Verdenscupen 2021

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscupen 2021

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 224)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Kommunikéet for sesongens verdenscup er her:https://www.isu.org/inside-isu/isu-communications/communications/25282-2360-isu-world-cup-speed-skating-2020-21/file

Blir jo en spesiell sesong. Kun to stevner, begge i «bobla» i Heerenveen på nyåret. De kvoteplasser i verdenscupen som man har denne sesongen (se oversikt) beholder man også neste sesong. Deretter kan man sikre seg flere plasser ved hjelp av denne sesongens resultater i ISU Events (mesterskap og verdenscup). Spesifiseres ikke hvordan.

Aberet er for land som Kina som har begrenset med kvoteplasser på herresiden, og trolig (?) ikke tar turen til Nederland. Kvoteplasser er viktige mtp. å kunne kvalifisere seg til OL. Kina kan kompenseres for dette hvis planen er  – litt vanskelig å tolke – at Kina avholder ett eller flere vanlige verdenscupstevner før nyttår neste sesong. Hjemmearrangører gis tradisjonelt fulle verdenscupkvoter på hjemmebane.

Programmene de to helgene er identiske fredag, lørdag og søndag.

Alle distanser og lagøvelser gås til sammen to ganger bortsett fra 500m som gås fire ganger. Ikke plass til 10 000 for menn og femtusen for kvinner.

#11987 Svar
      Kristian Eliassen

… lagsprint står heller ikke på programmet ser jeg nå.

#11988 Svar
        Emil Nielsen
        Deltaker

Vanligvis flys en del spesialister inn for å gå 5000m/10000m, så jeg skjønner at man ikke vil ha de inn i boblen. Litt kjedelig, men sånn er vel utfordringen med denne sesongen.

#11989 Svar
          Kristian Eliassen

Tror heller det har å gjøre med at tre x 10 000 i løpet av bobla blir litt mye. Rene spesialister skal jo med til distanse-VM på et vis. Ingen ekstra begrensninger på antall deltakere ellers å lese ut av reglene.

#11990 Svar
            Emil Nielsen
            Deltaker

Nei det kanskje sant

#11991 Svar
              Kristian Eliassen

Tidskravene er ikke skjerpet siden forrige sesong, og heller ikke endres kvotereglene. Ta en kikk på trådene om kvalifiserte løpere til verdenscupen!

Uttakskriteriene til NSF er ikke oppdatert i skrivende stund. NSF innventer regjeringens anbefaling den 14. desember, uke 51, med å avgjøre hvordan terminlista blir resten av sesongen. Ubekreftede meldinger på facebook vil ha det til at det blir ett uttaksstevne i Stavanger, og ett i Hamar. Sistnevnte blir vel NC5 på Hamar den 2.-3. januar, «nyttårsløp». Det stevnet står på lista over godkjente stevner. Altså hvor man kan notere kvalifiserende tider, hvis man ikke er inne fra før.

PS: Norge trakk blant annet Nederland i kvalliken til fotball-VM.

#12008 Svar
                Emil Nielsen
                Deltaker

Jeg sendte melding til en norsk løper i går. Navn er ikke så viktig.

Spørsmålet var om løperen hadde tenkt å gå fellesstart i verdenscup denne sesongen. Siden svært få norske løpere går øvelsen kan det være et supert tiltak å la unge løpere gå, og så på den måten smake på verdenscup uten å ta en plass fra en eldre/raskere løper.

Jeg håper at NSF ser verdien i å bruke fellesstarten på denne måten. I hvert fall inntil vi kan skape en spesialist eller to

#12024 Svar
                  EinarR

Interessant å få vite hvordan  norsk(e) utøver(e) stiller seg til dette! Men blir det fellesstart altså? Jeg tenkte at hvis noe måtte ut av programmet «IDK» så måtte det være massestarter! I langrenn gås det bare/mest med intervallstart, har jeg inntrykk av.

(I Disse Koronatider).

#12025 Svar
                    Emil Nielsen
                    Deltaker

Ifølge ISU er fellesstart på programmet.

#12081 Svar
                      Kristian Eliassen

ISU bør streame semifinaler og B-grupper også. Gammeldags å IKKE gjøre det. Semifinaler, fellesstart ville jeg faktisk ha flyttet til hovedstevnet.

(NB: for nye lesere på forumet: Les andre tråder også når det blir linket til forumet her annetsteds fra – og bidra gjerne selvsagt.)

#12166 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Som nevnt i «EM-tråden» er en del løpere allerede tatt ut til verdenscupen (om den blir noe av):

500m Damer: Julie Samsonsen

1500m Damer: Ragne Wiklund, Ida Njåtun og Sofie Karoline Haugen

3000m Damer: Ragne Wiklund, Sofie Karoline Haugen og Ida Njåtun

500m Herrer: Håvard Lorentzen

1000m Herrer: Håvard Lorentzen og Odin By Farstad

1500m Herrer: Allan Dahl Johannson, Sverre Lunde Pedersen og Hallgeir Engebråten

5000m Herrer: Hallgeir Engebråten og Sverre Lunde Pedersen

#12170 Svar
                          Emil Nielsen
                          Deltaker

Jeg har ikke noe å utsette på de som har blitt tatt ut. Det er som ventet.

Dessværre også som ventet, har NSF glemt å ta ut løpere til fellesstart.

Som nevnt tidligere er det en opplagt kvinne til jobben: Furnee.

Hva folk kanskje ikke har fått med seg er at det også er en opplagt kandidat for menn, Vetle Stangeland.
                            Vetle er Norges mest meritterte fellesstartsløper, siden han faktisk vant Neo-senior verdenscupen i fjor i denne mest taktiske av øvelser.

Av andre årsaker har jeg et møte med noen av de som gjør uttak, så forhåpentlig blir det mulighet for å ta opp dette i etterkant av møtet.

#12176 Svar
                            Kristian Eliassen

https://www.youtube.com/watch?v=t3ZIb9WnIk8

OL i -32. Oppvisningsløp dette da. Spennende spurt.

#12395 Svar

Som kjent en kort verdenscupsesong denne gangen. Kun to stevner. Begge i «bobla» i Heerenveen. 22.-24 og 29.-31. januar. Pengepremier for enkeltløp og sammenlagt, men ikke akkurat golfsummer. Der er det ingen endring. (Verdenscupen har ingen hovedsponsor, og genererer dessverre litt for liten interesse.)

https://www.isu.org/inside-isu/isu-communications/communications/25282-2360-isu-world-cup-speed-skating-2020-21/file

Programmet er identisk de to helgene. I Nederland liker man av publikumshensyn best løp på lørdager og søndager. Gjelder tv-tall også. Av smittevernhensyn går stevnene uten publikum som del av smittevernprotokollen. Fredagene sier nå lagtempo for begge kjønn og semifinaler i fellesstart. (Hadde vært et lite fremskritt hvis semifinalene ble overført – og i tillegg hadde sett norsk deltakelse.) Sjekk denne linken («Announcement»). Etterhvert kommer det opp deltakerlister, trekning og resultservice også:

https://www.isu.org/speed-skating/events/speed-skating-calendar/eventdetail/12910/-/isu-world-cup-speed-skating?templateParam=11

En viktig funksjon for årets verdenscup blir å bidra til å ta fram nasjonskvoter til distanse-VM i februar. Et VM som også tilhører «bobla» i Heerenveen. Kvalifiseringen har ingen tydelig integrert underholdningsmessig funksjon i verdenscupen. Resultater har dessuten en viss betydning for nasjonskvoter i verdenscupen neste sesong, men akkurat hvordan er ikke spesifisert ennå. Alle land beholder sesongens kvoter til neste sesong, men kan utvide disse på bakgrunn av resultater i disse verdenscupstevnene samt distanse-VM.

Viasat har rettighetene til EM, VM og verdenscup denne sesongen også. Trolig bruker man kanalen Viasat4 til verdenscupsendingene nå også, selv om tv-tallene forrige sesong var lave.

Krysser fingene for at arrangøren lykkes med å gjennomføre arrangementene i bobla på en trygg og sikker måte.

#12415 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

Jeg krysser fingre for fult lag fra Norge.
                                Med det mener jeg at alle plasser Norge kan fylle, bør fylles. Det betyr også minst en løper av hvert kjønn på fellesstart.

Jeg nevnte dette for folk som sitter med uttak i desember.

Det er en positiv stemning rundt fellesstart, og NSF ønsker å ha løpere der også, men vil (naturligvis) ikke kreve at løpere med bedre sjanser på andre distanser kompromitterer sjansene på grunn av at de sliter seg ut på fellesstarten.
                                Jeg hørte også at noen løpere har gitt uttrykk om at de er klar for fellesstart. Jeg håper at det her er tale om både menn og kvinner.

#12416 Svar
                                EinarR

Men viktigere enn fellesstart synes jeg det er at Norge nå stiller lag i Team Pursuit. Det har vært en pinlig mangel såå lenge. Ser den går like før fellesstart, så vi må ha med ei ekstra jente da kanskje. Den eneste norske fellesstart- starten som jeg kan huske å ha imponert meg litt, var Ane By Farstad, under jr-VM for noen sesonger siden. Uredd og offensiv, til tross for et fall(?).

#12420 Svar
                                  Kristian Eliassen

Norges skøyteforbund har tatt ut 16 løpere som skal representere Norge i «bobla» i Heerenveen:

https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2021/uttak-em-og-wc-heerenveen/

#12545 Svar
                                    Kristian Eliassen

USA har bare tatt ut 2 damer og 4 menn til «bobla». Heldigvis Bowe og Mantia, men så supplerer man bare med Jackson, Conor McDermott-Mostowy, Cepuran og Quinn.

USA har større kvoter, særlig på kvinnesiden, og flere gode løpere enn som så. Dawson ville jeg absolutt sett selv om man bare har en kvote på to på langdistansene. Quinn er best på fellesstart. Conor skal nok gå 500, men hadde 4 løpere foran seg i «Super Salty Cup»…

På kvinnesiden savner jeg Bocox og Goetz. Det hadde gjort mye for kvotene på 4 på de tre korteste distansene. Kvotene på 2 på langdistansene står ubrukte: Tynt lag!

https://www.facebook.com/USSpeedskating/photos/a.258479973367/10160410639773368/?type=3&theater

#12552 Svar
                                      Kristian Eliassen

Ifølge de seneste artiklene i nederlandsk presse, er det kun Kina og Japan som ikke kommer til «boblen». Vi får se. En stund til påmeldingsfristen for verdenscupen går ut. Et tredje «innslipp» skjer i forkant av distanse-VM, men med så få konkurranser denne sesongen bør man jo ta med seg verdenscupen også.

#12560 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

Ungarn er ihvertfall på plass, to løpere pluss Ivanie Blondin som nå er for halvt ungarsk å regne.
                                          http://hunskate.hu/hirek/gyorskorcsolya/harom-plusz-ketto

(De ville ha vært med i EM, men har jo ingen kvoteplasser)

#12561 Svar
                                          EinarR

EM Heerenveen 1971- 50 år siden.

Den gang var selvfølgelig Ungarn velkommen til å delta, med åpne armer. En kan trygt si at hurtigløpsfamilien var mer inkluderende den gangen. Györgi Martos var ikke blant de beste deltakerne, men bak seg på listene hadde han løpere fra fire nasjoner (fem, hvis vi teller med Jan Bols. Som ikke beherska vekslingskunsten og ble diska).

Kvoteplasser !!!

#12564 Svar
                                            Kristian Eliassen

Ungarn kunne søkt om en plass i allround for menn. I og med at de ikke har noen med et mesterskapet fra før, ville Bejczi gått foran Goetze i køen. Siden Kersten tillates å være reserve, ser jeg heller ingen grunn til at Ungarn ikke kunne ha registrert Nagy eller Bejczi i sprintklassen for menn. Ville havnet bak Kersten på reservelista.

Deretter er det fristende å foreslå Blondin i sprintklassen for kvinner. Ledige plasser, men hun vil vel heller konkurrere for Kanada. Hun hadde ikke trengt å skifte statsborgerskap, men søkt om et «clearance certificate». Da måtte hun vel først hatt en karantenetid på ni måneder eller hva det er Emil.

PS: tallene hentet fra Mjøsamans fine materiale.

#12566 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

Så sannelig – her har Ungarn gått glipp av en EM-plass, minst! Får vel la være å gjøre dem oppmerksom på missen, og håpe at de følger bedre med neste gang…

#12567 Svar
                                                Kristian Eliassen

…at USA kun har tatt ut 6 løpere er tydeligvis en sannhet med modifikasjoner: «Noen» har takket nei av helse og sikkerhetsmessige grunner.

(Kilde: Update_Skate)

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 224)
                                                Svar til: Svar #12902 i Verdenscupen 2021
                                                Din informasjon: