Viasat

Hjem Forum Forum 15.46.6 Viasat

  • Dette emnet har 146 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 23/09/2023 at 8:12 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 148)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #6479 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Jeg har oppnådd «hot line» til selveste Jeremy Wotherspoon, og har i den forbindelse fått følgende spørsmål:

      «Viasat (…) more money and better possibilities to give skating a bigger profile in Norway. Maybe you could tell me what you think needs to be improved by the media, and what you and your fellow skating enthusiasts would like to know more about or see more of. I can pass it on to the people at Viasat.»

      Så… noen kommentarer/refleksjoner?

      #6480 Svar
      Kristian Eliassen

        Oi! Spennende. replikk fra meg senere. På jobb 🙂

        #6484 Svar
        Jeppe

          Skøyter egner seg veldig godt på TV. Så det tidligere mye omtalte grafikk greiene, hvor det (kan) lages grafikk over mulig sluttid og poengsum og plassering for løperne som går, mener jeg er noe Viasat kan se nærmere på.

          #6507 Svar
          Kristian Eliassen

            Jeg ønsker meg en sidekommentator som er mer opptatt av regelverk enn det skøytetekniske. Og at (en som) Wetten blir hovedkommentator. (Bjørnsen var jo i sin tid tidligere aktiv og kunne ta seg av det skøytetekniske). En sidekommentator som kan tegne, forklare og peke på sportslige poeng før-, underveis i-, og etter løpene. En moderne Jorsett.

            I disse dager venter jeg spent på publiseringen av regelverket for verdenscupen denne sesongen. ISU poengterer sterkt at de i fremtiden vil ha kun ett VM per sesong. Dette innebærer blant annet et ønske om økt fokus på verdenscupen og promotering av denne. Promotering er ikke det første jeg tenker på når de gjelder Viasat og de idrettene de har rettighetene til. Snarere overlater de faktisk den biten til andre  – om man ikke inkluderer selve tv-sendingen som promotering for neste-, eller kommende sending (er) da. Skøyter krever jo store sendeflater, men i og med at man har flere plattformer, ønsker jeg meg – antakelig urealistisk… –  sendinger fra B-gruppene også.

            #6731 Svar
            Kristian Eliassen

              …spurte på kundeservice om hvilke plattformer Viasat kom til å sende på, og det ble sagt at skøyter ville bli sendt på Viasport-kanalene. Altså at man ikke måtte inn på nettet og betale også. Jeg betaler i øyeblikket for Viasat4, Viasat Pluss og Viasat 1 i en pakke.

              Når det gjelder hvem som blir kommentatorer, så er det ikke klart ennå.

              #6938 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

                Da har jeg oversendt ønsket om et magasin til JW (se «Skulle ønske at…», så får vi håpe at han vil bringe det videre til Viasat, som vel er den mest aktuelle kringkasteren for et slikt magasin nå.

                #6939 Svar
                Emil Christian Nielsen

                  Bra jobb 👍

                  #6943 Svar
                  Jeppe

                    Så flott Haarberg😊.

                    Da går ønsket over til å bli Håp😊

                    #6944 Svar
                    Kristian Eliassen

                      🙂 Artig. (Spent på eventuell respons fra Viasat)

                      #6946 Svar
                      EinarR

                        Kunne dette evt. vært et oppdrag for Kristian Vårvik?

                        -Kan skøyter
                        -Flink foran mikrofonen
                        -Flink bak mikrofonen
                        -God erfaring med videoformidling
                        -Kjenner aktuelle «plattformer, «kanaler» osv blabla
                        -Vinnende vesen

                        Tror han allerede har ønska seg kontakt med mediekanaler med en viss publikumsbasis.

                        Så der er min stemme! Men jeg tror ikke at dette blir noe av.

                         

                        #7133 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

                          Nå er kommentatorene til Viasat offentliggjort. Det blir Even Wetten og Mikael Flygind Larsen. Hadde faktisk en mistanke om sistnevnte, da han «plutselig» har blitt veldig aktiv på Twitter.

                          Førstnevnte var vel heller ikke et særlig overraskende valg.

                          #7134 Svar
                          Emil Christian Nielsen

                            Blir spennende. Det er også bra Wetten med kontinuitet med Wetten

                            #7135 Svar
                            EinarR

                              Har ikke disse to nesten identisk stemme, stil, bakgrunn, utgangspunkt? Men de har sikkert god og frisk kjemi og vil finne ut av fordeling og roller. Dog føler jeg med de andre fra NRK-teamet, som tydelig trivdes med (og vokste seg inn i) rollen som skøyteformidlere. Litt forskjellige typer bruker å være en styrke..

                              #7138 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Veldig bra navn, men litt like! Her blir det nok mye prat om teknikk. Kampanje gjentar at skøyter skal gå på Viasat4 og Viaplay. Viaplay betyr strømmetjenester på nettet. Dette, sammen med uttalelser om at man kommer til å fokusere på nordmenn som kjemper i toppen gjør meg litt spent. Tar man seg tid til alle par i A på en 5000 på Viasat4, og ser man eksempelvis noe poeng i å forklare publikum systemet med opp- og nedrykk i verdenscupen? (Dumt at ikke ISU streamer B. Salgbart opprykkssystem.)

                                #7156 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Det som hovedbekymringen min har gått på er at Viasat kommer til å bruke skøyter til å fremme strømmetjenesten. Slik jeg har forstått det, så betyr Viaplay nemlig strømmetjeneste. TV2 har Sumo som ihvertfall ikke jeg har benyttet meg av noen gang. Der blir det sendt mer perifer sport som ikke blir sendt på linære kanaler. Viasat har et liknende system.  Når jeg henvendte meg til kundetjenesten til Viasat (se tidligere i tråden), fikk jeg til svar at skøyter kom til å bli sendt på «Viasat-kanalene». Etter nærmere spørsmål at det holdt  med de linære kanalene. Godt! Ting kan tyde på at dette er tilfelle, men begrepsbruken er ikke tydelig. Nettstedet Kampanje skrev at sendingene kom til å bli fordelt mellom Viasat4 og Viaplay. NSF på sin side skriver nå at hurtigløp vil bli sendt på «åpne kanaler». Javel, men Viasat+ og 1-3 og hva disse nå heter kan vel ikke defineres som det? Det er også noe som heter Viafree. Som sagt har jeg liten kunnskap om strømmetjenesten til Viasat på nett, men har opplevd at VG live har markert en fotballkamp med Viafree, hvorpå kampen har blitt sendt på Viasat4 også…

                                  #7157 Svar
                                  Jeppe

                                    Jeg har så smått begynt å forstå at det å se skøyter på fjernsyn denne sesongen, kan bli en klønete greie for en som bare har vanlig pakke med NRK og et lass yallakanaler som sender James Bond filmer åtte ganger i uka.

                                    Har bladd igjennom det jeg har av såkalt åpne kanaler nå, og da ser jeg at Viasat 4 er åpen. Viasport +, Viasport 1, 2 og 3 er også åpne. Stort sett hockey og fotball akkurat nå.

                                    Når det kommer til strømmetjenester og Viaplay (Via hva), er jeg helt blank, og må jeg i tillegg ha en app et eller annet sted, så … da vet jeg ikke om jeg må takke for meg og konvertere til noe annet.

                                    #7158 Svar
                                    Jeppe

                                      «Uttalelser om at man kommer til å fokusere på nordmenn som kjemper i toppen gjør meg litt spent.»

                                      Skriver Kristian. Jeg liker ikke uttalelsen i det hele tatt. Når «Georgij Ivankai og gutta» kommer, blir det reklame da, og over til Port Vale sin viktige kamp eller noe sånt?

                                      PS. Når Ivankai og gutta kom, da begynte virkelig stevnet for min del før i tida.

                                      #7161 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

                                        Tiltredes.

                                        Tilbake til kommentatorene. Signaturen «Malvolio» på VGD har en grei innfallsvinkel, synes jeg:

                                        Av den ideelle skøytekommentator ønsker jeg meg følgende (egenskapene kan være fordelt over to personer):

                                        • Formidlingsevne og innlevelse
                                        • Analytisk, kritisk sans og nøkternhet
                                        • Fokus på rundetider, tall og skjemaer
                                        • Faglig sterk på skøyteteknikk og andre skøytefaglige aspekter
                                        • Gode kontakter i skøytemiljøet, en som vet «hva som rører seg» i skøytesporten også internasjonalt («nå har van der Voort skiftet profflag, og hviterusserne krangler med treneren»)

                                        Jeg tror nok Wetten+Flygind skal slite med å oppfylle alle disse, men det går an å leve i håpet.

                                        #7162 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Etter det man leser, virker det da som om du er godt forspent med kanaler, Jeppe! Det er ikke sikkert at det blir så ille. Hvis Viasat4 kommer med «barberte» sendinger, håper jeg at man parallelt kunne sendt A-gruppene/mesterskapene direkte i sin helhet på en av de andre kanalene, eller i det minste på nettet. Jeg bruker mobilt bredbånd når jeg er på nettet, så tilhører kanskje en litt spesiell kategori. Jeg har fått vanen å se mer og mer skøyter på nettet, hvor man kan se løpene forskutt når det ikke passer direkte, etc. En får vel bare vente å se hvordan dette blir, men å betale for viaplay i tillegg til datakvoter blir en dyrere affære enn før. (Nå ser jeg også en del på NOS, så jeg får se hvordan jeg gjør det. I min tv-pakke har jeg p.t. Viasat4, Viasport+ og Viasport1)

                                          #7163 Svar
                                          Jeppe

                                            Betryggende, iallefall inntil videre, å få bekreftet at jeg er godt forspent med kanaler, men jeg føler meg ikke trygg på noen måte.

                                            Når det gjelder ønsket om hvordan skøytekommentatorene, rent optimalt bør fungere, så er jeg ganske enig i det meste.
                                            Men punktet om det å være faglig sterk på skøyteteknikk og sånn, er ikke så viktig (for meg). Men jeg har ikke så veldig mye imot å høre at han eller hun blir «gående for mye i mellom» eller noe sånt, bare det ikke blir for mye av det. Wetten og Flygind vil nok gjøre en god jobb.
                                            Det er to skøyteløpere som kan sine ting, men jeg kunne tenkt meg at den ene hadde hatt bakgrunn som sekundant for å si det sånn.

                                            #7164 Svar
                                            Emil Nielsen

                                              Jeg ønsker mest mulig snak om teknikk og mindst mulig om skjema, passeringstider og sånn, men vi er jo forskjellige

                                              #7166 Svar
                                              Kristian Eliassen

                                                Bekymringen er jo et kommentatorpar som tror at publikum består av (potensielle) trenere! Det er ikke via det sporet man når ut bredt, men for all del greit å prøve å få publikum til å skjønne litt mer av hvilke skøytetekniske komponenter som er tilstede, og som gjør at det går unna. Ulike metoder, hvem som har et forbedringspotensiale osv.

                                                Spenningen i skøyteløp består i kampen mot klokka og/eller konkurrentene, og rammen av poenger som regelverket rundt løpene definerer og gir. En moderne Jorsett burde hatt et videre ansvarsområde enn rundetider og skjemaer. Tall og regelverk burde være nøkkelordene. Skjema er sentralt, mens rundtider ikke er en fullt så  underholdningsmessig sentral komponent som tidligere da man hørte på radio og ikke fikk opp løpende differanser. Som et analytisk virkemiddel er rundetider selvsagt like viktig som før.

                                                #7171 Svar
                                                Emil Christian Nielsen

                                                  Det er mulig at det er fordi jeg er yngre enn den gjennomsnitlige skøyteentusiast, eller at det er for jeg først kom til skøytesporten sent (2012), men passeringstider betyr veldig lite for meg. Jeg liker å se/høre rundetider, og jeg liker å se hvordan folk ligger an i forhold til hverandre.

                                                  Jeg ønsker meg kommentatorer som kan skape en fortelling i sesongen. Jeg ønsker en føljetong, hvor vi tuner inn til hvert løp for å følge med på utviklingen.

                                                  Det er noe av det samme de beste kommentatorer i sykkel greier å skape, en følelse av at det er en reise vi alle er på sammen.

                                                  Det krever at kommentatorene har svært god forståelse for hvordan det er å gå løp på toppen og hvordan skøyteløpere utvikler seg i løpet av sesongen.

                                                  #7196 Svar

                                                  Helt med på det der med å skape en fortelling. En fortelling med kontinuitet, og som skaper en indre sammenheng. Skøyter fremstår som flere fortellinger avhengig av fortellerens fokus og ståsted. Den norske tradisjonen og narrativet skal ha det til at alt handler om allround. For min del blir én fortelling i fortellingen kommende sesong den om hvem som blir best av Roest og Sverre Lunde Pedersen i allround på Hamar. Men så har man i tillegg en rekke andre fortellinger. Skøyter er en liten, men internasjonal idrett som spriker litt i alle retninger. Du har en terminliste og et øvelses- og konkurransespekter som fremstår ganske «post-moderne». Dessuten har vi  – ihvertfall i Norge – flere nettsteder med ulike profilering og tilnærming til sporten. Den mest moderne er forum for skøytehistorie. Der hever man allroundfanen høyt, kjemper for 500-5000-1500-10 000 inntil siste mann og allroundutøver rir ned i solnedgangen, mens man insisterer på at det skal være 8 par på titusen. (he,he)

                                                  Seriøst: Hvordan får man bundet alle sprikende tråder sammen?! Et ukentlig magasinprogram på Viasat4 kunne hatt en slik målsetning. Skape innsikt, formidle og promotere. Så fikk man sette opp som et underpunkt, og debattere hvordan idretten selv skal innordne seg fremtiden.

                                                Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 148)
                                                Svar til: Svar #15433 i Viasat
                                                Din informasjon: