å bli rimelig lei at sviktende/svak skøyteinteresse kun forklares med at nordmenn ikke kjemper i toppen, og at skøyter har solgt seg ut til en smal kanal. Greit å vise til et par eksempler på når skøyter trakk en halv mill på NRK, men da er det også en rekke tilleggsfaktorer man må ta hensyn til,og annen lærdom å trekke. Fra hofta: Avsluttende tier i Amsterdam: hvorfor mange seere? Sendt på NRK1. Antakelig med program før og etter som også trakk seere. Nordmann i tetkampen. Trekkplaster for eldre som er vant til VM en gang i året. Tilsvarende kan man analysere andre tilfeller med høye tall. Istedenfor å bare peke på faktoren «nordmenn i seierskampen» burde man fokusert på at skøyter kun stikker nesa opp over overflata et par ganger i året -det holder ikke. Nordmenn og utlendinger må prestere jevnlig i attraktive stevne- og konkurranseformer som muliggjør eksponering for seere og sponsorer. Fremsnakking  og tørrprat blant menigheten på Facebook er ikke nok hvis interessen skal overleve.

                                  #8704 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

                                    Tiltredes langt på vei. I tillegg til «attraktive»; kanskje «gjenkjennelige», «forståelige»?

                                    Apropos. Av og til kan det synes som om Wetten henvender seg til – eller tror han henvender seg til – seere som aldri har skuet et skøyteløp før. Jf. det stadige behovet for å forklare sekunderingstavla. Dette føles for meg som feil bruk av taletid som kunne ha vært brukt mer fornuftig.

                                    #11692 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

                                      Interessante inside-nyheter på FB fra Håkon Dahl (som også har en stående invitasjon til å bidra i dette forumet:

                                      Jeg ser det er en del meninger her, uten å ha helt riktig fakta på bordet. Så her kommer et lite bidrag. NSF eier rettighetene til alle nasjonale stevner selv, mens det internasjonale forbundet (ISU) eier rettighetene til internasjonale stevner. Vi i NSF ønsker selvsagt å få flest mulig stevner på TV, og jobber aktivt for å få flere stevner TV-sendt. I forkant av denne merkelige sesongen har vi hatt dialog med både NRK og Viasat for å få vist NM og Norgescup på deres kanaler. Dessverre ønsker de ikke å prioritere dette (og ja, vi er enig at det er dårlig prioritert). A-media ønsket derimot et samarbeid, og vi hadde en avtale med dem både for NM og Norgescup. Under NM hadde vi 13.000 seere på Direktesport, som vi tenker er en god start. Med begrensede ressurser markedsførte vi dette så godt vi kunne, og fikk god drahjelp av 80 lokalaviser. Antall medieoppslag rundt NM er også det høyeste på flere år, så noe går riktig vei, selv om det ikke vises på NRK. Mvh Håkon Dahl, Skøyteforbundet.

                                      #11697 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Greit nok, men… «…hadde en avtale med dem»? Hva er ståa?

                                        NC1 ble streamet på You Tube. Her var kvaliteten litt varierende, men ingen grunn til å kappe hodet av noen for det. Frivillige innrømmet at man sto overfor en bratt læringskurve og tok villig i mot tips. Andre dag var allerede mye bedre!

                                        I disse tider blir veier til underveis. Det opprinnelige super-NM ble til distanse-NM, og A-media ble med på lasset. Litt pinlig å innrømme det, men jeg var ikke hjemme under mesterskapet, og da jeg benket meg for å se på oppdaget jeg at jeg trengte kodebrikka for å fullføre betalingsprosessen. Den var hjemme. Sikkert måter å løse en slik situasjon på, men for meg ble det å se på NK-afstanden og samtidig nøye meg med live-timing. Nu vel, den løsningen var ypperlig nok for meg så ikke noe å «bråke om» sånn sett.

                                        Trebaners-turneringen ble deretter lansert midt i sesongen, for så å dessverre bli avlyst. Hadde NSF sonderinger med NRK og Nent Group i forkant av planleggingen av en alternativ kalender? Høres ikke slik ut. NSF visste vel at disse ikke var interesserte i NC eller NM for den delen. Heller ikke i en ny situasjon. Dahl sier seg så enig i at det er «dårlig prioritert» av NRK og Nent Group. Vel. 13 000 seere for NM er slett ikke ueffent. Avhengig av man sammenlikner med selvsagt. Tallet samsvarer jo ganske godt med hva man kan estimere grunnfjellet, menigheten, den harde kjerne – eller hva man vil kalle det – til! NSF vendte seg til Direktesport i planleggingen av trebaners-turneringen også. Så ble turneringen dessverre avlyst. For godt? Strengt tatt ikke så mye å gråte over slik konseptet til slutt ble, men selvsagt synd på de aktive og grunnfjellet.

                                        Dahl peker på at man har begrensede ressurser. Full respekt for det, men jeg har lyst til å peke på særlig to ting: Den ene gangen  hvor man har nådd virkelig bredt ut denne sesongen, så skjedde det delvis ved en tilfeldighet. Feil i parsammensetningen. Friidrettsutøveren Hove Johansen i siste par mot HHL i Stavanger Open ble fanget opp som en journalistisk poeng av NRK og har nå 133 500 visninger.

                                        Det andre poenget er mer «personlig»: Tror det var på vårparten at jeg sendte en mail med forslag til Dahl etter at han hadde kommet med oppfordring, og mailadresse på norsk skøyteframtid. Ikke noe svar. Jeg tviler ikke på at NSF-gjengen gjør en god jobb med begrensede ressurser og mange hensyn å ta, men utad sett har man litt for stor tiltro til deling av informasjon, markedsføring etc, i egne ekkokamre som middel for å nå ut/hevde seg.

                                        Den alternative veien for å nå ut med nasjonale stevner på er slik jeg ser det helt grei den. Ja, egentlig mer enn som så: Alliansen med en rekke lokalaviser kan betegnes som smart og fornuftig. Det jeg stiller spørsmål ved er kritikken av NRK og Nent Group.

                                        #11698 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          … et annet sted skriver Dahl at A-media fikk rettighetene til nasjonale stevner i år. Da er vi vel der om hvor bindende den er. Hva det står i en slik kontrakt som trolig er inngått etter NC1.

                                          #11728 Svar
                                          Per Allan

                                            Jeg kommer veldig sent inn i tråden her. Tenker at det er supert at Wetten/Flygind fortsetter med det de har startet på. De kjenner sporten godt og de er flinke til å snakke med utøvere og oss foreldre for å pumpe ut viktig informasjon om hva som skjer «bak kulissene» med tanke på form, trening og andre saker og ting. Det er ikke alle som har den kjemien. Her er de veldig gode.

                                            #12596 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester
                                              #13205 Svar

                                              Ingen tvil om at Viasats kommentatorteam gjør en god jobb. Og fine sendinger på Viasat.

                                              Jeg var i kontakt med Nent Group i dag. Hvordan har seertallene vært i denne sesongen til nå? Altså EM og de to verdenscuphelgene i «boblen»? Svar:
                                              «Snittet varierer mellom 11 000 og opp til 17 000 for disse helgene. Og så ser vi at det peaker når de norske medaljekandidatene går, og der varierer vi fra 30 000 og opp til 54 000 på det meste. Vi er godt fornøyd med  hvordan produktet serveres, hvordan utøvere stiller på skype-intervju fra hallen – og med de som jobber med det fra vår side. Vi tror det vil bli sterkere tall ifbm VM, og så håper og tror vi på enda større drahjelp og enda høyere tall når vi neste sesong pakker dette sammen med resten av vinter-rettighetene våre.»

                                              Infoen jeg fikk var at EM peaket med 54 000 seere. Verdenscupen  med 24-30 000.

                                              (PS: Den som henviser til dette innlegget på facebook bør reklamere litt for dette nettstedet her, 15.46.6, Facebook får nok reklame som det er)

                                            Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 148)
                                            Svar til: Svar #16405 i Viasat
                                            Din informasjon: