Verdenscupfinale 2020

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscupfinale 2020

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 42)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Så er det på tide å avrunde verdenscupen for denne gangen. Maks 12 løpere pr. distanse, noe som ikke akkurat taler til fordel for Norge…

ISUs spesialside for verdenscupfinalen

Direkte til oversikten over kvalifiserte løpere og reserver.

Kan et land velge å bruke en løper fra reservelista i stedet for en av de 12 «sikre»? Jeg vet faktisk ikke, men det er muligens ikke en særlig aktuell problemstilling uansett.

De eneste sikre norske løperne i finalen er Håvard Lorentzen på 1000 og Sindre Henriksen på 1500 m.

#9892 Svar
      Kristian Eliassen

Vi holder koken. Er jo personlige plasser i verdenscupen. Man følger reservelista,»R», om noen trekker seg. I verdenscupløp før finalen kan man sette inn en intern reserve, «S», men vedkommende må være personlig kvalifisert for å stille i A. Etter trekning må vedkommende uansett stille i b-gruppa. Rent teknisk kan vel f.eks Nederland sette inn en «S» i finalen både før og etter trekning såfremt ingen andre foran i «R-køen» står parat.

Deltakerlista bør være rett rundt hjørnet. Merk regelverket for mixed-stafett…

#9897 Svar
        38.08 Owe

Er det B-grupper i verdenscupfinalen? Det har det vel ikke vært før?

#9898 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

Ingen B-grupper nei.

#9907 Svar

Deltakerlistene foreligger.

Kvinner:

500m: Kun Hudey avstår. Inn kommer R1,  Goetz.
            1000m: Ingen avstår ifølge deltakerlista.
            1500m: Bonazza avstår (hun er skadet). Inn med R1, Lollobrigida.
            3000m: Ingen avstår ifølge deltakerlista.
            Fellesstart: Bonazza, Alusalu,Uhrig og Eranina avstår. Inn med Zueva, Maltais, Cooper og Gasecka.

Henviser til linken «eligible skaters & rankings» for en fin oversikt.

Førsteinntrykk: Verdenscupfinalen er ikke lenger i like stor grad «Sennep etter måltidet». I likhet med i fjor, så er det svært godt oppmøte, og få avbud. Dette er noe nytt. I år har det nok å gjøre med at både sprintere og allroundere har konkurrert «i nærheten» helga før. Fjær i hatten for ISU som forsøker å få fart i verdenscupen, men det er selvsagt en lang vei å gå ennå. Merker meg i den sammenheng at veldig mange på reservelista (R) er påmeldt. Grunn til å spørre seg om ikke alle påmeldte på reservelista burde fått lov til å gå, men det skjer selvsagt ikke. (ting må passe inn i programmet, oppsatte tv-tider osv.)

#9908 Svar

Menn:

500m: Arefyev og Krech ikke påmeldt. Inn med Junio og Verbij. Få (5) på reservelista: R1 Kulzhnikov, R2 Lorentzen.
            1000m: Ingen avstår ifølge deltakerlista. Få (2) på reservelista. R1 Velema, R2 Otterspeer.
            1500m: Ingen avstår ifølge deltakerlista. Få (4) på reservelista: R1 Mantia, R2 Swings.
            5000m: Ingen startberettigede som avstår her heller ifølge deltakerlista. Få (3) på reservelista: R1 Yuskov, R2 Bosker, R3 De Vries.
            Fellesstart: Loubineaud ikke med. Inn med Bachanek. Få reserver her også: R1 Muhamaiti, R2 Fish, R3 Khahanabai, R4 Odor,

Ser vi f.eks på lista på 5000m, så var det kun halvparten som var med på Hamar.

Færre reserver i herreklassen, men stor interesse for å delta i finalen.

#9968 Svar
            Kristian Eliassen

Lagledermøte imorgen klokken 16:00 – trekning 18:00.
              Se linker i åpningsinnlegget. Ramser ikke opp navn siden trekningspuljer og oppsett greit lar seg utlede av det som allerede er sagt. Men når det gjelder trekningen er det altså som vanlig faktisk trekning blant de 6 beste på hver distanse – ellers oppsett.Vi tar med på plussiden at Lorentzen havner i trekningspulja på 1000m. Henriksen ser ut til å møte Wenger i første par på 1500. Alt forutsatt av at det ikke skjer endringer.

#9980 Svar
              Kristian Eliassen

Det virker som om finalen går etter planen foreløpig. Jfr. det fryktede Corona-viruset. Også skøytesporten blir etterhvert berørt: De klassiske Olympic Oval-finalene som avslutter sesongen for mange løpere blir denne gangen avlyst. Hva med NM i Asker og rekordløpene i Stavanger? Huff.

#9991 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Seks distanser lørdag, og fire søndag. Trekningen for lørdag er lagt ut nå.

#9992 Svar
                  EinarR

Jeg synes litt synd på Viasat (eller de som kjøpte TV-rettighetene for skøyter i Norge). Hvilket ordtak kan passe?

Å k—- k—- i s—–.

#9995 Svar

500m, kvinner: Ingen endringer siden sist.
                    500m, menn: Ingen endringer siden sist.
                    3000m, kvinner: Ingen endringer siden sist.
                    5000m, menn: Giovannini stiller ikke. R1 Yuskov avstår.Inn med R2 Bosker.
                    1000m, kvinner: Herzog stiller ikke. Inn med R1 Zhao
                    1000m, menn: Kulizhnikov stiller ikke. Inn med R1 Velema.

Yuskov sparer seg antakelig til 1500 der han har mer å kjempe for. Hvorfor Kulizhnikov ikke stiller vet jeg ikke. Kanskje han ikke vil sloss om småpenger?

#9998 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

Å kjøpe katta i sekken?! Skjønte ikke helt det, men. Er det ikke morsomt å se på skøyter da?

#9999 Svar
                      Kristian Eliassen

Feil.

Åker kun i ski. (Svorsk). Betyr at få står på skøyter. Kun ski som gjelder.

#10003 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

🤨

Da er rankinglistene for første dag utarbeidet. Roest er kunstig lavt ranket på 5000 m etter at han ble disket og sist i VM. Reelt sett er han nok favoritt som vanlig, men det var Semerikov som vant forrige gang v-cupen var i Heerenveen…

#10004 Svar
                          EinarR

Åker kun i ski. Skivebom!

Men det første forslaget var identisk med det jeg tenkte på. Til tross for at det ser ut som jeg brukte morsetegn for å tåkelegge, mens jeg egentlig markerte med en – pr. utelatt bokstav.

Viasat trodde vel på en mye mer norskinfisert idrett enn det det ble? Før sesongen: Til Hamar VM så hadde jeg tro på gode norske tetkandidater i både kvinner sprint/allround og menn sprint/allround. Hvis noen hadde antyda før sesongstart at verdenscupfinalen ville gå uten HHL på 500, uten Ida N på 1500, uten SLP på 1500, uten SLP på 5000 (osv) så ville jeg ha karakterisert det som vulgærpessimisme. Skøyter er morsomt uansett, men du vinner ikke norsk publikum uten norske utøvere. Tipper Viasat så for seg noe ganske annet enn det det ble.

#10005 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

Godt poeng, men Viasat må vel være såpass seriøse at de vet at de norske resultatene vil gå opp og ned, sett over tid. V-cupfinalen er uansett (som regel) nesten som et gjesp å regne – norske deltakere eller ei.

#10006 Svar
                              EinarR

De må jo kjøre løpet, de har ikke noe særlig valg. Men for Viasat så må det være som å få noe i svarthvitt når du har sett for deg farger.

I morra så sender de fem timer, og den norske deltakeren bruker i overkant av ett minutt på løpet sitt. «Vi» vet hva som venter oss. Men evt. andre som slår på for å se skøyter vil sikkert ikke få det de forventer. Dessverre så river det ned mer enn det bygger. Tror jeg.

#10008 Svar
                                Kristian Eliassen

Så — betyr tre bokstaver, og – betyr én? Hva slags kode er dét? Jeg erkjenner at det er mye jeg ikke vet. (smilefjes).

Ivar Hansen linker til en russisk artikkel som forteller at Kulizhnikov trekker seg på grunn av ettervirkning av skulderskaden han pådro seg under distanse-VM. Når det gjelder hvorfor han trakk seg andre dag på Hamar, er det ordet helseproblemer man bruker. Jeg har ikke problemer med forklaringen. Jeg har imidlertid litt problemer med kilden. Det på grunn av det som står om Loginov, Rodtsjenkov osv der. Jeg er ingen ekspert, men jeg merker meg at Hannu Seppelt nektes innreise i Russland. Hva skal man tro?

Ble imponert over oppmøtet i Vikingskipet på lørdagen. Det ga fine rammer og god stemning. Dette til tross for labre norske resultater i forkant og moderate forventninger. Men enig: tv-tallene som betyr det meste når det kommer til stykket – og de tallene venter jeg spent på. Ikke sett noen sikre tall fra distanse-VM ennå heller.

#10013 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

«De må jo kjøre løpet, de har ikke noe særlig valg. Men for Viasat så må det være som å få noe i svarthvitt når du har sett for deg farger.

I morra så sender de fem timer, og den norske deltakeren bruker i overkant av ett minutt på løpet sitt. «Vi» vet hva som venter oss. Men evt. andre som slår på for å se skøyter vil sikkert ikke få det de forventer. Dessverre så river det ned mer enn det bygger. Tror jeg.»

Apropos: Lars Finsen har på Facebook oppfordret Viasat til å sende fra NM i Asker. Da ville de ha vært sikret mange norske på startstreken, norske vinnere og (forhåpentlig) fine vinterbilder. Tviler på at utfordringen blir tatt, men hadde vært morsomt.

#10014 Svar

https://www.isu.org/isu-news/news/130-wc-speed-skating-news/13078-speed-skating-season-comes-to-a-close-with-novelty-in-thialf?templateParam=15

Det man kjemper om i Thialf er altså verdenscuppoeng og penger.

https://www.isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/21983-2278-isu-world-cup-speed-skating-2019-20/file

Om sponsorer i enkelte land i tillegg betaler ut prestasjonslønn basert på verdenscupen tviler jeg på. Vet heller ikke hva som kan utløses av offentlige stipendordninger i helga, men det er vel helst VM-plasseringer i olympiske øvelser som betyr noe. Eventuelt også EM-enkeltdistanser/4CC ditto.

Løpene begynner 14:00 både lørdag og søndag. Viasat4 klokken 13:55.

#10015 Svar

(Jeg sliter fortsatt med å få lagt inn lenker. Nå vil ikke google translate på Chrome være med lenger heller. Må ha med VPN på min maskin å gjøre. Eventuelt ikke oppdatert programvare. Skal fikse det etterhvert.)

Sjelden jeg er enig med Løken på forum for skøytehistorie, men helt enig i at man i finalen burde kjørt liten firkamp, menn, mini firkamp kvinner pluss (dog innovative) sprintfirkamper. Kreves en omlegging av verdenscupen slik at man nøyer seg med å kåre 4 sammenlagtmestre, todeling av sesonger som kulminerer med hvert sitt verdensmesterskap osv,

Å sende NM kunne jo vært et eksperiment – særlig fordi formatet jo også er litt eksperimentelt, og en erfaring å ta med seg inn mot stundende forslag til ISU-kongressen. Håper at Håkon Dahl i NSF kommer mer på banen inn mot sommeren.

#10021 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Nå er lenkene der (måtte bare godkjennes først). Har du prøvd å legge lenkene under teksten (hyperkobling) – kan være forsøket verdt.

#10025 Svar
                                      EinarR

Ikke noe skøyter på Viasat4 her hos meg nå!?

#10026 Svar
                                        EinarR

Ikke begynt ennå? Så på TV-oversikta på VG vintersport, og der sto det at sendinga begynte kl. 13. Men med bare én norsk løper så er det begrensa hvor mye forhåndsrapportering som trengs. Det blir dårlig TV av å tyne HHL om forventninger o.l. Derfor justert starttidspunkt sikkert.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 42)
                                        Svar til: Verdenscupfinale 2020
                                        Din informasjon: